Nu är det så här att om vi inte får ner bullret så stängs mer banor än vad vi vill. En bana fick lägga ner redan förra året och görs inget så kan vi se minst 2 banor till stryka på foten i år. Sviestad är en av dem och med de problem Luff har så kan även Åsen ryka. Hur jävla roligt blir det då?
//Micke
Vilken bana tvingades stänga? Och hur många SVEMO sanktionerade arrangemang har körts på den banan senaste åren då klagomålen kommit fram och orsakat den banans nedstängning?
Just av den anledningen som du nämner ovan, så tycker jag att man ska lägga mera krut på själva banorna. Om vi lyckas sänka våra hojar med 5db, så kommer det endast påverka dom SVEMO tävlingar och träningar som körs på den banan, men det kommer fortfarande bullra lika jävla mycket på alla andra arrangemang. D.v.s att grannarna kommer klagar lika mycket, och som du säger så kanske banan tvingas stänga ner. Och då står vi där utan banor till slut... Trots att vi är jätteduktiga på att få ner bullret...
Jag säger INTE att vi ska fortsätta att låta som i gör. Jag är fullt medveten om att vi måste göra något åt bullersituationen, och vi förare MÅSTE vara med och dra vårat strå till stacken. Men det måste finnas bättre och mer genomtänkta lösningar är att införa en regel om att sätta på massa metalskrot i ändan på ljuddämparna.
Varför helt enkelt inte bara sänka db gränsen, så får folk lösa det som dom vill? Om man vill köra med periskop på sitt system, och sätter fast det på ett säkert sätt, så får man göra det. Vill man köra med ett orginalsystem, så gör man det. Och vill man köra med ett godkänt eftermarknadssystem som klarar bullerkraven, eller med sk. db-killers så gör man det...
Jag har kört sedan hösten 2003 och blivit kontrollmätt EN ENDA GÅNG!!!
Där har vi en del av problemet. Den gräns som finns nu kontrolleras nästan aldrig, och större delen av hojarna i startfälten idag klarar inte ens den befintliga regeln om 95db
Om man lyckas bullersäkra anläggningen istället, med bullervallar, plank, plantera buskar och träd osv. I samband med en db-gräns för oss förare, SOM VERKLIGEN KONTROLLERAS OCH EFTERLEVS, så skapar men en långsiktig lösning som dessutom är till fördel för banägaren vid samtliga arrangemang på banan...
Nu har jag mailat ledamöterna Fredrik Hansson, Rikard Sthillert och Per Träff eftersom Kenneth inte verkar ha möjlighet att svara. Återkommer när jag får svar
Jag har fått svar från Kenneth!
Vet inte om pipen kommer göra att vi kommer ner till 50db men det är ett steg på vägen och ett sätt att försöka med något. Ett något bättre försök en att bara skriva en protestlista på SH i alla fall!! ;o)
OBSERVERA Micke!!!
Protestlistan är INTE emot skärpta db krav, eller emot att sänka bullret på träningar och tävlingar!!!
Den är emot en, i mångas ögon, ogenomtänkt regel som dessutom kan bli en säkerhetsrisk och som kanske kunde lösas på ett mycket bättre sätt.