Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

sandstream

Guest
Jag ville önske det var så... men, jeg tror inte det är så... då har du avgas rakt bagud...och inte ned i banan
Jag tror att du har tolkat texten fel men jag antar att Svemo inom kort kommer med en förklaring där de bifogar en bild på hur det ska se ut :)
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Jag har egentligen inte sagt att det är bättre än att sänka db-gränsen men jag vet hur det gick sist någon försökte. Att sänka db-gränser har varit på förslag tidigare och stoppats. Man måste inte gå så långt bak i tiden för att minnas gnället i uppstarten av ERF och när en viss banägare ville sänka från 102 till 100db vid en tävling. ERF gick med mycket gnäll men inte SM-tävlingen.

Att rikta ljudet innåt anläggningen med en pip kommer att vara enklare än att få ner vissa hojar till runt de 90db som vi måste ner till för att inte överskrida 50db vid anläggningens gräns.

Vet inte om pipen kommer göra att vi kommer ner till 50db men det är ett steg på vägen och ett sätt att försöka med något. Ett något bättre försök en att bara skriva en protestlista på SH i alla fall!! ;o)
Rätt väg att protestera hade varit att ta detta med sin egen klubb (läs att vara aktiv och deltaga i klubbarbetet och inte bara klaga efteråt) och jobba via de representanter vi har i Svemo. Alla är vi med i en klubb och det är klubbarna som tillsätter gubbarna i Svemo. Vi har själva valt de som tagit beslutet om pipen. Inte deras fel, utan vårat eget, framför allt de som inte "orkar" engagera sig i sin egen klubb.

Bra eller dåligt, skit samma egentligen. Vi måste få ner ljudet annars blir det ingen åkning alls. Kanske inte ens ett SM på Sviestad i år om det går riktigt illa.



På vilket sätt tycker du att det är en bättre lösning än att bara sänka db-gränsen?

Flytta över skiten. Den psssar bättre i andra tråden. Såg inte den innan jag skrev här. Sorry! Gubben börjar bli gammal, sinneslö och blind!! ;o)

Kom igen nu, kan ni inte lyfta över era inlägg i den andra tråden och låta den här enbart bli en lista? Gustav, du kanske kan fixa som har lite rättigheter?
 
Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jag tror att du har tolkat texten fel men jag antar att Svemo inom kort kommer med en förklaring där de bifogar en bild på hur det ska se ut :)

Jag hoppas du har rätt....och, om det är tilfäldet... så er det da absolut ingen problem... Så er det jo bare at popnitte en vinkel på avgassen (om man har en vanlig avgas som jag)
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Jag ville önske det var så... men, jeg tror inte det är så... då har du avgas rakt bagud...och inte ned i banan

visst de åker bakåt men med en ner vinkling mot banan med 45grader. Tror som sandstream att du missuppfattat. Fast vem vet, ska bli intressant o se bilderna som sandstream sa de skulle släppa. :)
 

sandstream

Guest
Flytta över skiten. Den psssar bättre i andra tråden. Såg inte den innan jag skrev här. Sorry! Gubben börjar bli gammal, sinneslö och blind!! ;o)
Det är lugnt, men flytta dem själv (gör ett nytt inlägg i den andra tråden och kopiera in texten bara). Jag vill gärna diskutera mera :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det spelar väl ingen roll i viket land du har din licens om du i alla fall skall köra på svenska banor och efter dom ljudkrav som tex myndigheterna får för sig att sätta för olika banor.

såklart det spelar roll! man går ur svemo, byter land så får ju inte SVEMO pengarna utan organisationen i det andra landet.

3500 (eller vad det nu är) per A licens och år, skulle 20-30st göra det så blir ju kontentan att SVEMO inte får in 100 000kr till sin organisationen.
Det är väl det "vi förare" kan göra för att på nåt sätt "straffa" svemo för deras uppförande och visa vårt misstycke med hur det drivs.

Indirekt straffar man ju sig själv i längden om man gör så men iden har slagit mig också.

Det är banägaren som ska ställa kraven på den de hyr ut till i första hand tycker jag.
Ska man förändra kraven på buller, så sänk bullernivån istället från 95 till nåt annat då, inte montera snoppar på avgasrör.

//håkan
 

sandstream

Guest
Fast vem vet, ska bli intressant o se bilderna som sandstream sa de skulle släppa. :)
Bilderna var bara en spekulation från min sida, tänkte att Svemo ville ha så klara direktiv som möjligt och en bild säger ju som bekant mer än 1000 ord.

Nu har jag mailat ledamöterna Fredrik Hansson, Rikard Sthillert och Per Träff eftersom Kenneth inte verkar ha möjlighet att svara. Återkommer när jag får svar :)

Ska man förändra kraven på buller, så sänk bullernivån istället från 95 till nåt annat då, inte montera snoppar på avgasrör.
95? Är det inte 102 vid träning och tävling?
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Bilderna var bara en spekulation från min sida, tänkte att Svemo ville ha så klara direktiv som möjligt och en bild säger ju som bekant mer än 1000 ord.

Nu har jag mailat ledamöterna Fredrik Hansson, Rikard Sthillert och Per Träff eftersom Kenneth inte verkar ha möjlighet att svara. Återkommer när jag får svar :)

95? Är det inte 102 vid träning och tävling?

Jag läste precis de igen o märkte att jag läst fel där ja. :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nu är det så här att om vi inte får ner bullret så stängs mer banor än vad vi vill. En bana fick lägga ner redan förra året och görs inget så kan vi se minst 2 banor till stryka på foten i år. Sviestad är en av dem och med de problem Luff har så kan även Åsen ryka. Hur jävla roligt blir det då?

//Micke

Vilken bana tvingades stänga? Och hur många SVEMO sanktionerade arrangemang har körts på den banan senaste åren då klagomålen kommit fram och orsakat den banans nedstängning?

Just av den anledningen som du nämner ovan, så tycker jag att man ska lägga mera krut på själva banorna. Om vi lyckas sänka våra hojar med 5db, så kommer det endast påverka dom SVEMO tävlingar och träningar som körs på den banan, men det kommer fortfarande bullra lika jävla mycket på alla andra arrangemang. D.v.s att grannarna kommer klagar lika mycket, och som du säger så kanske banan tvingas stänga ner. Och då står vi där utan banor till slut... Trots att vi är jätteduktiga på att få ner bullret...

Jag säger INTE att vi ska fortsätta att låta som i gör. Jag är fullt medveten om att vi måste göra något åt bullersituationen, och vi förare MÅSTE vara med och dra vårat strå till stacken. Men det måste finnas bättre och mer genomtänkta lösningar är att införa en regel om att sätta på massa metalskrot i ändan på ljuddämparna.

Varför helt enkelt inte bara sänka db gränsen, så får folk lösa det som dom vill? Om man vill köra med periskop på sitt system, och sätter fast det på ett säkert sätt, så får man göra det. Vill man köra med ett orginalsystem, så gör man det. Och vill man köra med ett godkänt eftermarknadssystem som klarar bullerkraven, eller med sk. db-killers så gör man det...

Jag har kört sedan hösten 2003 och blivit kontrollmätt EN ENDA GÅNG!!!
Där har vi en del av problemet. Den gräns som finns nu kontrolleras nästan aldrig, och större delen av hojarna i startfälten idag klarar inte ens den befintliga regeln om 95db

Om man lyckas bullersäkra anläggningen istället, med bullervallar, plank, plantera buskar och träd osv. I samband med en db-gräns för oss förare, SOM VERKLIGEN KONTROLLERAS OCH EFTERLEVS, så skapar men en långsiktig lösning som dessutom är till fördel för banägaren vid samtliga arrangemang på banan...

Nu har jag mailat ledamöterna Fredrik Hansson, Rikard Sthillert och Per Träff eftersom Kenneth inte verkar ha möjlighet att svara. Återkommer när jag får svar :)

Jag har fått svar från Kenneth! :tummenupp


Vet inte om pipen kommer göra att vi kommer ner till 50db men det är ett steg på vägen och ett sätt att försöka med något. Ett något bättre försök en att bara skriva en protestlista på SH i alla fall!! ;o)

OBSERVERA Micke!!!
Protestlistan är INTE emot skärpta db krav, eller emot att sänka bullret på träningar och tävlingar!!!

Den är emot en, i mångas ögon, ogenomtänkt regel som dessutom kan bli en säkerhetsrisk och som kanske kunde lösas på ett mycket bättre sätt.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Det är lugnt, men flytta dem själv (gör ett nytt inlägg i den andra tråden och kopiera in texten bara). Jag vill gärna diskutera mera :)

Hur kan du gnälla över inlägg som inte hör hemma i denna tråd för att sen bara fylla på med fler?
FÖ byggs ju listan på vilket nog var tanken.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Tyvärr har vi satt oss i den här sitsen själva. Hade vi inte varit så förbannat kåta på att köpa öppna system och motarbeta de förslag som kommit om standardsystem i samtliga klasser så hade vi inte behövt detta. Nu blir det ganska så enkelt ändå. Spara många sköna tysenlappar och åk med orginaljuddämparen...
Aye! :mattias
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kenneth lämnade ett kort, snabbt, och kanske lite inofficiellt svar.

I korthet så säger han att synpunkterna är mottagna och vidarebefodrade till Per Träff. Han säger också att "Det känns som regeln är felformulerad.
Vi tittat på detta omedelbart, det behöver inte vara rörbitar.
Vi har provat med en 50mm lång silikonslang med samma resultat." och att "givetvis kan en regel ändras".


Han säger också att "Finns det andra lösnigar så är det ok"

Jag väntar dock ett mera officellt svar från honom eller Per Träff.

m.v.h

Macke
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kom igen nu, kan ni inte lyfta över era inlägg i den andra tråden och låta den här enbart bli en lista? Gustav, du kanske kan fixa som har lite rättigheter?
Jag kan inte flytta något eftersom jag inte är moderator längre då jag tröttnat på att dadda vuxna människor.
 

sandstream

Guest
Vet inte om pipen kommer göra att vi kommer ner till 50db men det är ett steg på vägen och ett sätt att försöka med något. Ett något bättre försök en att bara skriva en protestlista på SH i alla fall!! ;o)
Allting som kan sänka ljudet är positivt men då bör man ju ha lite belägg för att det verkligen stämmer. Om Svemo kunde presentera fakta som sa att ljudet hos de kringboende minskade med tex 10 dB och om det hade presenterats i god tid tror jag få hade sett det som något negativt.
Vilken bana tvingades stänga? Och hur många SVEMO sanktionerade arrangemang har körts på den banan senaste åren då klagomålen kommit fram och orsakat den banans nedstängning?
Det är väl Monzta som Micke tänker på. De var så här i efterhand en aning naivt att tro att man skulle få ha en bana där. Banan var inte godkänd av Svemo och inga tävlingar kördes där.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Allting som kan sänka ljudet är positivt men då bör man ju ha lite belägg för att det verkligen stämmer. Om Svemo kunde presentera fakta som sa att ljudet hos de kringboende minskade med tex 10 dB och om det hade presenterats i god tid tror jag få hade sett det som något negativt.
Det är väl Monzta som Micke tänker på. De var så här i efterhand en aning naivt att tro att man skulle få ha en bana där. Banan var inte godkänd av Svemo och inga tävlingar kördes där.


Att banan var eller inte var godkänd av Svemo har väl ingen betydelse. Kinnekulle eller Gotland är det inte heller, men många av oss har varit och kört och på dom. Ljudproblemen måste tas på riktigt allvar. Som nämnts så hänger även Linköping och Åsen verkligen över knivseggen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Här är en eftermarknadsprodukt som sänker ljudet för crosshojar..
www.thedbsnorkel.com

Passar väl inte rakt på en rr hoj.


Känns dock inte så inspirerande att exprimentera med så snäva böjar på en väl trimmad 2-t. Där ändrar man effektkurvor och effekten genom att ha olika längder på ljuddämpare tex. Dvs olika längd på ett rakt rör ger olika mottryck och temperaturer i förbränningen. Vad ger inte en snäv böj för egenskaper??

Skaffar hellre större/tystare ljuddämpare eller packar om oftare. Eller kör mer utomlands...

Hur många packar egentligen om sina ljuddämpare? På en 2-t ser man effektminskning efter ca 3 race på en dyno och behöver packa om dom då för att kompensera den 1hk man missar. Det borde även innebära en förändring i ljudet då det är material som blåst/bränts bort. Men gissar många kört flera år i dom olika klasserna där ljuddämpare som går att packa om används. Varför kom inte en sån förfrågan innan isf? Känns som steg 1. Ha ljuddämpare som klarar kraven.

Att ljudet riktas in mot banan är väl inte riktigt sant heller? Man kör inte bara åt ett håll och boende till banorna bor inte heller bara åt ett visst håll? En mc har rätt varierad lutning och riktningar hur den kör på en bana.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top