Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag kan vrida mina högtalare där hemma i lägenheten 45 grader ifrån där jag brukar lyssna ifrån min soffa och både höra och kanske även mäta upp en minskad ljudnivå till min soffa. Däremot kommer inte mina grannar höra ett dugg skillnad på hur jag vänder och vrider mina högtalare hemma hos mig. Jag skulle gissa att det är samma fenomen vi pratar om även på dom mätningarna som gjorts. Vid en fix punkt vid bankanten så har man lurat db/A mätaren för att man har riktat det direkta ljudet några grader åt ett annat håll än så man mätte innan. Men så länge ljudnivån innehåller en viss energi så kommer det ljudet som grannarna hör vara dessamma.

Axxexx, du har en himla koll på mycket men här har du fel. Såklart. Om man tar en hoj som står och tokgasar, var låter det mest, framför eller bakom hojen? Bakom såklart. Och om man ställer sig 200 meter framför resp bakom hojen så låter det fortfarande mest bakom hojen. Alltså spelar riktningen roll.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nu har jag kanske begränsad rätt att yttra mej eftersom det var ett tag sen men vad i helsicke håller ni aktiva som skriker på med? Flera av er har varit med runt de här diskussionerna i många år och borde veta hur krångligt det här är. Hur hotfullt mot sporten det är?

Ska jag påminna er lite om hur det var när jag körde för bara 5 år sen?

Mätningar vid besiktning funkade inte. Förare fuskade med diverse fultrix, packade om med glasull som brann ur, stålkardor som flög iväg, system som hade lyckade resonanser vid mätområdet men som sen brakade som helvetet var löst. Mitt Yoshi-system lät som ett reaplan på banan men skramlade mer än det dönade vid provmätning eller Zoulflys R1'a som lät som den skulle riva bort lite från kullarna runt Knudan? Vi var ju godkända?

Faktum var att vi mättes OFTA och arrangörerna fick hänsynslöst med stryk. Först från gnälliga förare och sen banägare/myndigheter. Vi mätte, blev godkända och överskred bestämmelserna hela tiden.

Vad är det som är så upprörande med den här böjen. Ett par skruv, en rörböj och en kille med TIG-svets i en timme? för att bygga en enkel historia som lätt går att skruva bor om det känns viktigt?

Fursten- Inte borra skruva i ditt fina helstystem??? Du om någon borde väl vet att ett par m6-hål inte är hela världen i en burk som lever på banan?

Vad är problemet med en så enkel ändring??
Priset? Ett par hundringar??

Jag måste erkänna att jag kan ha missat någon twist på det här men jag har även fått med mig att någon stjärna störde sig på att det såg löjligt ut??? Jag trodde det var en fråga om att köra fort. Hade det varit en tävling i att se fräck ut så hade jag ju klassat upp innan min första tävling....
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Det är klart att vi förare kommer att anpassa oss efter bullerkraven annars får vi ju inte köra och det vill vi ju, men är det inte bättre att sätta en DB gräns och så får vi köra efter den. Tydligen så mäts och kontrolleras ju inte den vi har nu, och om den efterlevdes så kanske det kunde räcka med den som är.

Att det är som Chrille skriver att det inte fungerarde med mätningar för att det fuskas köper inte jag, kolla bara på ERF, där fungerar ju mätningarna under hela racet och och överträdelser innerbär bestraffning.

Alltså fram för en stenhård kontroll och efterlevnad på den gräns vi har idag och eventuellt en sänkning om det behövs, inte massa himpajimpalösningar i sista stund.


/Pär
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag är en förtryckt familjetoffel
Hur svårt kan det vara att göra som alla team i ERF? På med originalljuddämparen. Problemet löst. När ska folk inse att ett brölsystem ger marginellt mer effekt, oftast på bekostnad av mellanregistret?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Axxexx, du har en himla koll på mycket men här har du fel. Såklart. Om man tar en hoj som står och tokgasar, var låter det mest, framför eller bakom hojen? Bakom såklart. Och om man ställer sig 200 meter framför resp bakom hojen så låter det fortfarande mest bakom hojen. Alltså spelar riktningen roll.

Nej, jag är som sagt ingen expert på någonting och särkilt inte på akustik. :)

Men jag tror att tex akustik är ett sånt område som ju mer man vet - ju mer förstår man att man inte vet så mycket om det. Det är nog ett rätt komplext problem. Enkla lösningar och generella lösningar är nog inte lätta att hitta. Då hade alla redan gjort det. Så jag undrar lite vilken kompetens som utfört dom här exprimenten för att komma fram till att man ska ha en liten rörbit monterad på en ljuddämpare?

Ljudvågor kan säkert riktas. Men vad jag minns så utvidgar sig ljudvågorna åt alla håll. Det låter även framför hojen med och ljud studsar och lever sitt eget liv rätt bra. Sen står ju inte cyklarna direkt stilla utan kör åt alla olika håll i olika vinklar.

För mig känns det här lite precis som dom där som står på marknader och säljer mirakelmedel och "bevisar" hur bra deras produkter är med "bondförnuftiga" enkla uppvisningar som alla ska fatta. Tyvär så går många på dom då dom inte förstår enkel fysik. Känns lite som att man kommer stå och skämmas över att man gick på en mirakelkur. Men visst. Jag är inte emot att sänka ljudet. Det kan behövas. Men tror inte att dom få tillfällen vi besöker banorna med våra race eller få träningar har tröttat ut boende i närheten. Det är nog alla mera populära bandagar varenda dag på banorna numera som gjort att vi får lida för det här kanske.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det är klart att vi förare kommer att anpassa oss efter bullerkraven annars får vi ju inte köra och det vill vi ju, men är det inte bättre att sätta en DB gräns och så får vi köra efter den. Tydligen så mäts och kontrolleras ju inte den vi har nu, och om den efterlevdes så kanske det kunde räcka med den som är.

Att det är som Chrille skriver att det inte fungerarde med mätningar för att det fuskas köper inte jag, kolla bara på ERF, där fungerar ju mätningarna under hela racet och och överträdelser innerbär bestraffning.

Alltså fram för en stenhård kontroll och efterlevnad på den gräns vi har idag och eventuellt en sänkning om det behövs, inte massa himpajimpalösningar i sista stund.


/Pär
Jo, det kontrollmäts. Det bestraffas inte om man låter för mycket, utan man blir tillsagd att åtgärda problemet. Vågar påstå att det kontrollmäts på alla tävlingar som arrangeras, sen är det en annan historia att bedömningarna är olika. Det är i sig ett problem som behöver fixas, med tydliga anvisningar för hur ljudmätningen ska utföras. I ERF kollas det kontinuerligt och folk som väsnas plockas av och får stop-and-go. Stoppar man nån på ett kval för buller kan du ge dej fan på att dom hudflänger dej ordentligt, eftersom dom bara har 20 minuter på sej att fixa problemet. Jag håller med om att det inte är en bra lösning att montera krökar avgasröret, men enligt mej är alla åtgärder som minskar bullret bra.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
....
Att det är som Chrille skriver att det inte fungerarde med mätningar för att det fuskas köper inte jag, kolla bara på ERF, där fungerar ju mätningarna under hela racet och och överträdelser innerbär bestraffning.
....

Problemet är ju bara, eller VAR iaf, att när du väl plockas av och for din stopn go och dina polare åker förbi och tycker det är bra att regelsystemet fungerar så kan du redan ha triggat en händelsekedja som gör att arrangören/banägaren får ett helvete även om du fått din hoj att låta som en trampcykel efter bestraffningen.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Problemet är ju bara, eller VAR iaf, att när du väl plockas av och for din stopn go och dina polare åker förbi och tycker det är bra att regelsystemet fungerar så kan du redan ha triggat en händelsekedja som gör att arrangören/banägaren får ett helvete även om du fått din hoj att låta som en trampcykel efter bestraffningen.

Nu missförstår du mig.

En stenhård bedömning i besiktningen och sen fortsatt kontroll under dagen. Inga stop'n go, avplockning av banan och åtgärdning inget annat. PuNgt.
Om det nu är på kvalet so what, ger man sig in i leken så ska man kunna reglerna.

/Pär
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kan man inte göra som i Holland, hojen går inte genom besiktningen utan att ha klarat ljudtestet, med en "plombering" att man klarat det?
Låter man sen för mycket på banan vid förbifart får man väl plocka av och kontrollmäta igen. Svartflagg om man väsnas väldigt för mycket(tappad ljuddämpare typ).
Tror det skulle få färre att chansa, särskilt eftersom de flesta system som är märkta race numer väsnas betydligt mer än 102...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan man inte göra som i Holland, hojen går inte genom besiktningen utan att ha klarat ljudtestet, med en "plombering" att man klarat det?

Mycket bra. Man får inte ens åka in i besiktningshallen om hojen låter för mycket. Enkelt och bra!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Hur svårt kan det vara att göra som alla team i ERF? På med originalljuddämparen. Problemet löst. När ska folk inse att ett brölsystem ger marginellt mer effekt, oftast på bekostnad av mellanregistret?

Håller med till 100%.
Många verkar vilja väsnas för väsnadets skull.. Jag vill åka hoj, skiter i om hojen är ljudlös, det blåser ju iaf så jävla mycket så man inte hör något.
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
Efter en dag i garaget så har även ljuddämparen modiferats för att klara de nya reglerna, nu slipper jag nog ha någon som slipstreamar mig på rakorna.. :hihi
 

Bifogat

  • DSC00009a.JPG
    DSC00009a.JPG
    213.7 KB · Visningar: 160

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nej, jag är som sagt ingen expert på någonting och särkilt inte på akustik. :)

Men jag tror att tex akustik är ett sånt område som ju mer man vet - ju mer förstår man att man inte vet så mycket om det. Det är nog ett rätt komplext problem. Enkla lösningar och generella lösningar är nog inte lätta att hitta. Då hade alla redan gjort det. Så jag undrar lite vilken kompetens som utfört dom här exprimenten för att komma fram till att man ska ha en liten rörbit monterad på en ljuddämpare?

Axxexx, jag backar lite på min "såklart" attityd! Dumt! Jag har heller ingen kompetens om akustik annat än vad jag ser som självklart. Men kanske du har rätt, kanske ljudet kan låta mer 500 meter från en ljudkälla även om det lät mindre 10 meter från den. Jag VET inte, bara TROR inte att ljudet kan "hoppa".
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kan man inte göra som i Holland, hojen går inte genom besiktningen utan att ha klarat ljudtestet, med en "plombering" att man klarat det?
Låter man sen för mycket på banan vid förbifart får man väl plocka av och kontrollmäta igen. Svartflagg om man väsnas väldigt för mycket(tappad ljuddämpare typ).
Tror det skulle få färre att chansa, särskilt eftersom de flesta system som är märkta race numer väsnas betydligt mer än 102...

:tummenupp

Efter en dag i garaget så har även ljuddämparen modiferats för att klara de nya reglerna, nu slipper jag nog ha någon som slipstreamar mig på rakorna.. :hihi

He he... Lagom längd på den... :hihi

Helt reglementenligt för övrigt eftersom regeln 3.1.9.1 är borttagen.... :tummenupp
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Nu har jag mailat ledamöterna Fredrik Hansson, Rikard Sthillert och Per Träff eftersom Kenneth inte verkar ha möjlighet att svara. Återkommer när jag får svar :)

95? Är det inte 102 vid träning och tävling?

95 i förbifart, precis som det står i boken, den som har högra än 95 i förbifart idag, ska bli intagen för kontrollmätning stillastående 102.9 + 3dB efter race.

Ändra till att straffet blir vid förbifart och 95dB istället för töntig stillastående mätning. (om klungkörning, ta in alla och mät efter gamla sättet)

Största problemet är faktiskt inte mätningarna i sig, utan att efter jag flertalet gånger lämnat in lista på vilka som låter för högt, har jury valt att inte dömma ut 5-8st för för högt ljud.

//håkan
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Största problemet är faktiskt inte mätningarna i sig, utan att efter jag flertalet gånger lämnat in lista på vilka som låter för högt, har jury valt att inte dömma ut 5-8st för för högt ljud.

//håkan

Det är ju helt sjukt i så fall...... :confused:

Då är det ju så i praktiken att dom som skriver reglerna och klagar på att vi låter för mycket, inte vill straffa dom som låter för mycket...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top