Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju helt sjukt i så fall...... :confused:

Då är det ju så i praktiken att dom som skriver reglerna och klagar på att vi låter för mycket, inte vill straffa dom som låter för mycket...

Undrar hur lång klagotråden på SH skulle bli om 8 pers uteslöts under ett heat?:D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då skulle det bli lite liv på luckan :D

fråga: Gäller det här även Classic åkarna?

björn

Classic åkarna har väl aldrig brytt som om reglementet oavsett?

Årsrejset på Sviestad är väl det race som samlar flest ekipage med tveksam ljudnivå...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Sandstream har snokat vidare i frågan och låter meddela följande:

"Svemo kommer att ta upp frågan igen på sitt möte nu i veckan.

De har insett att lösningen kanske inte är den bästa, dvs att man ska skruva på något själv, när inte alla har rör som pekar ut som på tex tvåtaktarna.

Mätningarna som gjordes 2007 med den nya lösningen, rörkröken, hade mätpunkter bestämda av kommunen ca 2 km från banan (bra enligt mig att de mätte där det ska låta mindre)."

Han kan inte skriva det själv eftersom han är bannad på obestämd tid. (I vanlig ordning efterlevs regelverket, eller inte, beroende på vem man är - inte så mycket beroende av vad man skriver. Ingen kan på allvar hävda att Sandstream inte försökt de senaste månaderna.)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Han kan inte skriva det själv eftersom han är bannad på obestämd tid. (I vanlig ordning efterlevs regelverket, eller inte, beroende på vem man är - inte så mycket beroende av vad man skriver. Ingen kan på allvar hävda att Sandstream inte försökt de senaste månaderna.)

Men suck har Swedie bannat Sandstream eller?

Man kan tycka vad man vill om Sandstream men här finns ett gäng personer till som är värda att bannas i så fall....

Nåja åter till topic:

Låter ju kanon om SVEMO kanske inser att bättre efterlevnad av befintligt reglemente och fler ljudmätningar är lösningen på problemet istället för en rörbit.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Bannad från att skriva eller vad? Enligt forumet är han online nu! Verkar inte som man längre kan se i profilen om folk är bannade eller inte men jag tänkte på att varken han eller Nyteknik har kommenterat GP:t så jag misstänkte att de var bannade.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Undrar hur lång klagotråden på SH skulle bli om 8 pers uteslöts under ett heat?:D

förmodligen rätt lång, FÖRSTA gången... andra gången lite mindre, sen kanske man kollar sina grejor o gör sitt bästa för att hålla nere ljudet och vips är "problemet" borta.

Men eftersom det slappats så förbannat med att dela ut straffen så har åtminstone jag i min roll som besiktningschef "tröttnat" på att ens utföra mätningar.
Jag började besiktningschefskarriären, glad i hågen o tyckte att man skulle följa reglementet till "punkt och pricka" men har motarbetats "uppifrån" så varför ens bemöda sig med det? (min åsikt i rollen som besiktningschef)

//håkan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
förmodligen rätt lång, FÖRSTA gången... andra gången lite mindre, sen kanske man kollar sina grejor o gör sitt bästa för att hålla nere ljudet och vips är "problemet" borta.

Men eftersom det slappats så förbannat med att dela ut straffen så har åtminstone jag i min roll som besiktningschef "tröttnat" på att ens utföra mätningar.
Jag började besiktningschefskarriären, glad i hågen o tyckte att man skulle följa reglementet till "punkt och pricka" men har motarbetats "uppifrån" så varför ens bemöda sig med det? (min åsikt i rollen som besiktningschef)

//håkan

Jag håller helt med dig i sak. Pappa jobbade lite som besiktningschef efter sin aktiva karriär men lessnade också på att efterlevandet av reglementet var lite flytande beroende på vad juryn ville och vem den bestrafade föraren var.

Värst i närtid var väl när Skölden åkte WSBK Ducati som bullrade något grymt men märkligt nog blev han aldrig tillrättavisad....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bannad från att skriva eller vad? Enligt forumet är han online nu! Verkar inte som man längre kan se i profilen om folk är bannade eller inte men jag tänkte på att varken han eller Nyteknik har kommenterat GP:t så jag misstänkte att de var bannade.
Han är bannad och kan inte skriva men jag vet inga detaljer.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jo, det kontrollmäts. Det bestraffas inte om man låter för mycket, utan man blir tillsagd att åtgärda problemet. Vågar påstå att det kontrollmäts på alla tävlingar som arrangeras, sen är det en annan historia att bedömningarna är olika. Det är i sig ett problem som behöver fixas, med tydliga anvisningar för hur ljudmätningen ska utföras. I ERF kollas det kontinuerligt och folk som väsnas plockas av och får stop-and-go. Stoppar man nån på ett kval för buller kan du ge dej fan på att dom hudflänger dej ordentligt, eftersom dom bara har 20 minuter på sej att fixa problemet. Jag håller med om att det inte är en bra lösning att montera krökar avgasröret, men enligt mej är alla åtgärder som minskar bullret bra.

Jag har i alla fall inte sett någon annan mätning än den som du gjorde på Falkenberg. Varken 2007 eller 2006.

Om mätningarna gjordes mera regelbundet och redan på träning och kval och inte bara straxt före racet. Så tror jag att folk skulle lägga mera tid, enerigi och pengar på att hitta ett långsiktigt fungerande sätt att komma ner i ljudnivå.

Som det blev i sommras på Falkenberg så blev det massa mer eller mindre verkningslösa snabbfixer inför racet och sen blev du syndabock på sporthoj för att du gjort en mätning, som jag tyckte borde gjorts redan på träningen.
Alla högskrikande hojjar hade ju redan kört två träningar och två kval innan ljudmätningen utfördes. Ljudnivån va väl viktig även under träning och kval?

Det kan ju faktiskt vara så att jag och flera andra redan har lagt ner supermycket extrapengar på mitt avgassystem just för att det skall vara ett väldigt tyst avgassystem för att jag vill säkra motorsporten och så att jag ska klara alla ljudtester och gränsvärden med stora marginaler. Då har jag ju ingen lust att montera på extraskrot på det i efterhand bara för att andra väljer att köra med tomma Vansinnes Hans - supersportsystem.

Neeee. Börja med att genomföra ljudtester ordentligt så att alla förare blir medvetna om hur deras hojjar låter. Sen om det inte räcker så kan man komma med extraregler och förslag på periskop på avgasrören.

Är det någon annan som sett en ljudmätning på roadracingbanorna 2007 eller 2006 förutom den på Falkenberg i somras?
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Även om vi har ljuddämpare som klarar en statisk ljudmätning vid 11s/m kolvhastighet, så kan det vara 130db vid fullt påslag. Att hojen skulle ha ett godkänt värde vid prov, det skiter grannen, som bor 1600 meter ifrån banan, fullständigt i när han/hon jämt har 76db hos sig när det körs på banan oavsett om det bara är träning.
Det är ju här det stora problemet finns.
Vi börjar nog se vägs ände i det här problemet med det oönskade ljudet. Det kan ganska snart bli slutkört på flera av banorna om miljökontoren får sin vilja igenom och om vi inte vill se verkligheten som den är.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Neeee. Börja med att genomföra ljudtester ordentligt så att alla förare blir medvetna om hur deras hojjar låter. Sen om det inte räcker så kan man komma med extraregler och förslag på periskop på avgasrören.

Exakt det enda vettiga förslaget, skaffa ett bra instrument!!!
102db, under det blir svårt med tanke på alla system därute, det går ju att uppnå med nytt material i burken :tummenupp
Samt en instruktion om hur man verkligen mäter, till den eller dom som tar hand om ljudmätningen.
Om vi ska under denna nivå måste det skrivas i god tid till alla inblandade!
Bara min personliga åsikt :)
Jag kan väl skrota mitt 108 db Yoshimuraburk då, inte med glädje utan för att det måste till tyvärr :mad:
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Var och hur mättes det? Inte i besiktningen iaf! Väl?

Det mättes 10m från bankanten, enligt regelboken.
det mättes i början på rakan, sviestaböjen och nåt mer ställe (eftersom jag själv körde och hade fullt upp med andra uppdrag höll jag ingen koll på exakt var/hur det mättes, men att det gjordes)

Resultatet var väl ungefär såhär, det var i princip bara 125Junior som skulle fått köra enligt 95dB i förbifart när det mättes ut på rakan, precis efter torparn där det ges på full gas.

På LMS träningarna kommer det ljudmätas i några omgångar från 1:a träningen och de som har för högt ska få reda på det.
Då är det jag som kommer mäta och platserna kommer att va efter torparn och ut på start/mål 10meter från bankanten och 95dB är gränsen.

Ingen statisk mätning kommer erbjudas för det tar alldeles för lång tid och jag vill träna lite själv också (inte under själva träningen iallafall, förslagsvis kan man göra upp tid innan träningen)
Det är mitt högst personliga bidrag till att VI ska kunna köra, andra får gärna hjälpa till också, det är inte svårt att hjälpa varandra och instruktionerna är väldigt lätta.
Ta med en kompis, låt denne ljudmäta under nåt/några pass och antekna vilka som bullrar mycket.

Att hjälpa varandra borde väl inte va så svårt? :rolleyes:

EDIT: Mätningar ska inte va till för att skicka hem nån, utan för att VI ska veta hur mycket VI låter och kunna åtgärda.
 
Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Det mättes 10m från bankanten, enligt regelboken.
det mättes i början på rakan, sviestaböjen och nåt mer ställe (eftersom jag själv körde och hade fullt upp med andra uppdrag höll jag ingen koll på exakt var/hur det mättes, men att det gjordes)

Resultatet var väl ungefär såhär, det var i princip bara 125Junior som skulle fått köra enligt 95dB i förbifart när det mättes ut på rakan, precis efter torparn där det ges på full gas.

På LMS träningarna kommer det ljudmätas i några omgångar från 1:a träningen och de som har för högt ska få reda på det.
Då är det jag som kommer mäta och platserna kommer att va efter torparn och ut på start/mål 10meter från bankanten och 95dB är gränsen.

Ingen statisk mätning kommer erbjudas för det tar alldeles för lång tid och jag vill träna lite själv också (inte under själva träningen iallafall, förslagsvis kan man göra upp tid innan träningen)
Det är mitt högst personliga bidrag till att VI ska kunna köra, andra får gärna hjälpa till också, det är inte svårt att hjälpa varandra och instruktionerna är väldigt lätta.
Ta med en kompis, låt denne ljudmäta under nåt/några pass och antekna vilka som bullrar mycket.

Att hjälpa varandra borde väl inte va så svårt? :rolleyes:

Jag hjälper gärna till och mäter under de pass jag inte själv kör.
Bara att tjoa till när jag är på plats. :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Som det blev i sommras på Falkenberg så blev det massa mer eller mindre verkningslösa snabbfixer inför racet och sen blev du syndabock på sporthoj för att du gjort en mätning, som jag tyckte borde gjorts redan på träningen.
Alla högskrikande hojjar hade ju redan kört två träningar och två kval innan ljudmätningen utfördes. Ljudnivån va väl viktig även under träning och kval?

?

Ljudmätningen gjordes under kvalet på lördagen, jag var speaker på söndagen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top