Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ni som är i husköpartagen, köp ett i närheten av en bana och ring kommunen och be om fler bullerdagar! :tummenupp

Svenskar är alldeles för gnälliga. Tänk att man inte kan klaga på grannens gräsklippare på 100 dB men när en bana en eller ett par km bort väsnas 40 dB i trädgården, då fan! :mad:

sandstream

Guest
Att banan var eller inte var godkänd av Svemo har väl ingen betydelse. Kinnekulle eller Gotland är det inte heller, men många av oss har varit och kört och på dom. Ljudproblemen måste tas på riktigt allvar. Som nämnts så hänger även Linköping och Åsen verkligen över knivseggen.
Självklart ska ljudproblemet tas på allvar, hur man angriper problemet verkar det dock råda delade meningar om.

Det var Macke som frågade om banan och jag svarade. Till saken hör att alla banor vi tävlar på har funnits åtskilliga år, Monzta var delvis nybyggd och på Gotland står lokalpolitikerna i kö för att hylla banan.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ni som är i husköpartagen, köp ett i närheten av en bana och ring kommunen och be om fler bullerdagar! :tummenupp

Ja de bygger ju hus för flygentusiaster i Dalarna, ligger precis vid landningsbanan och har möjlighet till hangar och taxibana i trädgården. Om Knutstorps slott blir till salu flyttar jag in direckt...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag kan inte flytta något eftersom jag inte är moderator längre då jag tröttnat på att dadda vuxna människor.
Väldigt tråkigt att vissa inte kan inse att ett forum inte behöver vara en klagomur med personliga åsikter om allt och alla.

Ett bra forum består av intressanta inlägg som är trevliga att läsa.

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Ni får göra som Jönköpings kommun. Vid Axamo flygfält har kommunen(tillika ägare) vägrat att sälja ut tomter till sommarstugeägare eftersom de inser att de direkt kommer att klaga på bullernivån på flygplatsen. Och därmed få den nerlagd. Satsa på Viking park och köp upp sååå mycket mark ni kan komma åt i närheten. Så det fins EN bana i Sverige.

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Väldigt tråkigt att vissa inte kan inse att ett forum inte behöver vara en klagomur med personliga åsikter om allt och alla.

Ett bra forum består av intressanta inlägg som är trevliga att läsa.

Dubbelmoral? Du postar ett inlägg om något helt annat än vad tråden är ämnad för. I samma inlägg skriver du att ett bra forum "består av intressanta inlägg som är trevliga att läsa"...
Tack -för att du bidrar till ett sämre Sporthoj. :tummenupp

För övrigt är väll inte detta mycket att diskutera, finns det något som talar för att denna lösning fungerar? Sänker den ljudnivån hos grannarna, står Svemo över naturens lagar? Finns det något som talar för att grannen inte fortsätter klaga?
Det finns minst ett tiotal andra alternativ som, bevisligen, fungerar för ett flertal andra länder. De är oftast både enklare, billigare, säkrare och mer effektfulla.

Finns inget område runt en Svensk RR bana som är dyrt att bo i, det finns ingen som ligger i, eller i anslutning till en större stad (kan komma på en som gränsar till en liten stad/alternativt stor by, men denna gränsar även till en flygplats med dagliga JAS flygningar). Varför i hela helvete flyttar en icke motorintresserad frivilligt in bredvid en motorbana? Hur i hela helvete har denne mage att klaga? Folk betalar 10 gånger så höga priser för att få bo i Stockholm, där ljudet, i och för sig är något lägre, men ständigt tjugofyra timmar om dygnet, dessa klagar inte? Det jag vill säga med detta stycke är att banan låg där innan de flyttade dit, ljudet är inte konstant och det är tyst stora delar av dygnet/året, det är inga långa köer eller höga priser för att få bo där. Är det inte enklare för dem att flytta om det nu är så störande?

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vi måste få ner ljudet annars blir det ingen åkning alls. Kanske inte ens ett SM på Sviestad i år om det går riktigt illa.
Är det verkligen så illa?

Jag kan tillägga att Sturup Raceway ligger bara några hundra meter från startbanan på Sturup flygplats. Man kan tycka att vi inte borde störa, med tanke på vad som försigår strax intill, men det gör vi. Det tycker ivf de som bor nära banan. Så till förra året sänktes bullergränsen till 95 db även på den banan (var fritt buller tidigare).

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Hoj
Suzuki LS 650 -97
Någon som vet varför just Gelleråsen ligger dåligt till...den banan har ju funnits väldigt länge, varför är det just nu som ljudet blivit ett sånt problem :va de som bosatt sig där borde väl veta att det låter runt en motorstadion då den måste funnits där när de flyttade dit

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det jag vill säga med detta stycke är att banan låg där innan de flyttade dit, ljudet är inte konstant och det är tyst stora delar av dygnet/året, det är inga långa köer eller höga priser för att få bo där. Är det inte enklare för dem att flytta?
Man tycker ju det. Men de kvittar eftersom byggplanen/stadsplanen/whatever reglerar hur bullrigt det får vara på olika ställen. Det är det som styr länsstyrelsens agerande. Det är svårt att kriga mot de reglerna. Bättre att anpassa sig så långt det går.

Sen om du verkligen vet flera andra bättre sätt så maila Lodnert. SVEMO är helt säkert intresserade av bättre lösningar än denna.

sandstream

Guest
Är det verkligen så illa?
Micke har nog koll men precis som på Sturup känns det lite konstigt eftersom de på Sviestad har JAS-plan som lyfter och landar titt som tätt och alla som hört ett JAS vet att de låter duktigt högt.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Här är en eftermarknadsprodukt som sänker ljudet för crosshojar..
www.thedbsnorkel.com

Cool moj. Gillar den. Vad skulle hända om man satte på en tre decimeter lång vämetålig gummislang på pipan i änden på en 600? Typ en sådan där blå som någon visade tidigare, fast rak... Borde inte ljudet dämpas något genom att röret är lite flexigt och därigenom absorberar lite av ljudets energi?

Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Micke har nog koll men precis som på Sturup känns det lite konstigt eftersom de på Sviestad har JAS-plan som lyfter och landar titt som tätt och alla som hört ett JAS vet att de låter duktigt högt.

Kommersiellt buller, en jävla skillnad.

Gocartbanan i Kalmar där vi kör 70cc racing bland annat ligger praktiskt taget på flygfältet, men vi är hårt ansatta angående buller.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det är ingen slump att de flesta banor ligger vid en flygplats men enligt nya regler sedan en tid tillbaka så måste man själv klara kraven. Det hjälper alltså inte att säga att planen väsnas mycket mer.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är ingen slump att de flesta banor ligger vid en flygplats men enligt nya regler sedan en tid tillbaka så måste man själv klara kraven. Det hjälper alltså inte att säga att planen väsnas mycket mer.
Jepp, varje bullerkälla bedöms för sig. Helt oberoende av andra bullerkällor intill.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
vad bra att det finns silicon böjar att dra över avgaset,var köper man de i 215 mm i diameter att dra över hela ljuddämparen då?,och hur mycket sänker detta ljudnivån.har liksom rätt många suzuki ägare ingen pip eller så att sätta skiten på nämligen.nyfiket öppen för dumma förslag från dumma beslutsfattare:) .
smartast tycker jag att det är att svemo beslutar saker som de sedan inte gör upplysningar på i sitt eget propaganda blad svensk motorsport:tummenupp säger jag bara....
ja visst sänk ljudvolymen om det hjälper oss till mer körtid,´men ställ ett volymkrav tycker jag gott de kan gört.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Idiotförklaring? Hetsjakt på Svemo? :confused:

Om du känner dig idiotförklarad så beklagar jag det.

När det gäller att hålla en debatt seriös är väl du en av de sista som ska komma med synpunkter.

Vad är det för hetsjakt du svamlar om? Att bli lite upprörd för att det kommer en ny regel, utan att någon kan belägga den med fakta, 6 veckor före första racet är ingen hetsjakt. Eftersom du har läst tråden vet du att det är ganska många som ställer sig minst sagt frågande till regeländringen.

Vari ligger det seriösa att starta en tråd som uppviglar en stor del av rr-sverige för att svemo kommit med en ny regel? Inser du hur många mail och telefonsamtal denna tråd genererar till de som sitter i sektionen? Skulle du vilja ha denna arbetsbelastningen?
Fakta är att det har gjorts tester som visar att det funkar. Både i teorin och praktiskt.

Vad menar du med att jag inte har rätt att komma med synpunkter om en seriös debatt? Dagligen matas moderatorerna här på sporthoj med rapporterade inlägg, tror du att de flesta kommer från folk som vill banna mej eller dej? Jag VET svaret på den frågan.....

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Fakta är att det har gjorts tester som visar att det funkar. Både i teorin och praktiskt.

Jag kan vrida mina högtalare där hemma i lägenheten 45 grader ifrån där jag brukar lyssna ifrån min soffa och både höra och kanske även mäta upp en minskad ljudnivå till min soffa. Däremot kommer inte mina grannar höra ett dugg skillnad på hur jag vänder och vrider mina högtalare hemma hos mig. Jag skulle gissa att det är samma fenomen vi pratar om även på dom mätningarna som gjorts. Vid en fix punkt vid bankanten så har man lurat db/A mätaren för att man har riktat det direkta ljudet några grader åt ett annat håll än så man mätte innan. Men så länge ljudnivån innehåller en viss energi så kommer det ljudet som grannarna hör vara dessamma.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag kan vrida mina högtalare där hemma i lägenheten 45 grader ifrån där jag brukar lyssna ifrån min soffa och både höra och kanske även mäta upp en minskad ljudnivå till min soffa. Däremot kommer inte mina grannar höra ett dugg skillnad på hur jag vänder och vrider mina högtalare hemma hos mig. Jag skulle gissa att det är samma fenomen vi pratar om även på dom mätningarna som gjorts. Vid en fix punkt vid bankanten så har man lurat db/A mätaren för att man har riktat det direkta ljudet några grader åt ett annat håll än så man mätte innan. Men så länge ljudnivån innehåller en viss energi så kommer det ljudet som grannarna hör vara dessamma.

Ïnte riktigt samma sak med ljudutbredning i ett slutet rum och ljudutbredning i fri luft utan begränsningar av rummet. Som flera andra påpekar riktar man bara om ljudet, för att minska ljudet måste man även absorbera det. Jag är ingen expert i akustik, men vet att Strider jobbar med såna saker. Det lilla jag vet är att skillnaden på gelleråsen var enligt de som gjorde testet positivt, både vid bankant och hos grannarna.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Inser du hur många mail och telefonsamtal denna tråd genererar till de som sitter i sektionen? Skulle du vilja ha denna arbetsbelastningen?

Men du nu får du väll ge dig, om Svemo inte kan förklara sinna regel-ändringar på ett vettigt sätt kommer ju folk att ringa. Och ärligt, tar man platsen i Svemo:s styrelse så får man räkna med att folk både hissar och dissar dig genom dom beslut du tar. Blir det en sådan folkstorm får man väll inrätta telefontider. Svemo:s jobb är att ibland ta obekväma beslut, men då måste man ju också kunna förklara varför istället för att stoppa hööve i sanden.

björn :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...