Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
På LMS träningarna kommer det ljudmätas i några omgångar från 1:a träningen och de som har för högt ska få reda på det.
Då är det jag som kommer mäta och platserna kommer att va efter torparn och ut på start/mål 10meter från bankanten och 95dB är gränsen.
:tummenupp
Jag har ingen aning om hur mycket jag låter, har aldrig blivt mätt (iallafall inte när jag har varit medveten om det) och så borde man ju kunna prova hur mycket SVEMO-kröken gör på sin hoj också då.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ljudmätningen gjordes under kvalet på lördagen, jag var speaker på söndagen.

Det kan stämma.
Fick för mig att det gjordes under varmup. Men det stämmer att det gjordes under andra kvalet.
Men i vilket fall så har det körts två träningar och två kval innan någon viste att dom skulle göra åtgärder på sin hoj för att den väsnades för mycket.

Synd bara att finalen på Falkenberg va just final, efter mätningen körde nog dom flesta ett varmup och ett race. Sen va året slut.
Alla med för högljuda system har alltså kört så hela 2007.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
På LMS träningarna kommer det ljudmätas i några omgångar från 1:a träningen och de som har för högt ska få reda på det.
Då är det jag som kommer mäta och platserna kommer att va efter torparn och ut på start/mål 10meter från bankanten och 95dB är gränsen.
Jaså, så verkligheten har till slut kommit ikapp oss. Ingen mera välljudande 250 racer på tisdagsträningarna alltså?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jaså, så verkligheten har till slut kommit ikapp oss. Ingen mera välljudande 250 racer på tisdagsträningarna alltså?

Vi får väl se mätningarna på tisdagarna som rådgivande, är vi strax över så kan väl små åtgärder som "svemo-böjen" hjälpa. Är man mer över så kanske man kan kika om man har någon packning kvar i dämparen t ex. Finns även längre ljuddämpare att köpa.

Jag ger inte upp, alla ska bjudas på vackert racerljud. :D
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Det kan stämma.
Fick för mig att det gjordes under varmup. Men det stämmer att det gjordes under andra kvalet.
Men i vilket fall så har det körts två träningar och två kval innan någon viste att dom skulle göra åtgärder på sin hoj för att den väsnades för mycket.

Synd bara att finalen på Falkenberg va just final, efter mätningen körde nog dom flesta ett varmup och ett race. Sen va året slut.
Alla med för högljuda system har alltså kört så hela 2007.

jag vart ju stoppad efter just WU. var ni snälla och släppte mig under kvalet då?

Jag vart faktiskt kontrollmätt på EM i karlskoga efter kval 2 och klara mig. Men på falken klara ja mig inte och jag har för mig att de va samma personer som stod bakom mätningarna. Vet inte va det berodde på men, en jävla massa tur kanske och snälla besiktningsmän?
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
jag vart ju stoppad efter just WU. var ni snälla och släppte mig under kvalet då?

Jag vart faktiskt kontrollmätt på EM i karlskoga efter kval 2 och klara mig. Men på falken klara ja mig inte och jag har för mig att de va samma personer som stod bakom mätningarna. Vet inte va det berodde på men, en jävla massa tur kanske och snälla besiktningsmän?

Din dämpare va väl bättre packad på Åsen.
Det är många parametrar som spelar in vid en riktig mätning, tex lufttryck, temp, luftfukt, underlag osv.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Då skulle det bli lite liv på luckan :D

fråga: Gäller det här även Classic åkarna?

björn

I allra högsta grad, troligen mäts det och kontrolleras mer. Vid flera av tävlingshelgerna är det obligatoriskt ljudprov i samband med besiktning. Och vid ett flertal av övriga helger så görs det förbikörningsmätningar och tveksamma eller för bullrande hojar plockas av och mäts. De som har för mycket får åtgärda innan fortsatt körning.

Classic åkarna har väl aldrig brytt som om reglementet oavsett?

Årsrejset på Sviestad är väl det race som samlar flest ekipage med tveksam ljudnivå...

Och just vid årsracet så har en hög med autentiska gamla cyklar utan ljuddämpning eller bristfällig med dagens mått bjudits in för att uppvisningsköra.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och just vid årsracet så har en hög med autentiska gamla cyklar utan ljuddämpning eller bristfällig med dagens mått bjudits in för att uppvisningsköra.

Jepp men även bland de som inte uppvisningskör utan tävlar och därmed skall följa reglementet är ljudnivån på tok för hög. (givetvis inte hos alla men måånga är över 95dB förbifart) Jag som entusiast står i bankanten och myser men tant agda ställer sig kanske lite mer tveksam till det.
Riktigt festligt var det för några år sedan då man efter förarmötet kom fram till att där fanns 3 olika bullergränser beroende på klass:
1. Fritt buller för inbjudna cyklar
2. Supermono enl UEM reglemente
3. Classic enl SVEMO reglemente

men vid slutet av dagen gjordes där ändå inga ljudmätningar.....:)
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jaså, så verkligheten har till slut kommit ikapp oss. Ingen mera välljudande 250 racer på tisdagsträningarna alltså?

De förbiåkningsmätningar jag fått gjorda åkandes rotaxen har det inte ens varit på gränsen utan någon eller några dB marginal och den låter ju ändå för örat en hel del :yoparty

Jepp men även bland de som inte uppvisningskör utan tävlar och därmed skall följa reglementet är ljudnivån på tok för hög. (givetvis inte hos alla men måånga är över 95dB förbifart) Jag som entusiast står i bankanten och myser men tant agda ställer sig kanske lite mer tveksam till det.
Riktigt festligt var det för några år sedan då man efter förarmötet kom fram till att där fanns 3 olika bullergränser beroende på klass:
1. Fritt buller för inbjudna cyklar
2. Supermono enl UEM reglemente
3. Classic enl SVEMO reglemente

men vid slutet av dagen gjordes där ändå inga ljudmätningar.....:)

När FIA kör GT på Anderstorp så är det inga 95dB förbiåkning som gäller, det är FRITT!!!

Du får väl fråga de som arrangerade Sveriges största roadracingtävling varför det inte gjordes mätningar eller så gjordes det förbiåkningsmätningar utan att resultatet kom fram.
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Din dämpare va väl bättre packad på Åsen.
Det är många parametrar som spelar in vid en riktig mätning, tex lufttryck, temp, luftfukt, underlag osv.


okok... Om man ska packa om dämparen hur mycket ull e de som ska in i dämparen? Hur hårt ska man packa? Ska man bara ösa på tills de inte får plats mer?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Rolle Rotax gör också egna dämpare så de kan väl göra både längre dämpare med färdig böj om man vill antar jag.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
okok... Om man ska packa om dämparen hur mycket ull e de som ska in i dämparen? Hur hårt ska man packa? Ska man bara ösa på tills de inte får plats mer?

Och hur vet man att det behövs? Min dämpare är det massor av ull i... blir den "dålig" och trött? Ger fräsch ull lägre ljud?
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Och hur vet man att det behövs? Min dämpare är det massor av ull i... blir den "dålig" och trött? Ger fräsch ull lägre ljud?

Ett tips är att på prov testa med en mätare från Clas Olsson eller Jula för ca 500:- De ger inte exakta värden som går att låta en jury döma efter men ger förvånansvärt lika resultat som en godkänd mätare för 8-10000:-. Jag hade nyligen en Nokia telefon med db mätare. Den stämde väl med en dyrare mätare när jag jämnförde på en cross tävling. Gå ihop några och gör ett sånt prov, det är garanterat inte bortslängda 500:-. Man får en hint om var man ligger i nivå.
 

#1

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2003
Ort
Nyköping
Hoj
R1 -05
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Och hur vet man att det behövs? Min dämpare är det massor av ull i... blir den "dålig" och trött? Ger fräsch ull lägre ljud?

Den blåser ut så sakteliga. Hård och nypackad ull ger lägre ljud. Du vet att det behövs när din dämpare låter mer än tillåtet ;)

I GP-vm så byter de värsta tvåtaktsteamen ljuddämpare mellan passen för att motorn alltid ska ha samma tryck i pipan. Så ja, de blir sämre rätt fort..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Den blåser ut så sakteliga. Hård och nypackad ull ger lägre ljud. Du vet att det behövs när din dämpare låter mer än tillåtet ;)

I GP-vm så byter de värsta tvåtaktsteamen ljuddämpare mellan passen för att motorn alltid ska ha samma tryck i pipan. Så ja, de blir sämre rätt fort..

Detta tolkar jag som att om det finns kvar ull så är det bra och blir inte bättre genom att stoppa i frisk ull. Jag har kollat genom att försöka sticka en böjd svetstråd genom hålen i dämparen in i ullen. Det går trögt överallt. Ullen är alltså inte borta = bra!
Korrekt?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Detta tolkar jag som att om det finns kvar ull så är det bra och blir inte bättre genom att stoppa i frisk ull. Jag har kollat genom att försöka sticka en böjd svetstråd genom hålen i dämparen in i ullen. Det går trögt överallt. Ullen är alltså inte borta = bra!
Korrekt?

Förmodligen, men det enda som kan avgöra det helt är ju en ljudmätning.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top