Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag skrev förut tror jag att ljudmätning kommer ske på LMS från 1:a april, för att dom är där och tränar ska få reda på om de låter för mycket och ha möjlighet att åtgärda det (man blir inte hemskickad för oljud på träningarna, inom rimliga gränser, 130dB är väl orimligt att tänka sig få köra med liksom)

Suveränt :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjena Olav, så här har jag gjort, inte snyggt men får hoppas att det hjälper.:rolleyes:

Det ska bli kul att se om det kommer dyka upp såna där 45-graderssnoppar på posörhojarna på sveavägen i sommar. På donken brukar det ju alltid vara en viss me too-effekt från banhojarna: Svettband på bromsvätskebehållaren (utan att veta varför), knäpuckar, ryggpuckel osv. :hihi
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Det ska bli kul att se om det kommer dyka upp såna där 45-graderssnoppar på posörhojarna på sveavägen i sommar. På donken brukar det ju alltid vara en viss me too-effekt från banhojarna: Svettband på bromsvätskebehållaren (utan att veta varför), knäpuckar, ryggpuckel osv. :hihi
:D :Bugar
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13

Instämmer :tummenupp
Dock verkar 95db för lite!
102db verkar vettigare, sen om svemo/klubbarna går ut med att det ska vara 95 db till träningstillfällena nästa säsong, tycker jag att det kan vara OK!
Bullerhelger typ SM 102db.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Instämmer :tummenupp
Dock verkar 95db för lite!
102db verkar vettigare, sen om svemo/klubbarna går ut med att det ska vara 95 db till träningstillfällena nästa säsong, tycker jag att det kan vara OK!
Bullerhelger typ SM 102db.

95 dB vid förbipassering är ingenting!! KANSKE att ett originalsystem klarar det... men jag är tveksam. Tror att mitt originalsystem ger 92 dB vid 7000 varv mätt en meter vid sidan snett bakom. Men alla system låter ju sååå mycket mer vid helöppna spjäll!
På Falken i våras hade mitt Remus racesystem 111 dB vid förbipassering. Med en dB-killer och en krök och en massa ståltråd runt änden kom jag ned i 105 och fick köra på nåder. Att komma ner till 102 vid förbipassering kommer att bli SVÅRT!

Mitt tips! Det blir MÅNGA svartflaggor på Torpet i slutet av april! Mycket sura människor blir det!! Mycket bättre att mäta INNAN besiktning så att man hinner fixa ev. felaktigheter INNAN tidskvalet.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
95 dB vid förbipassering är ingenting!! KANSKE att ett originalsystem klarar det... men jag är tveksam. Tror att mitt originalsystem ger 92 dB vid 7000 varv mätt en meter vid sidan snett bakom. Men alla system låter ju sååå mycket mer vid helöppna spjäll!
På Falken i våras hade mitt Remus racesystem 111 dB vid förbipassering. Med en dB-killer och en krök och en massa ståltråd runt änden kom jag ned i 105 och fick köra på nåder. Att komma ner till 102 vid förbipassering kommer att bli SVÅRT!

Mitt tips! Det blir MÅNGA svartflaggor på Torpet i slutet av april! Mycket sura människor blir det!! Mycket bättre att mäta INNAN besiktning så att man hinner fixa ev. felaktigheter INNAN tidskvalet.

Ja tror som sagt 98db är nog mer rimligt! Det brukar väl låta över 95db i insuget på Suzuki?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är ointressant vad Svemo sätter för gräns. Det intressanta är vad de olika miljö och hälsokontoren får för värde vid närmsta granne. 95 dB är ju ett riktvärde som bör ge rärtt värden vid grannarna.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
95 dB vid förbipassering är ingenting!!
......................
Mitt tips! Det blir MÅNGA svartflaggor på Torpet i slutet av april! Mycket sura människor blir det!! Mycket bättre att mäta INNAN besiktning så att man hinner fixa ev. felaktigheter INNAN tidskvalet.

En fråga.. Var kan man mäta db på en "rätt" sätt så att man kan va säker på att det går igenom besiktningen? Har ju "ny" båge iår, så jag vet inte alls hur mkt det låter(har inte startat än:) ) . Det sitter ett Yoshi trioval helsystem på. Tänkte jag skulle bänka den, men det kanske e lika bra å klämma på originalsystemet inför säsongen. :huvet TRÅKIT!!!!!!!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
En fråga.. Var kan man mäta db på en "rätt" sätt så att man kan va säker på att det går igenom besiktningen? Har ju "ny" båge iår, så jag vet inte alls hur mkt det låter(har inte startat än:) ) . Det sitter ett Yoshi trioval helsystem på. Tänkte jag skulle bänka den, men det kanske e lika bra å klämma på originalsystemet inför säsongen. :huvet TRÅKIT!!!!!!!
Det är klart du ska bänka den om du hade tänkt det. Sedan tillverkar du en adapter till helsystemet och monterar originalljuddämparen.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Det är klart du ska bänka den om du hade tänkt det. Sedan tillverkar du en adapter till helsystemet och monterar originalljuddämparen.

Ja, Jag tänkte bänka den i vilket fall men vad händer med inställningarna, "bestyckningen", om man bänkar m helsystemet o sen klämmer på originalburken när bes.gubbarna på Anderstorp börjar gapa om korsfästning(obs påskskämt:tungan, det är ju långfredag)? Känns som det kommer bli fel.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja, Jag tänkte bänka den i vilket fall men vad händer med inställningarna, "bestyckningen", om man bänkar m helsystemet o sen klämmer på originalburken när bes.gubbarna på Anderstorp börjar gapa om korsfästning(obs påskskämt:tungan, det är ju långfredag)? Känns som det kommer bli fel.
Fråga Nr:18, han vet. Jag har för mig att hans hoj tappade 2-3 hk på topp men fick bättre mellanregister med originalburk.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Va fan det ät bara bita i det sura...Det är ju inget unikt att det har varit bullergräns i motorsport.Och att det stör. Ni som åker el har åkt Motocross vet vilken hets det är på buller..Åk förbi en sopptipp el vid en flygplats..där ligger oftast en Crossbana slår aldrig fel.Vi får snart börja spela schack.:yoparty
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Va fan det ät bara bita i det sura...Det är ju inget unikt att det har varit bullergräns i motorsport.Och att det stör. Ni som åker el har åkt Motocross vet vilken hets det är på buller..Åk förbi en sopptipp el vid en flygplats..där ligger oftast en Crossbana slår aldrig fel.Vi får snart börja spela schack.:yoparty

Jag har inte uppfattat att någon klagar, det gör inte jag iaf. Det kommer bara att bli krångligt. Det t.ex jag lurar på är om det överhuvudtaget går att få ner ljudet på ett icke-originalsystem till 98 dB och att det fortfarande ger mer än ett original....
 

Brazze

Brazze
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jôttebårrj
Hoj
Ducce 1098s-08 , Husaberg 450-04
Tror den där vassa och spetsiga kanten på svemo-kröken kan blir svår att få igenom besiktningen.... Rena mordvapnet...

Min krök är visseligen lite spetsig, men det är ju en kylar slang, så den är mjuk å fin :)

Inköpt på Biltema, övre kylarslang till Volvo, kostar 99.90kr.:tummenupp

Tänkte först strunta i kapa av den, men det såg verkligen hemskt ut :D

/Brazze
 

Bifogat

  • avgas1.jpg
    avgas1.jpg
    120.5 KB · Visningar: 180

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Min krök är visseligen lite spetsig, men det är ju en kylar slang, så den är mjuk å fin :)

Inköpt på Biltema, övre kylarslang till Volvo, kostar 99.90kr.:tummenupp

Tänkte först strunta i kapa av den, men det såg verkligen hemskt ut :D

/Brazze

Du bara måste åka till besiktningen med dom däringa :D
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Min krök är visseligen lite spetsig, men det är ju en kylar slang, så den är mjuk å fin :)

Inköpt på Biltema, övre kylarslang till Volvo, kostar 99.90kr.:tummenupp

Tänkte först strunta i kapa av den, men det såg verkligen hemskt ut :D

/Brazze

sketsnyggt :)

Vad är det för inre diameter på den där slangen tro?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top