Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

Brazze

Brazze
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jôttebårrj
Hoj
Ducce 1098s-08 , Husaberg 450-04
Kylarslang??? Det måste väl smälta???

Det återstår att se, skall göra en uppstart av besten i morgon å göra lite ljudmätningar med slang å utan. Skall bli intressant å se om det blir någon skillnad.
Återkommer med rapport i morgon.
Brazze

såg du några större slangar? Behöver 56 mm.

Nä... såg inga så stora slangar, men du kanske kan åka till någon bilskrot å kolla om det finns några i den storleken.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Det återstår att se, skall göra en uppstart av besten i morgon å göra lite ljudmätningar med slang å utan. Skall bli intressant å se om det blir någon skillnad.
Återkommer med rapport i morgon.
Brazze

Med tanke på att du kör en blårykare så lär det ju påverka effekten mer än utseendet.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Jag klarade mig på torpet med detta "megahål" 8cm ,,, hehe ,, men å andra sidan , har man 200 pållar redan vid 6K så e det svårt att yla förbi mätpunkten då har man nog redan slagit runt :tuttar :tuttar :tuttar

Ska bli intressant å se vad min gixxer1000 med Yoshi helsystem ger :va :va
 

Bifogat

  • PICT1036.JPG
    PICT1036.JPG
    112.8 KB · Visningar: 96

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Tjena Olav, så här har jag gjort, inte snyggt men får hoppas att det hjälper.:rolleyes:

Enastående vackert Brazze :D . Det blir nog någon sådan lösning för mig med, så får man väl ha några i reserv när de så sakta smälter. Men vad är det för ljuddämpare, det kan väl inte vara några kitpipor :D .

En sak som jag tycker saknas i diskussionen är hur man kan dämpa ljudet med ljudvallar, många crossbanor använder ljudvallar mycket effektivt för att dämpa ljudet. Jag var tidigare ganska aktiv i en motocrossklubb och det var evigt arbete att försöka dämpa ljudet med ljudvallar. Man kan ju vid sidan av att bekämpa ljudkällan även fokusera något på hur man kan dämpa dess utbredning/verkan. Visst det är ju lättare att bygga ljudvallar på en MX-bana då material och maskiner brukar finnas och att banorna är mindre men banägarna borde även dra sitt strå till stacken.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Enastående vackert Brazze :D . Det blir nog någon sådan lösning för mig med, så får man väl ha några i reserv när de så sakta smälter. Men vad är det för ljuddämpare, det kan väl inte vara några kitpipor :D .

En sak som jag tycker saknas i diskussionen är hur man kan dämpa ljudet med ljudvallar, många crossbanor använder ljudvallar mycket effektivt för att dämpa ljudet. Jag var tidigare ganska aktiv i en motocrossklubb och det var evigt arbete att försöka dämpa ljudet med ljudvallar. Man kan ju vid sidan av att bekämpa ljudkällan även fokusera något på hur man kan dämpa dess utbredning/verkan. Visst det är ju lättare att bygga ljudvallar på en MX-bana då material och maskiner brukar finnas och att banorna är mindre men banägarna borde även dra sitt strå till stacken.

Men det görs väl redan... på Falken ligger det höga drivor med grus å jord längs rakan och det gör det väl längs ralkan på Torpet med.... tror jag.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Men det görs väl redan... på Falken ligger det höga drivor med grus å jord längs rakan och det gör det väl längs ralkan på Torpet med.... tror jag.

Utmed falkens raka är det väl bara en halvmeter hög kant :confused: .

Åsens raka har väl ingen ljudvall alls. Det jag menar bara är att vi nog får jobba på mer än ett sätt om vi skall nå några signifikanta resultat hos grannen.
 

Bifogat

  • Falkenberg 012_liten.JPG
    Falkenberg 012_liten.JPG
    34 KB · Visningar: 86

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000

Bifogat

  • solution.JPG
    solution.JPG
    36.2 KB · Visningar: 98

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
1. Denna krök som SVEMO pratar om kommer inte vara ett krav på SM på Anderstorp.

2. Någon pratade om ljudvallar. En ljudvall gör bara att ljudet studsar och landar lite längre bort. Åtminståne är det så på A-torp.

/A
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Inse, den här regeln är så dum att den inte kommer gälla på nån tävling den här säsongen...

avvakta nästa SVEMO protkoll innan ni gör några roliga krökar.

//håkan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top