Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
tagit från senaste svemo-protokollet, http://www.svemo.se/news.php?t=gren&did=11&rid=1986

28.7 Ljudregler PT fick i uppdrag att förtydliga informationstexten. Ljudnivån måste sänkas i Framtiden. Med anledning av omgivningens ökande miljökrav avser SVEMO grensektion Roadracing besluta om skärpta ljudnivåer enligt följande: 2009 föreslås högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A), 2010 föreslå högsta tillåtna ljudnivå 98 dB(A). För att slutligen klarlägga bullerdiskussionen enligt beslut vid möte 2008-03-19. § 3.1.9.4 Tidigare publicerad text i denna punkt utgår, pga otydlighet och tekniska invändningar. V.v. se avsiktsförklaring om kommande ljudkrav i § 3.1.2.
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Fan vad jag blir trött på detta förtryck! Vi har stränga bullerkrav ändå gnälls det och hittas på idiotiska saker som det här.
Att det ligger en motorstadion i närheten är kanske något att väga in i besultet var man ska köpa hus!
kom sen för jävlen inte o gnäll.
Sluta att springa ut i garaget o hitta på den ena fullösningen efter den andra lägg ned den energin på att sätta stopp på idiotin istället.
skulle vilja se den spanska motsvarigheten till svemo komma med nåt sånt här.
Blir så frustrerad...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
tagit från senaste svemo-protokollet, http://www.svemo.se/news.php?t=gren&did=11&rid=1986

28.7 Ljudregler PT fick i uppdrag att förtydliga informationstexten. Ljudnivån måste sänkas i Framtiden. Med anledning av omgivningens ökande miljökrav avser SVEMO grensektion Roadracing besluta om skärpta ljudnivåer enligt följande: 2009 föreslås högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A), 2010 föreslå högsta tillåtna ljudnivå 98 dB(A). För att slutligen klarlägga bullerdiskussionen enligt beslut vid möte 2008-03-19. § 3.1.9.4 Tidigare publicerad text i denna punkt utgår, pga otydlighet och tekniska invändningar. V.v. se avsiktsförklaring om kommande ljudkrav i § 3.1.2.

Kanon! Nu visar man prov på eftertanke och reson. Att minska bullret ligger i allas intresse om vi vill fortsätta att utöva vår sport.Nu kan alla aktiva lägga energin på att få ner det verkliga bullret istället för att hålla på att lura ljudmätningar.

Fast det är ju inte direkt snälla ljudkrav man ställer upp...:gnissla (OBS ironi, jag bara förekommer debatten om hur svårt det kommer att vara att nå 98dB)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hmmm...

Det är stillastående mätningar dom menar som ska ner till 98db antar jag?

Förbipasserande är väl 95db idag? Eller har jag fått allt om bakfoten?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
tagit från senaste svemo-protokollet, http://www.svemo.se/news.php?t=gren&did=11&rid=1986

28.7 Ljudregler PT fick i uppdrag att förtydliga informationstexten. Ljudnivån måste sänkas i Framtiden. Med anledning av omgivningens ökande miljökrav avser SVEMO grensektion Roadracing besluta om skärpta ljudnivåer enligt följande: 2009 föreslås högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A), 2010 föreslå högsta tillåtna ljudnivå 98 dB(A). För att slutligen klarlägga bullerdiskussionen enligt beslut vid möte 2008-03-19. § 3.1.9.4 Tidigare publicerad text i denna punkt utgår, pga otydlighet och tekniska invändningar. V.v. se avsiktsförklaring om kommande ljudkrav i § 3.1.2.

Bra!!!:klappar

Hmmm...

Det är stillastående mätningar dom menar som ska ner till 98db antar jag?

Förbipasserande är väl 95db idag? Eller har jag fått allt om bakfoten?

Ja... det vore bra att veta!
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Kenneth lämnade ett kort, snabbt, och kanske lite inofficiellt svar.

I korthet så säger han att synpunkterna är mottagna och vidarebefodrade till Per Träff. Han säger också att "Det känns som regeln är felformulerad.
Vi tittat på detta omedelbart, det behöver inte vara rörbitar.
Vi har provat med en 50mm lång silikonslang med samma resultat." och att "givetvis kan en regel ändras".


Han säger också att "Finns det andra lösnigar så är det ok"

Jag väntar dock ett mera officellt svar från honom eller Per Träff.

m.v.h

Macke


Mitt förslag: Orginalsystem i alla klasser! (2-takt kan jag inget om, syftar på 4-takt)

Standard 600 var en lysande klass. Ser fram mot standard 1000 och återinförande av mysigt summande standard 600!

Hade vi klarat SVEMOS tilltänkta krav då? (dvs är standarsystemen så bra dämpning i att vi slipper jiddra med 6 olika insatser a'la Mossbergs test)
 

Dr.Bike

Guest
Min løsning...

Snygg ? Nej...

Vad händer om den blåser av ? Ingenting... det er silikon.

Hur lång tid at fixa den ? Under 2 min. !...

Storlek ? 2.5", (64mm) 135 grader

Sittar den ordentlig ? JA !... Det sittar perfekt.

Dyr ?.. Nej, egentlig inte... ungefär 200 kr.

Link ? http://cgi.ebay.co.uk/Silicone-elbo...209569755QQcmdZViewItem?hash=item300209569755


Du bör väl iaf skära av den där falukorvsringen vid pass (senast) 90 grader med ett horisontellt snitt iaf? Nu har du ju utblåset som ett scoop i fartvinden + att den kommer vobbla av vinden med.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fan vad jag blir trött på detta förtryck! Vi har stränga bullerkrav ändå gnälls det och hittas på idiotiska saker som det här.
Att det ligger en motorstadion i närheten är kanske något att väga in i besultet var man ska köpa hus!
kom sen för jävlen inte o gnäll.
Sluta att springa ut i garaget o hitta på den ena fullösningen efter den andra lägg ned den energin på att sätta stopp på idiotin istället.
skulle vilja se den spanska motsvarigheten till svemo komma med nåt sånt här.
Blir så frustrerad...

Det är väll rätt enkel matematik att man ser till att köpa billiga hus där en verksamhet av något slag ligger. Så kan man försöka lägga ner det pga lukt eller ljud eller något annat. På så sätt kanske man på rätt kort tid och med bara med lite skrivna brev till nån politker och tidning få verksamheten nerlaggd. Priset på huset borde man kunna få upp rätt enkelt så.. :)

Kanske så att man ska bosätta sig nära en golfbana eller fotbollsplan. :tungan
Kanske roligt att få spela gnällkärring. Speciellt om man kan tjäna lite kosing på det med. :D

Nä, men vissa kan kanske störas av ljud från en motoranläggning. Det kanske numera är mera ljud trots att vi fått sänka ljudnivåer innan med. Men det är rätt dåligt att klaga efter man flyttat till ett hus när motorbanan legat där den ligger längre än dom boende bott där eller huset självt varit där. En annan sak om man tänker bygga en helt ny bana som kommer ligga nära vissa. Då förstår man det.
 
Last edited:

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Så länge inga kommuner tjänar väldigt mycket kosing på motorverksamheten kommer det vara tufft för de som bedriver verksamheten.

En fråga. Vem ger byggnadslov i närheten av de gamla motorbanorna? I Jönköpings kommun är de ansvariga rätt skärpta med att inte sälja marken till ett sommarstugeområde i närheten av flygplatsen, eftersom de vet att det skulle komma in klagomål om att flygplatsen bullrar för mycket.

/Motorintresserad Hyrestagare
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
tagit från senaste svemo-protokollet, http://www.svemo.se/news.php?t=gren&did=11&rid=1986

28.7 Ljudregler PT fick i uppdrag att förtydliga informationstexten. Ljudnivån måste sänkas i Framtiden. Med anledning av omgivningens ökande miljökrav avser SVEMO grensektion Roadracing besluta om skärpta ljudnivåer enligt följande: 2009 föreslås högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A), 2010 föreslå högsta tillåtna ljudnivå 98 dB(A). För att slutligen klarlägga bullerdiskussionen enligt beslut vid möte 2008-03-19. § 3.1.9.4 Tidigare publicerad text i denna punkt utgår, pga otydlighet och tekniska invändningar. V.v. se avsiktsförklaring om kommande ljudkrav i § 3.1.2.

Mycket bättre :tummenupp
Dock hade jag gärna sett 102db för all framtid men men!
Bättre blev det, roligt att det hjälpte att säga till :tummenupp
 

Kapten Haddock

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2006
Ort
nyköping
Hoj
r1-05
läste på svemos hemsida o jag fattade som att regeln är borttagen


28.7 Ljudregler PT fick i uppdrag att förtydliga informationstexten. Ljudnivån måste sänkas i Framtiden. Med anledning av omgivningens ökande miljökrav avser SVEMO grensektion Roadracing besluta om skärpta ljudnivåer enligt följande: 2009 föreslås högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A), 2010 föreslå högsta tillåtna ljudnivå 98 dB(A). För att slutligen klarlägga bullerdiskussionen enligt beslut vid möte 2008-03-19. § 3.1.9.4 Tidigare publicerad text i denna punkt utgår, pga otydlighet och tekniska invändningar. V.v. se avsiktsförklaring om kommande ljudkrav i § 3.1.2
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hmmm...

Det är stillastående mätningar dom menar som ska ner till 98db antar jag?

Fick svar från Fredrik Hansson på SVEMO idag:

"Sänkningen avser vid stillastående mätning, vid respektive bana osv kommer det även i fortsättningen att bli förbifartsmätning detta beronde vilka krav respektive kommun och länstyrelse har eftersom detta skiljer sig åt."
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Förstår inte hur motorljud kan vara störande :rolleyes:

:kär

[YOUTUBE-ID]c-PNef6CMhg[/YOUTUBE-ID]
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Helt rätt svemo!!! :tummenupp Skönt att dom redan nu aviserar vad som kommer att ske i framtiden så vi kan anpassa oss efter nya krav i tid :tummenupp

björn
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Helt rätt svemo!!! :tummenupp Skönt att dom redan nu aviserar vad som kommer att ske i framtiden så vi kan anpassa oss efter nya krav i tid :tummenupp
björn

Är detta en en engångs företeelse med att det kommer besked om planerade regeländringar och att sektionen kanske kommer att ha framförhållning efter det att Lodnert slutat?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top