flugan
Vem vet
Om problemet är ljudnivån på vissa banor (och vissa länsstyrelser), borde det inte sättas andra bullerkrav på berörda banor isåfall?
Ett praktiskt test många kan relatera till: När du närmar dig en RR bana, vilka cyklar hör du först? Ducati/twin eller en 2-t? Klarar inte båda cyklar precis samma mätnorm i bankanten?
Ljudvågor ner i asfalt= ljudet studsar, skulle man rikta om avgasystemen så skulle det vara rakt upp i luften då sannolikheten för reflektioner är minst där.
Tanken är nog i allas ögon inkl mina skitbra men det som man reagerar emot är ju självklart att SVEMO alltid skall vara ute i sista sekunden med ändringar mm vilket gör allt så förbannat mycket mer krångligt då åtminstonde jag inte vill borra mm i ett flång nytt system för ex antal tuselappar!!
/Fürstenhoff.
Jag har original till min hoj men jag betvivlar att den är bättre än mina Jolly Moto. Hur gör man då?Ecksackt! Bra förslag. Men ett ännu bättre är ju att alla ska ha bättre ljuddämpare! Eller varför inte original!
Jag har original till min hoj men jag betvivlar att den är bättre än mina Jolly Moto. Hur gör man då?
Ljudvågor ner i asfalt= ljudet studsar, skulle man rikta om avgasystemen så skulle det vara rakt upp i luften då sannolikheten för reflektioner är minst där.
Klart tant agda skulle bli lycklig om hon fick 10dB mindre på sin gård men det uppnås inte genom att rikta om avgasmynningen utan genom att ändra det som kommer därur.
Ett praktiskt test många kan relatera till: När du närmar dig en RR bana, vilka cyklar hör du först? Ducati/twin eller en 2-t? Klarar inte båda cyklar precis samma mätnorm i bankanten?
Bananläggningar har ljudnivåkrav som baserar sig på närmsta bebyggelse.Om problemet är ljudnivån på vissa banor (och vissa länsstyrelser), borde det inte sättas andra bullerkrav på berörda banor isåfall?
Buller är..... oönskat ljud...Db mätning e så grymt missvisande för vad buller eg är.
Buller är..... oönskat ljud...
Om man riktar ljudet neråt OCH in mot banans centrum får ljudet alltid den längsta vägen att gå innan den träffar grannar. Oavsett vart på banan du är måste ljudet korsa anläggningen, och på det sättet kanske man får en tydligt mätbar skillnad hos grannar.
Kan det vara en 300 meter från depån på Gelleråsen till Eje kurvan blir det en del x-tra meter att räkna med.
Hela ljud-debatten genomgick ju motardjepparna för något år sedan, från att ha varit väldigt slappt reglemente med små och väldigt öppna ljuddämpare så stramade man upp reglementet. Resultatet blev cyklar som lämnade precis lika mycket effekt men gick betydligt tystare fast använde sig av 2 ljuddämpare.
Vill man ha ned ljudnivån så sänk dB gränsen istället för att hålla på med dessa illa hopyxade regler...
Grusbus, mellanklass!
Just nu befinner sig Allt o... |
|
Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition
Triumph har presenterat spe... |
|
Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta
KTM har presenterat en helt... |
|
Svenskt i Indians hojbyggarserie
I sjätte avsnittet av India... |
|
Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition
Triumph har presenterat spe... |
|
KTM presenterar 2025 års EXC-modeller
2025 års EXC-modeller från ... |
|
ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr
Nu kan du lära dig hur man ... |
|
Husqvarna TE125 gör comeback
Husqvarna har fyllt på 2025... |
|
Invigning MC Collection
Någon i folksamlingen på me... |
|
Stenegärd på Tidö idag
Idag, den 18 juni, startar ... |