Itacha75
V.I.F. min älskade vän Norton
Rulla in hojen i folie och låt den stå ett tag, sändaren får ingen kontakt, vänta 2-3 veckor, klart.
Nitrous skrev:Fiffig liten pryl,
En smart sa var ju att den inte är knuten till fordonet så man kan ju faktiskt flytta med den till vart man vill.
/Nitrous
Ja, det verkar ju jättesmart :kockoItacha75 skrev:Rulla in hojen i folie och låt den stå ett tag, sändaren får ingen kontakt, vänta 2-3 veckor, klart.
sportarn skrev:Sen så gäller de ju för dem att veta att det finns sånt på hojen. Kommer säkert ut apparater som kan kolla upp sånt QUOTE]
Precis, när det blir vanligt med dom,kommer det med säkerhet ut nånting som söker rätt på dom på nolltid...
P@trik skrev:sportarn skrev:Sen så gäller de ju för dem att veta att det finns sånt på hojen. Kommer säkert ut apparater som kan kolla upp sånt QUOTE]
Precis, när det blir vanligt med dom,kommer det med säkerhet ut nånting som söker rätt på dom på nolltid...
Möjligt, men den komplicerar fortfarande vilket minskar antalet tjuvar som kan sno hojen. Därtill kommer säkerligen några att åka dit innan vi är där och det är ju en behaglig tanke.
/Olzki
Swedie skrev:Tycker väl att med dagens teknik borde man väl göra bättre beräkningar än 7 mils radie. öh ..
heinz_p skrev:GSM-positionering har jag provat på.
Vi gjorde det i utkanten av en småstad (<10000 inv.) och den hade väl fel på ung. 10 meter.
Det är riktigt bra.
jesper skrev:Jobbar lite med sånt där och om det bara är gsm-positionering det handlar om så är den nog inte värt ett ruttet öre och jag har svårt att tro att försäkringsbolagen kan ge några förmåner om man har en sådan monterad på hojen. Noggrannheten är väl som bäst runt hundra meter, men då snackar vi mitt inne i stan där basstationerna står tätt. Kör man ut på landet så hamnar man i worst-case-scenario och då snackar vi att hojen kan finnas någonstans inom en cirkel med 7 mils radie blir till och leta lite då. Iofs så finns det väl inte så många garage ute på vischan (?) men ändå... krävs nog en massiv spaningsinsats med många kompisar.
Själv tror jag att det är gps som gäller, i varje fall tills vidare innan tekniken utvecklas. Även om noggrannheten ökas betydligt så är det en bit kvar innan man kan få en tillräckligt exakt position för att vara hyffsat säker på att hitta hojen.
Är väl lite skillnad med båtar, entreprenadmaskiner och såna större prylar som är något svårare att gömma, där kan jag förstå att försäkringsbolagen ser ett värde i nåt sånt här, men som sagt för hojar som man kan gömma i en garderob så tror jag icke...
jesper skrev:Hoppsan, 7 mils diameter ska det vara och inget annat... men det är som sagt i absolut värsta fall.
Problemet är väl ändå att positionen måste vara väldigt noggrann för att du ska lyckas hitta hojen gömd i ett garage och så noggrann är inte gsm-positionering med dagens teknik. Tyvärr. Men med 3g-feletoner så blir det bättre. Tätare med basstationer och bättre logik som nyttjar flera basstationer för att få en bättre position. I dagen 2g-nät så utnyttjar man inte triangulering utan endast en basstation bestämmer positionen.
Istället för att pröjsa 3 lök för en pryttel, ta en gammal gsm-nalle och fixa laddare som man kopplar till hojen, kör sen telia friend finder och så har du kommit billigt undan. Visst, fattigmanslösning men fungerar säkert precis lika bra. Sen kan du ju sätta telefonen på autosvar och tyst signal och då kan du ringa upp nallen och lyssna om någon i tjuv närheten säger nåt intressant. Säkert olagligt men... vem bryr sig.
Vi använder oss av GSM/GPRS och kommer inom kort även att komplettera med 3G´s nät för att positionsbestämma våra moduler.
Det är sant att felmarginalerna kan variera, vi har i Göteborg varit nere på en positionsradie om 20 meter medan vi utanför stan har
varit uppe i ett par hundra meter, men att det skulle vara frågan om mil är inget vi har upplevt, visst är vi beroende av basstationerna
när vi pejlar, men i samma takt som dessa nu byggs ut blir felmarginalerna mindre och mindre.
Samtidigt får vi fram infrastruktur såsom vägnät mm. på våra kartor samt även kan pejla inomhus vilket inte GPS klarar av och vilket
ökar chanserna till att säkra objekt.
Swedie skrev:jesper,
fick detta svar från tillverkarna:
stor risk att någon vet att du köpt ett sådant system? varför?Stavfelet skrev:Hörde mej för om ett gps system till mc, när han började berätta att enheten måste sitta på ett sådant sätt att det var "fritt uppåt" så kom första tvekan, ska den sitta synligt eller?!?!?! Bara att klippa den och kasta så långt man kan! Sedan blir det sämre och sämre... plåt ovanför gps'en = värdelös, sedan kommer betong, glas mm. mm... Blää, priset var en riktig hit *ironi* ca:7500:-
Då måste gsm/gprs vara bättre, men sedan så är det ju en ganska stor risk att någon vet att man köpt ett sådant system
sportarn skrev:Ja, det verkar ju jättesmart :kocko
Jag skulle vilja se de som håller på med att sno hojar slå in en cykel i folie och låta den stå bara i 2 veckors tid. Sen så gäller de ju för dem att veta att det finns sånt på hojen. Kommer säkert ut apparater som kan kolla upp sånt men vanliga tjuvar håller nog inte på med sånt utan tar nog hojen och slaktar den eller låter den stå ett tag tills den säljs vidare. Jag personligen tycker nog det är en ganska bra extra försäkring.
Swedie skrev:stor risk att någon vet att du köpt ett sådant system? varför?
Stavfelet skrev:Tjaaa, kanske om det blir en lista här på vem som ska ha ett...!
Men ville bara påpeka sårbarheten i sådant "larm" & att vissa som vill ha ett, inte börjar klistra dekaler om ett sådant larm på hojjen (kanske självklart för de flesta att inte göra det)
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|