Ny sändare på marknaden vid stöld av mc!

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Rulla in hojen i folie och låt den stå ett tag, sändaren får ingen kontakt, vänta 2-3 veckor, klart.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Nitrous skrev:
Fiffig liten pryl,

En smart sa var ju att den inte är knuten till fordonet så man kan ju faktiskt flytta med den till vart man vill.

/Nitrous

Ja, då kan man ju gömma den innanför byxan på bruden innan hon flänger iväg ut på krogen så man har lite koll på henne
WAHH.JPG

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har pratat med dom och lyckats prata till med ett lite bättre pris. Lite över 3 lax.

Äre nån här som är intresserad av att köpa? Isåfall kan jag organisera ihop det hela.

Jag frågade angående det här med att om hojen står i garage osv om det skulle bli täckning. Och det blev det sa dom. Men jag ska även fråga angående det här med om det är GSM eller GPS. Om det är GSM så ska jag fråga hur bra det blir när basstationerna så blir glesare. Tycker väl att med dagens teknik borde man väl göra bättre beräkningar än 7 mils radie. öh ..

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Itacha75 skrev:
Rulla in hojen i folie och låt den stå ett tag, sändaren får ingen kontakt, vänta 2-3 veckor, klart.
Ja, det verkar ju jättesmart :kocko
Jag skulle vilja se de som håller på med att sno hojar slå in en cykel i folie och låta den stå bara i 2 veckors tid. Sen så gäller de ju för dem att veta att det finns sånt på hojen. Kommer säkert ut apparater som kan kolla upp sånt men vanliga tjuvar håller nog inte på med sånt utan tar nog hojen och slaktar den eller låter den stå ett tag tills den säljs vidare. Jag personligen tycker nog det är en ganska bra extra försäkring.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
sportarn skrev:
Sen så gäller de ju för dem att veta att det finns sånt på hojen. Kommer säkert ut apparater som kan kolla upp sånt QUOTE]

Precis, när det blir vanligt med dom,kommer det med säkerhet ut nånting som söker rätt på dom på nolltid...

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
P@trik skrev:
sportarn skrev:
Sen så gäller de ju för dem att veta att det finns sånt på hojen. Kommer säkert ut apparater som kan kolla upp sånt QUOTE]

Precis, när det blir vanligt med dom,kommer det med säkerhet ut nånting som söker rätt på dom på nolltid...

Möjligt, men den komplicerar fortfarande vilket minskar antalet tjuvar som kan sno hojen. Därtill kommer säkerligen några att åka dit innan vi är där och det är ju en behaglig tanke.

/Olzki

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
GSM-positionering har jag provat på.
Vi gjorde det i utkanten av en småstad (<10000 inv.) och den hade väl fel på ung. 10 meter.
Det är riktigt bra.

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
Swedie skrev:
Tycker väl att med dagens teknik borde man väl göra bättre beräkningar än 7 mils radie. öh ..

Hoppsan, 7 mils diameter ska det vara och inget annat... men det är som sagt i absolut värsta fall.

Problemet är väl ändå att positionen måste vara väldigt noggrann för att du ska lyckas hitta hojen gömd i ett garage och så noggrann är inte gsm-positionering med dagens teknik. Tyvärr. Men med 3g-feletoner så blir det bättre. Tätare med basstationer och bättre logik som nyttjar flera basstationer för att få en bättre position. I dagen 2g-nät så utnyttjar man inte triangulering utan endast en basstation bestämmer positionen.

Istället för att pröjsa 3 lök för en pryttel, ta en gammal gsm-nalle och fixa laddare som man kopplar till hojen, kör sen telia friend finder och så har du kommit billigt undan. Visst, fattigmanslösning men fungerar säkert precis lika bra. Sen kan du ju sätta telefonen på autosvar och tyst signal och då kan du ringa upp nallen och lyssna om någon i tjuv närheten säger nåt intressant. Säkert olagligt men... vem bryr sig.

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
heinz_p skrev:
GSM-positionering har jag provat på.
Vi gjorde det i utkanten av en småstad (<10000 inv.) och den hade väl fel på ung. 10 meter.
Det är riktigt bra.

Tro mig, mer tur än skicklighet. 10 meters noggrannhet är ju nästan vad du får med vanlig gps i ett frodon i rörelse...

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
jesper skrev:
Jobbar lite med sånt där och om det bara är gsm-positionering det handlar om så är den nog inte värt ett ruttet öre och jag har svårt att tro att försäkringsbolagen kan ge några förmåner om man har en sådan monterad på hojen. Noggrannheten är väl som bäst runt hundra meter, men då snackar vi mitt inne i stan där basstationerna står tätt. Kör man ut på landet så hamnar man i worst-case-scenario och då snackar vi att hojen kan finnas någonstans inom en cirkel med 7 mils radie :gnissla blir till och leta lite då. Iofs så finns det väl inte så många garage ute på vischan (?) men ändå... krävs nog en massiv spaningsinsats med många kompisar.

Själv tror jag att det är gps som gäller, i varje fall tills vidare innan tekniken utvecklas. Även om noggrannheten ökas betydligt så är det en bit kvar innan man kan få en tillräckligt exakt position för att vara hyffsat säker på att hitta hojen.

Är väl lite skillnad med båtar, entreprenadmaskiner och såna större prylar som är något svårare att gömma, där kan jag förstå att försäkringsbolagen ser ett värde i nåt sånt här, men som sagt för hojar som man kan gömma i en garderob så tror jag icke...

Tack, det var det jag misstänkte.

/Nitrous

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Mycket fyndigt!

Egentligen skulle den monteras i fabrik inuti ramen. Men eftersom man själv skall fixa monteringen skulle man kanske kunna gömma den i sadeln?!

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Det går att bygga en egen sändare för ett par 100 + en GSM telefon. Priserna dom tar är helt hutlösa för sådana här prylar.

Telenfonen sänder ett mess till en tjänst på internet som visar vad telefonen finns på en karta..

Möjligt att det kan byggas några prov ex för o se om dessa fungerar i praktiken.

Last edited:

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
jesper skrev:
Hoppsan, 7 mils diameter ska det vara och inget annat... men det är som sagt i absolut värsta fall.

Problemet är väl ändå att positionen måste vara väldigt noggrann för att du ska lyckas hitta hojen gömd i ett garage och så noggrann är inte gsm-positionering med dagens teknik. Tyvärr. Men med 3g-feletoner så blir det bättre. Tätare med basstationer och bättre logik som nyttjar flera basstationer för att få en bättre position. I dagen 2g-nät så utnyttjar man inte triangulering utan endast en basstation bestämmer positionen.

Istället för att pröjsa 3 lök för en pryttel, ta en gammal gsm-nalle och fixa laddare som man kopplar till hojen, kör sen telia friend finder och så har du kommit billigt undan. Visst, fattigmanslösning men fungerar säkert precis lika bra. Sen kan du ju sätta telefonen på autosvar och tyst signal och då kan du ringa upp nallen och lyssna om någon i tjuv närheten säger nåt intressant. Säkert olagligt men... vem bryr sig.

Ouppss...såg inte detta. :brinnerup

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
jesper,

fick detta svar från tillverkarna:
Vi använder oss av GSM/GPRS och kommer inom kort även att komplettera med 3G´s nät för att positionsbestämma våra moduler.
Det är sant att felmarginalerna kan variera, vi har i Göteborg varit nere på en positionsradie om 20 meter medan vi utanför stan har
varit uppe i ett par hundra meter, men att det skulle vara frågan om mil är inget vi har upplevt, visst är vi beroende av basstationerna
när vi pejlar, men i samma takt som dessa nu byggs ut blir felmarginalerna mindre och mindre.

Samtidigt får vi fram infrastruktur såsom vägnät mm. på våra kartor samt även kan pejla inomhus vilket inte GPS klarar av och vilket
ökar chanserna till att säkra objekt.

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
Swedie skrev:
jesper,

fick detta svar från tillverkarna:

Det är klart att om dom använder någon annan form av pejling så går det ju inte att uttala sig om deras nogrannhet. Men då kräver det ju att man är i närheten, och för att komma i närheten kan man ju använda gsm-positionering så jo visst kan det fungera på detta sätt.

Dom skriver ju också att dom använder gsm/gprs vilket kanske tyder på att dom skickar in data från terminalen in till deras central. Vad denna data innehåller kan man ju bara spekulera i, men det skulle t.ex. kunna vara signalstyrkor och annat tjafs som kan användas som grund för någon form av beräkning. Men såna beräkningar är mycket avancerade och komplexa och följdaktligen svåra att få korrekta.

Man skulle ju gärna få en mer detaljerad beskrivning av hur deras system fungerar för att kunna bilda sig en uppfattning om hur bra den är, men jag misstänker att dom betraktar det som en företagshemlighet...

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Hörde mej för om ett gps system till mc, när han började berätta att enheten måste sitta på ett sådant sätt att det var "fritt uppåt" så kom första tvekan, ska den sitta synligt eller?!?!?! Bara att klippa den och kasta så långt man kan! Sedan blir det sämre och sämre... plåt ovanför gps'en = värdelös, sedan kommer betong, glas mm. mm... Blää, priset var en riktig hit *ironi* ca:7500:-
Då måste gsm/gprs vara bättre, men sedan så är det ju en ganska stor risk att någon vet att man köpt ett sådant system :rolleyes:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Stavfelet skrev:
Hörde mej för om ett gps system till mc, när han började berätta att enheten måste sitta på ett sådant sätt att det var "fritt uppåt" så kom första tvekan, ska den sitta synligt eller?!?!?! Bara att klippa den och kasta så långt man kan! Sedan blir det sämre och sämre... plåt ovanför gps'en = värdelös, sedan kommer betong, glas mm. mm... Blää, priset var en riktig hit *ironi* ca:7500:-
Då måste gsm/gprs vara bättre, men sedan så är det ju en ganska stor risk att någon vet att man köpt ett sådant system :rolleyes:
stor risk att någon vet att du köpt ett sådant system? varför?

Jag tror själv jag ska införskaffa ett sådan här mojäng. Om nån annan är sugen, säg till. Kan som sagt fixa billigare.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
sportarn skrev:
Ja, det verkar ju jättesmart :kocko
Jag skulle vilja se de som håller på med att sno hojar slå in en cykel i folie och låta den stå bara i 2 veckors tid. Sen så gäller de ju för dem att veta att det finns sånt på hojen. Kommer säkert ut apparater som kan kolla upp sånt men vanliga tjuvar håller nog inte på med sånt utan tar nog hojen och slaktar den eller låter den stå ett tag tills den säljs vidare. Jag personligen tycker nog det är en ganska bra extra försäkring.

Inget illa menat, men ville bara visa att det är lätt att bli av med den. Skulle själv ha satsat på en sådan ifall jag hade haft en hoj med högre värde.

Är de flesta stölderna "privata" eller är det organisationer?

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Swedie skrev:
stor risk att någon vet att du köpt ett sådant system? varför?

Tjaaa, kanske om det blir en lista här på vem som ska ha ett...!

Men ville bara påpeka sårbarheten i sådant "larm" & att vissa som vill ha ett, inte börjar klistra dekaler om ett sådant larm på hojjen (kanske självklart för de flesta att inte göra det)

eeedit---> Bara en tanke:
Om GSM-larmet utlöser, blir det inte som med vanlig mobiltelefon då? Att det blir pulserande ljud i högtalare & dylikt?

Last edited:

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Stavfelet skrev:
Tjaaa, kanske om det blir en lista här på vem som ska ha ett...!

Men ville bara påpeka sårbarheten i sådant "larm" & att vissa som vill ha ett, inte börjar klistra dekaler om ett sådant larm på hojjen (kanske självklart för de flesta att inte göra det)

Jag har fått för mig att ett larm som syns är det bästa larmet. Om det framgår klart och tydligt att "Grabben, den här hojen är försedd med utrustning som gör det möjligt att pejla in den efter stöld så tänk inte ens tanken." så tycker man att banditen borde tänka sig för och ta hojen intill som inte är märkt.

Nu finns det ju säkert en del korkade banditer men frågan är ju hur högt en mc-stöld prioriteras och hur lång tid det tar för polis att få till en husransakan om bågen inte står utomhus.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln