Ny ståtlig grabb!

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Försäkringspremien är ganska saftig i Sthlm området va?!

Hoppas den är lite mildare här nere i Kalmar. Det spelar väl ingen roll vilken typ av sporthoj man köper för det är väl dyrt hur än man gör när man är 22...

Ja tyvärr, men det är dyrt vart man än bor (jävligt dyrt med garage här framförallt - inte värt de)... kommer få köpa någon gammal sportis för att ha en suck att ha råd med försäkringen. Det är inte tänkt att man ska köra hoj på studiebidraget helt enkelt :död
Får glädja mig åt att jag kommer kunna köra i stort sett den hoj jag vill när jag har pluggat klart :)

Finns ju en del hojar som blir billigare med märkesförsäkring osv. Suzuki har ganska hyggliga premier. Annars så blir de till att kolla på någon gammal hoj om man vill ha ner priset...

Rallytossa

Gör om - Gör rätt!
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Mille -01, Beeejbybläjd -98 och moppilon Gary Uno -96 :-D
Försäkringspremien är ganska saftig i Sthlm området va?!

Hoppas den är lite mildare här nere i Kalmar. Det spelar väl ingen roll vilken typ av sporthoj man köper för det är väl dyrt hur än man gör när man är 22...

...och en kille! :tungan
Vi tjejer kan komma undan med en betydlig lindrigare summor... :D :tungan

Grattis till kortet och välkommen förstås!

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Honda CBR 954 -03
Hehe, tack för omtanken men jag lovar att jag ska vara mycket försiktig på gasen, tro mig ! =)

inte för att vara dryg eller nått, men det GÅR INTE att vara försiktig med gasen på en sån hoj. Det är lätt att få ett stort självförtroende, vilket ibland leder till att "hojen" gör saker du egentligen inte vill göra.

Lycka till vilken hoj du än väljer, 600 hojar är inte långsamma :D

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Tycker du ska lyssna på råden du får. Jag började med en R1:01a riktig fin hoj skit kul att köra men fan vad man inte kan köra den. Nu ångrar jag mig så sjukt att jag inte började med en typ r6a eller gsxr 750. De har lika mkt pulver för dig, mig men kanske inte rossi! Nu så har jag problemet att jag inte kan åka något annan än 1liters hojjar. Visslingen är jag ganska stor också så det skulle bli lite flummigt om jag skulle åka på en R6 med mina 196cm.

Sen så har jag från egen uppfattning att rn litershoj kostar typ lika mkt att försäkra som en 600. 600an väger mindre och har mindre effekt, blir nästan samma kvot på effekt/vikt?
Köp bra utrustning, och om du har möjlighet så hitta en hoj nu så får du fina priser!

Välkommen till forumet med! Lycka till med hoj finandet!

OcAMpO

Still Green
Gick med
26 Aug 2009
Hoj
01 Yamaha R1
Grattis! :tummenupp

Jag tog kortet för ca 4 veckor sedan nu. Lånade min polares R1 och blev kär. Så blir nog ett köp här imorgon! :yoparty

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
2007 R1
mitt råd, R1 är inte bra första hoj jag har körs 954 som första hoj sen CBR1000 först innan jag köpte R1 och de är jag riktigt glad för. ävem om jag har kört nästan bara 1 liters hojar så är R1 en helt annan historia.
lycka till med hoj valet och grattis till kortet..

Faeldt

We are 138
Gick med
26 Feb 2008
Hoj
Honda CBR1000RR -08 -SÅLD, Husaberg FS 650 -07 -SÅLD, Honda CB250N-81, Yamaha FZR1000-94
Grattis och välkommen:tummenupp

Gör som jag, köpte min första hoj för 2 månader sen, en Husaberg 650. Galet lättkörd och fläskigt busvänlig, ingen speciell topfart! ångrar mig inte en sekund. Hoppas du hittar en båge som passar dig iallafall.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Vill du ha en R1a , så köp en R1a ! Det är analog gas på dom oxå , som på alla andra hojar , o det är du som styr den o inte mc'n själv. Enligt mig så är det inte vridet o bottendraget som är det farliga , utan effekten o accet över 7-8000 varv...o där piper 600'an iväg i stort sett lika bra som en R1a.
Welcome.

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Köp det du vill, men gör inte misstaget att kolla försäkring efteråt. Gå på en butik, ta reg-nummer på lämplig hoj, ring sedan runt ock kolla vad det kostar.....

Tror du hamnar på ca 25.000 SEK per år i trafik för för en R1:a.

Mitt råd skulle vara att börja med en lite mindre hysterisk hoj, GSX-R, 900 Fireblade med några år på nacken.

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Tack så mycket för all omtanke samt tips. Galet bra sida detta! Ni börjar nästan göra mig rädd för att köpa en R1:a nu=P hehe.

Måste säga att jag funderar på en honda cbr 600 också men det känns som man får mer om man tar en R1:a ur ekonomisk synvinkel. Jag menar den kostar ju nästan lika mycket som en R6 eller liknande hoj och försäkringarna ligger runt samma pris.

Men självklart kommer man ha stor respekt för maskinen och vara lätt på gasen.

...och en kille! :tungan
Vi tjejer kan komma undan med en betydlig lindrigare summor... :D :tungan

Grattis till kortet och välkommen förstås!

Tack!!!

Detta är ju en kraftig diskrimineringsfråga!;)

Last edited:

Axel W

Våga va posör
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Mv Agusta F4 1000RR 2012 Ducati 848 2009
När jag började köra fick jag rådet att köpa en tusen direckt o sen ut på motorvägen o ge ful det första du gör. Fick mig att skita i brallan o efter det så körde iaf jag med huvudet.

Ang utrustning så kan jag starkt rekomendera Mcdelen.com .

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
När jag började köra fick jag rådet att köpa en tusen direckt o sen ut på motorvägen o ge ful det första du gör. Fick mig att skita i brallan o efter det så körde iaf jag med huvudet.

Ang utrustning så kan jag starkt rekomendera Mcdelen.com .

Rakt fram känns inte så mycket, framhjulet lättar lite snällt och man har tid att släppa ner det.

Det som är spännande med en modern literhoj är när man gasar på ur en kurva i 160km/h och bakhjulet spinner trots att däcken är varma. Eller när man ska köra om en bil och framhjulet lämnar marken av att man bara vrider "lite" på gasen.

Sånt hände mig aldrig på min Ninja 900cc.... :tungan

Köp en R1 om du vill, för mig passar det mycket bättre än 600 då jag kör mycket transportsträckor samt ofta har passagerare och då vill jag gärna har bottendrag och toppfart(försöker att inte kombinera toppfart med passagerare).

Nu är det snart vinter, håll koll på SMCs hemsida och boka upp dig på deras förarkurser så du lär dig hantera din maskin. Det ska jag göra. :tummenupp

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
trodde du blitt farsa eller nått, dömma utav rubriksättningen. :p

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
Ingen ide att försöka dela med sig av erfarenhet....................
Jag sa till en nykörkort polare, köp nåt litet som du kan behärska och lära dig köra på.
men icke, en liter-värsting vart det, och för att spara pengar --halvförsäkring
tredje dan. spinner han omkull på en raksträcka och hojen tar eld och brinner upp.
så nu har han bara råd att åka buss , men klarade hälsan tack och lov
trots halvtaskig utrustning ... välkommen och lycka till

jetson

Guest
Det är lätt att bestämma sig i förväg, men det bästa är att provköra ett par olika hojar före du bestämmer dig, jag var likadan jag hade bestämt mig för att jag skulle ha en ninja.. sen efter jag tagit körkortet tänkte jag mer på körställning. Är ju rätt olika från person till person, som första hoj ville jag ha nån som jag kände mig bekväm på så att jag kunde koncentrera mig på körningen.

Blev en 600 med "bara" 110hk, men jag är riktigt nöjd! Lycka till

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Välkommen o lycka till med inköp av hoj! =)

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Oavsett vad "vi andra" säger så verkar det som om ditt sikte är inställt på en R1.

visst, jag tycker det är en otroligt snygg hoj, rolig som fan.

men som en 20+ åring, med nytaget kort, låter det illa i mina öron. Visst.. du kanske e it miljonär & har råd, men det är fortfarande FÖR mycket effekt för någon som är ny på hoj, det hade det varit för en i 35 års ålder med nytt kort med.

jag tycker att tillverkarna skulle gör lite mindre hojar & samma snygga förpackning som gixxer1000, R1, cbr1000, zx10r mfl.

nu har iaf kawa kommit med en 250 i relativt snygg förpackning, men det är kanske inte tilltalande med så låg effekt ?

nä, mitt tips är att du köper en äldre sporthoj, med mindre effekt... en cbr600f, äldre r6 .. dessa har GOTT o väl mer effekt än vad du klarar av som ny på hoj.

Hur du än gör, o vilken hoj du än bestämmer dig för.. lova mig att ta det lugnt, så jag (vi) slipper läsa om dig i minneslunden

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...