Ny taget Mc kort, Vilken hoj ska man välja?

Supra-mkiv

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Inget ännu
Tjena!

Precis tagit mitt mc kort är 26 år och funderar på vilken första hojen ska bli?
R1 eller en Suzuki Gsx-r 1000 K6, K7 ??

Vilken är att föredra ? för och nackdelar ?

Tacksam för alla svar!
 

Sinister

His royal highness
Gick med
28 Feb 2008
Ort
Någonstans
Hoj
En Screamer och snart en Big Bang
jag hade tagit r1, bättre kvalite, snyggare, bra mos om man vill bränna utanför korvmojen, mycket lätt att hantera SNYGG :p,

gixxer bra motor, lite svårare att hantera än r1 men inte ngt som märks om du inte är uberproffs, men dessa diskussioner har vi haft innan det är mycket lite som skiljer hojarna effektmässigt så ta den du sitter på bäst och tycker är snyggast
 

IronMike

Guest
Nu får du ett ärligt svar:

Innan någon annan dumförklarar dig, så ska jag försöka vara ärlig och beskriva ett och annat -du låter som stereotypen för en olycka, du har ingen erfarenhet, men vill ha värstinghoj.

Eftersom du inte åkt än, så kanske du inte förstår att drivers skills har ett avgörande när det gäller mc-åkning?

Det spelar mindre roll VAD du åker, allting handlar om skills. Och det spelar ingen roll om du kört balla bilar, jag har haft ballare bilar än vad du rattar, men när jag började köra hoj, så var det som att börja om från början. Jag köpte "något värst" och trodde jag kunde köra, men blev ifrånåkt av customhojjar första året..

Så skitsamma vad du köper för hoj.

Välj en som du sitter bekvämt på, ge det ett par år att lära dig köra. Du kan inte gränsla en skitball, ny värstinghoj och tro att du kan åka fort. Glöm det, det blir mer pinsamt att ha en värsting-cykel och inte kunna köra. För alla kan dra rakt fram, men när det väl kommer till att svänga så är det klippt.

Mitt förslag är att börja med en halvgammal cykel, som inte tar så mkt uppmärksamhet. Den kan fortfarande vara vass, men den måste inte vara ny. Åk mestadels själv första tiden, lär känna dig själv och din cykel, ligg lågt. Och allt eftersom så kan du sen byta upp dig.

Vad gäller hojval så spelar det ingen roll, för det är föraren bakom spakarna det handlar om... Du kan köpa en Gsx-r !000 2008, men somliga som är duktiga här på forumet, skulle spöa dig på landsväg & bana de kommande 10 åren, med en 1998 yzf R1. Så hojval spelar ingen roll.

Hojval har inget att göra med bilval, det är en helt annan grej.

Jag skulle åka ifrån 99,5% av folket på forumet med en honda hornet 600 på bulten. Med rätt däck och drevning.

Spela roll vad man åker för hoj. Det handlar som sagt om drivers skills. Så köp ingen värstinghoj som första hoj, för du tröttnar på prestandan rakt fram, lär dig behärska kurvor succesivt med tiden och med uppbyten.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Mje du måste nog köpa dig en turbomatad busa, dem andra är alldeles för långsamma för din smak...


Annars kan en boss hoss vara rätt lagom i instegsklassen... Lite custom att bara päsa omkring med...

Äntligen någon som ger vettiga tips!!!

Mycket bra Mike! Jag hade en dunderkisse som första hoj. Ingen värsting på något sätt men vettig försäkring och klockren cykel att börja med. Man kan bli skitnödig av vilken cykel som helst så en 600 kan vara lagom att börja med.

"Allt sitter i huvet", "du behöver inte vrida på fullt" och dylika tips brukar komma i dessa trådar. Men vet man att man har en jäkla massa krut mellan benen är det svårt att låta bli.

Om trådskaparen är sugen på 600 vet jag någon som har en väldigt fin CBR600RR -03 med repsolkåpor (självklart har han kvar de röd/svarta originalkåporna) till salu. Skicka PM om du är sugen...

Vill du tvunget ha en 1000cc kan en lite lugnare touringtwin vara lagom. SV1000 och VTR1000 kanske kan vara lagom. Går fint på kurviga vägar men inbjuder inte riktigt till lika hård körning som en sportis...

Är du ny kan SMC's BKK vara ett hett tips. Jag tog kortet på hösten och gick en BKK till våren. Körningen kl 6 på morgonen och 6 på kvällen, det var som natt och dag!

EDIT: Det där med bilar är ungefär samma sak. Kolla bara på det där motorprogrammet som går på tv4sport ibland. När två yrkesförare byter fordon. Den ena är racerförare och den andra kanske kör likbil. De byter bil med varandra och kör ett varv på bana. Det brukar sluta rätt så lika. M A O betyder erfarenhet en hel del!!!
 
Last edited:

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Leksand
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Måste hålla med IronMike lite där,låter som ett olyckskoncept: Nytt kk,ung & värstinghoj.
Grejen är ju att dina högerhandsmisstag kan kosta dig livet även om dom bara varar i 5 sekunder.

Köp en Honda Vfr tillräckligt med mos för allt du klarar men ändå utan att vara extrem.
Lycka till/J
 

yxjoel

Lebowski
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawa ZX6R -96
när jag köpte min första (nuvarande) sporthoj på 600 kubik var jag rädd att det skulle vara för lite kräm i den, hade läst mycket innan och många sa till andra att "nä börja högre, du kommer tröttna"

har inte provat nån värre hoj än men vettefan hur nån, speciellt nybörjare, kan känna att dom behöver mer än såhär på gatan... jag märker väl eventuellt i framtiden
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Bra skrivet:tummenupp

Kan tillägga, ifall du köper nyare literhoj så ofta slutar det ofta med försäljning inom två år och mc intresset försvinner.

Sett det lite för ofta, vilket är synd faktiskt.

som första hoj bör man istället leta efter "bushojar" mer än "posörhojar"

Mina två sketna korvören.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag kör VFR som första gathoj, har bara geggat runt med enduro tidigare, och den här touringbågen är på tok för elak för mig, håller man i rullen händer det grejer...speciellt om vägen svänger.

Men ändå - sitt rykte till trots, så är Viffern ju inte mycket segare mellan 0-200 än godtycklig sporthoj heller, med rätt chaufförer verkar kvartsmilen gå på precis över 11 sekunder, med slutfarter i krokarna runt 190+, jag har inte vant mig med rushen än när man går på attack från stillastående, det är svårbeskrivet, och jag kom till bågarna via en tämligen pigg gatbil ändå.

Det verkar onekligen vara efter 200 som literhojarna kommer till sin rätt...och hur bekvämt är det att köra i 200 knutar på en båge, inte värst?

Har man ingen erfarenhet kommer det mesta med ~100 pållar kännas ruskigt kvickt, skall man åka r-hoj kanske en 600:a är det bästa valet, den river inte huvudet av dig om du nyser i kurvan på nedlägg..

/J
 

axelsson_vpg

Guest
ta gixxern.. om du kör med vett ett par månader och lär känna hojjen så är de väll inge problem. lite förstorat det här måste jag säga... man kan köra ihäl sig på allt hur som helst..

lycka till!
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
T.ex. en Thundercat räcker mer än väl för en nybörjare med tanke på effekten, eller liknande. Dels så får du ner försäkringskostnaderna och du behöver inte binda upp hela bankkontot i hojen. Måste det vara en radfyra? Annars kanske en Sv650S av modell 2004< kanske skulle vara något, lagom sportig twin som är lättkörd och med bra kräm i!:tummenupp
Snälla motbevisa vv och samhället att ung man med nytt körkort inte är en "självmordspilot"...

Bra inlägg för övrigt IronMike!
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Måste hålla med IronMike lite där,låter som ett olyckskoncept: Nytt kk,ung & värstinghoj.
Grejen är ju att dina högerhandsmisstag kan kosta dig livet även om dom bara varar i 5 sekunder.

Köp en Honda Vfr tillräckligt med mos för allt du klarar men ändå utan att vara extrem.
Lycka till/J

Instämmer fullständigt med ovanstående och IronMike!!! :tummenupp

Ta det kallt i början första säsongen innan du vant dig!

Stirra dig inte blind på kubik eller hästar!

Har själv haft kort för båge sedan 1981! Så jag vet vad jag snackar om!!!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
V-twin - Mer lättkört tack vare jämnare effektkurva

Naken - lättare att överleva om man av naturliga skäl väljer bort alla repor över 250 km/h

Någorlunda ny - Du verkar ju ha råd om du tittar på K7:eek:r. Det är roligare med fräscha grejer om man har posörgener i sig (och det har alla gamla bil-fantomer)

Allround - Även om du tittar på werstinghojar nu, så har du inte kört och vet inte vilken typ av körning du egentligen vill åt. Kanske massa touringmil mellan björkarna, kanske bara bandagar. Titta på hojar som funkar både som busleksaker, skjutspållar och banklubbor.

Allround 1.2 - T.ex SuperDuke, Touno, Z1000, CB1000R osv..


Jag tror jag känner till en SuperDuke i nyskick som kan vara till salu :tungan
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Själv började jag med en "seg" yamaha diversion 600. Den skrämde skiten utav mig när jag varvade över 7000 rpm första gångerna efter att jag hade tagit kort. Du skall ha en hoj med cirkus tre gånger så mycket pulver? :tungan

Då lär du se till att vara strikt kontrollerad med gashantaget. Jag är väl medveten om att det finns folk som klarar av det dock. Själv tycker jag att min utvecklingskurva vad gäller hojar (nu kör jag med en cirkus 100-hästarsmaskin) på sex år varit helt ok. Men visst, nu är jag sugen på zzr1400 och K1200s. Men kan du hålla gashanden under kontroll så är det ju inga problem. Men provkör gärna någon 70 till 100-hästars hoj innan du slår till på nåt värre. Tror du kan ha extremt kul med rätt typ utav hoj på kurviga vägar utan att behöva 170 hästar. Lycka till och grattis till kortet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ta gixxern.. om du kör med vett ett par månader och lär känna hojjen så är de väll inge problem. lite förstorat det här måste jag säga... man kan köra ihäl sig på allt hur som helst..

lycka till!

Tveksamt sant.. Visst kan man krascha i 200 på allt som går så fort, vilket i stort sett alla hojar gör.

Däremot är stunderna över 200 extremt lätträknade för mig sedan jag klev av sporthojskonceptet, men jag har sjukt mkt roligare nu.

Att jag tittar på reesermaskiner igen är för att strikt bo på bana, där får de komma till sin rätt!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top