Nu får du ett ärligt svar:
Innan någon annan dumförklarar dig, så ska jag försöka vara ärlig och beskriva ett och annat -du låter som stereotypen för en olycka, du har ingen erfarenhet, men vill ha värstinghoj.
Eftersom du inte åkt än, så kanske du inte förstår att drivers skills har ett avgörande när det gäller mc-åkning?
Det spelar mindre roll VAD du åker, allting handlar om skills. Och det spelar ingen roll om du kört balla bilar, jag har haft ballare bilar än vad du rattar, men när jag började köra hoj, så var det som att börja om från början. Jag köpte "något värst" och trodde jag kunde köra, men blev ifrånåkt av customhojjar första året..
Så skitsamma vad du köper för hoj.
Välj en som du sitter bekvämt på, ge det ett par år att lära dig köra. Du kan inte gränsla en skitball, ny värstinghoj och tro att du kan åka fort. Glöm det, det blir mer pinsamt att ha en värsting-cykel och inte kunna köra. För alla kan dra rakt fram, men när det väl kommer till att svänga så är det klippt.
Mitt förslag är att börja med en halvgammal cykel, som inte tar så mkt uppmärksamhet. Den kan fortfarande vara vass, men den måste inte vara ny. Åk mestadels själv första tiden, lär känna dig själv och din cykel, ligg lågt. Och allt eftersom så kan du sen byta upp dig.
Vad gäller hojval så spelar det ingen roll, för det är föraren bakom spakarna det handlar om... Du kan köpa en Gsx-r !000 2008, men somliga som är duktiga här på forumet, skulle spöa dig på landsväg & bana de kommande 10 åren, med en 1998 yzf R1. Så hojval spelar ingen roll.
Hojval har inget att göra med bilval, det är en helt annan grej.
Jag skulle åka ifrån 99,5% av folket på forumet med en honda hornet 600 på bulten. Med rätt däck och drevning.
Spela roll vad man åker för hoj. Det handlar som sagt om drivers skills. Så köp ingen värstinghoj som första hoj, för du tröttnar på prestandan rakt fram, lär dig behärska kurvor succesivt med tiden och med uppbyten.