ny tjej som hittat hit

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Hello allihop

Är en tjej på 26 år som åkte motorcykel för första gången på 20 år i lördags det va så kul att jag bestämde mig för att ta MC kort under nästa år (näää jag är inte alls impulsiv). Jag va och köpte teoriböcker idag och har börjat kolla på cyklar redan så jag har nåt att övningsköra på och fixat en handledare att köra privat med. Fast jag hinner nog inte så mycket den här säsongen så det mesta andlar om att ha allt klart och fixat så jag kan börja övningsköra snarast möjligt nästa säsong, det kommer nog krävas en del nötande eftersm jag aldrig ens kört moppe men jag brukar lära mig snabbt :)

Jag hörde från en kille jag snackade med idag att ens handledare måste gå en 6h teorikurs innan man får börja köra med honom. Någon som har mer info om sådana där grejjer?

olle1

Hojen eller damen? Helt klart damen.....
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
cbr 600fs. blata b1 kopia
Din handledare behöver inte gå någon kurs.
Det är endast vid "b" körkort det krävs.
Lycka till med kortet!:)

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
R6RR 2008
du kommer klara det galant...låt oss veta hur det går sen... välkommen förresten till sporthoj.com

supergirl

Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
olle1 skrev:
2382935 Din handledare behöver inte gå någon kurs.
Det är endast vid "b" körkort det krävs.
Lycka till med kortet!:)

Ahh är det sant så bra.

Jag var inne och pratade med tjejen i repan på en körskola idag och frågade lite om hur det är smartast att lägga upp körningen. Om man ska börja med att ta ett par lektioner och sen köra lite på egen hand o öva men hon verkade allmänt ointresserad av MC-körning.

Ska kolla lite på ställ imorgon. Är det någon som har tips på vart man hittar skor/stövlar som har väldigt vida vader. Jag tränar styrketräning ganska seriöst och mina vader är väldigt stora.

philiph skrev:
2382940 du kommer klara det galant...låt oss veta hur det går sen... välkommen förresten till sporthoj.com

Tackar och bockar. Ahh såg att du bor i Roslagen/Norrort jag bor precis vid Östra Station :)

Vad ska jag köpa för cykel förresten. Jag vill självklart ta kort för tung och köra upp med min egen eftersom att jag antar att det är lättare med balans m.m på en cyel man är inkörd på.

Min tanke är att först köpa en lite billigare som kanske inte är fööör pigg för jag vet att jag är adrenalin-junkie och lätt faller för att testa gränser innan jag riktigt behärskar dem. Men jag måste ju ha minst en 750 om jag ska kunna köra upp med den om jag inte missuppfattat?

Last edited:

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
CBR600RR -04
supergirl skrev:
2382965

Min tanke är att först köpa en lite billigare som kanske inte är fööör pigg för jag vet att jag är adrenalin-junkie och lätt faller för att testa gränser innan jag riktigt behärskar dem. Men jag måste ju ha minst en 750 om jag ska kunna köra upp med den om jag inte missuppfattat?

minst 700 cc och minst 35 kW.. de är vad dom säger enligt körskoleboken :)

men ett tips är att köra upp med körskolans hoj ifall du själv väljer en sporthoj.. svängradien är ju rätt så begränsad på en sporthoj.. Menar.. du får ju inga stilpoäng ifall du klarar det med din egen hoj :p kan träna på o krypköra med din egna hoj sen när du har kortet.. så välj den lättaste hojjen till uppkörningen :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
supergirl skrev:
2382965Om man ska börja med att ta ett par lektioner och sen köra lite på egen hand o öva
Först tycker jag att du ska sikta på att fixa teorin nu under vintern. Sedan låter det bra att varva lektioner med privatkörning. Så att du verkligen kan nöta in allt du lärt dig på lektionerna. Se till att vara så uppmärksam som möjligt på lektionerna så du verkligen tar till dig allt. Det är dyrbara minuter vettu. :tummenupp

Men det kan nog vara bra att prova lite innan du tar någon lektion också. Så att du vet vart du har alla reglage och så.

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Last edited:

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
Ess2 skrev:
2382927 Gäller bara för bilkort
( om jag minns rätt)

Stämmer. Fr.o.m. 1 januari 2006 krävs denna introduktionsutbildning för handledare vid privat övningskörning för behörighet B.
Ska själv skicka in papper idag, ansökan om att bli handledare.

Håller med tidigare som sagt att varva skola och privat. Men kör mycket privat till en början om du har en bra handledare.
Under vintern får man tid för teoriprov hyfsat snabbt, men väntar man till mars/april så börjar tiderna dra iväg.
Skulle tro att det är mest bokningar av upp körning på våren så var ute i god tid som Hoztic sa.

Lycka till och välkommen!

JOCKE34

Hondaflyer
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Honda CBR 600 RR -03
färsk

tjena
nån gång måste man ju börja..ville bara kliva in o hälsa dig välkommen.
hoj hoj
supergirl skrev:
2382925 Hello allihop

Är en tjej på 26 år som åkte motorcykel för första gången på 20 år i lördags det va så kul att jag bestämde mig för att ta MC kort under nästa år (näää jag är inte alls impulsiv). Jag va och köpte teoriböcker idag och har börjat kolla på cyklar redan så jag har nåt att övningsköra på och fixat en handledare att köra privat med. Fast jag hinner nog inte så mycket den här säsongen så det mesta andlar om att ha allt klart och fixat så jag kan börja övningsköra snarast möjligt nästa säsong, det kommer nog krävas en del nötande eftersm jag aldrig ens kört moppe men jag brukar lära mig snabbt :)

Jag hörde från en kille jag snackade med idag att ens handledare måste gå en 6h teorikurs innan man får börja köra med honom. Någon som har mer info om sådana där grejjer?

haha ja riktigt kul me att intresset finns :D ....see yah
Lillan78 skrev:
2383175 Välkommen hit tjejen :pannkyss

Last edited:

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Välkommen hit :yoparty
Fixa teorin i vinter så kör du upp direkt när snön släppt. :tungan
Då har du en lång och trevlig Mc säsong att utforska.
Ta det lugnt på vägarna.
:tuttar

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Tror ingen har vågat prova av rädsla för att det är hon på avataren!!

Kan ju passa på att fråga då ju; Är det du på din avatar?

(Det första menade jag som ett skämt)

Lycka till med kortet!!!!

supergirl

Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Blå R1 skrev:
2383233 Tror ingen har vågat prova av rädsla för att det är hon på avataren!!

Kan ju passa på att fråga då ju; Är det du på din avatar?

(Det första menade jag som ett skämt)

Lycka till med kortet!!!!

Det är jag på avataren :D ... fast där är jag i tävlingsform (har tävlat lite i BB). Såhär till vardags har jag lite mjukare former.

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
supergirl skrev:
2382965 Ahh är det sant så bra.

Vad ska jag köpa för cykel förresten. Jag vill självklart ta kort för tung och köra upp med min egen eftersom att jag antar att det är lättare med balans m.m på en cyel man är inkörd på.

Jag började som du..hade aldrig kört en tvåhjuling innan...knappt cykel..jag köpte en Suzuki GSX 750EF-84 en kanonhoj att övningsköra på. Jag betalade 14000:- och sålde den för 17000:- Fördelen med en sådan hoj är ju att man inte grinar ihjäl sig om man råkar tappa den.. händer tyvärr...:)

Välkommen förresten.. :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
supergirl skrev:
2383262 Det är jag på avataren :D
:drool
Tyst med dig nu innan vi överentusiastiska lyckats driva bort dig. :)

Mrs. Laphroaig

Guest
supergirl skrev:
2383262 Det är jag på avataren :D ... fast där är jag i tävlingsform (har tävlat lite i BB). Såhär till vardags har jag lite mjukare former.

Å helvete :bow
Tips på bra magövningar samt armövningar mottages varmt. Du får så gärna skicka PM (har en känsla av att denna tråd annars förvandlas till träningstråd)

Välkommen :hej

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...