Ny vind i Feministdebatten

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
korvgubbe skrev:
Oj, vad skönt att det äntligen kom en artikel där hela SH-mobben plötsligt kan hålla med.. dunka varandra i ryggen och säga:
- precis.. så där är det!

Jepp. Våga inte hålla med om åsikter som inte är godkända enligt standarden Auktoriserad Feministisk Åsikt 03. Då är du en del av en mobb och en del av det patriarkala förtrycket, helt per automatik.

Så måste det vara för att främja ett sunt debattklimat.

En sann demokrati förutsätter att vissa åsikter hålls borta från den offentliga debatten genom andra metoder än sakargument.

Men vad hände sedan... så gott som alla diskuterade det.. på jobbet, fikarasterna, hemma... Och om 18 av de 20 minutrarna som man diskuterade gick till att spy galla över Schyman så blev ändå effekten att väldigt många la 2 minuter på att prata om frågor de aldrig pratat om annars.. nämnligen jämnställhet och våld mot kvinnor.

Och om man drar det till sin logiska slutsats inte bara får utan bör ledande politiker omedelbart gå ut med bl a följande budskap:

Alla invandrare är grova brottslingar.

Alla brott i Sverige begås av invandrare.

Kvinnor duger inget till i yrkeslivet och bör stanna vid spisen och passa barn.

Homosexuella som skaffar barn bör dömas till fängelse.

Det är det lämpligaste sättet att få folk att diskutera kriminaliteten i samhället, om barn behöver mer föräldrakontakt och hur barn påverkas av ovanliga familjekonstellationer.

Intressant signaturval förövrigt...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
ft skrev:
Intressant signaturval förövrigt...

Syftar du på det med kvinnor och motorcyklar så är det taget från en tröja som jag fick av min flickväns mamma....

Syftar du på det andra så tycker jag det passar ytterst lämpligt här på SH många gånger...
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ja, jag läste det inlägget.

Jag läste även inläggen där du försvarade Schymans snilleblixtar och skrev:

korvgubbe skrev:
MEN.. Varför hetsa upp sig så mycket över Fi och allt vad de heter.. Alla poltitiska aktörer överdriver sina ståndpunkter och argument som en del av retoriken.
- Moderaterna hävdar att Sossarna kommer få ALLA företag att fly landet och göra ALLA svenskar bidragsberoende-
- Sossarna hävdar att en moderat regering skulle se till att det endast fanns rika och fattiga.
- Miljöpartiet hävdar att ALLA andra skulle få jorden att gå under inom två mandatperioder om inte de var med på banan
- ..och radikala feminister hävdar att alla män är talibaner och förtrycker kvinnor...

....det är en del av retoriken. Man överdriver. Hårdrar. Men i mina ögon har det aldrig handlat om att få folk att köpa HELA budskapet utan att få folk att börja köpa hemmalagets argument och motarbeta "bortalagets"

...

Absolut.. jag förespråkar inte överdrifter eller lögner. Däremot använder sig de flesta debatörer av dem.. Det gör även du och likaså jag många gånger när diskussionen blir som hetast här på SH... Man hårdrar och pekar på absurda exempel för att förtydliga en tendens eller åsikt..

...

Det är som när Schyman yppade förslaget om mansskatt.. Alla inser nog att det är en absurd och praktiskt omöjlig idé. Schyman gjorde helt enkelt som många gör här. Hon placerade ut ett "Flamebait"
...och vad hände..
Tidningar högg
Krönikörer högg
TV och Radio högg
... var och varannan man tuggade fradga och visste inte vad de skulle göra..
...t.o.m. en och annan stödstrumpa gick på muggen och stod upp å pissade i ren protest mot ett så absurt förslag..

Men vad hände sedan... så gott som alla diskuterade det.. på jobbet, fikarasterna, hemma... Och om 18 av de 20 minutrarna som man diskuterade gick till att spy galla över Schyman så blev ändå effekten att väldigt många la 2 minuter på att prata om frågor de aldrig pratat om annars.. nämnligen jämnställhet och våld mot kvinnor.

Javisst skriver du att det finns en gräns men det ovanstående kan jag bara tolka som att du tycker att talibanuttalandet, mansskattuttalandet m fl ligger på den godkända sidan om den gränsen. I så fall borde även de exempel jag gav ligga en bra bit in på den godkända sidan.


korvgubbe skrev:
Syftar du på det med kvinnor och motorcyklar så är det taget från en tröja som jag fick av min flickväns mamma....

Ah, det är en kvinna som ligger bakom. Ja då är det naturligtvis helt OK. Återigen är det i demokratins intresse att skapa ett debattklimat där vissa saker enbart får sägas av vissa grupper. Nästa vecka, i "SH-introduktion till politiskt korrekt debatt": Hur Sverigedemokraterna skaffar sig en inhyrd husneger som kan göra sig till ett oantastligt språkrör för deras åsikter. Jackie A invald till hedersmedlem och utsedd till presstalesman...
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
ft skrev:
Ja, jag läste det inlägget.

Jag läste även inläggen där du försvarade Schymans snilleblixtar och skrev:





Ah, det är en kvinna som ligger bakom. Ja då är det naturligtvis helt OK. Återigen är det i demokratins intresse att skapa ett debattklimat där vissa saker enbart får sägas av vissa grupper.

Jag försvarar inte hennes utalande bara för att jag har en viss förståelse för hennes retoriska angreppsätt:

"Alla inser nog att det är en absurd och praktiskt omöjlig idé. Schyman gjorde helt enkelt som många gör här. Hon placerade ut ett "Flamebait""

Det var min kommentar....

Vad skönt det är med ännu en "svart eller vitt-debatt"... Hade nyss än i dödstraffstråden..

Och f.ö. så kan jag inte hur jag än vrider och vänder på det få citatet att vara nedvärderande mot kvinnor... Det säger ju snarare mer om den som väljer hojen först..

men om du envisas så:
Ja, självklart kan samma uttalande tolkas oerhört olika beroende av vem som säger det..

När Lasse lindroth a.k.a. Ali Hussein drev med sin bakgrund och sina "landsmän" så funkade det...

Säger någ rakad lirare med bombarjacka att invandrare "odlar potatis i badkaret" ger det bara en sur smak i munnen....
 

Gixxran

..
Gick med
10 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
GSX R750 -92
Femist eller inte..

Måste bara få säga..

Varför måste det vara antingen eller? Varför inte göra gemensamt av allt? Tänk om de valda i regeringen gick ihop ioch uträttade lite nytta istället för att färga allt med sina partifärger och avstå från vettiga grejor för att det är typiskt "det eller det partiets tänkande" *suck* Typiskt "grupp o gängbeteende" juh.

Sunt förnuft finns och ska användas anser jag - oavsett vilken jäkla färg ett parti har. Tycker det är dags att vi väljare börjar ställa lite krav på dom färgade - oavsett färg - så kanske det blir lite ordning och reda på saker och ting.

Jag tycker iaf att det är tragiskt att så mycket styrs av "mitt å ditt" tänk.
Eller tjej å kille - manligt o kvinnlig - rött eller blått - grönt eller ..hmm.. hahahah.. vilken jäkla färg som nu finns kvar i regeringsgänget :hihi - ska inte ha nån betydelse för vi lever alla i samma land och vill ha det bra - alla ska ha det bra tycker jag. Ung som gammal - hetro som homo - blå eller rödfärgad politiker..

Vi åker ju hoj tillsammans! Vi jobbar ju tillsammans! Vi till o med bor tillsammans och gör massor tillsammans -

Jag tror iaf att samhället skulle se helt annorlunda ut om det fanns mer av det där tänket "en för alla - alla för en" faktiskt.

Undrar om jag lyckades få fram vad jag tycker..utan att läsa den där länken - läste bara inläggen här ovan och bara kände för att lägga mig i lite :tungan
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Gixxran,
:tummenupp

Så jäkla svårt är det inte. Det är vi. Inte vi och dom. Människor, inte män och kvinnor... eller ännu värre män mot kvinnor, som många tycks vilja få det till nuförtiden. Samarbete, inte ställningskrig.

Alla är vi människor, alla mer lika än olika. Så är det, det är det vi skall jobba mot och vi skall inte tolerera någon annan syn på saken. Det är på tiden att vi slutar dela upp oss i läger hela tiden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
blablabla min tjejkompis blablabla motionscykel blablabla jag är nybörjare blablabla patriark...


Jaja, du tar ett exempel ur din närhet och med det så visar du vilket stort samhällsproblem vi har. Vet du, idag såg jag en taxichaufför som körde mot rött, och han var öst-afrikan. Alltså röstar jag på NSF i nästa val.
 

Gixxran

..
Gick med
10 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
GSX R750 -92
Precis, lägerfenomenet splittrar ju bara *suck* Egentligen är det ju märkligt faktiskt - att det fortfarande pågår debatter om manligt och kvinnligt - vi är ju för fan en bra bit in på 2000-talet. Korkat!! Hur kan utvecklingen bara ha stannat upp är det gäller det här.. är det för att vi blivit så mångkulturella eller vad? Eller är det bara svensson som har svårt att greppa nya influenser..


ft skrev:
Gixxran,
:tummenupp

Så jäkla svårt är det inte. Det är vi. Inte vi och dom. Människor, inte män och kvinnor... eller ännu värre män mot kvinnor, som många tycks vilja få det till nuförtiden. Samarbete, inte ställningskrig.

Alla är vi människor, alla mer lika än olika. Så är det, det är det vi skall jobba mot och vi skall inte tolerera någon annan syn på saken. Det är på tiden att vi slutar dela upp oss i läger hela tiden.
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
korvgubbe skrev:
Jag skulle hoppa ut för ett stup och riskera mitt liv, om en kvinna sa att jag skulle hoppa, för allt de säger är ju sant och måste lydas omedelbums.

Det låter bra, det skulle jag också göra......
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
korvgubbe skrev:
- Sossarna hävdar att en moderat regering skulle se till att det endast fanns rika och fattiga.

Va bra, så finns det åter igen en god anledning till att anstränga sig o bli nånting än att sitta hemma o käka ostbågar.

Större klyfta mellan rika o fattiga tack, och placera de fattiga så de inte syns eller hörs eller märks så man slipper talibanerna som snor ens bilstereo varannan dag.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Gixxran skrev:
Precis, lägerfenomenet splittrar ju bara *suck* Egentligen är det ju märkligt faktiskt - att det fortfarande pågår debatter om manligt och kvinnligt - vi är ju för fan en bra bit in på 2000-talet. Korkat!! Hur kan utvecklingen bara ha stannat upp är det gäller det här.. är det för att vi blivit så mångkulturella eller vad? Eller är det bara svensson som har svårt att greppa nya influenser..

OT: Jävligt fet båge :tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Gixxran skrev:
Precis, lägerfenomenet splittrar ju bara *suck* Egentligen är det ju märkligt faktiskt - att det fortfarande pågår debatter om manligt och kvinnligt - vi är ju för fan en bra bit in på 2000-talet. Korkat!! Hur kan utvecklingen bara ha stannat upp är det gäller det här.. är det för att vi blivit så mångkulturella eller vad? Eller är det bara svensson som har svårt att greppa nya influenser..

Jag tror att det, som så ofta förr, enbart handlar om makt. Det finns de som insett att här finns en hävstång och en plattform för att bygga en egen maktställning. Ett gammalt trick, man skapar en konflikt där man själv framstår som en lämplig härförare och genast har man säkrat sin egen position och utkomst.

Den egna ställningen blir för de mest framträdande aktörerna viktigare än det mål man anger sig sträva mot. Om den egna ställningen stärks genom att skapa en destruktiv konflikt snarare än ett konstruktivt samarbete så väljer de konflikten. Det finns inte mycket utrymme för aggressiva kolumner i en atmosfär som andas samförstånd och en vilja att lösa problemen tillsammans.

Det är ibland (ofta?) pinsamt att vara människa.


P.S. Ditt signaturcitat är helt underbart!
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Deimos skrev:
Problemet är att det förs ingen nyanserad dabatt. (...) Att fokusera på enbart en grupp är helt fel. Det borde skapas nätverk mot våld, oavsett vilket kön våldet riktas mot.

Lite sen med inlägget. Men du har rätt Deimos, klart att bilden blir mindre nyanserad när media är ute efter snabba stålar och många lösnummer sålda. Samhället och media borde generellt vara mot våld, oavsett mellan män, kvinnor, husdjur, etc..

Att män misshandlar kvinnor är välkänt. Men, att misshandlade kvinnor stannar kvar hos karlar med svart bälte i videovåld är förvånande! Gav inte evolutionen Kvinnan en hjärna också?

Man kan förstås göra det politiskt korrekt genom att säga att det ju inte är så "lätt" att lämna karln, eftersom hon är så "nere och förtryckt". Det är så SYND om dessa kvinnor! Eller: Vilket skitsnack! :huvet

Men det är ju klart, det är lättare att generalisera. T.ex: Män är våldsverkare, Norrlänningar är lata bidragstagare, Stockholmare är smartare än andra Svenskar. När åsiktsmaskiner börjar generalisera över stora folkgrupper och jämföra med andra, är det dags att dra öronen till sig. :gnissla :7peta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
R.Lehtipalo skrev:
Men det är ju klart, det är lättare att generalisera. T.ex: Män är våldsverkare, Norrlänningar är lata bidragstagare, Stockholmare är "slackers" (skällsord vanligt förekommande i mindre civiliserade delar av landet), Lidingöbor är "finlirare" (de lirar fint på lidingö), skog är nyckeln till framgång (vanligt missförstånd bland skogsarbetare som dricker finkel).

:tummenupp
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Markus skrev:

Nu ska vi inte ta illa åt oss, bara för att vi kommer från utpekade regioner i Sverige! :hihi

Det verkar ha tagit hårt på det stockholmska egot? :rofl :rofl :yoparty
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
R.Lehtipalo skrev:
Nu ska vi inte ta illa åt oss, bara för att vi kommer från utpekade regioner i Sverige! :hihi

Det verkar ha tagit hårt på det stockholmska egot? :rofl :rofl :yoparty

Det jag inte greppar med dina inlägg är om de är menade att tas på allvar eller inte. Vartannat är bittert och vartannat är raljerande. Det är knasigt. Jättekonstigt. :banana
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Markus skrev:
Det jag inte greppar med dina inlägg är om de är menade att tas på allvar eller inte. Vartannat är bittert och vartannat är raljerande. Det är knasigt. Jättekonstigt. :banana

Är det inte härligt med lite inkonsekvens i tillvaron? :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top