Du tror att R7 behöver turbo för att göra samma varvtider som en R6, med samma genomsnittligt kompetenta hobbyförare vid styret?
Absolut inte yamaha skälva säger ju att vid deras test så var det 1/10 sekund skillnad i fördel för R7. R7 var snabbare. Kan säkert vara så då motor registrerts utseende påverkar enormt mycket hur lättkörd o sedermera snabb en maskin kan vara.
Det är ju många supersport piloter som blivit frånkörda av bmw boxer TDM900 TRX900 kawasaki wersys o dylika lätt körda maskiner.
Men många är ju helt fast i tanken att 120 hp på 18000 rpm är alltid bättre än 80 hp vid 10,000 rpm. Hästkrafter är ju allt.
Turbo kitt som är välbyggda med ett bra register utan turbo knuff gör saker mera lättkörd, kanske en R7 mår bra av 20-25 hp till men inte minst det vridet som kommer med överladdning.
Jag skulle vilja se hur folk idag skulle reagera på en Volvo 240 turbo med 145 hp som vaknar vid 3500 rpm med pang bom.
Och upplevs som det dubbla medans en modern turbo motor som börjar i Audis 5 cyl urquatro med konstant laddtrycket pga kamaxlar utseende från tomgång det gav en enastående prestanda med ett urstark vrid o underbart körbar motor på hela 200 hp på 2,5 liter.
Idag kör vi 1,3 liters 3 cyl 200+ hp motorer som är så enormt mycket bättre på allting men ingen tänker på HUR DET VAR tidigare, bara för att en motor levererar 30hp mer än en annan måste den inte vara snabbare eller bättre.
Det är lixom skit samma om det är 120 hp vid 18,000 rpm om det är 70 hp vid 17,000 rpm det är svårkört med en motor som agerar slangbella.
En motor som ger 50 hp vid 4000 och 80 hp vid 10, 000 är ett under av körbarhet mot ovanstående.
Som tidigare diskuterats i varvtider på banor är kontentan att trotts alla massor med hp i dag o alla anti köra bort sig system går det inte fortare idag än på 80 talet. Varför??? Väldigt få kan ta ut max ur en stark motor konstant, medan flera kan åka fort med en snäll motor.
Det finns många VM åkare som pratat om detuning mindre kraft gör det lättare att köra fort.
Ta F1 1,5liters turbo motorer spottade ur sig 1500 hp på träning ändå åkte dom fortare med sug V8 o sug v6 på 7-800 hp, vaa det är ju mera hp i 1,5 det måste ju vara snabbare, i dag kör dom ännu fortare med mindre motorer men dom är körbarare inte så explosiva om man nu kan säga så om en F1 motor.
Stora hemligheten är chassi, det är stora skillnader på R6 chassiet och R7 chassiet till fördel R7, R6 chassit är en klenod ca 15-17 år gammalt i konstruktion kanske älder sedan yamaha började skissa på det medans R7 är 4-5 år o ritat ur det som kommer ur tävlings erfarenheterna, det är ytterligare en anledning att R7 kan hänga på en på pappret snabbare R6.