Ny YZF-R7 på gång..?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Om US-priser en indikation så är ju 9000dollar startpris.

Drygt 109' i Sverige med logistikpåslaget?

Inte någonstans har jag hittat antal HK!

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Så ful är väl inte ramen jämfört med resten av klassen?
Ok, man ser ju faktiskt inte ramen...
View attachment 460874

Jag har inget emot en MT-07 baserad sporthoj-light, men måste de döpa den till YZF-R7?
Håller med! Lite som att Tusse skulle byta namn till Michael Jackson..

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Gillart! Tycker konceptet är kul. Man får sporthojskänsla för vettiga pengar i både inköp och löpande kostnader.

Och åtminstone jag har iaf jävligt roligt med 70 hk och ett lättsvängt chassie.

Men visst. Den kanske borde hetat MT07 Sport istället.

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S

74 hk, 188 kg fulltankad. Visst, R7 namnet klingar fel, men jag gillar konceptet väldigt mycket,

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Men återigen en hoj utan syfte!? Eller är syftet att locka alla som skulle dö direckt när de sätter sig på en riktig sporthoj? Nu får de chansen att sitta på något som ser ut som en sporhoj, så man kan impa på förskräckta grannar så länge den står på garageuppfarten. Men med effekt som fickljummen jättefranska och ett motorljud som för tankarna till fiskebåt.

I segmentet hoj med mindre effekt, så väljer jag en Husqvarna vitpilen 701 alla dagar i veckan. Prisvärd i sammanhanget verkar det som, relativt lätt och förvånansvärt rapp trots sina 75 kusar.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har ju missat, men efter lansering inser jag att det inte var något att missa :D

Väntar lite på en lite för kraftfull hoj med liten kubik och lite vikt. Skön att köra o allt och inte sliter däck som fasen på bana. Så jag kanske en dag kan köra lite bana igen!

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Men återigen en hoj utan syfte!? Eller är syftet att locka atta som skulle dö direckt när de sätter sig på en riktig sporthoj? Nu får de chansen att sitta på något som ser ut som en sporhoj, så man kan impa på förskräckta grannar så länge den står på garageuppfarten. Men med effekt som fickljummen jättefranska och ett motorljud som för tankarna till fiskebåt.

I segmentet hoj med mindre effekt, så väljer jag en Husqvarna vitpilen 701 alla dagar i veckan. Prisvärd i sammanhanget verkar det som, relativt lätt och förvånansvärt rapp trots sina 75 kusar.

Hur många köper en sporthoj för prestanda och väghållning vs antalet som köper för att se cool ut vid kiosken? Hur många här började inte sporthojskarriären för att vi trodde vi skulle få ligga mer om vi såg snabba ut?:tuttar Tillverkaren riktar sig mot den kundkrets som är köpstarkast.
Och köper man bara för att se cool ut betalar man hellre några tusenlappar om året istället för i månaden till försäkringsbolagen. Och har inte i princip alla tillverkare slutat 600rr hojar?

Och förresten, vitpilen/svartpilen 701 har tyvärr slutat tillverkas... :gråta

Fortsätter utvecklingen så här får vi väl försöka se det som en kul utmaning. Hur mycket kan man lätta nya r7, och hur många pållar kan man få om man trimmar skiten ur den? :yoparty

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Gillart! Tycker konceptet är kul. Man får sporthojskänsla för vettiga pengar i både inköp och löpande kostnader.

Och åtminstone jag har iaf jävligt roligt med 70 hk och ett lättsvängt chassie.

Men visst. Den kanske borde hetat MT07 Sport istället.
Jag håller med. 70 hästar räcker för att ha kul och gillar konceptet.
Fast denna skulle heta MT-07R och kosta max 99´ för att vara intressant i konkurrensen.
RS660 lockar just nu mera. Med bättre spec samt +30hk.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Hur många köper en sporthoj för prestanda och väghållning vs antalet som köper för att se cool ut vid kiosken? Hur många här började inte sporthojskarriären för att vi trodde vi skulle få ligga mer om vi såg snabba ut?:tuttar Tillverkaren riktar sig mot den kundkrets som är köpstarkast.
Och köper man bara för att se cool ut betalar man hellre några tusenlappar om året istället för i månaden till försäkringsbolagen. Och har inte i princip alla tillverkare slutat 600rr hojar?

Och förresten, vitpilen/svartpilen 701 har tyvärr slutat tillverkas... :gråta

Fortsätter utvecklingen så här får vi väl försöka se det som en kul utmaning. Hur mycket kan man lätta nya r7, och hur många pållar kan man få om man trimmar skiten ur den? :yoparty
Jag har alltid velat känna mig cool på en motorcykel. Alltså, inte se cool ut, utan jag vill åt känslan av att flyga fram på en best. Jag är inte särskilt snabb på bana, så jag skulle absolut kunna ha en klenare cykel än den jag har, men med 70 kusar på dryga 180 kilo så är det ju rejält mycket sämre effektförhållande än min gamla RD350. Det duger inte. Trist att de slutat med vitpilen 701! Den är den enda hoj jag varit sugen på att köpa de senaste 10 åren som komplement (jobbpendarhoj, glassätarhoj och dylikt) till min gamla R1.a.

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Jag har alltid velat känna mig cool på en motorcykel. Alltså, inte se cool ut, utan jag vill åt känslan av att flyga fram på en best. Jag är inte särskilt snabb på bana, så jag skulle absolut kunna ha en klenare cykel än den jag har, men med 70 kusar på dryga 180 kilo så är det ju rejält mycket sämre effektförhållande än min gamla RD350. Det duger inte. Trist att de slutat med vitpilen 701! Den är den enda hoj jag varit sugen på att köpa de senaste 10 åren som komplement (jobbpendarhoj, glassätarhoj och dylikt) till min gamla R1.a.
Men för det ändamålet har de R1an. Så vad är egentligen problemet?
Varför har inte vitpilen 180 hk? Och till sist, varför inte köpa en begagnad 701 om det är så lockande?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Var ett jävla gnäll om en hoj som är tillräckligt potent för 99%.

Men visst åker man hoj för att känna sig ball så får man vända sig nån annanstans.

Jag känner mig förvisso ball på nästan vilken hoj som helst:)

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Men för det ändamålet har de R1an. Så vad är egentligen problemet?
Varför har inte vitpilen 180 hk? Och till sist, varför inte köpa en begagnad 701 om det är så lockande?
En 600 ska vara lättare än en 1000-kubikare. Grejen är att den blir en annan typ av maskin att hantera med låg vikt och mindre svängmassa etc. Med 188 kilo är den inte lättare. Vitpilen är en enstånka på 700 kubik. Att få 180 hästar ur en sådan är inte hållbart, och den är som sagt lätt nog att inte behöva det för att vara rolig. Varför har jag inte köpt en? Ja, varför ska man köpa allt man blir sugen på? Jag köper väldigt få av de saker jag blir sugen på.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men återigen en hoj utan syfte!? Eller är syftet att locka alla som skulle dö direckt när de sätter sig på en riktig sporthoj? Nu får de chansen att sitta på något som ser ut som en sporhoj, så man kan impa på förskräckta grannar så länge den står på garageuppfarten. Men med effekt som fickljummen jättefranska och ett motorljud som för tankarna till fiskebåt.

Nja, utan syfte? Hade Suzukis Sv650 inget syfte när den kom trots att det blev en riktigt populär hoj som såldes i många år, och som har liknandes prestanda/vikt som denna hojen.

Jag ser denna hojen lite i samma segment som min tidigare Ducati SuperSport 939. En hoj som inte är lättast, har värsta prestandan eller mest extrema körställningen men som är anpassad för sportig inspirerad landsvägskörning snarare än att smiskas på bana (även om nu 939an inte skämdes för sig på bana, tack vare fint chassi). Dvs, jag kunde önskat mig kanske 20 hk till och ett snyggare framlyse i denna R7an om jag varit spekulant men annars är den säkert en toppenrolig hoj. Det är inte namnet som ställer till det för dig, med associationer till superbikes som såklart inte infrias?

Att jämföra vikt/effekt med R1an är såklart som äpplen och päron, hojarna är ju i helt olika prisklass.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Nja, utan syfte? Hade Suzukis Sv650 inget syfte när den kom trots att det blev en riktigt populär hoj som såldes i många år, och som har liknandes prestanda/vikt som denna hojen.

Jag ser denna hojen lite i samma segment som min tidigare Ducati SuperSport 939. En hoj som inte är lättast, har värsta prestandan eller mest extrema körställningen men som är anpassad för sportig inspirerad landsvägskörning snarare än att smiskas på bana (även om nu 939an inte skämdes för sig på bana, tack vare fint chassi). Dvs, jag kunde önskat mig kanske 20 hk till och ett snyggare framlyse i denna R7an om jag varit spekulant men annars är den säkert en toppenrolig hoj. Det är inte namnet som ställer till det för dig, med associationer till superbikes som såklart inte infrias?

Att jämföra vikt/effekt med R1an är såklart som äpplen och päron, hojarna är ju i helt olika prisklass.
SV650 var ju en lillebrorsa till SV1000S, och som sådan hade den väl ett bra syfte tycker jag. Denna så kallade R7 blir ju en MT07 iklädd en sporthojsdräkt. En påklädd nakenhoj alltså. Det finns säkert ett syfte med detta, men jag gillar det inte helt enkelt. Fast att pricken över i är att de kallar den R7 tror jag du hart rätt i. Som att Ferrari skulle släppa en halvsnabb familjebil och kalla den Ferrari Enzo.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år