Håller med! Lite som att Tusse skulle byta namn till Michael Jackson..Så ful är väl inte ramen jämfört med resten av klassen?
Ok, man ser ju faktiskt inte ramen...
View attachment 460874
Jag har inget emot en MT-07 baserad sporthoj-light, men måste de döpa den till YZF-R7?
Vad tror du nästa R1 är baserad på.... ?Synd att dom inte valde trippeln ist. Hade ju kunnat bli en ok sporthoj för gatan.
Men återigen en hoj utan syfte!? Eller är syftet att locka atta som skulle dö direckt när de sätter sig på en riktig sporthoj? Nu får de chansen att sitta på något som ser ut som en sporhoj, så man kan impa på förskräckta grannar så länge den står på garageuppfarten. Men med effekt som fickljummen jättefranska och ett motorljud som för tankarna till fiskebåt.
I segmentet hoj med mindre effekt, så väljer jag en Husqvarna vitpilen 701 alla dagar i veckan. Prisvärd i sammanhanget verkar det som, relativt lätt och förvånansvärt rapp trots sina 75 kusar.
Jag håller med. 70 hästar räcker för att ha kul och gillar konceptet.Gillart! Tycker konceptet är kul. Man får sporthojskänsla för vettiga pengar i både inköp och löpande kostnader.
Och åtminstone jag har iaf jävligt roligt med 70 hk och ett lättsvängt chassie.
Men visst. Den kanske borde hetat MT07 Sport istället.
Jag har alltid velat känna mig cool på en motorcykel. Alltså, inte se cool ut, utan jag vill åt känslan av att flyga fram på en best. Jag är inte särskilt snabb på bana, så jag skulle absolut kunna ha en klenare cykel än den jag har, men med 70 kusar på dryga 180 kilo så är det ju rejält mycket sämre effektförhållande än min gamla RD350. Det duger inte. Trist att de slutat med vitpilen 701! Den är den enda hoj jag varit sugen på att köpa de senaste 10 åren som komplement (jobbpendarhoj, glassätarhoj och dylikt) till min gamla R1.a.Hur många köper en sporthoj för prestanda och väghållning vs antalet som köper för att se cool ut vid kiosken? Hur många här började inte sporthojskarriären för att vi trodde vi skulle få ligga mer om vi såg snabba ut? Tillverkaren riktar sig mot den kundkrets som är köpstarkast.
Och köper man bara för att se cool ut betalar man hellre några tusenlappar om året istället för i månaden till försäkringsbolagen. Och har inte i princip alla tillverkare slutat 600rr hojar?
Och förresten, vitpilen/svartpilen 701 har tyvärr slutat tillverkas...
Fortsätter utvecklingen så här får vi väl försöka se det som en kul utmaning. Hur mycket kan man lätta nya r7, och hur många pållar kan man få om man trimmar skiten ur den?
Men för det ändamålet har de R1an. Så vad är egentligen problemet?Jag har alltid velat känna mig cool på en motorcykel. Alltså, inte se cool ut, utan jag vill åt känslan av att flyga fram på en best. Jag är inte särskilt snabb på bana, så jag skulle absolut kunna ha en klenare cykel än den jag har, men med 70 kusar på dryga 180 kilo så är det ju rejält mycket sämre effektförhållande än min gamla RD350. Det duger inte. Trist att de slutat med vitpilen 701! Den är den enda hoj jag varit sugen på att köpa de senaste 10 åren som komplement (jobbpendarhoj, glassätarhoj och dylikt) till min gamla R1.a.
En 600 ska vara lättare än en 1000-kubikare. Grejen är att den blir en annan typ av maskin att hantera med låg vikt och mindre svängmassa etc. Med 188 kilo är den inte lättare. Vitpilen är en enstånka på 700 kubik. Att få 180 hästar ur en sådan är inte hållbart, och den är som sagt lätt nog att inte behöva det för att vara rolig. Varför har jag inte köpt en? Ja, varför ska man köpa allt man blir sugen på? Jag köper väldigt få av de saker jag blir sugen på.Men för det ändamålet har de R1an. Så vad är egentligen problemet?
Varför har inte vitpilen 180 hk? Och till sist, varför inte köpa en begagnad 701 om det är så lockande?
Nja, utan syfte? Hade Suzukis Sv650 inget syfte när den kom trots att det blev en riktigt populär hoj som såldes i många år, och som har liknandes prestanda/vikt som denna hojen.Men återigen en hoj utan syfte!? Eller är syftet att locka alla som skulle dö direckt när de sätter sig på en riktig sporthoj? Nu får de chansen att sitta på något som ser ut som en sporhoj, så man kan impa på förskräckta grannar så länge den står på garageuppfarten. Men med effekt som fickljummen jättefranska och ett motorljud som för tankarna till fiskebåt.
I segmentet hoj med mindre effekt, så väljer jag en Husqvarna vitpilen 701 alla dagar i veckan. Prisvärd i sammanhanget verkar det som, relativt lätt och förvånansvärt rapp trots sina 75 kusar.
SV650 var ju en lillebrorsa till SV1000S, och som sådan hade den väl ett bra syfte tycker jag. Denna så kallade R7 blir ju en MT07 iklädd en sporthojsdräkt. En påklädd nakenhoj alltså. Det finns säkert ett syfte med detta, men jag gillar det inte helt enkelt. Fast att pricken över i är att de kallar den R7 tror jag du hart rätt i. Som att Ferrari skulle släppa en halvsnabb familjebil och kalla den Ferrari Enzo.Nja, utan syfte? Hade Suzukis Sv650 inget syfte när den kom trots att det blev en riktigt populär hoj som såldes i många år, och som har liknandes prestanda/vikt som denna hojen.
Jag ser denna hojen lite i samma segment som min tidigare Ducati SuperSport 939. En hoj som inte är lättast, har värsta prestandan eller mest extrema körställningen men som är anpassad för sportig inspirerad landsvägskörning snarare än att smiskas på bana (även om nu 939an inte skämdes för sig på bana, tack vare fint chassi). Dvs, jag kunde önskat mig kanske 20 hk till och ett snyggare framlyse i denna R7an om jag varit spekulant men annars är den säkert en toppenrolig hoj. Det är inte namnet som ställer till det för dig, med associationer till superbikes som såklart inte infrias?
Att jämföra vikt/effekt med R1an är såklart som äpplen och päron, hojarna är ju i helt olika prisklass.
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |