Nya 250cc-klassen lever

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
100-125cc 2t
175-250cc 4t
Så tyvärr (i dagsläget) :(

Jag vill väl inte säga för mkt men om det verkar finnas intresse för en klass under S3, vad den nu kan heta, är inte jag sen att haka på :tummenupp

Jag tror att det finns big bore kit till dem. Kanske skulle åka över till usa under våren och ta hem en CRF 150 me bigbore-kit då :D


Tur att man läser alla posts innan man svarar :p

Tack!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
3194881 Jag tror att det finns big bore kit till dem. Kanske skulle åka över till usa under våren och ta hem en CRF 150 me bigbore-kit då :D



Tur att man läser alla posts innan man svarar :p

Tack!
Jag vet inte vad en sån väger men där kan du ju stöta på problem som gör att den kanske inte riktigt hänger med.

Enligt svemos reglemente vad jag läst så är minimivikten 88kg på S3. Men detta kanske har ändrats?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag vet inte vad en sån väger men där kan du ju stöta på problem som gör att den kanske inte riktigt hänger med.

Enligt svemos reglemente vad jag läst så är minimivikten 88kg på S3. Men detta kanske har ändrats?

Att den inte hänger med löser sig nog iomed att jag väger 53kg :tummenupp

Vore trist om man skulle behöva vikta ner hojjen bara. Då får du fixa lite regeländringar Jocke. ;)
 

Jånte

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Kumla
Hoj
Masturbike
Det här med 250 kan ju vara kul, iallafall om man som jag är något längre än en smurf och väger lite mer än en heliumfylld 17" innerslang :D

En fundering bara: Kommer S3 att köras ihop med open som en klass i klassen, som i Rookie rejset sist nu eller kvalar man samtidigt med open och kanske får en egen final typ ETÖ:s stubbserie.
Det beror ju givetvis på uppslutningen, tids schema osv men hur ligger planerna ?

Och just det ja, kommer man att få åka S3 om man inte har A-licens eller kör man automatiskt i open klassen om ingen A-licens finnes?
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Det här med 250 kan ju vara kul, iallafall om man som jag är något längre än en smurf och väger lite mer än en heliumfylld 17" innerslang :D

En fundering bara: Kommer S3 att köras ihop med open som en klass i klassen, som i Rookie rejset sist nu eller kvalar man samtidigt med open och kanske får en egen final typ ETÖ:s stubbserie.
Det beror ju givetvis på uppslutningen, tids schema osv men hur ligger planerna ?

Och just det ja, kommer man att få åka S3 om man inte har A-licens eller kör man automatiskt i open klassen om ingen A-licens finnes?
Förhoppningsvis kommer S3 att köra för sig själva. Förslaget var att du kunde köra i S3 klassen oavsätt om du hade B licens eller A licens. Det finns ett intresse från SM förarna att dubbla och det skulle vara S3 som man kan dubbla med S1 eller S2.

Vore kul om det blev så många att de kunde köra ensamma. Blir lixom mer racing när alla kör samma kubik.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Hur gick det med 250 klassen? Var det många som åkte? Verkar vara ett roligt och billigt alternativ till den stora klassen.
 

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sala
Hoj
Husqvarna 701
Det va bara en som körde S3 i år, och det var min grabb Nicke #247.
Då han bara är 14år och började köra i våras så va våran målsättning ganska låg denna säsong.
Men det vi känner till nästa säsong är att även om han bara åker på en 250 så kommer vi att satsa på open klassen i stället då sverige inte har folk nog att få ihop en S3 klass.
Vi va ju nere och åkte sista racet i tyska S3 klassen (den heter visserligen youngstercup och gäller ålder 13-21år) och där ska vi oxå försöka åka nästa år så mycke vi har tid och råd med, dom har ju lite mer åkare där (närmare 30 st i tabellen)
Man kan ju säga att om någon har funderingar på att åka motard med en 250 så är det inga problem även om man kör i openklassen, om det nu inte blir någon S3 klass. (dom snabbaste i S3 i tyskland hade samma tider som toppen i S1!)

Ses.. Tommy..
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kan tänka mig att någon blir grinig ifall man kommer som "elitförare" och kör i Open-klassen bara...
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Men det vi känner till nästa säsong är att även om han bara åker på en 250 så kommer vi att satsa på open klassen i stället då sverige inte har folk nog att få ihop en S3 klass.

Kan hända att han får sällskap av en till 250 i open-klassen nästa år, ja kom precis hem från halmstad med en ny leksak till mig! Ska köra cross med den i vinter men risken är väldigt stor att ja slänger på motardhjul på den till våren.

Har hört att man kan göra jäkligt fräcka omkörningar i luften a la kamikatze med dem så ja var bara tvungen o ha en sån... :D:gnissla
 

Bifogat

  • DSC04326_s.JPG
    DSC04326_s.JPG
    107.1 KB · Visningar: 52
  • DSC04325_s.JPG
    DSC04325_s.JPG
    121.7 KB · Visningar: 55

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Last edited:

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tyvärr finns ju inga hopp göra det i.......Men klart du ska motardkitta!
Då missade du nickes omkörning av mig på sista varvet i östersund i år. Satan va han flög! Han borde få stryk för det... :huvet

Har nu kört crossen 3 gånger på crossbanan o den e grymt skön. Funderar på att sätta på husa hjulen o dra ner till malmö o köra innomhus på racehouse nån helg framöver. Tyvärr så verkar det som de lägger ner motardkörnigen efter jul. För lite uppslutning.
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Då missade du nickes omkörning av mig på sista varvet i östersund i år. Satan va han flög! Han borde få stryk för det... :huvet

.

Innan man kom på att ljusets hastihet i vakum var konstant kunde man ju säga att allt är relativt... Kamakazi flygturer kan an ju göra även i små hopp.... Men visst vore det grymt med en 3 meter hög platå på 35 meter... Då börjar vi snacka hopp! Lagom så man får varava ur på 3an för att komma över.... Drömmer mig över atlanten!
 

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sala
Hoj
Husqvarna 701
Då missade du nickes omkörning av mig på sista varvet i östersund i år. Satan va han flög! Han borde få stryk för det... :huvet

He he.. vi lever fortfarande pa den omkorningen..
Hela publiken jublade nar han hoppade over dej!! med nastan en meters marginal pa hojden, och sen landa uppe i vallen i kurvan efter hoppet:D
Lycka till med din nya 250 till nasta ar Karin!
(sjalv e man pa semester just nu i 35 gradig varme:) darfor inga prickar pa bokstaverna .. )

Tommy..
 

BG45

BG45
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
07, Honda, crf
Det va bara en som körde S3 i år, och det var min grabb Nicke #247.
Då han bara är 14år och började köra i våras så va våran målsättning ganska låg denna säsong.
Men det vi känner till nästa säsong är att även om han bara åker på en 250 så kommer vi att satsa på open klassen i stället då sverige inte har folk nog att få ihop en S3 klass.
Vi va ju nere och åkte sista racet i tyska S3 klassen (den heter visserligen youngstercup och gäller ålder 13-21år) och där ska vi oxå försöka åka nästa år så mycke vi har tid och råd med, dom har ju lite mer åkare där (närmare 30 st i tabellen)
Man kan ju säga att om någon har funderingar på att åka motard med en 250 så är det inga problem även om man kör i openklassen, om det nu inte blir någon S3 klass. (dom snabbaste i S3 i tyskland hade samma tider som toppen i S1!)

Ses.. Tommy..


Ensam i S3 var han väl inte, en 250 var 3a i Falkenberg o en var 2a i Örebro på just 250!
 

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sala
Hoj
Husqvarna 701
Det stämmer.. men det va ju det ända som nån körde, så ingen körde hela serien..
 

ritchi

Guest
har sökt lite men inte hittat något bra svar.

Kan någon förklara klasserna:
amatör elit och vad klasserna heter. eller kör alla mindre bra och mer bra i samma hit bara cc som spelar roll? 250 2t är inget som passar in eller?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
har sökt lite men inte hittat något bra svar.

Kan någon förklara klasserna:
amatör elit och vad klasserna heter. eller kör alla mindre bra och mer bra i samma hit bara cc som spelar roll? 250 2t är inget som passar in eller?

http://www.svemo.se/g_view.php?did=10&p=247

Maskinklasserna är:
S1 (MX1) = 290cc - 450cc 4t eller 175cc - 250cc 2t
S2 (MX3) = +475cc 4t eller +290cc 2t
S3 (MX2) = 175cc - 250cc 4t eller 100cc - 144cc 2t

Därefter delas förarna in i A (Elit) och B (Senior). S1 A och S2 A kör alltid för sig och tävlar om SM.
S1 B, S2 B och S3 B kör oftast (alltid) tillsammans.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top