Tycker nog inte att det är så illa pinkat, enligt fabrikspec ett kg lättare än RD07A, 3kg tyngre med ABS även om jag har svårt att förstå hur ett ABS system kan väga 4kg mer men men.
Den bygger på samma Motorn somBMW 450 dock något ner trimmad, och den är inte känd för sin kvalitet direkt.. Jag tror även att 450 har för klent vrid som äventyrs hoj.. Det optimala hade varit en motsvarande 650-690 rally likt KTM 640 Adventure fast med driftsäkerhet och komfort. Kanske en 690 adventure? Det borde inte vara några problem att kvala in på max 200kg med full tank.
Effekten är för låg för att konkurrera med andra märken och utseendet ger jag inte mycket för inte heller den extrautrustningen som finns... Hade förväntat mig MYCKET mera av honda men ännu en gång missar dom målet se på vfr 1200 som exempel......
Vet inte om du blandar ihop de olika cubik segmenten. Tveksamt att försöka jämföra Ducati Multistrada 1200 med nya AF. 1200 segmentet väger runt 230-280 kilo och har cirka 120-160HK.
Den enda 1000cc jag kan komma på är BMW S1000XR med 160HK och 230 kilo. Dock är nya AF lätt för att vara en 1000cc. 20 kilo lättare än BMW:n och, BMW:n är nog inte så lämpad att köra offroad med.
Suzuki V-strom 230kilo, 100hk. knappt en offroad.
Om honda lyckats behålla offroad egenskaperna på AF är jag övertygad om ett nya AF blir en succe. Som flera nämner i tråden finns det alltför många asfalts-tourers som inte lever upp till "offraod" begreppet.
Jag tror inte att nya AT är en dålig hoj och vikten dom där extra kg känner man kanske inte ens av. Blev personligen lite besviken då alla rykten talade om en lättare äventyrshoj... Det kanske inte går att bygga en pålitlig hoj under 200kg.
AT 228 kg
Tenere 215 kg
800 gs 214 kg
800 xcx 221 kg
fattar inte varför sådana hojar ska väga så jäkla mycket, ta ett stycke crossram, stoppa in en rad2a å lite extra plast för större tank å vindskydd å walla.... hur fan tänker mc-tillverkarna lixom
KTM 1050 Adventure
1050 cc, 70 kW och en våtvikt utan bensin på 212 kg.
Ytterliggare några kubik, samma effekt och lättare!
Sub 200 = Tiger 800 XC, i.a.f när den är otankad.Mindre tung är nog rätt . Vi alla grusåkare har hoppats på en sub 200, men icke...
nja det tvivlar jag på starkt
med tanke på att man har ganska ofta skjutsat 3pers(4tot på hojen=minst 240kg extra)på en gammel mt5a när det begav sig utan att nått pajja.
Nä bara på gata å grusvägar i typ 50+ knyck iaf
Skulle tro att påfrestningarna som en cross utsätts för e bra mycket värre än två fetknoppar med packning på en ojämngrusväg. förresten så klarar ju de stora kossorna till Äventyrshojar knappt ens grusåkning jue.. lycka till att få upp den efter en liten vurpa.
Nää fan, tillverkarna får sluta mjölka oss så fruktansvärt. de kommer garanterat släppa en äventyrshoj på långt under 200kg å ta äckligt bra betalt för den då de lär snacka om att den varit utvecklad i dakarrallyn å dylikt pr-tjofräs snack när den eg bara kommer va en sleten jäkla cross med större motor bara....
Nä bara på gata å grusvägar i typ 50+ knyck iaf
Skulle tro att påfrestningarna som en cross utsätts för e bra mycket värre än två fetknoppar med packning på en ojämngrusväg. förresten så klarar ju de stora kossorna till Äventyrshojar knappt ens grusåkning jue.. lycka till att få upp den efter en liten vurpa.
Nää fan, tillverkarna får sluta mjölka oss så fruktansvärt. de kommer garanterat släppa en äventyrshoj på långt under 200kg å ta äckligt bra betalt för den då de lär snacka om att den varit utvecklad i dakarrallyn å dylikt pr-tjofräs snack när den eg bara kommer va en sleten jäkla cross med större motor bara....
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|