Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Pratade med en vän som jobbar som stationschef på bilprovningen, han sa att de redan har börjat smyga in de nya avgasreglerna för mc som börjat verka i år.
Det är ett mjukt införande på drygt två år innan det slår igenom helt men det är på väg.
I grova drag så handlar det om nya bestämmelser för miljö och avgasutsläpp/buller. Kortfattat så kommer inga motorcyklar att klara besiktningen om de inte har katalysator monterad, vilket innebär originalavgassystem eller annat typat avgassystem såsom EEC-godkända slip-on för vissa märken. Akrapovic för KTM och BMW t ex. sitter monterat, med kat och db-killer.
I praktiken så måste man alltså hädanefter montera sitt originalsystem för att klara besiktning, vilket ju är enkelt för de flesta som inte har kapat sönder det.
Problemet uppkommer om man har kapat i originalsystemet för att montera decatrör eller som vissa nyare modeller som kräver helsystemsbyte istället för slip-on vilket gör det knöligare att byta tillbaka.
Har man mappar insprutningen för t ex helsystem så hojen går märkbart fett med originalsystemet så kommer besiktningen att utföra ett avgastest och då kommer hojen inte att bli godkänd. Samma sak om det sitter en powercommander synligt, då kommer också avgastest att utföras och förmodligen klarar hojen inte avgasvärdena då, och hojen blir inte godkänd.
De nya reglerna kommer förmodligen att påverka vissa hojar betydligt mer än andra. De flesta har bara slip-on, med eller utan map/powercommander men de som har trimmat mer, t ex många HD-förare som bytt toppar, borrat, kolvar, kammar, insug, avgas osv måste alltså bygga tillbaka hojen inför besiktningen, vilket ju inte är så kul.
De nya reglerna kommer alltså att smygas in under två-tre år innan de har slagit igenom fullt ut men det kan ju vara värt att tänka om man står i begrepp att trimma mer seriöst.
Det är ett mjukt införande på drygt två år innan det slår igenom helt men det är på väg.
I grova drag så handlar det om nya bestämmelser för miljö och avgasutsläpp/buller. Kortfattat så kommer inga motorcyklar att klara besiktningen om de inte har katalysator monterad, vilket innebär originalavgassystem eller annat typat avgassystem såsom EEC-godkända slip-on för vissa märken. Akrapovic för KTM och BMW t ex. sitter monterat, med kat och db-killer.
I praktiken så måste man alltså hädanefter montera sitt originalsystem för att klara besiktning, vilket ju är enkelt för de flesta som inte har kapat sönder det.
Problemet uppkommer om man har kapat i originalsystemet för att montera decatrör eller som vissa nyare modeller som kräver helsystemsbyte istället för slip-on vilket gör det knöligare att byta tillbaka.
Har man mappar insprutningen för t ex helsystem så hojen går märkbart fett med originalsystemet så kommer besiktningen att utföra ett avgastest och då kommer hojen inte att bli godkänd. Samma sak om det sitter en powercommander synligt, då kommer också avgastest att utföras och förmodligen klarar hojen inte avgasvärdena då, och hojen blir inte godkänd.
De nya reglerna kommer förmodligen att påverka vissa hojar betydligt mer än andra. De flesta har bara slip-on, med eller utan map/powercommander men de som har trimmat mer, t ex många HD-förare som bytt toppar, borrat, kolvar, kammar, insug, avgas osv måste alltså bygga tillbaka hojen inför besiktningen, vilket ju inte är så kul.
De nya reglerna kommer alltså att smygas in under två-tre år innan de har slagit igenom fullt ut men det kan ju vara värt att tänka om man står i begrepp att trimma mer seriöst.