Nya Battlefield 3 till hösten

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
jag är riktigt sugen på en pc, kan jag erkänna. men kommer inte tjakka en.

Lovade ju återkomma med förslag på spec, men sitter för trångt till för att leta komponentlänkar och grotta ner mig i vad jag själv skulle köpa i nuläget. Men, här kommer en quick and ugly utan direktlänkar men väl lite tankegångar och märkes-/modellförslag:

* Chassie, smaksak men satsa på nätdel på +700W om du kommer köra lite diskar och vassare gfx-kort. Antec bl a gör bra lådor.
* Moderkort: Antingen köper du ett extra allt, eller så köper du ett så vanilla som möjligt: I min bok köper man antingen ett Intel-original eller ett Asus-moderkort.
* RAM: Corsair eller Kingston, 8 GB
* CPU: I nuläget skulle jag satsa på Intel (alltid Intel) Core i5 2500K 3.3 GHz 6MB. Inte vassast, men mycket bang for the buck. Förslaget utgår från vad som finns i skrivande stund, det händer så klart saker under sommaren och hösten som kanske förändrar läget...
* DVD-brännare: Sony, NEC eller Plextor
* Hårddisk: SSD är ju i ropet, men kostar lite mer, man klarar ju sig på vanlig disk också. För 10 år sedan hade jag rekommenderat IBM utan något snack, men Hitachi köpte ju upp deras diskproduktion och de har väl haft såväl hög- som lågvattenmärken sedan dess. WDC och en del andra som man inte ville ta i tång med för 10-15 år sedan har ju ryckt upp sig flera snäpp.
* Grafikkort: Nvidia (alltid Nvidia) GTX 570 eller 580 beroende på plånbok
* Tangentbord: Keytronic (för oss gamla rävar, ALLTID Keytronic...) :D
* Nätverkskort: 3com, om du köper löst
* Ljudkort: Creative, om du köper löst
* Mus: Smaksak, finns ju bra möss som marknadsförs hårt som gaming-möss, men faktum är att Pyttemjuks möss är helt ok, särskilt för oss med lite större händer. Är förtjust i IntelliMouse Explorer 3.0 respektive 4.0 ligger bra i handen och ligger bra till i pris.

Avslutningsvis, FPS-lir *ska* spelas på PC. Mus och tangentbord är överlägset, vad gäller precision och snabbhet. Däremot om man lirar plattformsspel och hockey-lir etc, då är ju konsoller the shit.

Over and out.

/Gubben

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
tack gubben :)

i pengar räknat, vad pratar vi då om? och kan skippa en skärm och spela på min 50'' plasmatv istället?

Uj, har inte räknat som sagt. Men säkert runt gissningsvis 10 kkr för komponenter samt OS. Lägg därefter till grafikkortet. 570 ligger nog runt 3kkr och 580 på ca 4-5kkr.

Om du kan spela på skärmen, beror väl på vad plasmaskärm du har. Kan, kan man ju alltid, men frågan är vad som är bäst. Är ingen TV-guru, men plasma lämpar sig nog bättre för film och LED/LCD är bättre för spel.

Sitter själv på dubbla 19" mot burken, som var the shit 2005. Har uppgraderat i omgångar, men nu när BF3 släpps är det dags för helt nytt paket. Skärmar har blivit vansinnigt billigt, men vill inte ha för stort, men blir säkert 2x22" när det väl byts. Har hellre två 22:eek:r än en +24.

Kör så :tummenupp

Ett tips, köp ett tangentbord/mus med bluetooth 2.0 (15meters räckvidd) och zoomknappar.

Mus och tangentbord ska ha sladd! Sladdlöst är ju som att köpa smörgåstårta utan räkor, dvs sämre! :D

/Konservativ gringubbe

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Mus och tangentbord ska ha sladd! Sladdlöst är ju som att köpa smörgåstårta utan räkor, dvs sämre! :D

/Konservativ gringubbe

Mus kör jag faktiskt sladd, men fult när man kör mot TVn ( 3meters USB-kabel) :)

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
PC-varianten kommer ha maximalt 64 spelare i varje lag, konsoll 24 per lag. Bara så ni vet... Tror att skillnaderna kommer vara ganska stora mellan pc- och konsollversionerna.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Video med skillnaden
[YOUTUBE-ID]-1LSRDTJryo[/YOUTUBE-ID]

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
jag är riktigt sugen på en pc, kan jag erkänna. men kommer inte tjakka en.

Bra. Jag vill inte blir själv med vår blinde ledare.

Jag spelade CS i min ungdom och det har ju en tendens att spåra ur i seriositet. Man blir lätt en överdriven nörd. Plus att 10 000 för en dator känns aningen tungt enbart för ett spel.

Jag börjar nog på xbox och håller det inte måttet får det kanske bli en dator.

Hur funkar det med servrar på PC? Är det som på gamla CS tiden att man måste hitta en server som är lagom bra och inte full? Finns det ett quickmatch läge man inte hatar?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hur funkar det med servrar på PC? Är det som på gamla CS tiden att man måste hitta en server som är lagom bra och inte full? Finns det ett quickmatch läge man inte hatar?

Fungerar ypperligt.

Jag lirar BF2 fortfarande, flera gånger i veckan och det finns alltid gott om servrar att lira på.

IMHO är BF2 bästa multiplayer-FPS:et någonsin, tillsammans på tronen med CS 1.6. Inga andra kommer i närheten, men smaken är som bekant olika.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
IMHO är BF2 bästa multiplayer-FPS:et någonsin, tillsammans på tronen med CS 1.6. Inga andra kommer i närheten, men smaken är som bekant olika.

Håller med. Tyvär ligger min stationära nere, funderar på att installera om allt igen och köra. Saknar BF2!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!