ok, en fråga till er data/pc-experter:
jag kör bf på xbox, men har blivit mer nyfiken på att skaffa en pc för att få ut så mkt som möjligt av bf3 - med tanke på de minimumkrav som behövs, hur mkt skulle det kosta att investera i en pc? jag har nämligen noll koll på sånt.
En helt ny PC, eller kan gamla saker som [chassie och] skärm användas igen?
Annars funkar nog denna fingervisningen OK:
CPU: 1000kr
GPU: 1500kr <
RAM: 400kr (4GB)
MB (moderkort): 500kr
HDD: 400kr (1 terabyte)
PSU (nätaggregat): 500kr
Chassie: 700kr
DVD: 300 kr (Blu-ray minst det dubbla)
Och en eventuell punkt; Windows: OEM-version 800kr
Går oftast att få tag på andra sätt gratis, och helt lagligt om man är student...
Totalt minst 4900kr för burken utan Windows. Om man redan har prylarna runt så är det faktiskt billigt. Med den datorn skall man kunna köra moderna spel på 1980x1200 med "HIGH-inställningar" fast inte full AA etc. Grafiken ser ändå bättre ut än till 360 och PS3 redan då.
Vad jag kan rekommendera för dem med pengar är att köpa ett dyrare grafikkort (dyrare är nästan alltid bättre), skita i dyrare processor och endast köpa mer ram (typ 8GB) om man arbetar mycket i Photoshop, videoredigering, 3D, CAD etc. En bra datormus och musmatta är ett krav om man ska spela mycket, men det räcker med fyra-fem-hundra för det. T.ex en Logitech MX518 och en glidig matta från valfritt spelföretag.
Om man vill ha den bästa möjliga upplevelsen i Windows så är SSD-disk ett krav, men då blir det 1000kr extra som bara windows och lite spel får plats på. Inte alls vanligt ännu, typ bara de mest kräsna nördarna använder SSD.
Edit: En såhär bra burk får man inte om man knallar in till elgiganten, utan detta är om man sätter ihop delarna själv. Man får räkna med allt från 1000 till 5000 kronor extra
:lurendröjeri