Nya Fartkameran MC-Hot?

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
Har hört att den nya typen av fartkamera även kan ta kort bakåt för att kunna ge hojar böter också... Finns det sanning i detta eller är det bara skrämselpropaganda? Har hört detta på ryktesvägar så jag har ingen säker källa på hur det ligger till. Nån som vet?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hojar kan inte bli bötfällda! Det är alltid den som kör som blir bötfälld, och det vet dom inte vem det är!

p_lydell

Tuppen
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
CBR1000RR+YZ450F
De är så att fartkamrorna fortfarande bara tar framifrån..så du behöver inte oroa dej så längeduåker hoj :yoparty

Skillnade är denna att de får bilderna skickade direkt till kiruna eftersom de sitter digital kamror i dem...tididagre varde tvungna att ta me kamrorna för att få fram bilderna o då vart skåpen nästan fulla på engång

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
HanneZ skrev:
2080990 Hojar kan inte bli bötfällda! Det är alltid den som kör som blir bötfälld, och det vet dom inte vem det är!
Det är väl inte alltid man vet vem som kör bilen heller.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Även om dom fotar bakifrån så behöver du inte bekymra dig om du åker hoj, det är först när dom bötfäller ägaren av fordonet som vi kan åka dit. Jag kan inte tänka mig att det går att identifiera någon med integralhjälm, än mindre om man har ett mörkt visir.

don_tomazo skrev:
2080997 Det är väl inte alltid man vet vem som kör bilen heller.
Nepp, o då blir det heller ingen böter.

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
HanneZ skrev:
2080998 Även om dom fotar bakifrån så behöver du inte bekymra dig om du åker hoj, det är först när dom bötfäller ägaren av fordonet som vi kan åka dit. Jag kan inte tänka mig att det går att identifiera någon med integralhjälm, än mindre om man har ett mörkt visir.
Bra poäng... men risken finns väl att de inför det i en snar framtid... ägaren av hojen bötfälls, skitsamma vem som kör.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
HanneZ skrev:
2080998 Även om dom fotar bakifrån så behöver du inte bekymra dig om du åker hoj, det är först när dom bötfäller ägaren av fordonet som vi kan åka dit. Jag kan inte tänka mig att det går att identifiera någon med integralhjälm, än mindre om man har ett mörkt visir.

Nepp, o då blir det heller ingen böter.

Är det verkligen säkert det? Har för mig att det var snack om att man skulle ta bort det där. Boten skickas till bilens ägare.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
KillerB skrev:
2081001 Bra poäng... men risken finns väl att de inför det i en snar framtid... ägaren av hojen bötfälls, skitsamma vem som kör.
Är det inte redan så med bil snart? :confused:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ja det är möjligt att det blir så men vad jag förstått så är det en djupt rotad lag så det lär nog bli en del snack innan det går igenom. Dessutom tror jag antalet stulna fordon lär öka markant för att sedan återfinnas i gott skick. :)

philsson skrev:
2081018 Är det inte redan så med bil snart? :confused:
Intressant mening, menar du att det är så nu eller kommer att bli snart? :)

Boten skickas hem till ägaren men denne behöver inte betala något. Den skriver tillbaka att den inte vet vem som kört och sedan är det i nästan alla fall klart.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
HanneZ skrev:
2081023 Ja det är möjligt att det blir så men vad jag förstått så är det en djupt rotad lag så det lär nog bli en del snack innan det går igenom. Dessutom tror jag antalet stulna fordon lär öka markant för att sedan återfinnas i gott skick. :)

Intressant mening, menar du att det är så nu eller kommer att bli snart? :)

Boten skickas hem till ägaren men denne behöver inte betala något. Den skriver tillbaka att den inte vet vem som kört och sedan är det i nästan alla fall klart.
Jag hörde något om att det skulle blir så att ägaren blev ansvarig för boten även om det inte var han som körde. Att han sen skulle få göra upp med den som lånat bilen.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
philsson skrev:
2081044 Jag hörde något om att det skulle blir så att ägaren blev ansvarig för boten även om det inte var han som körde. Att han sen skulle få göra upp med den som lånat bilen.
Ja, ägaransvar brukar man kalla det och så fungerar det inte i Sverige. Idén är väl kanske ett bra sätt att få folk att köra långsammare, men jag är lite rädd för vad nästa grej blir :gnissla

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
don_tomazo skrev:
2081009 Är det verkligen säkert det? Har för mig att det var snack om att man skulle ta bort det där. Boten skickas till bilens ägare.
Det har varit snack om det länge men NEJ det finns inget ägaransvar i sverige utan man måste ha tag på föraren.

Varför oroa sig för något som kanske kan komma i framtiden.

Tittar man dessutom på hur de nya kameraskåpen ser ut så är de lite ovala för att allt skall få plats och med tanke på hur de är riktade så skulle en eventuell kamera som sitter åt andra hållet fota rakt ut i skogen.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
HanneZ skrev:
2081023 Ja det är möjligt att det blir så men vad jag förstått så är det en djupt rotad lag så det lär nog bli en del snack innan det går igenom. Dessutom tror jag antalet stulna fordon lär öka markant för att sedan återfinnas i gott skick. :)

Jag blev plåtad i morsans bil en morgon i höstas (f.ö samma dag som jag fick sparken på jobbet men det är en annan historia) och då kom boten direkt hem till mig. Kan de inte identifiera personen som kör som ägaren av fordnet kollar de KK-registret efter närstående släktingar.
Jag nekade såklart. Kärringen på polisen menade att jag skulle erkänna eftersom det tydligt syntes att det var jag på bilden. Jag nekade. Då började de ställa frågor till morsan och eftersom jag är en snäll son ville jag inte tvinga morsan att ljuga och ändrade mig till ett erkännande, betalade och var (o)glad.
Efter ett tag till kom det ett äckligt brev från länsstyrelesen med en varning om att jag inte ska köra så fort jämt.

Slutsats: nu är jag noga med att alltid fälla ner solskyddet där jag vet att det sitter kameror :)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vad händer om en älg springer förbi kameran i värsta språng o sen fotas du, fi fan vad dom lär garva åt förklaringen på polisen.

Supermoto skrev:
2081066 Jag blev plåtad i morsans bil en morgon i höstas (f.ö samma dag som jag fick sparken på jobbet men det är en annan historia) och då kom boten direkt hem till mig. Kan de inte identifiera personen som kör som ägaren av fordnet kollar de KK-registret efter närstående släktingar.
Jag nekade såklart. Kärringen på polisen menade att jag skulle erkänna eftersom det tydligt syntes att det var jag på bilden. Jag nekade. Då började de ställa frågor till morsan och eftersom jag är en snäll son ville jag inte tvinga morsan att ljuga och ändrade mig till ett erkännande, betalade och var (o)glad.
Efter ett tag till kom det ett äckligt brev från länsstyrelesen med en varning om att jag inte ska köra så fort jämt.

Slutsats: nu är jag noga med att alltid fälla ner solskyddet där jag vet att det sitter kameror :)
Jo, det är lite svettigare om man syns tydligt. Fast det går nog att klara sig undan ändå.

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Drog förbi fartkamerer i full karriär med bror mins bil.. Täckte över ansiktet med vänster underarm... Men AJ DÅ.. tänkte ju inte på att jag har mitt namn tattuerat över hela armen .. Kan jag bli skyldig?! :arsele

Svar.. Ingen kamera i .. men nästa gång täckar jag inte med armen .. :D

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
plydell in da house:
de sitter digital kamror i dem...tididagre varde tvungna att ta me kamrorna för att få fram bilderna

ÄNTLIGEN!!! Då kan jag byta ut den stenålders Nikonen som jag ryckte ur ett av dom gamla fartkameraskåpen, äntligen en ny & fin digitalkamera!!! och med uppkoppling till Kiruna till på köpet.....

Hör talas om grabbar (med väst) i Skåne som har försett sig med Nikon kameror ur kameraskåpen utanför Kristianstad, backa upp med bil (trodde dom bara åkte HD) slå en bogserlina runt stolpen, dra ner skåpet och plocka ut en fin fin Nikon snapper. Undrar vad det sitter för digitalkameror i dom nya skåpen?!?!?

DP says: Åker utan framplåt på bilen för säkerhets skull......

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
DP skrev:
2081221 plydell in da house:
de sitter digital kamror i dem...tididagre varde tvungna att ta me kamrorna för att få fram bilderna

ÄNTLIGEN!!! Då kan jag byta ut den stenålders Nikonen som jag ryckte ur ett av dom gamla fartkameraskåpen, äntligen en ny & fin digitalkamera!!! och med uppkoppling till Kiruna till på köpet.....

Hör talas om grabbar (med väst) i Skåne som har försett sig med Nikon kameror ur kameraskåpen utanför Kristianstad, backa upp med bil (trodde dom bara åkte HD) slå en bogserlina runt stolpen, dra ner skåpet och plocka ut en fin fin Nikon snapper. Undrar vad det sitter för digitalkameror i dom nya skåpen?!?!?

DP says: Åker utan framplåt på bilen för säkerhets skull......
vad jag vet så satt det digitalkameror i de gamla också men då var de tvungna att åka ut och byta minneskort. Skillnaden är att dagens skåp är uppkopplade så de kan skicka bilder utan att man måste åka ut till dem.

Alexlindgren

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Fs1 :P
Om ni undrar hur de e med bil, så åkte farsan dit förut. Kamerorna har rätt så bra upplösning så man såg klart o tydligt att det var han. Men om du tycker att det är okej att åka med solskyddet nedfällt hela tiden så e de väl bra :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln