Nya Fartkameran MC-Hot?

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
För att de ska kunna lägga ägaransvar på bilar och motorcyklar måste det ske en lagändring.

Fortkörning får ej klassas som ett brott utan fortkörningsböterna
skulle vara tvugna att ändras om till fortkörningsavgifter.
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Tjenare!

en undersökning tillsattes av regeringen för att utvärdera om man skulle införa ägaransvar i sverige, utredaren kom fram till att det skulle strida mot vår rätsäkerhet då vi har en princip om vittnesskydd gentemot dem som står oss nära (man är aldrig skyldig att vittna mot exempelvis familjemedlemmar). Alltså om en dotter/son kör för fort med sin bil skall man inte riskera att en mor eller far tar på sig ansvaret (av föräldra instinkt) och åker dit för brottet. Låter lite långsökt men det var så det var och det skall vi tacka för... ang familjemedlemmar kollar polisen närmsta familjens körkortsbilder. Min svärfar (som jobbar med kalibreringar av fartkameror) berättade att det i princip räcker med en keps eller ett par feta pilotbrillor för att polisen inte skall bry sig om bilden. De är väldans noga med bevisen och det krävs att föraren är lik körkortsbilden. För mig som skaffat skägg och annan frisyr efter det att körkortsbilden tagits trodde svärfar att det i princip var lugnt (kör dock alltid med solskyddet i högsta beredskap)

så var det med det!
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
ni som har lite kraft i era maskiner. kan ju bara dra upp hojen på slangen :tummenupp

om dom sätter ditt kamror som tar korten bakifrån :mad:
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
TooL skrev:
2081623 För att de ska kunna lägga ägaransvar på bilar och motorcyklar måste det ske en lagändring.

Fortkörning får ej klassas som ett brott utan fortkörningsböterna
skulle vara tvugna att ändras om till fortkörningsavgifter.
Äh... dom gör väl bara om det till skatt istället, som vanligt.

D.v.s. ALLA som passerar kameran får skatta 10 kronor, för att några kör för fort. :)
 

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Lidingö- Sundsvall
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
sevehem skrev:
2095974 Tjenare!

en undersökning tillsattes av regeringen för att utvärdera om man skulle införa ägaransvar i sverige, utredaren kom fram till att det skulle strida mot vår rätsäkerhet då vi har en princip om vittnesskydd gentemot dem som står oss nära (man är aldrig skyldig att vittna mot exempelvis familjemedlemmar). Alltså om en dotter/son kör för fort med sin bil skall man inte riskera att en mor eller far tar på sig ansvaret (av föräldra instinkt) och åker dit för brottet. Låter lite långsökt men det var så det var och det skall vi tacka för... ang familjemedlemmar kollar polisen närmsta familjens körkortsbilder. Min svärfar (som jobbar med kalibreringar av fartkameror) berättade att det i princip räcker med en keps eller ett par feta pilotbrillor för att polisen inte skall bry sig om bilden. De är väldans noga med bevisen och det krävs att föraren är lik körkortsbilden. För mig som skaffat skägg och annan frisyr efter det att körkortsbilden tagits trodde svärfar att det i princip var lugnt (kör dock alltid med solskyddet i högsta beredskap)

så var det med det!

Jag passerade idag en sån där ny fartkamera 20km/h för fort, helt oavsiktligt. Jag trodde det var 90-väg men det var endast 70-väg. Så jag anpassade farten perfekt när jag passerade kameran men inser nu att jag körde för fort och att kameran nog kan ha tagit en bild.

Så jag undrar; Gäller det fortfarande inget ägaransvar!?
Det var nämligen min svärfars bil som jag körde.


Sen vill jag bara säga att VARFÖR kan man inte under hastighetskameran/skylten för kameror samtidigt skylta med vilken hastighet som gäller för denna kamera!
Så korkat, oigenomtänkt, jag är beredd att anpassa min hastighet för kameran, men det är inte i alla lägen som man vet vilken den gällande hastigheten är, särskilt inte när det skiftar mellan 70-90-väg stup i kvarten. (sträckan E4 Sundsvall-söderöver).
Nä jag blir lack! Idag försökte jag faktiskt anpassa farten för kamerorna, men visste vid ett par tillfällen inte vad den gällande hastigheten var vid just denna kamera jag passerade.

Skit är vad det är, det har helt sabbat mitt förtroende för dessa kameror... :huvet
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Loffe skrev:
2263307 Jag passerade idag en sån där ny fartkamera 20km/h för fort, helt oavsiktligt. Jag trodde det var 90-väg men det var endast 70-väg. Så jag anpassade farten perfekt när jag passerade kameran men inser nu att jag körde för fort och att kameran nog kan ha tagit en bild.

Så jag undrar; Gäller det fortfarande inget ägaransvar!?
Det var nämligen min svärfars bil som jag körde.


Sen vill jag bara säga att VARFÖR kan man inte under hastighetskameran/skylten för kameror samtidigt skylta med vilken hastighet som gäller för denna kamera!
Så korkat, oigenomtänkt, jag är beredd att anpassa min hastighet för kameran, men det är inte i alla lägen som man vet vilken den gällande hastigheten är, särskilt inte när det skiftar mellan 70-90-väg stup i kvarten. (sträckan E4 Sundsvall-söderöver).
Nä jag blir lack! Idag försökte jag faktiskt anpassa farten för kamerorna, men visste vid ett par tillfällen inte vad den gällande hastigheten var vid just denna kamera jag passerade.

Skit är vad det är, det har helt sabbat mitt förtroende för dessa kameror... :huvet


Meningen e väll att man ska anpassa farten över allt o inte vid kamerorna bara :hihi
 

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki Bandit
Undrar hur dom gör med alla som har företagsbilar... inte lätt att hitta föraren till en bil som ägs av ett företag..?
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Alexlindgren skrev:
2081574 Om ni undrar hur de e med bil, så åkte farsan dit förut. Kamerorna har rätt så bra upplösning så man såg klart o tydligt att det var han. Men om du tycker att det är okej att åka med solskyddet nedfällt hela tiden så e de väl bra :D
Solglasögon lär nog också funka...
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
HanneZ skrev:
2080998 Även om dom fotar bakifrån så behöver du inte bekymra dig om du åker hoj, det är först när dom bötfäller ägaren av fordonet som vi kan åka dit. Jag kan inte tänka mig att det går att identifiera någon med integralhjälm, än mindre om man har ett mörkt visir.


Nepp, o då blir det heller ingen böter.
än mindre crosshjälm
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
HanneZ skrev:
Jag kan inte tänka mig att det går att identifiera någon med integralhjälm, än mindre om man har ett mörkt visir.
Rimligt antagande, men tyvärr inte sant. I ett uppmärksammat trafikmål härom året där en mc-förare i Trollhättan åtalades för grov vårdslöshet i trafik gick både tings- och hovrätten (rätta mig om jag minns fel, har domen hemma) på åklagarens linje och godtog en polismans identifiering av hojföraren med integralhjälm och nedfällt visir. Visserligen på bara någon/några meters avstånd, men ändå...
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
69:an skrev:
2265106 Rimligt antagande, men tyvärr inte sant. I ett uppmärksammat trafikmål härom året där en mc-förare i Trollhättan åtalades för grov vårdslöshet i trafik gick både tings- och hovrätten (rätta mig om jag minns fel, har domen hemma) på åklagarens linje och godtog en polismans identifiering av hojföraren med integralhjälm och nedfällt visir. Visserligen på bara någon/några meters avstånd, men ändå...
Viss skillnad på en polis som sa sig känna igen en förare som han kunde leta reda på via regnummer mm och en kamera som tar kort på 15m avstånd och där det inte ens finns ett regnummer att gå efter.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
69:an skrev:
2265106 Rimligt antagande, men tyvärr inte sant. I ett uppmärksammat trafikmål härom året där en mc-förare i Trollhättan åtalades för grov vårdslöshet i trafik gick både tings- och hovrätten (rätta mig om jag minns fel, har domen hemma) på åklagarens linje och godtog en polismans identifiering av hojföraren med integralhjälm och nedfällt visir. Visserligen på bara någon/några meters avstånd, men ändå...
Jo... men... där la just den polismannen krut på att sätta dit honom eftersom han hade dratt honom, det är jag helt övertygad om. Jag skulle tippa på att alla hojar som åker förbi kameror nästan kör för fort så det finns inte en chans i världen att dom lägger nåt arbete på att identifiera någon. Sen som sagt tror jag inte ens man ser jota genom ett mörkt visir som är fotat på några meters avstånd.
 

Daniel-San

rajraj
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Edsele / Sundsvall
Hoj
KTM 450 EXC -07 / CR 250 -01
Solglasögon.

Det räcker med solglasögon. Det vet jag med 100% säkerhet.
De kan inte identifiera dej hur likt det än är.

Bara att blåneka och inte ha en aning om nånting.

Efter 8 månader kom ett brev där det stog att förundersökning nerlagd i brist på bevis.

Och tänker man efter så är det väl helt i sin ordning. Jag menar.. Varför skulle man annars inte få ha solglasögon på körkortet?

MVH
Daniel
 
Last edited:

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
SKELLEFTEÅ
Hoj
PÅ G
Jag har en viss insikt i ämnet och kan meddela att ni inte behöver vara oroliga att de nya kamerorna tar er "bakifrån".. :hihi

Förövrigt är det omöjligt att vara osäker på att man blivit fotad, det blixtrar rätt så bra :D
 

Daniel-San

rajraj
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Edsele / Sundsvall
Hoj
KTM 450 EXC -07 / CR 250 -01
Domi skrev:
2265137 Jag har en viss insikt i ämnet och kan meddela att ni inte behöver vara oroliga att de nya kamerorna tar er "bakifrån".. :hihi

Förövrigt är det omöjligt att vara osäker på att man blivit fotad, det blixtrar rätt så bra :D

Jaa är du från Skellefteå bör du ju veta... Där sitter ju kamrorna så tätt att man kan tro de används som älgstängsel med..

MVH
Daniel
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top