Nya fartkameror 2007, är din favoritsträcka med?

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Skåne
Riksväg 17 Landskrona-Marieholm – 3 mätplatser.
Riksväg 21 Klippan-Hyllstofta – 2 mätplatser.
Riksväg 17 Eslöv-Fogdarp – 2 mätplatser.
Riksväg 19 Brösarp-Degeberga – 4 mätplatser.
Riksväg 24 Finja-Örkelljunga – 3 mätplatser.
Länsväg 117 Vankiva-Emmaljunga – 2 mätplatser.

Jönköping
Riksväg 26 Smålandsstenar-Gislaved – 4 mätplatser.
Länsväg 127 Vetlanda-Sjunnen – 2 mätplatser.
Riksväg 27 Kärda-Bredaryd – 2 mätplatser.

Östergötland
Riksväg 35 Grebo-Linköping – 5 mätplatser.
Riksväg 36 Ervasteby-St Sjögestad – 8 mätplatser.

Kalmar
Länsväg 136 Algutsrum-Köpingsvik – 8 mätplatser.

Västra Götaland
E 20 St Jungatorp – 2 mätplatser.
Länsväg 156 Hajom-Skoghem – 6 mätplatser.
Länsväg 169 Myggenäs-Vallhamn – 6 mätplatser.
E 6 Pålen-Tanumshede – 4 mätplatser.
E 20 Hassle-Holmestad – 3 mätplatser.
Länsväg 168 Vävra -Tjuvkil – 5 mätplatser.
Riksväg 26 Hasslerör-Sjötorp – 4 mätplatser.
Länsväg 160 Henån-Rotviksbro – 6 mätplatser.

Halland
Länsväg 158 Särö-Kungsbacka – 2 mätplatser.

Värmland
Länsväg 61 Arvika-Speked – 6 mätplatser.
E 18 Björkås-Bergvik – 4 mätplatser.

Uppsala
Riksväg 55 Enköping-Litslena – 5 mätplatser.
Riksväg 72 Uppsala – 7 mätplatser.

Örebro
Riksväg 51 Kvarntorp-Örebro – 6 mätplatser.

Västmanland
E 20 Västra korsningen Kungsör – 2 mätplatser.

Södermanland
Riksväg 55 Dunker-Länna – 7 mätplatser.
Riksväg 55 Flen-Malmköping – 5 mätplatser.

Stockholm
Länsväg 226 Huddingevägen genom Botkyrka kommun – 8 mätplatser.
Länsväg 222 Grisslingerakan – 2 mätplatser.
Länsväg 268 Karby-Brottby – 2 mätplatser.
Länsväg 259 Gamla Nynäsvägen-väg 73 – 2 mätplatser.

Västernorrland
E 14 Korsningen Nacksta-Korsningen Berg – 2 mätplatser.

Gävlebro
Riksväg 83 Tönnebro – 9 mätplatser.
Riksväg 50 Bollnäs-Söräng – 2 mätplatser.

Dalarna
Riksväg 66 Ludvika-Söderbärke – 5 mätplatser.

Norrbotten
E 10 Skaulo-Poultikasvaara – 2 mätplatser.
E 10 Gyljen – 2 mätplatser.
E 10 Morjärv – 2 mätplatser.
E 4 Haparanda-Salmis – 2 mätplatser.

Västerbotten
E 12 Granö-Lycksele – 4 mätplatser.

KTMITA

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
KTM 950 SM
Länsväg 259 Gamla Nynäsvägen-väg 73 – 2 mätplatser. min favorit. Skulle vara bra att veta om dem fota från backsida också

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
BMW R1200 GS -08
Men för helvete, inte 156:an! Jaja, gör inget så länge dom bara tar framifrån...

Edit: Gör väl kanske inte så mycke om dom fotar bakifrån eftersom dom enligt svensk lag måste kunna identifiera föraren. Det är ju föraren som åker på böter, inte fordonets ägare...

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det här kommer bara skapa en massa aggressioner på vägarna. Enligt mig är dessa fartkameror endast orsaken till ryckig och ojämn trafik, samt köbildning som gör att mellan kamerorna så kommer folk köra järnet för att antingen köra om eller ta igen "förlorad" mark.

Vissa sträckor i Sverige är så felskyltade vad gäller hastigheten så man blir ordentligt fundersam över vem som skyltat. Det bör finnas fler skyltar, 60,80,100 osv...

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Själv tycker jag nog att det blir lite för mycket att hålla reda på med så många skyltar

Du menar att du idag HELA TIDEN är medveten om vilken hastighetsbegränsning som råder på sträckan du just kör på?
Och sen att du DESSUTOM rättar dig efter den? ;)

Hur stor blir den verkliga skillnaden för dig om de så inför 60, 65 70, 75 osv...?

:)

/H

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
2865276 Du menar att du idag HELA TIDEN är medveten om vilken hastighetsbegränsning som råder på sträckan du just kör på?

Hur stor blir den verkliga skillnaden för dig om de så inför 60, 65 70, 75 osv...?

/H
Det handlar mer om att få ett bra tempo på vägen. 50 är ibland otroligt fel på de många stora breda vägar vi har i våra innerstäders närhet.

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Det handlar mer om att få ett bra tempo på vägen. 50 är ibland otroligt fel på de många stora breda vägar vi har i våra innerstäders närhet.

Ja, absolut! Det håller jag ju till fullo med om. Dessvärre tror jag ju inte de nya hastighetsbegränsningarna kommer användas till annat än SÄNKA de nuvarande begränsningarna förutom i extrema undantagsfall.

/H

xfader

Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Du menar att du idag HELA TIDEN är medveten om vilken hastighetsbegränsning som råder på sträckan du just kör på?

/H

Så är det visserligen. Men i stan där jag brukar ta det rätt så lugnt blir det nog lite halvjobbigt med 5 olika kombinationer att hålla reda på. Tycker det är svårt nog idag att skilja på vilka gator som är 30 eller 50 i Stockholm. Och kör man som bekant 50 på 30-väg ryker körkortet :)

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Och kör man som bekant 50 på 30-väg ryker körkortet :)

Skönt vore ju om Länsstyrelsen tog mer hänsyn till omständigheter vid ex hastighetsöverträdelser.

Visst, man skall följa lagen, men ibland är det ju långt farligare med de 70 det kan vara på en 70-väg än var 130 kan vara på en annan 90-väg om du är med.

Exempel; Kör hela tiden den maxhastighet som råder på Sättravägen mellan Brottby och Riala på ett 100% säkert sätt. :)

Sen på vägen mot stan kan du förbi Ullnasjön ligga 30 över skylt och inte oroa någon. :)

/H

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
2865292 Ja, absolut! Det håller jag ju till fullo med om. Dessvärre tror jag ju inte de nya hastighetsbegränsningarna kommer användas till annat än SÄNKA de nuvarande begränsningarna förutom i extrema undantagsfall.

/H
Jag kör ändå inte lagligt, inte i närheten av vad som skyltas. Men det hade ju varit kul att säga att man är nöjd över skyltningen på vägen och att jag var i närheten av "rätt" fart.

xfader

Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Jag kör ändå inte lagligt, inte i närheten av vad som skyltas. Men det hade ju varit kul att säga att man är nöjd över skyltningen på vägen och att jag var i närheten av "rätt" fart.

Jag har svårt att tro att en 220km/h skylt kommer inom den närmsta tiden ;)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tja, det finns ju faktiskt en enledning till varför man placerar ut fartkameror. Det är bevisat att de faktiskt räddar liv.

På en referenssträcka har fortkörarna blivit mer än 40 procent färre och medelhastigheten har sjunkit med åtta procent. Olyckorna har minskat med 30%.

Tycker det låter ganska bra? Sen om det är kul med fartkameror är en annan femma, men de hjälper.

Det här kommer bara skapa en massa aggressioner på vägarna. Enligt mig är dessa fartkameror endast orsaken till ryckig och ojämn trafik, samt köbildning som gör att mellan kamerorna så kommer folk köra järnet för att antingen köra om eller ta igen "förlorad" mark.

Vissa sträckor i Sverige är så felskyltade vad gäller hastigheten så man blir ordentligt fundersam över vem som skyltat. Det bör finnas fler skyltar, 60,80,100 osv...

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Skulle vara intressant att veta om fartkameror kan fälla mc. :) Man får väl testa:D Jag återkommer med eventuella resultat. Hoppas fler joinar:tummenupp

Jag har då inte fått någon böter ännu! Har åkt förbi massor "som har vart igång" har en laservarnare!

Precis som med min tjänstebil kan dem inte identifera föraren så kan dem inte göra något! Dem skulle i princip kunna skicka en lapp till mitt företag som säger att dem vill ha reda på vem som körde! Men hur ska dem veta det????

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024