Nya fartkameror 2007, är din favoritsträcka med?

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Tja, det finns ju faktiskt en enledning till varför man placerar ut fartkameror. Det är bevisat att de faktiskt räddar liv.

Vad kostar en fartkamera, en halvmiljon?, plus driftskostnaden och därefter kostnaden för personalen som ska bearbeta bilderna. Förra året monterades kameror för över 400 miljoner kronor upp längs vägarna.

Hur många liv och tragedier skulle inte räddas om 400 miljoner istället hade satsats på poliser som även kunde ta fast rattfyllon, patrullera gångvägar och förhindra våldtäkter, m.m.

Det är en knasig prioritering helt enkelt. :va

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Blanda inte in polisen med fartkameror och hur de placeras ut. Det är vägverket som beslutar om det och det är vägverket som betalar. Angående pengarna så har de räknat på att den summan kommer att gå jämt ut inom några få år då det blir mindre olyckor (vårdkostnader idag är enorma!) och självklart så drar de in böter m.m.m. Så prioriteringen är tyvärr rätt.

Angående personalen så är den optimerad för tillfället då dessa kameror har dragit ner handläggningstidet till 30minuter per ärende (allt går digitalt).

PS: Bara för att det inte är ni som äger bilen betyder det inte att man kommer undan varje gång. Kör du t ex mammas/pappas bil så är det enkelt för dem att slå fram relation och där få fram ditt körkort.

Last edited:

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Men kan någon påstå att det inte ens ligger ett uns hyckleri med i de nya trafikreformerna? Tänker närmast på att trafikbevakningen har stärkts ytterligare, PLUS att det är betydligt mycket dyrare att åka fast.
När jag kör hoj skiter jag fullständigt i kamererna, och när jag kör bil är jag däremot mer laglydig.
Förresten: Såg ni "Top-Gear"-avsnitett där de talade om hastighetskamerorna? På i princip samtliga ställen hade antalet olyckor ökat pga av bristande koncetration på framförvarande trafik...

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Kommer ju sluta med en massa bilskador. Jag kan ju bara prata för mig själv men jag kör mycket i trafik i jobbet och när det finns en kamera exempelvis på 90 sträcka så bromsar ju trafiken ner till 60 direkt vilket lätt kan orsaka att man köra på varann. :va Sen att man blir frustrerad och tror att man tjänar massa extra tid på att göra idiotiska omkörningar minskar ju inte direkt olycksrisken.:huvet

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
PS: Bara för att det inte är ni som äger bilen betyder det inte att man kommer undan varje gång. Kör du t ex mammas/pappas bil så är det enkelt för dem att slå fram relation och där få fram ditt körkort.[/QUOTE]

både ja o nä... vilken förälder anger sin unge? kan ju varit ngn som "provkört" hojen/bilen inför ett köp....

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Vad säger laservarnaren när du närmar dig...?

Den piper olika beronde på vad det är för typ av laser,radar etc. om dem inte är aktiva så låter den inte alls! Så på det sättet hinner man även sakta ner ifall den är igång för på rakor så känner den av på långt avstånd!

PS: Bara för att det inte är ni som äger bilen betyder det inte att man kommer undan varje gång. Kör du t ex mammas/pappas bil så är det enkelt för dem att slå fram relation och där få fram ditt körkort.

både ja o nä... vilken förälder anger sin unge? kan ju varit ngn som "provkört" hojen/bilen inför ett köp....[/QUOTE]

Där har du fel för det finns ingen "relationsdatabas" kopplat till det system som nuvarande används av handläggare som arbetar med att kolla korten.
Kopplingen som finns är att en slagning görs på regnummer och körkortet för den ägaren visas.

Visst skulle det teoretiskt vara möjligt om man startade en utredning att ta fram dessa fakta, men i dagens läge så är det inget som görs.

Last edited:

Fillee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Ducati 1098
Finns en typ i sverige nu och de är dom 700 som sitter uppe nu.
dom som fottar bakifrån är de nog inte tal om här på ett tag.
är rätt insatt. har nämligen en far som jobbar med de.

men de är ju skit samma när man kör hoj ju, då vet man ju bara att de är mindre risk att de står vanliga poliser på den vägsträckan ju :tummenupp

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Det handlar mer om att få ett bra tempo på vägen. 50 är ibland otroligt fel på de många stora breda vägar vi har i våra innerstäders närhet.

Ur en sporthojs förare perspektiv är hastighetsbegränsningen alltid för låg.
Dock är vi inte ensamma på vägarna utan vi måste även trängas med tex. Agda 81år och Kent 69år som inte alls har samma reaktionsförmåga då en olycka närmar sig.

Kanske dags att införa åldergräns på förarna i trafiken på tex. MAX 50 år.
Då kanske vi skulle kunna ökar till 90km/h på vissa 50km/h sträckor.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Det var som fan... :D :D :D 4st mellan Gislaved och Smålandsstenar ska det upp...

Får väl ladda den sladdlösa borrmaskinen o skaffa fogskum då...

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott

Du skämtar hoppas jag... :confused:

Jag känner till 50-åriga gubbar som garanterat kör bättre än de flesta här på forumet :D

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Ur en sporthojs förare perspektiv är hastighetsbegränsningen alltid för låg.
Dock är vi inte ensamma på vägarna utan vi måste även trängas med tex. Agda 81år och Kent 69år som inte alls har samma reaktionsförmåga då en olycka närmar sig.

Tror du själv att det i byråkratiska Sverige, ens är teoretiskt möjligt att höja en sträcka från 50km/h till 90km/h? Det strider liksom mot fysikens lagar :pannkyss

Och det här med fartkameror, antalet mc-förare som kör med skylt lär ju inte öka efter att alla dessa kameror har tagits i bruk längs vägarna... :gnissla

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Neej, bara 10 år kvar...:tungan

Knugen är över 60 och löder ju så att han åker fast med samma frekvens som när han var yngre.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Det var som fan... :D :D :D 4st mellan Gislaved och Smålandsstenar ska det upp...

Får väl ladda den sladdlösa borrmaskinen o skaffa fogskum då...

Mina är redan laddade har ju 3st. Hehe... Fast va fan kan vi inte spränga skiten eller nått häftigt istället :va

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
På tal om kameror, är de nån som vet när tullarna hoppar igång igen? o om ni samlar ihop stålars så kan ja riva dom åt er hahaha

Bifogat

• tull.JPG
    tull.JPG
    120.2 KB · Visningar: 250

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hur många här inne har inte varit med om att framförvarande bil nästan grisnitar när denne får syn på en fartkamera som helt plötsligt dyker upp?
Ett jämt och fint tempo på vägarna är väl mer trafiksäkert än att det ska bromsas i tid och otid.

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield