Nya fartkameror 2007, är din favoritsträcka med?

janpe066

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Hoj
2005, Yamaha YZF R6
Det är en stor debatt i samhället om hur höga hastigheter dödar i trafiken. Men det är ingen som har lagt in i debatten att det är livsfarligt med alla potthål som man hela tiden måste undvika. Ett bättre vägunderhåll skulle även det rädda en massa liv i traffiken. Men att underhålla våra vägar är inte lika vinstdrivande som att utöka antalet vägkameror. Det händer allt för många olyckor framför skolor och etc. men jag har aldrig varit med om att se en kamera vid dessa ställen.

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55

Nu skjuter ju polisen ofta två gånger så har du tur så hinner du bromsa!

Lycka till! Jag skulle som sagt av inte vilja vara utan min!

Mvh Niklas

En sanning med modifikation. Man får skjuta med laser på max 200 meter. Dom hinner oftast bara skjuta 1 gång på det avståndet.

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
En sanning med modifikation. Man får skjuta med laser på max 200 meter. Dom hinner oftast bara skjuta 1 gång på det avståndet.

Nästan rätt! Din fart får inte vara mätt på längre avstånd än 200 meter för att du ska kunna åka fast! Däremot så mäter polisen väldigt ofta så fort dem ser dig komma! Alltså är chansen stor att du är på längre avstånd än 200 meter när det skriker i varnaren!

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Nästan rätt! Din fart får inte vara mätt på längre avstånd än 200 meter för att du ska kunna åka fast! Däremot så mäter polisen väldigt ofta så fort dem ser dig komma! Alltså är chansen stor att du är på längre avstånd än 200 meter när det skriker i varnaren!

stämmer :tummenupp

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Min syrras förra kille fick en dag hem post där det stod att han var skyldig till fortkörning med bil uppe i norrland och att böteslappen var på en viss summa. Med boten var ett kort avfyrat från en trafikkamera på någon kille han inte ens kände..som körde en bil han aldrig sett förut. O inte fan hade han varit i norrland.

Så här var det:

Hans mamma ägde bilen som blev fotad...men eftersom det inte var hans mamma som körde utan en man letade polisen igenom de personer som mest sannolikt borde ha kört bilen, det vill säga hennes söner.
De tog den person som liknande mest mannen i bilen vid fototillfället i fråga...o skickade helt enkelt kalaset till honom.

De chansa helt enkelt...helt jävla otroligt. Vissa behöver piskrapp!

Shibby

Din Katt
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
inte ens din
Gamla Nynäsvägen-väg 73 – 2 mätplatser. så länge det inte är dom nya kamerorna så är det väl lungt.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Hmm ja du förklara! Jag vet inte om jag är så teknisk! Men den är köpt i USA kostar ca 1500:- och varnar för radar, laser etc.

Den stör inte signalen på något sätt och har ett öga både fram och bak så man sätter den i framrutan med sugpropp så man kan rycka bort den om polisen kommer! Böterna är ganska höga om du åker dit med den och dem beslagtar även den.

Problemet med laser är att om varnaren skriker så är det antingen för attt polisen har skjutit på dig eller på bilen framför! Så dem kan alltså redan ha fått en mätning på dig!

Nu skjuter ju polisen ofta två gånger så har du tur så hinner du bromsa! Eller att det som sagt va är bilen framför som dem sköt mot.

Jag har klarat mig flera gånger tack vare den! Och jag kör ca 500 mil i månaden! Den känner ju även av vilka fartkameror som är på! och det är på ganska långt avstånd!

Här kan du läsa om varför man inte får ha den!

http://www.roadangel.nu/index2.php

Och här kan du köpa en!

http://www.laservarnare.com/

Lycka till! Jag skulle som sagt av inte vilja vara utan min!

Mvh Niklas

Får man vara lite nyfiken och fråga vilket märke och modell du har?
-Så man vet vad som funkar om man skulle vilja beställa en likadan. :)

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.

Vet inte vad han har men om jag ska gissa så låter det som en Cobra xrs av någon modell...

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Det här kommer bara skapa en massa aggressioner på vägarna. Enligt mig är dessa fartkameror endast orsaken till ryckig och ojämn trafik, samt köbildning som gör att mellan kamerorna så kommer folk köra järnet för att antingen köra om eller ta igen "förlorad" mark.

Vissa sträckor i Sverige är så felskyltade vad gäller hastigheten så man blir ordentligt fundersam över vem som skyltat. Det bör finnas fler skyltar, 60,80,100 osv...

Har väl snackats om att de tar medelfarten mellan kamerorna och sätter fast en på det istället. I övrigt håller jag med.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Vet inte vad han har men om jag ska gissa så låter det som en Cobra xrs av någon modell...

Mmm... Frågan är exakt vad som skiljer dom åt, -på svenska, inte något fikonspråk med XZUV-laserradarsuperhuperduper.

Kort sagt: Funkar alla tre modeller i sverige med samma resultat? Varnar dom för alla former av mätning?

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011

Hej jag kan kolla i morgon! Men jag tror inte det spelar så stor roll vilken du väljer! Det finns vissa av dem billiga som inte klarar laser! Och det är ju det du vill ha! Men det brukar stå när du beställer dem!

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Hej jag kan kolla i morgon! Men jag tror inte det spelar så stor roll vilken du väljer! Det finns vissa av dem billiga som inte klarar laser! Och det är ju det du vill ha! Men det brukar stå när du beställer dem!

Jag vore evigt tacksam! :pannkyss

Klarar din både kameraskåp och laserpickadoller?

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Mmm... Frågan är exakt vad som skiljer dom åt, -på svenska, inte något fikonspråk med XZUV-laserradarsuperhuperduper.

Kort sagt: Funkar alla tre modeller i sverige med samma resultat? Varnar dom för alla former av mätning?

Skickar dig ett pm så förklarar jag där :tummenupp

soscar

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Hoj
Honda CBR600
Jag har då inte fått någon böter ännu! Har åkt förbi massor "som har vart igång" har en laservarnare!

Precis som med min tjänstebil kan dem inte identifera föraren så kan dem inte göra något! Dem skulle i princip kunna skicka en lapp till mitt företag som säger att dem vill ha reda på vem som körde! Men hur ska dem veta det????

Det där kommer snart att ändras på och harmoneras med andra delar av Europa. Böterna kommer till ägaren av fordonet, som ålägges att betala bötesbeloppet. Har denne inte själv kört har han upplysningskyldighet. Klarar man inte att ge information som kan verifieras, får man som ägare betala och se glad ut.

Snart får vi säkert även snitthastighetsmätning som i Holland. Då blir det ännu värre.

Att Sverige är lite "efter" är bara att uppskatta så länge det går.

Stefan

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Kamerorna tar INGEN medelhastiget, Utan dem knäpper dig en gång sen är du fast. Men avstånden dem knäpper på kan tydligen variera, förstår inte riktigt hur. Men har en tjejkompis som blev knäppt på strax över 100meter.

Det jag har hört är att kameran tar din hastighet på ett längre avstånd, men tar fotot först när man är närmre kameran.

Sen det med laservarnare, skitbra uppfinning! Funderar på att själv köpa en.
Men tänk på att även den laser som finns i affärer kan ge utslag på kameran.
I entré dörrar tex och larm.

Frågade även en polis hur dem lyckas sikta in sig på en mc, som är så "liten" å snabb.
Oftast så skjuter dem på däcken, men på en mc kunde dem tydligen skjuta på föraren oxå.

Då fick jag min snilleblixt idé :D Men om man då slimmar fast sig i tanken bakom kåpan å slänger hojen höger å vänster så dem inte kan få en fast punkt?

Hon sa att det behövs inte mycket tid att få hastigheten. Men själv tror jag på den idén :)
Så undrade jag om alla ojämna ytor påverkar laserstrålen?
Men hon sa att det inte gjorde så mycket, men att en viss del studsade iväg men att endel studsade tillbax.

Det ultimata vore juh att ha en slags stelth hoj plus dräkt :D haha Så skulle strålen bara studsa iväg :)

Teoretiskt borde det funka :)

Framtidens mc å förare kör stealth ;) hehehehehe

Ha det bra!

jotta

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2006
Hoj
Zx9R
Riksnyheter
Höganäs: Fartkamera sprängd
Någon har sprängt en fartkamera på V112 vid Farhult utanför Höganäs. Två bilar har setts lämna platsen och polisen är larmad.
Publicerad av
Fia, 2007-05-24 21:50:24

:tummenupp

Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Riksnyheter
Höganäs: Fartkamera sprängd
Någon har sprängt en fartkamera på V112 vid Farhult utanför Höganäs. Två bilar har setts lämna platsen och polisen är larmad.
Publicerad av
Fia, 2007-05-24 21:50:24

:tummenupp

Den åtgärden har jag väntat på länge :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS