Nya fartkameror 2007, är din favoritsträcka med?

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Men fartkameror är väl ett bra sätt för staten att tjäna in pengar... Särskilt nu när det blivit mkt dyrare att köra fort...

För oavsett om det är sossar eller moderater i regeringen så vill dom ju stärka stadskassan under deras tid vid makten så vi vanliga korkskallar röstar på dom nästa val oxå...

Med motiveringen att dom lyckats så bra med landets ekonomi...

Här uppe i mina trakter så får man ju knappt tag i en polis när man behöver en. Men fartkameror det kan man betala minsann...:huvet

Snart kommer alla statens inkomster från trafikanterna...:mad:

Last edited:

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
snart monterar dem även upp kameror i var mans sovrum så dem ser att vi inte kör för snabbt där inne

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Det här kommer bara skapa en massa aggressioner på vägarna. Enligt mig är dessa fartkameror endast orsaken till ryckig och ojämn trafik, samt köbildning som gör att mellan kamerorna så kommer folk köra järnet för att antingen köra om eller ta igen "förlorad" mark.

Vissa sträckor i Sverige är så felskyltade vad gäller hastigheten så man blir ordentligt fundersam över vem som skyltat. Det bör finnas fler skyltar, 60,80,100 osv...

Aggressioner får stå för Dig själv, jag känner inga större aggressioner när jag ser en kamera.

När allt är utbyggt så finns det inte en större väg som inte är till 90% täckt av FK.

Men som hojåkare så skiter jag i det, bil kör jag relativt lagligt ändå (en enstaka bot på 4000 har man väl råd med).

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
när det finns en kamera exempelvis på 90 sträcka så bromsar ju trafiken ner till 60 direkt

Det där är något Du hittade på precis när Du skrev det, Men det kanske är ett Gislaved´s syndrom, oj en kamera, då tvärnitar vi...hehe

Kör själv en hel del i jobbet och min uppfattning är att de flesta börjar bromsa in när de ser varningsskylten.

Det finns säkert de som tvärbromsar när de ser kameran, men hur uppmärksamma har de varit innan den inbromsningen då, om de missat den STORA skylten som varnar i god tid innan kameran.

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Hallå allihopa. Försök tänka lite längre än näsan räcker nu va?
Fortsätter vi att alltid svepa förbi pruttkamerorna i överljudshastigheter så gör vi oss själva en riktig björntjänst. Bara för att de inte kan sätta dit dig personligen så betyder det inte att du inte hamnar i deras statistik.
Den dagen kommer då Regeringen/VV får nog och beslutar att antingen skylt fram och eller fordonsbaserade böter. Ju fortare den dagen kommer desto sämre.

Så försök håll ner hastigheten förbi skåpen är ni snälla.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ingen på varken Bulten, Bogan, Lund, Bogårdsvägen eller Tyresörakan :tummenupp

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Det där är något Du hittade på precis när Du skrev det, Men det kanske är ett Gislaved´s syndrom, oj en kamera, då tvärnitar vi...hehe

Ey :mad: Här tvärnitas det inte för några kameror. Så dags att tänka på det när man väl sett den... Som att knipa åt med ringmuskeln när man redan skitit ner sig.

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
PÅ G
Finns en typ i sverige nu och de är dom 700 som sitter uppe nu.
dom som fottar bakifrån är de nog inte tal om här på ett tag.
är rätt insatt. har nämligen en far som jobbar med de.

men de är ju skit samma när man kör hoj ju, då vet man ju bara att de är mindre risk att de står vanliga poliser på den vägsträckan ju :tummenupp

Tror jag jobbar med honom faktiskt:tummenupp Bor han i Kristianstad? Kamerorna räddar liv, end of discussion! Och nej kamerorna tar inte bakifrån... hmm .. konstig mening.:D Radarn i skåpen är på 24h men kameran tar bara kort när ATK-enheten i Kiruna lägger ut ett ärende på sträckan.
Kameraskåpens placering är baserad på trafikmängd, olycksstatistik osv. T.ex i farliga korsningar, utfarter etc... högre hastighet mellan skåpen är av mindre betydelse, det ska Polisens laserövervakning sköta. Oj vad jag låter präktig nu!

Last edited:

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Tror jag jobbar med honom faktiskt:tummenupp Bor han i Kristianstad? Kamerorna räddar liv, end of discussion! Och nej kamerorna tar inte bakifrån... hmm .. konstig mening.:D Radarn i skåpen är på 24h men kameran tar bara kort när ATK-enheten i Kiruna lägger ut ett ärende på sträckan.
Kameraskåpens placering är baserad på trafikmängd, olycksstatistik osv. T.ex i farliga korsningar, utfarter etc... högre hastighet mellan skåpen är av mindre betydelse, det ska Polisens laserövervakning sköta. Oj vad jag låter präktig nu!

Du verkar ha lite koll på det här. Varför är inte skåpen igång dygnet runt?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Mja, Klippan-Hyllstofta kör man väl ibland, men vem bryr sig om kameror när man sitter på hojen? :va

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
PÅ G
Du verkar ha lite koll på det här. Varför är inte skåpen igång dygnet runt?

Jo jag har utbildat lokala vägentreprenörer runt om i landet som ska inspektera sina sträckor var 7:e kalenderdag.

Svar på din fråga: Om kamerorna skulle vara igång dygnet runt så skulle det bli ohanterligt för ATK-enheten i Kiruna. Man har som mål för 2007 att hantera 200 000 ärenden i hela landet, jämfört med ca 20 000 i det gamla systemet Argus 1. Detta innebär att VV:s regionala förvaltare i respektive region får ett visst antal "ärenden" som de ska lägga ut under året. Så under påsklov etc kanske man kör lite mer ärenden än vanligt på en högtrafikerad vägsträcka. Summa sumarum, det har inte funnits någon så effektiv och trafiksäkerhetshöjande åtgärd som ATK skåpen tidigare. Det ser man tydligt i statistiken.

Jaja nog tjatat från mig, låt skåpen stå där dom står. Förstör inte dessa då de räddar liv! Kör säkert kompisar och ha en skön sommar!!:tummenupp :yoparty

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag har en tom tom go i firmabilen och den har raddat mig mera an en gång for at det varslar om fotoboksar....tror jag måste kjøpa en sån privat....

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Jaha så du har regskylt fram på Bladen? :va Inte konstigt att den inte går fortare då :arsele
Men fartkameror är väl ett bra sätt för staten att tjäna in pengar... Särskilt nu när det blivit mkt dyrare att köra fort...

För oavsett om det är sossar eller moderater i regeringen så vill dom ju stärka stadskassan under deras tid vid makten så vi vanliga korkskallar röstar på dom nästa val oxå...

Med motiveringen att dom lyckats så bra med landets ekonomi...

Här uppe i mina trakter så får man ju knappt tag i en polis när man behöver en. Men fartkameror det kan man betala minsann...:huvet

Snart kommer alla statens inkomster från trafikanterna...:mad:

Flesh

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2006
Hoj
En snabb en!
Det här kommer bara skapa en massa aggressioner på vägarna. Enligt mig är dessa fartkameror endast orsaken till ryckig och ojämn trafik, samt köbildning som gör att mellan kamerorna så kommer folk köra järnet för att antingen köra om eller ta igen "förlorad" mark.

Vissa sträckor i Sverige är så felskyltade vad gäller hastigheten så man blir ordentligt fundersam över vem som skyltat. Det bör finnas fler skyltar, 60,80,100 osv...

Känns som du hela tiden ska hålla på och ge negativ kretik till den nya regeringen hela tiden. Först trafikförsäkringen, ditt april skämt och en massa komentarer innan valet.

Fartkameror kan endå inte fotografera MC-Förare så varför gråta över det?

Var glad istället att förmögenhetsskatten är borta. Och du med eget företag kan ju också se fram emot att arbetsgivaravgiften kommer att slopas om du nu har några anställda.

Jonahexx

UlfGbg
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
GS 1150 Adv, CBR 600RR, AT
Vad kostar en fartkamera, en halvmiljon?, plus driftskostnaden och därefter kostnaden för personalen som ska bearbeta bilderna. Förra året monterades kameror för över 400 miljoner kronor upp längs vägarna.

Hur många liv och tragedier skulle inte räddas om 400 miljoner istället hade satsats på poliser som även kunde ta fast rattfyllon, patrullera gångvägar och förhindra våldtäkter, m.m.

Det är en knasig prioritering helt enkelt. :va

Hej du..

Arbetar som polis och var nyligen på en trafiksäkerhetskurs. En av föreläsarna var den polis som är ansvarig för fartkameror och dess utveckling. De används tämligen restriktivt och varje delsträcka med kameror väljs ut med omsorg. Utångspunkten är hur olycksdrabbad den är. Första året de testade, runt -97, hade de en olycksträcka vid Höga kusten där det omkom ca 5-7 personer årligen. Efter att de satt upp kameror på denna sträcka omkom ingen fram till 7 år senare. Kameran är inte där för att "sätta dit" utan få ner tempot. Det är väl skyltat när dessa kameror är utplacerade så det behövs varken GPS eller radarvarnare. Bara att lätta lite på foten...

Och angående kostnader. Någon med stor hjärna och känsla för matematik har räknat ut vad det sparar samhället årligen i form av uteblivna olyckor; 25 miljarder...!! Känn på den..

OCH.... Alla poliser står inte och skjuter laser eller tömmer kameror. Vi gör mycket annat också... Bl a det du nämner i din text. Ungefär lika märkligt resonemang som att man skall sätta alla på Volvo på bandet, och inte ha någon forskning för att bygga säkrare bilar... Det kostar ju också pengar, men även detta sparar liv. Och man får ju hoppas att du tycker det är värt något att man arbetar för att spara liv?!

och slutligen..., Nej.. ingen kamera "skjuter i ryggen" Så var inte oroliga för det...

Rätt fart räddar liv. Välj tid och plats med omdöme om du skall gasa...helst på en bana.
/Tack för ordet,
Ulf

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
nope, såld
Hej du..

Arbetar som polis och var nyligen på en trafiksäkerhetskurs. En av föreläsarna var den polis som är ansvarig för fartkameror och dess utveckling. De används tämligen restriktivt och varje delsträcka med kameror väljs ut med omsorg. Utångspunkten är hur olycksdrabbad den är. Första året de testade, runt -97, hade de en olycksträcka vid Höga kusten där det omkom ca 5-7 personer årligen. Efter att de satt upp kameror på denna sträcka omkom ingen fram till 7 år senare. Kameran är inte där för att "sätta dit" utan få ner tempot. Det är väl skyltat när dessa kameror är utplacerade så det behövs varken GPS eller radarvarnare. Bara att lätta lite på foten...

Och angående kostnader. Någon med stor hjärna och känsla för matematik har räknat ut vad det sparar samhället årligen i form av uteblivna olyckor; 25 miljarder...!! Känn på den..

OCH.... Alla poliser står inte och skjuter laser eller tömmer kameror. Vi gör mycket annat också... Bl a det du nämner i din text. Ungefär lika märkligt resonemang som att man skall sätta alla på Volvo på bandet, och inte ha någon forskning för att bygga säkrare bilar... Det kostar ju också pengar, men även detta sparar liv. Och man får ju hoppas att du tycker det är värt något att man arbetar för att spara liv?!

och slutligen..., Nej.. ingen kamera "skjuter i ryggen" Så var inte oroliga för det...

Rätt fart räddar liv. Välj tid och plats med omdöme om du skall gasa...helst på en bana.
/Tack för ordet,
Ulf

:fakta

Med tanke på att allt fler MC förare dör i trafiken så kan det ju inte vara så svårt att sänka tempot på just dessa utsatta ställen.
Bana är ju helt klart bästa stället att gasa på! Jävligt skoj osså!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
2868638 Känns som du hela tiden ska hålla på och ge negativ kretik till den nya regeringen hela tiden. Först trafikförsäkringen, ditt april skämt och en massa komentarer innan valet.

Fartkameror kan endå inte fotografera MC-Förare så varför gråta över det?

Var glad istället att förmögenhetsskatten är borta. Och du med eget företag kan ju också se fram emot att arbetsgivaravgiften kommer att slopas om du nu har några anställda.
Mind you, jag röstade på moderaterna för att jag är trött på slashasarna som lever på socialbidrag.

Mina nyheter om att det kommer bli för dyrt att köra sporthoj, och att jag tycker att antalet fartkameror är för många... vad är det för fel på det? Vill du betala mer? Vill du skatta mer? Ja vassego, gå ut och säg grattis och proklamera för det.

Förmögenhetsskatten är endas för rika som har en massa pengar på sitt bankkonto. Vad det har med saken förstår jag inte.

Sedan så kör jag inte MC på vägen just nu, utan jag kör bil. Och jag tycker inte alla dessa fartkameror alltid är bra för trafikrytm. Räddar liv gör de säkerthet.

Last edited:

HansT

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
600cc
Jag kör ändå inte lagligt, inte i närheten av vad som skyltas. Men det hade ju varit kul att säga att man är nöjd över skyltningen på vägen och att jag var i närheten av "rätt" fart.

"inte i närheten"? Jag antar att det betyder att du kraftigt överskrider hastighetsbegränsningarna? Ett oerhört märkligt agerande, varför uppfattar du det som en rättighet att på det här sättet exponera andra trafikanter för den ökade skaderisk som ditt agerande medför?

Gör du en bättre bedömning av vad som är korrekt hastighet på olika sträckor än vad lagstiftaren gör?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024