Nya fartkameror för dåliga!

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Chrille skrev:
2432224 Macke pratar ju inte skit, men det finns ju en annan sida av det här som säkert som amen i kyrkan kommer styrkas i undersökningar de närmsta åren.

Kamerorna sänker hastigheten radikalt och iom det även olyckorna. Precis som vajer-räckena så fyller de sin funktion även om man hatar deras blottta existens.

Jag tror vi kommer få jävligt svårt att bestrida kamerornas existen när effekterna av dom kommer i pränt. Kostnaden kommer aldrig kunna bli ett argument - är det någon som tror att kamerorna inte kommer bli en fantastisk inkomstkälla för polisen/staten/eller vem det nu är??

Vad gäller nykterhetskontroller så är det där lokala regler. Som Uddevallabo blåste jag mer än en gång per år utslaget över en tioårs period.
Frugan har aldrig någonsin blåst.... och vi har båda haft körkort i närmare 15 år...
Nyanserat inlägg Chrille. Instämmer i att det blir svårt att klaga på funktionen när statistiken kommit. Och att dom sänker farten markant har jag märkt på Ekerö där jag bor, på vägen mellan Tappström och Brommaplan ligger i stort sett alla kring 70 km numera, t.o.m. jag som tidigare legat kring 90-100 med bil där.
Däremot så kör ögontjänaren Janne inte 70 med hojen där förutom vid kamerorna, tycker det känns onödigt att att "reta" ordningsmakten i onödan.

Däremot så är jag tillräckligt gammal för att ha varit med förra gången fartkameror fanns och minns också varför dessa avvecklades. Orsaken då var att många höll för ansiktet eller fällde solskyddet och då gick det inte att bevisa vem som körde bilen. Exakt samma sak kan man läsa nu om de nya kamerorna. Jag tror också att detta kommer att öka med tiden.
Summan av detta blir nog att de notoriska fortkörarna och de som vill jävlas kommer att använda denna "teknik" när dom kör förbi kameror medan vanliga svenssons som inte ser eller glömmer bort kamerorna är de som kommer att åka dit.
Men att farten generellt sänkts på vägar med kameror är nog ett faktum.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Macke skrev:
2432283 Jag försöker bara belysa det faktum att man lägger för mycket pengar på kameraskåp, istället för på att verkligen förhindra att folk dör. Både i trafiken och i övrigt....

Ja, fast nu lever vi inte i en rosa luddig värld där allt är optimerat och civilicerat. Visst är det sjukt att fler dör pga det ena eller det andra, men det har ingenting med fartkamerorna att göra. Då borde det totalförbjudas att dricka alkohol och röka cigaretter direkct. Då borde vi lägga ner all form av flygsäkerhet eftersom det är så enorm liten risk att dö när man flyger. Osv osv osv.

P.S. I all vänlighet.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Zee skrev:
2432303 Ja, fast nu lever vi inte i en rosa luddig värld där allt är optimerat och civilicerat. Visst är det sjukt att fler dör pga det ena eller det andra, men det har ingenting med fartkamerorna att göra. Då borde det totalförbjudas att dricka alkohol och röka cigaretter direkct. Då borde vi lägga ner all form av flygsäkerhet eftersom det är så enorm liten risk att dö när man flyger. Osv osv osv.

P.S. I all vänlighet.

Du tycker alltså inte att flera nykterhetskontroller och drogtester i trafiken är bättre än att bötfälla folk som kör 5km/h för fort?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Macke skrev:
2432312 Du tycker alltså inte att flera nykterhetskontroller och drogtester i trafiken är bättre än att bötfälla folk som kör 5km/h för fort?
jag håller med dig! macke macke macke! :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Macke skrev:
2432312 Du tycker alltså inte att flera nykterhetskontroller och drogtester i trafiken är bättre än att bötfälla folk som kör 5km/h för fort?

Jag ser det inte som det ena eller det andra. Vi ska behålla skåpen och öka nykterhetskontrollerna. Klart att skiten kostar för mycket, men det gör det alltid i sådana här sammanhang.
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
http://www.stoppa-storebror.se/

Boktips!

DAVID EBERHARD
Det nationella paniksyndromet och
trygghetsnarkomanin

I Sverige har vi ett överdrivet behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror, skrev överläkaren i psykiatri,
David Eberhard, i en debattartikel i DN hösten 2005.
Han menar att den panikångest han allt oftare möter hos sina patienter på akutmottagningen i Stockholm har en direkt motsvarighet på samhällelig nivå: själva samhället tycks lida av ett nationellt paniksyndrom och ett slags trygghetsnarkomani!
Men människan är inte född till trygghet. Trygghet föder rädsla på samma sätt som paniksyndrom ger överdriven vilja till att undvika faror. Eberhard driver och prövar sin tes och drar fram mängder av exempel, alltifrån säkerhetsbälten och cykelhjälmar till curlingföräldrar och förbud mot djungelolja!
Ca 200 sid. Utk: september ISBN 91-518-4742-6
 
Last edited:

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
är det nån som har koll på om det har blivit ägaransvar vid fortkörning än....det var någon som sa det men jag tvivlar på det.
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Kamerorna är väl inte till för att sätta dit folk utan att få folk att sänka hastigheten
 

Tyssan

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
GPz 900
Instämmer med många ovan! Men är det någon som känner eller själv har fått ett brev ang fortkörning. Jag har kört förbi massor med kameror men aldrig fått ett brev hem. (Ja det kanske har gått fortare än vad som står på skylten men inte jättefort)

Själv har jag aldrig hörttalas om någon som fått brev hem med inbetalningskort. Börjar tvivla på dessa plåtisar.

Sänk promillehalten till noll och inför mer alkohol och drogkontroller!
 

preemer

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Kusten....
Hoj
ZX10rr-06, svart
Zee skrev:
2432282 Höga hastigheter leder till ett stressigt trafikbeteende som leder till farliga situationer som leder till olyckor. Nu får du nog endå ge dig. Tycker du att kamerorna är onödiga eller har minimal effekt? Poängen är INTE att komma åt Pundar-Åke utan att sänka trafikrytmen för Johansson och Svensson. Även om folk gasr upp lite mellan kamerorna är det inte särskilt mycket, folk orkar inte broms/gasa hela tiden eftersom de vet att det står kameror längre fram också.


Är det inte så att låga hastigheter skapar ett stressigt beteende ? Många förare på dem sträckor jag vistas på ligger både 10 och 20 kmh under gällande hastighet och det är irriterande..upplever att det blir chansartade omkörningar både 1 och 2ggr.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
preemer skrev:
2432442 Är det inte så att låga hastigheter skapar ett stressigt beteende ? Många förare på dem sträckor jag vistas på ligger både 10 och 20 kmh under gällande hastighet och det är irriterande..upplever att det blir chansartade omkörningar både 1 och 2ggr.

Men om folk håller en jämn (och lägre) hastighet pga kamerorna så kan väl inte det bli mer stressigt än att attt kör fortare?!

Och även om endel ligger under fartgränsen och folk kör om så är det endå omkörningar i lägre hastighet (dvs säkrare trafiksituation). Sen att du med andra (inkluderat mig själv) irriterar sig på att det går för sakta är en annan femma som vi nog får lära oss leva med.

För mig är det uppenbart att kamerorna gör nytta, inte trodde jag att så många bland sporthojskollektivet skulle ha så svårt att se detta.:va

Sen att det har kostat för mycket håller jag förstås med om. Men det betyder inte att det är bortkastade pengar (nåja, inte mer än vanligt map på hur statsfinanserna används i övrigt).
 

njelger

Guest
Som i så mycket annat görs det åtgärder där de (inkompetenta) klarar av det inte där det behövs. Sen finns det alltid en anann agenda bakom som går att läsa mellan raderna. Att bevaka elektroniskt SKALL prioriteras och spridas.

Samma som "Stockholmsförsöket". Varför köptes inte tex utsläppsrätter som hade gjort mycket mer för miljön? Varför testades inte gratis lokaltrafik för 1/20 av kostnaden?
 
Last edited:

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Det finns faktiskt ett par bra placerade kameror.

Strax innan Kalmar tex är det 70 väg (=110 i praktiken) som gör en skarp kurva och blir 50 med en korsning.

Där finns inte en hindus chans i himlen att en bilist som kör ut ser en bil/MC som kör snabbare än 50. Men kameran gör att folk saktar ner till 50 innan kurvan = säkrare korsning.

Sen är det ett jävla ofog att som Malmöpolisen inte skapa en 'rånkommission' utan citat 'fokusera starkare på trafikbrott'.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Pommes skrev:

En utredning har tillsatts för att klarlägga om det är lämpligt att övergå från föraransvar till ägaransvar när det gäller vissa trafikbrott som kan registreras automatiskt, bland annat hastighetsöverträdelser. Om ägaransvar införs innebär det att den som äger den bil som registreras i en automatisk trafiksäkerhetskontroll bötfälls oavsett vem som kör bilen vid det tillfället. Utredningen ska vara klar den 15 oktober 2005

:va
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
Macke skrev:
2432518 En utredning har tillsatts för att klarlägga om det är lämpligt att övergå från föraransvar till ägaransvar när det gäller vissa trafikbrott som kan registreras automatiskt, bland annat hastighetsöverträdelser. Om ägaransvar införs innebär det att den som äger den bil som registreras i en automatisk trafiksäkerhetskontroll bötfälls oavsett vem som kör bilen vid det tillfället. Utredningen ska vara klar den 15 oktober 2005

:va

Utredningen är klar finns att ladda ner, men inget beslut har tagits.
Utredningen har jag för mig var ganska kritisk.
Kortfattat måste riksdagen ändra grundlagen vilket tar tid.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Hjärt & Kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken..
Staten borde kanske placera sina kameror på McDonalds istället!!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Norqen skrev:
2432418 Kamerorna är väl inte till för att sätta dit folk utan att få folk att sänka hastigheten

Hade de funnits för att sätta dit folk hade det ju inte suttit skyltar som varnade för dem...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top