Janne_1956
Ny medlem
Nyanserat inlägg Chrille. Instämmer i att det blir svårt att klaga på funktionen när statistiken kommit. Och att dom sänker farten markant har jag märkt på Ekerö där jag bor, på vägen mellan Tappström och Brommaplan ligger i stort sett alla kring 70 km numera, t.o.m. jag som tidigare legat kring 90-100 med bil där.Chrille skrev:2432224Macke pratar ju inte skit, men det finns ju en annan sida av det här som säkert som amen i kyrkan kommer styrkas i undersökningar de närmsta åren.
Kamerorna sänker hastigheten radikalt och iom det även olyckorna. Precis som vajer-räckena så fyller de sin funktion även om man hatar deras blottta existens.
Jag tror vi kommer få jävligt svårt att bestrida kamerornas existen när effekterna av dom kommer i pränt. Kostnaden kommer aldrig kunna bli ett argument - är det någon som tror att kamerorna inte kommer bli en fantastisk inkomstkälla för polisen/staten/eller vem det nu är??
Vad gäller nykterhetskontroller så är det där lokala regler. Som Uddevallabo blåste jag mer än en gång per år utslaget över en tioårs period.
Frugan har aldrig någonsin blåst.... och vi har båda haft körkort i närmare 15 år...
Däremot så kör ögontjänaren Janne inte 70 med hojen där förutom vid kamerorna, tycker det känns onödigt att att "reta" ordningsmakten i onödan.
Däremot så är jag tillräckligt gammal för att ha varit med förra gången fartkameror fanns och minns också varför dessa avvecklades. Orsaken då var att många höll för ansiktet eller fällde solskyddet och då gick det inte att bevisa vem som körde bilen. Exakt samma sak kan man läsa nu om de nya kamerorna. Jag tror också att detta kommer att öka med tiden.
Summan av detta blir nog att de notoriska fortkörarna och de som vill jävlas kommer att använda denna "teknik" när dom kör förbi kameror medan vanliga svenssons som inte ser eller glömmer bort kamerorna är de som kommer att åka dit.
Men att farten generellt sänkts på vägar med kameror är nog ett faktum.