Nya friska ideer

Jag tycker att det verkar vara ett

• Antal röstningar
    0

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
GSXR1100R skrev:
2048768 Eftersom man inte längre tillverkar hojar för 250SP så kommer den klassen så småningom att vara utfasad om inget drastiskt händer, vad som behövs är en billig och enkel instegsklass som kan ersätta 250SP, vad sägs om en billig enhetsklass typ denna då.

Kawasaki ER-6 kostar 60.000:- sek men går att få loss billigare, troligtvis kan man få en spritt ny ER-6 redy to race för samma summa, inget slipon eller annan typ av trim får förekomma eftersom Svemo i år satsar hårt för att minska bullret på våra banor, detta är ett miljökrav.
Jag tycker att detta var ett konstruktivt och bra förslag! För som du nämner Micke kommer ju tyvärr SP klassen att fasas ut (ve och fasa :4skrika).
Ser fram emot mer info.

Åsa :hej

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Detta låter väldigt intressant. Låt nu inte denna tråden dö. Jag vill höra hur detta slutar.

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
tycker de låter som ett helskönt förslag...
det är bra med standardklasser.

då de är lätt att finna sponsorer å få ögonen på sig om man hävdar sig där..
sen blir de lätt hitta reservdelar!

och ja tror att även de som kör 250sp skulle köra lika bra på kawan..

helskönt förslag! hoppas de fixar sig

:banana

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Tror absolut det skulle vara en riktigt bra ide, och från en som kört ER6an så är jag övertygad om att det skulle gå bra att race:a med den.
Jag är på :)

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
GSXR1100R skrev:
2048768
Kawasaki ER-6 kostar 60.000:- sek men går att få loss billigare, troligtvis kan man få en spritt ny ER-6 redy to race för samma summa, inget slipon eller annan typ av trim får förekomma eftersom Svemo i år satsar hårt för att minska bullret på våra banor, detta är ett miljökrav.

Jag anser att den överlägset bästa instegsklassen i RR är 250SP. Tyvärr tillverkar ju inte aprilia RS250 längre... En entypsklass, med enhetsdäck är SUPERBRA!
Jag tycker nog man ska tillåta andra fotpinnar, plattor och clip-ons då det kan skilja mycket i längd på förare..

MVH
/Jörgen

Bifogat

• JoT copy.jpg
    JoT copy.jpg
    19.5 KB · Visningar: 140

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Så länge hojen funkar bra för racing tycker jag det är en utmärkt idé.
Men det får ju inte bli en klass där man kör en hoj med alldeles för kass gaffel, eller ditten/datten.
rs250'n var ju perfekt eftersom den funkade rakt ur lådan på banan.
Enhetsklass, ja om någon större aktör sponsrar(och sponsrar bra), annars tycker jag det ska vara fritt fram för alla märken att visa framfötterna med ett bra reglemente.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Låter superkul med en enhetsklass! :tummenupp
Med (förhoppningsvis) nytagen RR licens känns det lite scary att börja rejsa. ERF kan ju ses av vissa som en instegsklass men det går jävligt fort där idag. :brinnerup
ER6 / SV650 låter mer humant att börja med. Sen avskräcker inte priset heller. Dock ser jag hellre SV650 då det redan idag finns begagnatalternativ. Blir det ER6 måste ju alla köpa nytt = hög kapitalkostnad = begränsningar för nybörjare.

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
4.5
Som sagt ett oundvikligt faktum. Men vi ska givetvis köra 250SP så länge tillräckligt många förare vill.
Viktigt är att man sköter usfasningen snyggt eftersom många cyklar kommer att funka bra -07 och vissa -08.
Vi är inte den minsta klassen, i alla fall här på SH :D

Tydlig övergångsperiod är ett krav, där man ex. utökar std regl. om de nya cyklarna inte klassar in.

Sedan är på sin plats att diskutera om strikt försäljningbaserade argument, ER6, SV650, är enda vägen att gå. Liten debutant känns närmare till hands och mer racing, kanske inte för handlare :hihi
För Er som aldrig provat en 250SP på bana, testa gärna 2006, många race finns att köra. Buller ställer till det för många arr, 125J, 250SP och borttagna
600prod de i särklass tystaste klasserna av alla.

Y

GSXR1100R skrev:
2048768 Eftersom man inte längre tillverkar hojar för 250SP så kommer den klassen så småningom att vara utfasad om inget drastiskt händer, vad som behövs är en billig och enkel instegsklass som kan ersätta 250SP, vad sägs om en billig enhetsklass typ denna då.

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Maverick_ou812 skrev:
2049635
ER6 / SV650 låter mer humant att börja med. Sen avskräcker inte priset heller. Dock ser jag hellre SV650 då det redan idag finns begagnatalternativ. Blir det ER6 måste ju alla köpa nytt = hög kapitalkostnad = begränsningar för nybörjare.

Jag tycker som Madde812!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Billig standardklass är kanon men gärna med en cykel som är någotsånär tillverkad från början för att gå på bana. Läs gärna på min profilsida för lite tester om RS250'n, det är inte för inte det är/har varit en populär klass! Jag har ju inte testat ER-6 som DQ har så jag får väl tro honom när han menar att den har potential (fast han är märkessmittad...:tungan)

Personligen hoppas jag att Aprilia får tummen ur med sin RSV450 och att den inte blir för dyr, det känns som ett våldsamt bättre paket än ER6 eller SV650. SV650 är det för övrigt lögn att få plats på om man är 190+, jag har testat. RS250'n är osannolikt rymlig i jämförelse med vad som helst!

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
björn.e skrev:
2049933 Tycker det låter som en bra ide, men ska den vara öppen för A eller B kanske båda?

björn
Den ska vara tillåten för både A-förare och B-förare, sådana här klasser är väl till för att locka folk till racingen.

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
aRWe skrev:
2050268 Den ska vara tillåten för både A-förare och B-förare, sådana här klasser är väl till för att locka folk till racingen.
Ursäkta en yngling.... skulle det inte vara en instegsklass? A- förare? Har man inte kört en del då?
GSXR1100R skrev:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Torkel skrev:
2049945 Billig standardklass är kanon men gärna med en cykel som är någotsånär tillverkad från början för att gå på bana. Läs gärna på min profilsida för lite tester om RS250'n, det är inte för inte det är/har varit en populär klass! Jag har ju inte testat ER-6 som DQ har så jag får väl tro honom när han menar att den har potential (fast han är märkessmittad...:tungan)

Personligen hoppas jag att Aprilia får tummen ur med sin RSV450 och att den inte blir för dyr, det känns som ett våldsamt bättre paket än ER6 eller SV650. SV650 är det för övrigt lögn att få plats på om man är 190+, jag har testat. RS250'n är osannolikt rymlig i jämförelse med vad som helst!
Ja helst hade man ju ersatt 250SP med en RSV450 eftersom den är mera rejsig än ER-6 så vi får se vad som händer, får Aprilia tummen ur innan 250SP fasas ut så...

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Maverick_ou812 skrev:
2050387 Ursäkta en yngling.... skulle det inte vara en instegsklass? A- förare? Har man inte kört en del då?
250 SP är en klass både för A- och B-förare :7peta

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Maverick_ou812 skrev:
2050387 Ursäkta en yngling.... skulle det inte vara en instegsklass? A- förare? Har man inte kört en del då?
Jadå du är ursäktad :hihi och vart skulle A-förarna från 250 SP ta vägen?

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
aRWe skrev:
2050929 Jadå du är ursäktad :hihi och vart skulle A-förarna från 250 SP ta vägen?

250SP var och är en AB-klass och jag tycker det funkat bra. De snabbare A-förarna sporrar de långsammare B-förarna. OM det i framtiden blir en stor klass, så får man väl ha ett A-fält och ett B-fält.

/Jörgen

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Åsa skrev:
2050910 250 SP är en klass både för A- och B-förare :7peta
Det vet jag men jag "hängde upp" mig på formuleringen "instegsklass". :pannkyss

aRWe skrev:
2050929 Jadå du är ursäktad :hihi och vart skulle A-förarna från 250 SP ta vägen?
Eftersom blåryk ändå försvinner så är 4t enda utvägen. Så varför satsar inte A- förarna från 250 SP på SS600 alt. STD600 och ser till att det fältet blir ett riktigt getingbo? Eller är dom klasserna mycket dyrare än 250 SP?

Jörgen #31 skrev:
2050948 250SP var och är en AB-klass och jag tycker det funkat bra. De snabbare A-förarna sporrar de långsammare B-förarna. OM det i framtiden blir en stor klass, så får man väl ha ett A-fält och ett B-fält.

/Jörgen
Detta kanske är den självklara lösningen bara "alla" får sin möjlighet att tävla. :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning