Nya hastighetsmätare - neutrallampa lyser konstant

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Tack för att du har tålamod med mig!:)

Vill inte verka för ifrågasättande men det där kopplingsschemat är till en annan modell av kz650.. Det kanske är mer eller mindre samma!?

Oavsett så är jag inget proffs men om jag förstår sig rätt så är det Biltemas relä (som du länkade) som jag behöver? Förtydliga gärna ditt förslag på lösning i klartext för en nybörjare som mig.

Återigen, tack!

Jag tror inte att det skiljer sig så mycket, de flesta hojar har neutralgivaren på samma sätt. Det är ju mycket enklare att bara ha en kontakt i växellådan som jordar ut i omgivande gods än att dra in 12V som skall isoleras med kortslutningsrisk. Mina Hondor har det ordnat på exakt samma sätt.

För att du ska få lysdioden i din nya mätare att fungera (du måste ju också först ta reda på varför din givare inte funkar, men det tar vi sen) måste du kunna mata den med +12V när givaren öppnar till jord, det använder vi ett relä till. Inte det relät som jag länkade till, utan ett vanligt extraljusrelä.

Neutral-LED.jpg

Till vänster har du den gamla kretsen och till höger den nya.
Här kommer en tydligare krets.
Neutral-LED 2.jpg

Köp ett vanligt 30A relä på BT, kostar 35:- Relät har fyra kabelstift på undersidan märka med nummer. Ibland kan de ha fem stift och då är det antingen ett växlande relä eller så har det två 15A utgångar, det femte stiftet är 87a.

Relät matas med +12V till stift 30, när relät sluter kommer det ut vid stift 87 (eller 87a beroende på vilket relä som används).

För att styra relät sätter man jord på stift 85 och +12V på stift 86, oftast väljer man att ta styrspänningen på plussidan från tex. helljus men här skall vi ha +12V på hela tiden och styra relät med jorden.

Se till att du säkrar av innan relät!

30 och 86 kan gott kopplas ihop med en kort sladdstump och säkras av tillsammans. från 85 skall du dra en sladd till neutralgivaren och från 87 skall du dra en sladd till mätaren, denna sladd kommer att ha +12V när relät drar. Jag glömde rita in den men det löser du.



Det relät från BT jag länkade till i inlägget ovan är ett blinkersrelä för lysdioder, de gamla sortens blinkrelä hade en blinkfrekvens som berodde på motståndet i lamporna, när en lampa gick sönder ändrades det totala motståndet och det blinkade snabbare, det är samma sak du ser här fast dina lampor blinkar långsammare istället.

Med ett nytt LED-blinkrelä så är blinkhastigheten den samma oberoende av hur mycket man belastar relät.

Att dina bakre blinkers lyser starkare än fram tyder på att din hoj inte har exakt samma elschema som det jag lade in utan indikatorlampan och de bakre blinkersen verkar vara beroende av varandra på något sätt. Om du byter ut de vanliga glödlamporna mot LED-lampor så lyser de lika starkt igen

Vad det gäller neutralgivare så tycker jag du ska ta och byta den, den har jobbat en del sedan 1981. Man du kan ju testa din uppkoppling genom att jorda mot minuspolen så länge.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ledsen Newstick, jag glömde en grej. Jag har precis vart ute och satt dit ett par bättre signalhorn så man hörs när en timmerbil byter fil (det var jävligt läskigt!) och det funkade klockrent ända tills jag stängde av tändningen...
Då tjöt det non-stop när tändningslåset jordade matningen för de vanliga tutorna:huvet

Du måste naturligtvis ta strömmen från någon punkt där du har +12V när tändningen är på, annars kommer din neutrallampa att lysa upp din parkeringsplats med ett milt ljus till batteriet ger upp.
Det drar bara någonstans 50mA med relä och LED men ändå.
Neutral-LED 2.jpg
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Ledsen Newstick, jag glömde en grej. Jag har precis vart ute och satt dit ett par bättre signalhorn så man hörs när en timmerbil byter fil (det var jävligt läskigt!) och det funkade klockrent ända tills jag stängde av tändningen...
Då tjöt det non-stop när tändningslåset jordade matningen för de vanliga tutorna:huvet

Du måste naturligtvis ta strömmen från någon punkt där du har +12V när tändningen är på, annars kommer din neutrallampa att lysa upp din parkeringsplats med ett milt ljus till batteriet ger upp.
Det drar bara någonstans 50mA med relä och LED men ändå.
View attachment 405235

Hehe, så kan det gå! :yoparty

Givetvis hade Biltemas led-relä utgått ur sortimentet, jag ska jaga fatt på ett nu i veckan. Jag antar att det jag söker är ett tvåpoligt lastoberoende blinkrelä för led, rätt?

Fick däremot tag på det andra relät, av okänd anledning så gick någonting snett och min sista 20amp säkring gick, får köpa en ny imorgon och prova igen. :)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Helt rätt. LED-blinkers är ju ganska vanliga nu för tiden så det borde inte vara svårt att hitta.

Ja, om du blåste en 20A så har du kortslutning någonstans utan tvekan. Du borde klara dig med 1A utan vidare.
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Helt rätt. LED-blinkers är ju ganska vanliga nu för tiden så det borde inte vara svårt att hitta.

Ja, om du blåste en 20A så har du kortslutning någonstans utan tvekan. Du borde klara dig med 1A utan vidare.

Ryddarn, jag älskar dig! Det funkar ju klockrent, alltihop, helljuslampa, neutrallampan, allt! Tack, tack och åter tack för ditt tålamod och dem grymma beskrivningarna. :krama

Nu är det bara att införskaffa ett LED-blinkrelä så är hojen 1 steg närmre att bli en riktig Café Racer.

En fråga, kan låta dum, men... Har hojen ett blinkrelä idag eller kan blinkfrekvensen styras på annat sätt? Det sitter nämligen någonting precis till höger om batteriet som liknar ett cylinderformat blinkrelä, tror det står -/+ 12V på det. Är det bara att ersätta det gamla med det nya?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Love-bombad en vanlig torsdag, fan vad nice! :D

Glad att allting funkar. Det du beskriver låter väldigt likt ett blinkersrelä, det finns versioner med två stift och med tre stift. Om du köper ett med tre stift så är det tredje jord så du kanske får dra en egen liten sladd till det.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Garanterat har hojen ett blinkersrelä idag.
Det är detta relä du ska ersätt med ett alstoberoende ledblinkersrelä.
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Kungligt!

Det misstänkta blinkersrelät på min hoj var nog precis det jag trodde, just ett blinkrelä. Tog enklaste vägen och Kopplade ur det, fungerar blinkers nu? NEJ! - Det måste bara vara rätt!

Beställer ett sådant du länkade på en gång :yoparty
 
Last edited:

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Haha, jotack! 5mm i diameter det såg jag, men tycker inte armaturen är överdriver snygg så vill nog försänkan hela "huvudet" i styrkorna kronan, så hålet jag borrar kanske blir 7-9mm.

Hur som haver, det besvarar inte min fråga. Vågar man borra några hål? :confused:
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag vet inte vad jag ska svara riktigt men det känns olustigt att borra hål där, jag skulle föreslå att du gör små plåtbleck att montera i styrhållarna och sätter leddarna där.
2h3r0qb.jpg
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Jag vet inte vad jag ska svara riktigt men det känns olustigt att borra hål där, jag skulle föreslå att du gör små plåtbleck att montera i styrhållarna och sätter leddarna där.
2h3r0qb.jpg

Ingen dum idé, men det lär inte bli lika snyggt, hehe. Vill ha det Rawheeled-style (diskret och minimalistiskt) http://media.rewheeled.com/2014/01/Rewheeled_4_1652c821e0c1cfe-1024x682.jpg

När vi ändå är i farten för allmänna frågor. Förslag på vart jag kan göra av relät som numera styr neutrallampan, det hänger iofs ganska fint bakom lyktan och under styrkronan. Men jag är på jakt efter någon diskret kopplingsdosa eller dylikt som man kan gömma diverse kablade och relän i, har letat lite men inte funnit något lämpligt... Tips?

Trevlig helg!
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Kanske i bakkant av strålkastarpottan. Går att få nästan osynligt
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Apropå relät. Kan do inte känna in det i strålkastarpottan? Min Honda har massor med elkopplingar där och det finns plats för lite till.
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Jaja, telefonen stavar som den vill. ..

Hehe! Jag har inte fått relät än! Fick mail utav Alvars att det skickades igår. Det roliga är ju att samma dag beställde jag blinkers ifrån en annan svensk sida samt ett lampfäste ifrån England- bara grejerna ifrån England har kommit. :tungan

För övrigt köpte jag en till hoj igår, en riktig klassiker! Honda cb 500 Four K1, med kick å allt!

Byggtråd kommer inom kort.
 
Last edited:

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Att få plats med lite kablage och relä i huvudstrålkastar-pottan är nog inte omöjligt.

Lite segt att jag nypt ihop alla kablar till hastighetsmätaren bara, jag får eventuellt fixa om det.

Nu har givetvis hastighetsmätaren gått sönder, allt över 70km/h visar helt orealistiska hastigheter- jäkla kinaskit! Jag orkar i ärlighetens namn inte byta skiten nu när jag har jobbat för att få allting att fungera, den får visa lite fel helt enkelt!

Iofs så kanske jag kan skruva upp och kolla i den om jag ändå skall lossa den och dra om kablaget via pottan. Felet uppstod efter att jag legat på motorvägen i 120-130km/h, plötsligt började nålen röra sig över sitt max (160km/h), wiren kanske snurrade för fort så att något lossnade.... :huvet
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Läs gärna mitt ovanstående inlägg och kom med feedback!

Oj, oj, oj! Ser man på! Relät fungerar och jag får ännu en gång niga mot dig Ryddarn.

Inga större konstigheter, förutom att relät ifrån Alvars inte direkt matchade beskrivningen, så till en början blev jag lite skraj att jag fått fel. Det var svart (inte mig emot) istället för rött. Det var 3-poligt istället för 2-poligt, däremot så verkade den 3e polen inte fylla någon funktion, i tillhörande kopplingsschema skulle detta vara jord men det fungerade utan att jordas..

Slutet gott, allting gott- bortsett från en hastighetsmätare som visar helt fel efter 70km/h!

EDIT: Ett sådant här verkar jag ha fått, http://www.alvars.se/universal/blin...-elektroniskt-1-100-w-passar-led-diodblinkers , troligtvis var det andra slut på lagret :)
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top