Tack för att du har tålamod med mig!
Vill inte verka för ifrågasättande men det där kopplingsschemat är till en annan modell av kz650.. Det kanske är mer eller mindre samma!?
Oavsett så är jag inget proffs men om jag förstår sig rätt så är det Biltemas relä (som du länkade) som jag behöver? Förtydliga gärna ditt förslag på lösning i klartext för en nybörjare som mig.
Återigen, tack!
Jag tror inte att det skiljer sig så mycket, de flesta hojar har neutralgivaren på samma sätt. Det är ju mycket enklare att bara ha en kontakt i växellådan som jordar ut i omgivande gods än att dra in 12V som skall isoleras med kortslutningsrisk. Mina Hondor har det ordnat på exakt samma sätt.
För att du ska få lysdioden i din nya mätare att fungera (du måste ju också först ta reda på varför din givare inte funkar, men det tar vi sen) måste du kunna mata den med +12V när givaren öppnar till jord, det använder vi ett relä till. Inte det relät som jag länkade till, utan ett vanligt extraljusrelä.
Till vänster har du den gamla kretsen och till höger den nya.
Här kommer en tydligare krets.
Köp ett vanligt 30A relä på BT, kostar 35:- Relät har fyra kabelstift på undersidan märka med nummer. Ibland kan de ha fem stift och då är det antingen ett växlande relä eller så har det två 15A utgångar, det femte stiftet är 87a.
Relät matas med +12V till stift 30, när relät sluter kommer det ut vid stift 87 (eller 87a beroende på vilket relä som används).
För att styra relät sätter man jord på stift 85 och +12V på stift 86, oftast väljer man att ta styrspänningen på plussidan från tex. helljus men här skall vi ha +12V på hela tiden och styra relät med jorden.
Se till att du säkrar av innan relät!
30 och 86 kan gott kopplas ihop med en kort sladdstump och säkras av tillsammans. från 85 skall du dra en sladd till neutralgivaren och från 87 skall du dra en sladd till mätaren, denna sladd kommer att ha +12V när relät drar. Jag glömde rita in den men det löser du.
Det relät från BT jag länkade till i inlägget ovan är ett blinkersrelä för lysdioder, de gamla sortens blinkrelä hade en blinkfrekvens som berodde på motståndet i lamporna, när en lampa gick sönder ändrades det totala motståndet och det blinkade snabbare, det är samma sak du ser här fast dina lampor blinkar långsammare istället.
Med ett nytt LED-blinkrelä så är blinkhastigheten den samma oberoende av hur mycket man belastar relät.
Att dina bakre blinkers lyser starkare än fram tyder på att din hoj inte har exakt samma elschema som det jag lade in utan indikatorlampan och de bakre blinkersen verkar vara beroende av varandra på något sätt. Om du byter ut de vanliga glödlamporna mot LED-lampor så lyser de lika starkt igen
Vad det gäller neutralgivare så tycker jag du ska ta och byta den, den har jobbat en del sedan 1981. Man du kan ju testa din uppkoppling genom att jorda mot minuspolen så länge.
Last edited: