Nya Honda försäkringen

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Från och med 2005-03-01 så har Honda numera en märkesförsäkring, som är ett sammarbete med IF.

Med denna försäkring, så skulle en NY cbr1000rr kosta mig

(32 år kk sedan -03, eller en 20-åring med nytaget kk i helsingborg)
ca: 5.500:- Trafik/Helår
ca: 10.000:- Halv/Helår
ca: 15.000:- Hel/Helår (storstad t.ex sthlm + ca:2.000)

ex. ovan är för mc 0-3 år

3-5 år gammal fireblade skulle kosta
ca: 5.500:- Halv/Helår
ca: 10.000:- Hel/Helår

Detta gör ju mig lite konfunderad, dvs att min "lilla" R6:a är dyrare än vad en 2-3 år nyare fireblade hade kostat mig.

detta måste ju resultera i att hojar som inte är en Honda kommer att rasa extremt i värde.

eller kommer andra försäkringsbolag att följa efter ? Men tanke på att försäkringsbolagen inte alls gillar att ha kostsamma supersport hojar, så skulle inte jag tro att dom gör det iaf.

om dom nu inte följer efter, så hur kommer marknaden då se ut om ett par år ?
kommer det att vara lönt för handlarna runt landet att ta in något annat än just Honda?

Detta avtal mellan Honda & IF har iaf fått mig att tänka om, så nästa år blir det nog en 929:a eller en 954:a med en premie som är mindre än hälften av vad jag betalar idag.

Socrates

Guest
wonderwizard skrev:
Från och med 2005-03-01 så har Honda numera en märkesförsäkring, som är ett sammarbete med IF.

Med denna försäkring, så skulle en NY cbr1000rr kosta mig

(32 år kk sedan -03, eller en 20-åring med nytaget kk i helsingborg)
ca: 5.500:- Trafik/Helår
ca: 10.000:- Halv/Helår
ca: 15.000:- Hel/Helår (storstad t.ex sthlm + ca:2.000)

ex. ovan är för mc 0-3 år

3-5 år gammal fireblade skulle kosta
ca: 5.500:- Halv/Helår
ca: 10.000:- Hel/Helår

Detta gör ju mig lite konfunderad, dvs att min "lilla" R6:a är dyrare än vad en 2-3 år nyare fireblade hade kostat mig.

detta måste ju resultera i att hojar som inte är en Honda kommer att rasa extremt i värde.

eller kommer andra försäkringsbolag att följa efter ? Men tanke på att försäkringsbolagen inte alls gillar att ha kostsamma supersport hojar, så skulle inte jag tro att dom gör det iaf.

om dom nu inte följer efter, så hur kommer marknaden då se ut om ett par år ?
kommer det att vara lönt för handlarna runt landet att ta in något annat än just Honda?

Detta avtal mellan Honda & IF har iaf fått mig att tänka om, så nästa år blir det nog en 929:a eller en 954:a med en premie som är mindre än hälften av vad jag betalar idag.

Bör väl tilläggas att det ej går att ställa av och på, det får man ju ta med i sin beräkning...

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Finns en pdf fil att ladda hem
Där står det klart att tydligt att sporthojar endast trafikförsäkras och detta för tex. summan 5300kr om hojen är 4 år.

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Vart fick ni ovan premier från ?

Offroad blev det en mycket låg premie för, 330kr mån /hel/hel

Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
burner skrev:
Där står det klart att tydligt att sporthojar endast trafikförsäkras och detta för tex. summan 5300kr om hojen är 4 år.

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Det verkar gå att få mera info om man ringer dem. Dock har de anammat billigare premier men väldigt mycket högre självrisker...bra att notera...

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
burner skrev:

Offroad blev det en mycket låg premie för, 330kr mån /hel/hel

Gällande för de sedan tidigare existerande märkesförsäkringarna hos IF är att man måste ringa ett speciellt nummer, de "vanliga" handläggarna på IF kan inte svara på frågor om märkesförsäkringar.
Likadant för Honda?

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
wonderwizard skrev:
Du har väl inte samma höga självrisker när du försäkrar R6:an hos IF.
Dessutom är det som Sokrates påpekade en "årsförsäkring".

Jag hade förmånligare villkor och billigare premie hos If (sett på ett års faktisk kostnad) innan de lanserade Hondaförsäkringen.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Det va ju inte direkt billigt detta, min cykel som e 9!! år går loss på 4500/år.
Har för mej att ja hade billigare förra året på folksam, 3??? nånting, 6000 för halvf/år. Skrota if!

jompa54

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Suzuki GSX750F
Skulle det inte förvåna om inte d övriga märkena också startar samarbete med något försäkringsbolag? Är ju ändå ett par tusenlappar som kommer skilja...

Själv var ja o kolla på en firestorm i höstas som ja inte köpte pga. för hög premie...kan tänka mig att en några år gammal firestorm måste ha en ganska bra hondaförsäkring nu :mad:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
jompa54 skrev:
Själv var ja o kolla på en firestorm i höstas som ja inte köpte pga. för hög premie...kan tänka mig att en några år gammal firestorm måste ha en ganska bra hondaförsäkring nu :mad:

Jäpp... äntligen har någon förstått att en gammal Firestorm med 110 hk inte hör hemma i samma försäkringsklass (gamla klass 7) som tex en CBR900/1000RR med betydligt mer effekt, och lägre vikt. Så hos IF/Honda ser premien riktigt bra ut om man har en gammal (4 år och äldre) Firestorm, och ägaren är över 24 år. Då blir premien för en helförsäkring i zon 1-2 6.200 kr/år och i zon 3-7 5.200 kr/år, utifrån att Firestorm, åtminstone i år, ligger i klassen "S-Touring 2". Hoppas att Firestormen kan ligga kvar i den klassen även följande år, med en liknade premie. :)

/B

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja den här dj*vla försäkringen va ju jä*ligt bra!! :4skrika
betalar 4800kr för 6 månader nu (halv) men skulle få betala 5000kr för en halv nu. fast då på helåret men jag kör max 6 månader. :fatta!

klart man kan kalla de en honda spec försäkring o säga att de e billigare om man måste börja betala för helåret.(fast de bli dyrare)
enda positiva med helår e ju att man får bonus fast nån bonus tycker jag då aldrig man får.
har dom tagit bort den?

trodde de skulle bli nån hundring billigare iaf
har ju inte värsta sportisen(cbr600-99). :död

Last edited:

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
ställa av?

Allså med honda försäkringen så måste den vara försäkrad hela året? heller har jag missat nåt? Isåfall får man väl "sälja den" till nån under vintern heller byta bolag när säsongen är slut, det måste väl gå heller? Vilken jävla djungel det är med försäkringarna då!

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
HumAnyt skrev:
Allså med honda försäkringen så måste den vara försäkrad hela året? heller har jag missat nåt? Isåfall får man väl "sälja den" till nån under vintern heller byta bolag när säsongen är slut, det måste väl gå heller? Vilken jävla djungel det är med försäkringarna då!

Man kan bara byta bolag på förfallodagen. Så är det med det!

Zippen

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1100XX SuperBlackbird -02
Bubbas skrev:
Man kan bara byta bolag på förfallodagen. Så är det med det!
Eller vid en försäljning! Sälj hojen till frugan och köp tillbaka den sedan. Vips har du en ny förfallodag....

TouchMan65

Guest
Såhär ser indelningen ut för HONDA försäkring:

S.Touring 1
CB1100 R
VF1000 R
VFR700
VFR750 F
VFR750 F
VFR800

S.Touring 2
CB1300 SA
CBR1000 F
CBR1100 Blackbird
VTR1000 F Firestorm

Touring 1
GL1000 Gold Wing
GL1100 Gold Wing
GL1200 Gold Wing
GL1500
GL400
GL500 Silver Wing
GL650
NT650 V Deuville
PC800
ST1100 Pan European, ev. ABS

Touring 2
GL1800 Gold Wing, ABS
NRX1800
ST1300 Pan European ABS

Tyckte inte jag fick en bra försäkringspremie och villkor på min VFR800FI -01 jämfört med Bilsport & MC. Kolla och beräkna vad ni får:
http://www.bilsport-special.com/priscalc/default.asp

Last edited:

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
ozeo skrev:
ja den här dj*vla försäkringen va ju jä*ligt bra!! :4skrika
betalar 4800kr för 6 månader nu (halv) men skulle få betala 5000kr för en halv nu. fast då på helåret men jag kör max 6 månader. :fatta!

klart man kan kalla de en honda spec försäkring o säga att de e billigare om man måste börja betala för helåret.(fast de bli dyrare)
enda positiva med helår e ju att man får bonus fast nån bonus tycker jag då aldrig man får.
har dom tagit bort den?

trodde de skulle bli nån hundring billigare iaf
har ju inte värsta sportisen(cbr600-99). :död

Det är halva priset på "Hoj nr. 2" om du har mer än en Honda hoj i familjen..

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Jag är Jätte nöjd!!!!!!!!!!!!!!
det vart 6200kr hel/hel istället för 7200 halv/halv + om man skaffar en honda till får du 50% rabbat på den biligaste.

Heja IF!!!!! :banana :tuttar :banana :lol :tummenupp

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
Zippen skrev:
Eller vid en försäljning! Sälj hojen till frugan och köp tillbaka den sedan. Vips har du en ny förfallodag....

det är det jag har funderat på om man kan sälja hojen till nån inom släkten heller kompis på hösten och sedan köpa tillbaka den på våren igen. Då borde man väl kunna få tillbaka pengarna? Har skickat ett mail och frågat hur det funkar om man säljer hojen till IF nu, får se vad dom säger då. någon som vet om man betalar månadsvis heller årsvis? kul att punga ut 30lapp på en gång annars... =( :mad:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln