Nya Honda försäkringen

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Nej jag har inte fått nåt brev än heller, pratade med dem igår och det ska vara på gång inom kort :tummenupp . Var lite orolig att försäkringen inte gått på än.
 

TouchMan65

Guest
det är ju bara att få det bekräftat om försäkringen är på eller ej via F-bolagen. Det tar ju lite tid med pappersexercisen.
 

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
Satt och kollade in försäkringen på www.hondamc.com där dom nu lagt till priserna på helförsäkring på street2/sport men det står inget om den höjda självrisken. Någon som har koll på om dom har ändrat sig på den punkten eller bara missat att skriva ut det?

/Martin
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
farty skrev:
Satt och kollade in försäkringen på www.hondamc.com där dom nu lagt till priserna på helförsäkring på street2/sport men det står inget om den höjda självrisken. Någon som har koll på om dom har ändrat sig på den punkten eller bara missat att skriva ut det?

/Martin


Pratade med IF i förrgår och då ville de 15k stöld / 25k vagnskada i självrisk. Det blir "billigare" med en vanlig helförsäkring för mig iaf.

//D
 

Olander

Olander
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Halmstad/Osby
Hoj
CRF 450 X / R1
Har en känsla att det blir som med Triumph försäkringarna som fanns för ett par år sedan, billigt i början för att sälja fler hojar, för att senare chock höja.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Miks skrev:
** Kategorierna Street2 och Sport går att enbart trafikförsäkra om så önskas.
"Går att enbart" ÄR INTE LIKA MED "går enbart att" Lär dig läsa. :7peta

Jag är bombis på att man bara kunde trafikförsäkra dessa när försäkringen släpptes. Tror de har uppdaterat försäkringen efter hand.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Olander skrev:
Har en känsla att det blir som med Triumph försäkringarna som fanns för ett par år sedan, billigt i början för att sälja fler hojar, för att senare chock höja.

Som fanns för ett par år sen? Gomorron. Finns fortfarande kvar. Det enda som hänt är att de nu räknar zon ett och två som samma och nyare daytonor 955 har åkt ut.

Dyraste ligger på cirkus 8500:-
 

superman

wheelie king
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
K8 blå/vit
rookie skrev:
Nån som fått hem ett RIKTIGT försäkringsbrev än? :va

Jag har fått hem mitt försäkrings brev gällande min cbr 1000 05:a och gissa om jag blev chockad:självrisk för stöld-15" och vagnskada 25".
När jag tecknade den så fick jag en uppgift att självrisken skulle vara
5" för stöld och 6" för vagnskada.
Så jag ringde upp dom på en gång och frågade varför det är andra självrisker nu och det kunde dom inte svara på men dom har lovat att ring tillbaka på måndag igen så ska vi reda ut det här :huvet
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
eisbaer skrev:
Som fanns för ett par år sen? Gomorron. Finns fortfarande kvar. Det enda som hänt är att de nu räknar zon ett och två som samma och nyare daytonor 955 har åkt ut.

Dyraste ligger på cirkus 8500:-

Vaddå "det enda" - det var en ordentlig kalldusch för ägarna...

Massor av männskor hade köpt en hoj dom egentligen inte ville ha pga låga premier och sen får dom en extrem höjning av premien.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
UltraMarine skrev:
Vaddå "det enda" - det var en ordentlig kalldusch för ägarna...

Massor av männskor hade köpt en hoj dom egentligen inte ville ha pga låga premier och sen får dom en extrem höjning av premien.

Fine, daytonan var säkert en kalldusch men inget annat. Jag fick en höjning på 2 loppor. Grät mig till sömns i en månad.
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Jag tycker att det är underbart. Fick en premie på 6500/år i halv vilket är 5 ggr billigare än förra året. Var lite nervös när nya bläjden skulle ställas på men nu har den stora försäkringsstenen lyfts från mitt hjärta.
 

Dali

Rekord i dekaltrimning
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla, STHLM
Hoj
Ingen hoj :-(, MG TF160
Har precis köpt en CBR600FS -01a
Ringde runt och dyraste försäkringen ville Länsförsäkringar ha på 133 000kr :kocko
De flesta andra hade prislapp på runt 30 laxar.
Jag tycker det Honda och If har gjort är klockrent. Har tecknat försäkring och betalar 11000kr per år.
Jag betalar hellre 11000kr och högre självrisk om jag kvaddar än 30´/året utan att krocka.
På detta vis får man bort lurendrejjare som försöker med bedrägeri oxå!

Om nån undrar över min premie så är jag 25år, kk i 4 år, invandrare med jättekonstigt namn och bor i STHLM :tuttar
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Det står lite halvskummt att "Importerade hojjar måste besiktigas på en auktoriserad mc-verkstad innan de kan försäkras med märkesförsäkringen..."

Någon som vet vad en sån besiktning skulle kosta?
Vad är det som skiljer en sådan besiktning ifrån en vanlig besiktning?

:va

/KaliZ
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
IF vs IF!?!?

Tänkte bara informera om hur min försäkringssituation löste sig i år. Valet stod mellan IF och IF Honda försäkring. De ville ha ca 18k hel / hel för honda-försäkringen, men då var självrisken rätt hög, 15k stöld, 25k vagnskada.

Vanliga hel / hel ville de ha 3000:- / månaden för och betydligt mer normala självrisker (5k). Så om man räknar med att köra ca 6 månader, så blir det ungefär samma slant att punga ut under året. Dock så började vi kolla lite på andra försäkringar. Hade ett båtsläp som jag tecknade en stöldförsäkring på (160:- / år), det sänkte mc-försäkringen med ca 200:-/månaden, flyttade hemförsäkringen dit osv, så snart var vi nere på ca 2600:- / månaden, vilket är acceptabelt iaf.

Man kan tydligen ställa av/på hur man vill via VV, och IF stämmer av mot VV och fakturerar efter det. Under avställningen så defaultar försäkringen över till en garagevariant med stöld / brand osv för 360:- / månaden. Någon annan som gör på detta sätt och vet att det funkar?

Zon 1, 31 år, kk i mer än 5 år.

//D
 

swejen

Medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Gsxr1000
KaliZ skrev:
Det står lite halvskummt att "Importerade hojjar måste besiktigas på en auktoriserad mc-verkstad innan de kan försäkras med märkesförsäkringen..."

Någon som vet vad en sån besiktning skulle kosta?
Vad är det som skiljer en sådan besiktning ifrån en vanlig besiktning?

:va

/KaliZ

Besiktning hos auktoriserad hondaåterförsäljare kostar allt mellan 600kr-1500kr
Detta beror på vilken typ av hoj och naturligtvis vilken verkstad du väljer.
 

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Uppland
Hoj
1999, Honda Blackbird
KaliZ skrev:
Det står lite halvskummt att "Importerade hojjar måste besiktigas på en auktoriserad mc-verkstad innan de kan försäkras med märkesförsäkringen..."

Någon som vet vad en sån besiktning skulle kosta?
Vad är det som skiljer en sådan besiktning ifrån en vanlig besiktning?

:va

/KaliZ

Runt en tusenlapp. Beror lite på verkstaden. Det är dock inte mycket till besiktning, men det kan vara värt det om man vill ha IF:s Hondaförsäkring.

//daniel
 

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Hur kan självriskerna bli uppåt 25000? Jag pratade med med if om försäkring på en hornet 600 '02 och dom ville ha 4650 kr för en helförsäkring per år, hon jag pratade med nämde inget om självrisken. Jag är 24 (25 i höst) och skulle betala dubbel premie men jag hade dessutom mailat om samma fråga och fick reda på att från det året man blir 25 har man ordenarie premie men dubbel självrisk fram tills den dagen man blir 25. Eftersom självrisken är 5000 på stöld och 6000 på vagnskada ska de ju omöjligt bli 25000. :va
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
25000 i självrisk är det bara på hojarna som ligger i klassen "sport", dvs vtr sp1/2, fireblade, cbr 600 rr, 1000rr
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top