Nya Honda försäkringen

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Ort
MovieRoad..
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
wonderwizard skrev:
Detta gör ju mig lite konfunderad, dvs att min "lilla" R6:a är dyrare än vad en 2-3 år nyare fireblade hade kostat mig.

detta måste ju resultera i att hojar som inte är en Honda kommer att rasa extremt i värde.

Nu kanske nån annan redan sagt det i nåt tidigare inlägg men isåfall ber jag om ursäkt.. när jag kollade efter billigaste förs. till yamaha så hade tydligen länsförsäkringar( tror att det var dom ) och yamaha samarbete och yamaha power insurance hette förs. och den var klart billigast i mitt fall på en ny hoj!

//Henke
 

TouchMan65

Guest
Det STORA problemet, enligt min mening att se det på, är dessa individer som "fuskat" sig till en mycket billigare försäkring. Tillråga på alla som klotar och vill ha ut pengar på försäkringen. Klart det blir mycket dyrare för oss vanliga. Klart F-bolagen drar öronen åt sig då dessa inte är några bidragsgivare.

Hade alla (inkl bilister) skött sig exemplariskt och verkligen gått efter trakikkonstens ALLA regler för hur man bör köra, hade säkerligen f-premierna varit lägre än vad de är idag. Dock INTE sagt att man måste hålla hastigheten alltid.

Enkelt sagt, men svårt att handla efter detta!
 

bigblock

Medlem
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Luleå
Hoj
zx10r -05
Jag var in på mc-norr i luleå idag å kika på en -05:a cbr1000rr!Med if-honda försäkr, skulle det kosta 15000/år helf.Men glöm inte att det är 15000 i självrisk om du klotar! + att du inte får ställa av! Jag ringde till if å fråga om den vanliga försäkr, då blev det 1750/mån/helförsäkr,6000 i självrisk + att man får ställa av å på som man vill!
 

Joakim von Anka

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS -03
Märkesförsäkring

Yamaha har också märkesförsäkring iof förutsatt att man har haft kortet i 5 år.

Tycker ändå Triumphförs slår det mesta. Köpte min Traja mkt på grund av detta. Betalr endast 8400 kr/år, när jag tecknade den hade jag precis fått kortet, var 25 år och bor i storstockholm. Så det känns helt ok. :tummenupp
 

TouchMan65

Guest
Ett bra råd OCH rekommendation är ju att kolla ALLA försäkringsbolag vilka preimer de har på just DIN/vald hoj.

Sedan att man får olika premier beroende på vem man snackar med kan väl tas som standard?

Men: Se ALLTID till att få papper på din förfrågan om du tycker premien är bra!! Då har du svart på vitt om du tecknar försäkringen...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Mr. Dante skrev:
Det är halva priset på "Hoj nr. 2" om du har mer än en Honda hoj i familjen..

ah den billigare då eller? blir väl lika mycke på offroaden som jag har nu iaf.
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
burner skrev:
Finns en pdf fil att ladda hem
Där står det klart att tydligt att sporthojar endast trafikförsäkras och detta för tex. summan 5300kr om hojen är 4 år.

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Vart fick ni ovan premier från ?

Offroad blev det en mycket låg premie för, 330kr mån /hel/hel

Det stämmer inte!
Jag fick offert på en helförsäkring på min 1000rr. :tummenupp
Grym självrisk dock.
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Varken Honda/IF eller Bilsport MC slår T-H för min del... betalar för Hel/Hel på T-H 2070:- för min CBR1000F -87 ... har en kompis som betalar på T-H 1740:- Hel/Hel för en FZR1000 -87...
 

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Ort
Svedala
Hoj
CB600F Hornet -03
Jag är mer än nöjd med min nya premie på 3900:- hel/hel :tummenupp
900:- billigare i månaden än innan.. vad ska man göra med pengarna.. :va
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Mina MC-försäkringar kostade ca 9000 kr förra året. Då var det 2 månader med min gamla Triumph TT600 + 8 månader helförs av/påställning hos If (R1 -02, 33 år, kk sen 2002). Lite pyssligt men det funkar så man får köra det man vill.

Joakim von Anka skrev:
Yamaha har också märkesförsäkring iof förutsatt att man har haft kortet i 5 år.

Tycker ändå Triumphförs slår det mesta. Köpte min Traja mkt på grund av detta. Betalr endast 8400 kr/år, när jag tecknade den hade jag precis fått kortet, var 25 år och bor i storstockholm. Så det känns helt ok. :tummenupp
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det har funnits billiga märkesförsäkringar förut - se tex Triumph

Men man kan inte lita på att premien kommer vara låg efterföljande år vilket många Daytona ägare fick uppleva...
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
UltraMarine skrev:
Det har funnits billiga märkesförsäkringar förut - se tex Triumph

Men man kan inte lita på att premien kommer vara låg efterföljande år vilket många Daytona ägare fick uppleva...
Triumph har ju grym självrisk oxå om jag inte missminner mig? Var det inte 12000kr?

///M
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Jag har precis tagit den här försäkringen på min Blade nolletta. 6500 halv, helår. Då med en stöldsjälvrisk på 15 000... Jag är nöjd i alla fall. Tycker att det är schysst.
 

Socrates

Guest
Fattar inte det här med självrisken på IF's hondaförsäkring...när jag läser här i forumet ser man summor mellan 15000kr-25000kr. Jag ringde dom innan idag om min CBR 600 -00 (Hamnar ju i samma klass som blade bl.a) och då fick jag en självrisk på 5000kr för stöld, och 6000kr på vagnskada.
Nämnde det för killen jag pratade med att jag hört skräckhistorier om självrisker i 20000kr klassen, han sa att det låter helt sinnessjukt och hade inte hört något om sådan självrisker gällande Hondaförsäkringen som IF har.
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
burner skrev:
Finns en pdf fil att ladda hem
Där står det klart att tydligt att sporthojar endast trafikförsäkras och detta för tex. summan 5300kr om hojen är 4 år.

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Vart fick ni ovan premier från ?

Offroad blev det en mycket låg premie för, 330kr mån /hel/hel

** Kategorierna Street2 och Sport går att enbart trafikförsäkra om så önskas.
"Går att enbart" ÄR INTE LIKA MED "går enbart att" Lär dig läsa. :7peta
 

TouchMan65

Guest
IF verkar vara aningen restriktiv mot importhojar. Så jag skulle nog INTE försäkra där om man har en importhoj och vill vara med på diverse avrostningar. IF betalar INTE försäkringen om man klotar där. Så fick jag förklarat...
 
Last edited:

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Ort
Svedala
Hoj
CB600F Hornet -03
TouchMan65 skrev:
Köra ännu mer hoj eller tillbehör kanske?? :tummenupp :banana

:yoparty Har köpt toppkåpa och puckar... känns som man fått det gratis . Får se vad man kan göra åt bakdelen nästa månad.. :tungan
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top