Nya R6-tråden

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Äntligen nya däck :D

Har som sagt en R6 -08:a.

Skall ha nya däck. Min körning är inriktad på endast banåka. Kör dock med en registrerad hoj som jag kör på vägen men vill inte göra några kompromisser för att det skall funka bättre. Alltså banåka gäller!

Kör nu på Metzeler Sportec M3. Tycker att de har varit bra så till vida att hållbarhet kontra fäste är kanon. Blivit många mil innan de slitits ut. Men jag upplever det som att de där riktiga fästet uteblir. Om det har med körstil att göra eller att de helt enkelt inte riktigt håller måttet för den hojen låter jag vara osagt. Jag vill vill hur som ha däck med riktigt bra fäste. Och med ett "snällt" gränsområde.

Vilka däck rekommenderas utav er som kör en del bana. Har ni några favoriter?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vad kör du för tider på t.ex. Gelleråsen?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Vad kör du för tider på t.ex. Gelleråsen?

Har bara kört där med denna hojen en gång. Det var med SMC och jag hamnade lite fel i gruppindelningen. Där fick jag någon loggad tid på 1:05 någonting. Men som sagt, det var inte max. De blev lite grinigt så fort jag ökade tempot för det innebar väldigt mycket omkörningar.

På min gammla R6:a hade jag stabila tider på runt minuten. Och när jag tog i strax under. Men den hojen funkade riktigt bra för mig. Kännde mig väldigt trygg och visste vad den hade för sig.

Edit; kinnekulle skall det vara. Inte kört på gälleråsen med R6:an. Sorry!
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har bara kört där med denna hojen en gång. Det var med SMC och jag hamnade lite fel i gruppindelningen. Där fick jag någon loggad tid på 1:05 någonting. Men som sagt, det var inte max. De blev lite grinigt så fort jag ökade tempot för det innebar väldigt mycket omkörningar.

På min gammla R6:a hade jag stabila tider på runt minuten. Och när jag tog i strax under. Men den hojen funkade riktigt bra för mig. Kännde mig väldigt trygg och visste vad den hade för sig.

1:05 på Gelleråsen och du körde inte max? Stabila tider under minuten? Dags att ställa upp i Pro Superbike, tror jag.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tror någon behöver kalibrera om moraklockan. Backlunds banrekord ligger väl på 1,04...? Normala bandagsåkare tar sig sällan under 1.20, speciellt inte på en smckurs.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag tror någon behöver kalibrera om moraklockan. Backlunds banrekord ligger väl på 1,04...? Normala bandagsåkare tar sig sällan under 1.20, speciellt inte på en smckurs.



Happ, menade kinnekulle. Gälleråsen har jag inte kört med min R6 på. Sorry............
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Happ, menade kinnekulle. Gälleråsen har jag inte kört med min R6 på. Sorry............

Tror knappast du kör stabila tider under minuten på Kinnekulle heller. På senaste träningen jag var på där nere hade Jimmy snabbaste tiden på 1.00.08 och då talar vi inte gatgrupper.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tror knappast du kör stabila tider under minuten på Kinnekulle heller. På senaste träningen jag var på där nere hade Jimmy snabbaste tiden på 1.00.08 och då talar vi inte gatgrupper.

Man läser vad man vill. Runt minuten var stabil tid. Under var vid enstaka fall...... För att förtydliga säg 1:00:(någonting) till max 1:01 var som sagt ett tag sedan. Och 59: någonting vid enstaka fall.

Och åter igen, 1:05:lågt med R6:an som jag har nu....... loggad med min Q-star. Som visserligen flonkar ibland. Men då känns det som om hojen flyter en del men de däcken/inställningar? jag har.

Om man jämför detta med tex A-torp eller fbg så har jag kört mycket mer hoj på både Fbg och k-kulle mot tex A-torp. Så om man vill jämföra tider så ligger jag mycket bättre till på FBG, K-kulle kontra A-torp. Men jag försöker få upp tempot :gnissla
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Man läser vad man vill. Runt minuten var stabil tid. Under var vid enstaka fall...... För att förtydliga säg 1:00:(någonting) till max 1:01 var som sagt ett tag sedan. Och 59: någonting vid enstaka fall.

Och åter igen, 1:05:lågt med R6:an som jag har nu....... loggad med min Q-star. Som visserligen flonkar ibland. Men då känns det som om hojen flyter en del men de däcken/inställningar? jag har.

Om man jämför detta med tex A-torp eller fbg så har jag kört mycket mer hoj på både Fbg och k-kulle mot tex A-torp. Så om man vill jämföra tider så ligger jag mycket bättre till på FBG, K-kulle kontra A-torp. Men jag försöker få upp tempot :gnissla

Sorry, jag tror inte att du kör de tiderna heller.

De tider du har uppgivit på andra banor är ungefär en medel till snabb gatgrupp. De tider du uppger här är toppen av en snabb licensgrupp.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ehhh, vad är detta för tjafs. 1:05 är väl inte en otrolig tid på Kullen??

De tider du har på andra banor handlar om mig och denna hojen jag har nu. De tider du jämför nu är hur jag kör idag med en STD R6 och Sportec M3 kontra en gammal -99:a preppad med öhlins bak fram och några metzeler som var värstingar då kanske rhennsport, mins inte.....
Och ja, jag körde fortare på min gammla R6:a än vad jag gör på den nya. Varför tror du jag frågar om däck/inställningar?

Om vi jämför tider så så var både A-torp och FBG lägre med den gammla R6.an än med nya.........

Trodde inte vi skulle tjafsa om gammla tider mot nya. Då kan vi lika gärna blanda in vilka tider jag körde med min gammle bummse också :rolleyes:
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vi tjafsar ingenting. Jag bara tror att du inte kör de tiderna du hävdar att du gör.

Du hävdar att du kör tider som är ungefär som en medelgrupp - till möjligtvis snabb gatgrupp SMC - på ett antal banor för att i nästa andetag hävda att du kör(t) tider som är så låga att få licensförare på fullpreppade tävlingshojar fixar dem.

Men jag ser fram emot att se dig på någon träning framöver. Vinka när du kör om. :rolleyes:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...för att ge lite input, åker man medel till snabb grupp inom SMC så duger det mesta, bara de är runda, och företrädelsevis svarta. :hihi

Jag är enormt nöjd med mina sportsmart på min 636:a - de är enormt pålitliga, slitstarka och har inga egenheter för sig på väta, med ett bett som kommer fort.

/J
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Hur ere gällande Xenonlampa på helljuset?

Vet om att det är lag på att ha automatisk nivåreglering om man ska ha xenon på halvljuset men hur ligger det till med helljuset?
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Finns det nått bolag som försäkrar en R6 till överkomligt pris, är sugen på en lite äldre och dom kostar ju nånstans mellan 25-35 tusen i inköp och det gör tydligen försäkringen också.
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Finns det nått bolag som försäkrar en R6 till överkomligt pris, är sugen på en lite äldre och dom kostar ju nånstans mellan 25-35 tusen i inköp och det gör tydligen försäkringen också.

Gå in på http://insplanet.se/ och gör en anmälan på det regnr du har på cykeln.

Sen ringer det upp en snubbe o ger dig bästa möjliga pris.

Det är, precis som vanligt, fördelaktigt att ha cykeln på din farsa exempelvis.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Gå in på http://insplanet.se/ och gör en anmälan på det regnr du har på cykeln.

Sen ringer det upp en snubbe o ger dig bästa möjliga pris.

Det är, precis som vanligt, fördelaktigt att ha cykeln på din farsa exempelvis.

Får väl testa, och jag är ju farsa själv så då ska det ju bli billigt från början då ;)
Tackar
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Gå in på http://insplanet.se/ och gör en anmälan på det regnr du har på cykeln.

Sen ringer det upp en snubbe o ger dig bästa möjliga pris.

Det är, precis som vanligt, fördelaktigt att ha cykeln på din farsa exempelvis.

Vill varna lite för insplanet. De kan bli jäkligt jobbiga. Och försäkringen behöver inte alls vara billig.

Min erfarenhet är att vad gäller äldre sporthojar har Folksam varit bra (iaf för mig). Men det kanske har med din ålder att göra också?
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Vill varna lite för insplanet. De kan bli jäkligt jobbiga. Och försäkringen behöver inte alls vara billig.

Min erfarenhet är att vad gäller äldre sporthojar har Folksam varit bra (iaf för mig). Men det kanske har med din ålder att göra också?

Hm hur menar du nu?

Insplanet levererar inga försäkringar själv utan har endast kontakt med alla försäkringsbolag i Sverige.

Vid en förfrågan så skickar dom endast ut din förfrågan till alla försäkringsbolag så du slipper ringa runt till alla själv.

Med andra ord, det är google för försäkringar. Har funkat strålande för mig.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hm hur menar du nu?

Insplanet levererar inga försäkringar själv utan har endast kontakt med alla försäkringsbolag i Sverige.

Vid en förfrågan så skickar dom endast ut din förfrågan till alla försäkringsbolag så du slipper ringa runt till alla själv.

Med andra ord, det är google för försäkringar. Har funkat strålande för mig.

Jag har skickat uppdrag till dom och inte velat ha den förs de erbjudit för jag har kunnat få bättre själv.

Men de har inte tagit mitt nej. De har fortsatt ringa och vill erbjuda försäkringar. När de gav upp ang hojen fortsatte de med bilar, båtar, hus mm mm. Till råga på allt så började det plötsligt ringa en hel uppsjö med telefon försäljare trotts att vi har anmält oss till nix :rolleyes:

När du säger strålande antar jag att du menar att de ger dig den förs du själv kan få om du slår det på resp förs bolags hemsida...... Dvs "rakt över disk" försäkringar. Kan räkna kallt med att du betalar en hel del förmycket om du inte har förhandlat........

Men visst enkelt kan man tycka. Billigt, nej :)
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Jag har skickat uppdrag till dom och inte velat ha den förs de erbjudit för jag har kunnat få bättre själv.

Men de har inte tagit mitt nej. De har fortsatt ringa och vill erbjuda försäkringar. När de gav upp ang hojen fortsatte de med bilar, båtar, hus mm mm. Till råga på allt så började det plötsligt ringa en hel uppsjö med telefon försäljare trotts att vi har anmält oss till nix :rolleyes:

När du säger strålande antar jag att du menar att de ger dig den förs du själv kan få om du slår det på resp förs bolags hemsida...... Dvs "rakt över disk" försäkringar. Kan räkna kallt med att du betalar en hel del förmycket om du inte har förhandlat........

Men visst enkelt kan man tycka. Billigt, nej :)

Priset jag fick på min försäkring var exakt samma som jag hade fått om jag hade ringt salus ansvar på egen hand alltså inte en krona dyrare.

Att tro att insplanet förmedlat erat nummer till andra telefonförsäljare låter bara som typisk paranoia från din sida då jag inte fått ett enda samtal från någon försäljare och jag har också nix.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top