Nya R6-tråden

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Priset jag fick på min försäkring var exakt samma som jag hade fått om jag hade ringt salus ansvar på egen hand alltså inte en krona dyrare..

Alltså, du verkar inte förstå. Om du ringer till ett bolag utan att förhandla är det klart du får samma pris. Dvs "rakt över disk pris".

För att försöka förtydliga mig.

Exempel.

Säg att om du skall köpa dig en ny bil. Men orkar inte ringa runt och leta. Du ber en bilförmedlare leta reda på bilen för dig. Han ringer tillbaka och har hittat den billigaste i landet. Bra säger du och köper den. Hade du i stället lagt lite tid och ringt runt själv. Lagt lite bud på de bilar vars ägare inte verkar omöjliga osv. Sannolikheten att du kommer få ett bättre pris (antagligen också en bättre bil) är mycket hög. Dvs du har förhandlat :)

Hoppas att detta förklarar vad jag menar. Det pris du får från "insplanet" är oförhandlade priser :)
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Alltså, du verkar inte förstå. Om du ringer till ett bolag utan att förhandla är det klart du får samma pris. Dvs "rakt över disk pris".

För att försöka förtydliga mig.

Exempel.

Säg att om du skall köpa dig en ny bil. Men orkar inte ringa runt och leta. Du ber en bilförmedlare leta reda på bilen för dig. Han ringer tillbaka och har hittat den billigaste i landet. Bra säger du och köper den. Hade du i stället lagt lite tid och ringt runt själv. Lagt lite bud på de bilar vars ägare inte verkar omöjliga osv. Sannolikheten att du kommer få ett bättre pris (antagligen också en bättre bil) är mycket hög. Dvs du har förhandlat :)

Hoppas att detta förklarar vad jag menar. Det pris du får från "insplanet" är oförhandlade priser :)

Har oerhört svårt o tro att du kunnat förhandla ner ditt försäkringspris då säljarna knappast har befogenhet att sänka premier endast för att du säger att du får ett bättre pris någon annanstans.

Har du villa o annat o samlar alla försäkringar, visst, då är det en annan femma men då ringer man väl inte insplanet? :3freak
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har oerhört svårt o tro att du kunnat förhandla ner ditt försäkringspris då säljarna knappast har befogenhet att sänka premier endast för att du säger att du får ett bättre pris någon annanstans.

Har du villa o annat o samlar alla försäkringar, visst, då är det en annan femma men då ringer man väl inte insplanet? :3freak

Går alltid att förhandla en försäkringspremie,får du billigare någon annanstans så säger man det till det bolaget man vill ha och då försöker dom matcha den premien om den inte är för långt ifrån deras egen.

Har med telens hjälp och ett par timmar sparat flera tusen genom att ringa själv efter insplanet har gett mig "bästa priset,kompis",men bekvämt är det ju förvisso att bara ta det. :)

Insplanet har väl inte ens avtal med alla bolagen?
Och får väl bonus för varje såld försäkring med,där måste det ju finnas visst förhandlingsutrymme om man ringer själv.

Henrik
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Går alltid att förhandla en försäkringspremie,får du billigare någon annanstans så säger man det till det bolaget man vill ha och då försöker dom matcha den premien om den inte är för långt ifrån deras egen.

Har med telens hjälp och ett par timmar sparat flera tusen genom att ringa själv efter insplanet har gett mig "bästa priset,kompis",men bekvämt är det ju förvisso att bara ta det. :)

Insplanet har väl inte ens avtal med alla bolagen?
Och får väl bonus för varje såld försäkring med,där måste det ju finnas visst förhandlingsutrymme om man ringer själv.

Henrik

Vad ger du för försäkringen på din R6'a då?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad ger du för försäkringen på din R6'a då?

Det är inte riktigt relevant vilken premie jag fått men fick ett förslag förra året som bästa och jag tog folksam istället för nästan 4´lägre premie,så kan det vara ibland men det var ju för mig och just då.

Dock ska man vara medveten om det och även kolla själv bland bolagen om man anser sig ha tid och lust att betala en lägre premie.

Tycker man premien är OK och man är bekväm är det ju bara att acceptera deras förslag,är dock inte alltid den lägsta men bara man är medveten så....

Själv ger jag 15´/år påställd,men kostar bara en 100/mån avställd. :)

Henrik
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Det är inte riktigt relevant vilken premie jag fått men fick ett förslag förra året som bästa och jag tog folksam istället för nästan 4´lägre premie,så kan det vara ibland men det var ju för mig och just då.

Dock ska man vara medveten om det och även kolla själv bland bolagen om man anser sig ha tid och lust att betala en lägre premie.

Tycker man premien är OK och man är bekväm är det ju bara att acceptera deras förslag,är dock inte alltid den lägsta men bara man är medveten så....

Själv ger jag 15´/år påställd,men kostar bara en 100/mån avställd. :)

Henrik

Du verkar ha lyckats med ditt förhandlande måste ja säga..

15k för en r6a i en råtthåla som Karlstad?

Ger 9k för min r6 09a i centrala Göteborg. Via insplanet somsagt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du verkar ha lyckats med ditt förhandlande måste ja säga..

15k för en r6a i en råtthåla som Karlstad?

Ger 9k för min r6 09a i centrala Göteborg. Via insplanet somsagt.

Mmmm,tycker jag med,blev ju nästan 4´billigare än det föreslagna alternativet. :)

Har en polare i götet med en -07 som blev jätteintresserad av vilket bolag du har som tar din för 9´,han har inte kommit så billigt undan så han byter gärna om du tipsar vilket du har.

Henrik
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Mmmm,tycker jag med,blev ju nästan 4´billigare än det föreslagna alternativet. :)

Har en polare i götet med en -07 som blev jätteintresserad av vilket bolag du har som tar din för 9´,han har inte kommit så billigt undan så han byter gärna om du tipsar vilket du har.

Henrik

Salus Ansvar har jag.

Dock ere ju en försäkring utan möjlighet till avställning men.. det "problemet" går ju att lösa när vintern väl kommer. :tummenupp

ere 15 för hel förresten?
 
Last edited:

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Bra att det blev en "ny R6-tråd" så man slipper det här tjafset i R1/R6-tråden...

Ja, är inte detta ett forum dit man vänder sej för att fråga/diskutera saker med hopp om att lära sej något, det trodde i alla fall jag. Om du sen tycer det är en massa tjafs så kan du ju låta bli o läsa denna tråd, eller är det ett problem ?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du verkar ha lyckats med ditt förhandlande måste ja säga..

15k för en r6a i en råtthåla som Karlstad?

Ger 9k för min r6 09a i centrala Göteborg. Via insplanet somsagt.

Avställningsbart? Låter inte troligt, vilket gör jämförelsen helt ointressant. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tänkte skita i detta först men tog och kollade med insplanet igen,kan jag haft så fel?

Nej,det hade jag inte!

Fick ett vackert erbjudande på 23´ej avställningsbart,killen jag snackade med sa bara att jag inte skulle ta detta då det fanns bättre alternativ än de han kunde ge mig.....:rolleyes:

Till och med dom själva erkänner det,tänka sig.....:D

Nåja,kan bara reka folksam om man åker sportis och vill kunna ställa av och även deras årsförsäkring,kanske inte är billigast för alla men det är värt att kolla med dom innan man bestämmer sig,många säger det. :)

Henrik
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Tänkte skita i detta först men tog och kollade med insplanet igen,kan jag haft så fel?

Nej,det hade jag inte!

Fick ett vackert erbjudande på 23´ej avställningsbart,killen jag snackade med sa bara att jag inte skulle ta detta då det fanns bättre alternativ än de han kunde ge mig.....:rolleyes:

Till och med dom själva erkänner det,tänka sig.....:D

Nåja,kan bara reka folksam om man åker sportis och vill kunna ställa av och även deras årsförsäkring,kanske inte är billigast för alla men det är värt att kolla med dom innan man bestämmer sig,många säger det. :)

Henrik

Heh ja jag ringde upp folksam alldeles nyss och tog för extra skoj skull min farsas personnr ( han e 61 bast )

43000 spänn skulle dom ha för hel/hel avställningsbar försäkring.

17000 hel/hel ej avställningsbar 35+ för att få köra.

Snurrade några vändor med henne o talade vackert om vilka andra erbjudanden jag fått och om det fanns möjlighet till bättre pris om man samlade sina försäkringar eller dylikt. Endast marginella skillnader tillkom.

43000 spänn kan Folksam köra upp i röva, för det är ett ruttet pris i jämförelse med andra, faktiskt ett av dom absolut dyraste jag sett.

Nu har du iofs en 2008 men jag tror väl inte att det kan skilja så enormt på ett år?
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tyvärr verkade inte denna tråden blivit en hitt! Men jag provar ändå.

Satt på ebay och bläddrade lite. Hittade lite avgasprylar för en billig peng men skulle då vilja ha en Powercommander. Var inne på Powercommanders hemsida och tittade. Där vekar det som om det är modellen pcV som gäller. Då är jag sugen på att montera en racetuner med o2 sensor också så att den justerar sig själv.

Men när jag går in på Motospeeds hemida verkar de inte ha till min hoj? Finns till 07 och till 09 men inte till 08 :va

Någon som vet mer?
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Tja.. Funderar på o köpa helsystem, sportfilter och pc5 till R6an samt mappa om den.

en 2009a.

Hur många hästar tror ni jag vinner på det? Ökar toppfarten nämnvärt?
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Hej!
Tänkte bara kolla om det finns folk här med erfarenhet av yoshimura helsystem på en R6a med tillhörande PC5 och racefilter?

Installerade nämligen detta på min hoj i vintras och var i helgen nere på autobahn o körde och även här i Sverige.

Är det normalt att den med Yoshimura helsystem, PC5 och K&N RACEfilter, bänkad o klar, har följande egenskaper:

Drar 70-100% mer bränsle (kunde komma 330 km med standardsystem, nu kommer jag knappt 180 km och då ligger jag i 140 km/h jämn fart mellan Malmö och gbg på motorvägen )

Har lägre topphastighet(!) (273km/h var inga större problem innan, nu klarar den knappt 260.)

Motorlampan börjar lysa om man ligger o pressar i högre hastigheter och har 13000 rpm eller mer under längre perioder, säg 1 minut eller mer.

Jag har varit inställd på att det ska vara raka motsatsen på alla punkter förutom eventuellt något högre förbrukning? Är faktiskt riktigt missnöjd... Autotune kanske man borde satsa på?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har du mappat, eller bara monterat och gasat satan?

Har du mappat så gå tillbaka till trimmaren.....
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Har du mappat, eller bara monterat och gasat satan?

Har du mappat så gå tillbaka till trimmaren.....

Har mappat den ja, finns papper på det o allt. Den står borta hos mapparen as we speak, ska dock bli väldigt intressant o se vad dom säger om saken.

Är det nån som har erfarenhet av hur en hoj brukar må efter ett helsystem / pc5 / mappning när det gäller toppfart och bränsleförbrukning?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top