Nya regler för A-körkort?

mrhenkiz

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Borås
Hoj
Ingen ännu..
Hej!

Jag hörde av en kompis att det blivit nya regler gällandes a-körkort (tung behörighet). Alla, oavsett ålder, måste börja med begränsad effekt och ha det i 2 år innan man har möjlighet att ta tung behörighet.

Stämmer detta?

MVH
 

mrhenkiz

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Borås
Hoj
Ingen ännu..
Badger: Jag förstod inte riktigt det som stod där. Men det är fortfarande så att man kan ta a-körkort utan begränsning direkt så länge man är över 21år?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det stämmer mrhenkiz att nya regler är på gång men inte på det sättet du skrivit. De nya reglerna säger att man måste vara minst 24 för att ta obegränsat direkt. Sedan för att köra begränsat vid 18 års ålder måste man tagit lätt motorcykelkort vid 16 års ålder och haft det i 2 år. Annars är det vad jag förstått 20 år som man måste vara för att ta med begränsning som efter 2 år blir obegränsat.

Sedan ska effekten höjas till 35kw och ett viktförhållande på 0,18kw/kg (inte helt säker på just viktförhållandet).
Sedan sätts ett viktförhållande på lätta motorcyklar som inte får överstiga 0,10kw/kg eller 0,11kw/kg (lite osäker på den biten).

Hehe såg nu att ungefär detta stod i länken lite över men ändå, nu har du fått lite mer info.
 
Last edited:

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Det stämmer mrhenkiz att nya regler är på gång men inte på det sättet du skrivit. De nya reglerna säger att man måste vara minst 24 för att ta obegränsat direkt. Sedan för att köra begränsat vid 18 års ålder måste man tagit lätt motorcykelkort vid 16 års ålder och haft det i 2 år. Annars är det vad jag förstått 20 år som man måste vara för att ta med begränsning som efter 2 år blir obegränsat.

Sedan ska effekten höjas till 35kw och ett viktförhållande på 0,18kw/kg (inte helt säker på just viktförhållandet).
Sedan sätts ett viktförhållande på lätta motorcyklar som inte får överstiga 0,10kw/kg eller 0,11kw/kg (lite osäker på den biten).

Hehe såg nu att ungefär detta stod i länken lite över men ändå, nu har du fått lite mer info.

Det där lät som bättre regler än dagens
 

haobey

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple -09
Är detta sant eller är det bara en myt i stil med att prövotiden ska förlängas till 5 år (som har florerat i årtionden)?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Verkar som att det här rör samma regeländring

Regeringen.se skrev:
De nya bestämmelserna ska enligt direktivet antas senast 2011 och börja tillämpas den 19 januari 2013. Vid den senare tidpunkten ska också det nu gällande andra körkortsdirektivet upphöra att gälla.

Utredningen bedömer att det inte är tillåtet att tillämpa de nya reglerna tidigare än den 19 januari 2013.

Länk: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/81741
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Riktigt sweet att de korrigerar totalvikten med släpvagn. Åker man fullstor bil idag så väger ju bilen 18-1900kg. Med 4-500kg maxlast så blir det ju i värsta fall bara 1100kg kvar till en släp/husvagn.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Riktigt sweet att de korrigerar totalvikten med släpvagn. Åker man fullstor bil idag så väger ju bilen 18-1900kg. Med 4-500kg maxlast så blir det ju i värsta fall bara 1100kg kvar till en släp/husvagn.

Det är f-nimej på tiden också!
Jag har dragit olagliga kombinationer av alla sorter dom senaste 22åren, och den enda ofarliga varianten är när man har ett stort as till dragbil framför en släpvagn och överskrider TOTALVIKTEN för hela ekipaget.

Jag har en biltrailer som har totalvikten 1200kg, och med en lätt folkracebil på så klarar man den gränsen, den kan jag välja att dra med min Golf som får dra exakt 1200kg, eller med farsans Pickup, som får dra ett par ton om man har E, men bara 750kg på B.

Jag drar alltid med hans pickis, säkrare kan man inte åka.

Min jobbarkompis blåste av vägen med en 245'a med biltrailer förra veckan, kombinationen var laglig, men släpet hade ändå för mycket inverkan på dragbilen, när det började jazza så bestämde släpet var ekipaget hamnade.

Bifogar en bild på hur det ser ut när man lastar trailern kopplad till Golfen:
 

Bifogat

  • Golf.JPG
    Golf.JPG
    46.7 KB · Visningar: 469
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är f-nimej på tiden också!
Jag har dragit olagliga kombinationer av alla sorter dom senaste 22åren, och den enda ofarliga varianten är när man har ett stort as till dragbil framför en släpvagn och överskrider TOTALVIKTEN för hela ekipaget.

Jag har en biltrailer som har totalvikten 1200kg, och med en lätt folkracebil på så klarar man den gränsen, den kan jag välja att dra med min Golf som får dra exakt 1200kg, eller med farsans Pickup, som får dra ett par ton om man har E, men bara 750kg på B.

Jag drar alltid med hans pickis, säkrare kan man inte åka.

Min jobbarkompis blåste av vägen med en 245'a med biltrailer förra veckan, kombinationen var laglig, men släpet hade ändå för mycket inverkan på dragbilen, när det började jazza så bestämde släpet var ekipaget hamnade.

Bifogar en bild på hur det ser ut när man lastar trailern kopplad till Golfen:

Haha inte visste jag att du var en riktig bov GuW :D :D :tungan

Förövrigt är det någon som hört om ett nytt tillägg som gör att man ska kunna dra ytterliggare 500 eller 750kg på vanligt B-körkort? tyckte jag hörde om det på radio.
 

Snowman89

Guest
Det är f-nimej på tiden också!
Jag har dragit olagliga kombinationer av alla sorter dom senaste 22åren, och den enda ofarliga varianten är när man har ett stort as till dragbil framför en släpvagn och överskrider TOTALVIKTEN för hela ekipaget.

Jag har en biltrailer som har totalvikten 1200kg, och med en lätt folkracebil på så klarar man den gränsen, den kan jag välja att dra med min Golf som får dra exakt 1200kg, eller med farsans Pickup, som får dra ett par ton om man har E, men bara 750kg på B.

Jag drar alltid med hans pickis, säkrare kan man inte åka.

Min jobbarkompis blåste av vägen med en 245'a med biltrailer förra veckan, kombinationen var laglig, men släpet hade ändå för mycket inverkan på dragbilen, när det började jazza så bestämde släpet var ekipaget hamnade.

Bifogar en bild på hur det ser ut när man lastar trailern kopplad till Golfen:

Tur att den är framhjulsdriven iallafall:näsblod :yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tur att den är framhjulsdriven iallafall:näsblod :yoparty

Bilen vi lastade då bilden togs var en Saab99'a som hade stått i ett garage i 7år (fick den gratis mot avhämtning)
Bägge frambromsarna hade rostat ihop, så vi bogserade den (med golfen och biltrailern och lina från trailern) med låsta, punkterade hjul tills det släppte.
Dom första 50-100 metrarna med våldsamt hjulspinn på golfen.

När hjulen rullade på Saaben winchade vi upp den på trailern.

När den stod där den skulle på trailern hade golfen markkontakt med alla hjulen, det var dock inte kul att dra ekipaget.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jag fattar inte vad problemet är, vill man köra med tunga släp så är det bara att skaffa BE behörighet. Precis samma sak som när man vill köra Mc så skaffar man behörighet A på körkortet.
 

mrhenkiz

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Borås
Hoj
Ingen ännu..
Det stämmer mrhenkiz att nya regler är på gång men inte på det sättet du skrivit. De nya reglerna säger att man måste vara minst 24 för att ta obegränsat direkt. Sedan för att köra begränsat vid 18 års ålder måste man tagit lätt motorcykelkort vid 16 års ålder och haft det i 2 år. Annars är det vad jag förstått 20 år som man måste vara för att ta med begränsning som efter 2 år blir obegränsat.

Sedan ska effekten höjas till 35kw och ett viktförhållande på 0,18kw/kg (inte helt säker på just viktförhållandet).
Sedan sätts ett viktförhållande på lätta motorcyklar som inte får överstiga 0,10kw/kg eller 0,11kw/kg (lite osäker på den biten).

Hehe såg nu att ungefär detta stod i länken lite över men ändå, nu har du fått lite mer info.


Okej, du vet inte när dessa ändringar sätts i verket? om de har kommit ut med den infon ännu.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag fattar inte vad problemet är, vill man köra med tunga släp så är det bara att skaffa BE behörighet. Precis samma sak som när man vill köra Mc så skaffar man behörighet A på körkortet.

Problemet är att man i alla tider med en normal bil har kunnat dra bortåt 1500kg på B, men alla nya bilar har blivit så jävla tunga att man snart inte längre hittar en vettig dragbil längre.

Problemet är också att reglerna säger att det är idealiskt om dragbil och släpvagn väger på kilot lika i totalvikt.
Det leder till att oftast blir dragbilen lättare än efterfordonet eftersom man sällan lastar dragbilen till maxlast om man har en släpvagn bakpå.

Detta leder till att folk utan utbildning drar släpvagnar som bestämmer över dragbilen, medans folk med extra utbildning i släpvagnskörning kör med rejälare dragbilar som orkar bestämma var ekipaget hamnar.

Det borde rimligtvis vara bättre att folk med dålig utbildning drar med stora, tunga, stabila bilar.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
"De nya bestämmelserna ska enligt direktivet antas senast 2011 och börja tillämpas den 19 januari 2013" :fakta
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top