Nya regler för handledare!?

sandstream

Guest
Så här skriver de i senaste Teknikens Värld:

Från och med årsskiftet gäller nya regler för att få vara handledare vid privat övningskörning. Kraven på att handledaren innehaft körkort de senaste fem åren har tagits bort. Det nya kravet innebär att handledaren innehaft körkort fem av de tio senaste åren. Men om körkortet varit återkallat får det inte vara på grund av rattfylleri, grov hastighetsöverträdelse och annat allvarligt trafikbrott.

Kan någon paragrafryttare försöka bena ut vad detta innebär i praktiken?

P.S: I samma nummer får man lära sig att göra en stoppsladd med hoj :hihi

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Så endast 28år + gäller nu alltså och att man haft körkort sammanlagt 5 år.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Swedie skrev:
Så endast 28år + gäller nu alltså och att man haft körkort sammanlagt 5 år.
Jag är 26 och tog körkort när jag var 18 alltså har jag haft körkort i 8 av dom senaste 10åren, är det inte så dom menar :va

hjelmfrillan skrev:
vad mer kan man åka fast för.... oklart om något :confused:
Man kan ju haft körkortet återkallat av medicinska skäl tex

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hmm, jag kanske förstod fel... men det LÅTER ju som om det nu är att man måste ha åldern 28 år eller haft körkort i 10 år... Iofs tänker jag bil just nu. Man KAN ju ha körkört för 125a från det att man är 16.

De kanske menar att man iaf de senaste 10 år måste ha sammanlagt 5 år MED körkort, eller ... haft körkort senaste 5 åren.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Swedie skrev:
De kanske menar att man iaf de senaste 10 år måste ha sammanlagt 5 år MED körkort, eller ... haft körkort senaste 5 åren.

Så måste det ju va. Tanken är vä att ett "uppehåll" på ngt år utan körkort inte ska sätta käppar i hulen för att bli handledare, va?

Så om man tar kort vid 18 så får man handleda redan vid 18+5= 23års ålder. Då har man ju haft körkort i (minst) 5 av de senaste 10 åren. Right? Am I righ? or am I right? Or'm I right? Right? :)

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Zee skrev:
Så måste det ju va. Tanken är vä att ett "uppehåll" på ngt år utan körkort inte ska sätta käppar i hulen för att bli handledare, va?

Så om man tar kort vid 18 så får man handleda redan vid 18+5= 23års ålder. Då har man ju haft körkort i (minst) 5 av de senaste 10 åren. Right? Am I righ? or am I right? Or'm I right? Right? :)

Så fattar jag det också. Så då borde jag få vara handledare redan detta året.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Enl Anders på VV så gäller ändringen först och främst dom med återkallade körkort,dvs det har blivit mer nyanserat vad körkortet är återkallat för ,tex av medicinska själ eller pga att man inte bytt det i tid osv.

Sen gäller fortfarande 5 år med "rätt behörighet" för att få vara handledare.

Saxat från Länstyrelsens hemma-sida.

Handledarskap och övningskörning

För att få övningsköra krävs, oavsett om övningskörningen sker privat eller i en trafikskola, att den som övningskör har ett körkortstillstånd. Om man övningskör privat måste körningen alltid ske under uppsikt av en godkänd handledare. Man kan ha en eller flera handledare.

För att bli godkänd som handledare vid privat övningskörning krävs från den 1 januari 2005:

att man har fyllt 24 år.

att man under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren har haft ett svenskt körkort eller ett körkort utfärdat i en annan EES-stat med den behörighet som krävs för att få köra fordonet.

att man har vana och skicklighet ifråga om att köra ett sådant fordon.

Förutsättningen är att körkortet inte har varit återkallat de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som föranlett spärrtid på sammanlagt högst tre månader utgör däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare.

Möjligheten att bli handledare kvarstår även om körkortet har varit återkallat på grund av sjukdom eller om det har varit ogiltigt av annat skäl än återkallelse, t. ex. om det inte har förnyats i tid.

En person som vill bli handledare skall ansöka om det på en särskild blankett som ges in till länsstyrelsen i det län handledaren är folkbokförd.

Läs mer om
Ansökan om körkortstillstånd

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Arawak skrev:
Så fattar jag det också. Så då borde jag få vara handledare redan detta året.

So I'm right, eh? All righty then! :cool:

JONQAS

The one and only...
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Silver R1-04 & Svart-lila R6 -04
Swedie skrev:
Hmm, jag kanske förstod fel... men det LÅTER ju som om det nu är att man måste ha åldern 28 år eller haft körkort i 10 år... Iofs tänker jag bil just nu. Man KAN ju ha körkört för 125a från det att man är 16.

Tykte den lät lurig också men tror på Swedies variant...
Eller som föregående talare "att det inte skall sätta käppar i hjulet".
Om man har en farsa som e 40+ å blev av med det för fyra år sen men har haft det sen 18 års åldern, så skall den här nya regeln inte sätta "käppar i hjulet"...
Eller nåt...?! :va

sandstream

Guest
Zee skrev:
So I'm right, eh? All righty then! :cool:
Men läs Långa_Farbrorns inlägg :7peta
Där framgår att man måste vara minst 24 år, inte 23.

Tack för förklaringen LF :tummenupp

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
JONQAS skrev:
Tykte den lät lurig också men tror på Swedies variant...
Eller som föregående talare "att det inte skall sätta käppar i hjulet".
Om man har en farsa som e 40+ å blev av med det för fyra år sen men har haft det sen 18 års åldern, så skall den här nya regeln inte sätta "käppar i hjulet"...
Eller nåt...?! :va

Så är det.

Dvs har man inte blivit av med kortet för grova brott dom senaste 3 åren eller mer än 3 månader (inom dessa 3 år)pga fortjörning eller liknade så är det bara att fylla i pappret.

""
Förutsättningen är att körkortet inte har varit återkallat de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som föranlett spärrtid på sammanlagt högst tre månader utgör däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare. ""

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
The_FacultyGirl skrev:
Väntar på ett fullkomligt svar :)

Blir bara förvirrad av spekulationerna.

Men det borde väl nästan vara tidigast vid 26 års ålder, med tanke på 125-körkortet...?

Vad var det för fel på mina fakta från Länstyrelsen,allt står ju där :)

Sen skriver dom med DEN behörighet som krävs dvs för tung måste man ha haft tungt kort i minst 5 år.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom verkar ha lite koll på det där, en kompis till mig blev godkänd som MC handledare fastän han bara hade haft MC behörighet i tre år själv.

Skicka in och ansök (det är gratis) om att få vara handledare, får du papper på att du får vara det så är det ju dom som har gjort fel (iofs har även du gjort fel, men dom om någon borde ju kunna reglerna).

Jag tror knappast att dom kan fälla dig, om länsstyrelsen har gett sitt medgivande.

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
GuW skrev:
Dom verkar ha lite koll på det där, en kompis till mig blev godkänd som MC handledare fastän han bara hade haft MC behörighet i tre år själv.

Skicka in och ansök (det är gratis) om att få vara handledare, får du papper på att du får vara det så är det ju dom som har gjort fel (iofs har även du gjort fel, men dom om någon borde ju kunna reglerna).

Jag tror knappast att dom kan fälla dig, om länsstyrelsen har gett sitt medgivande.

Funkade för mig med :tummenupp
Hade haft kortet i 4 år men blev godkänd som handledare ändå :lol

/BW

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...