Nya regler, måste sälja hojen?

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
-
Goddag alla! Vinterdeppet har gjort att man legat i ide ett par månader men nu är solen här och man tar sig ut igen! :)

Skulle ta tungt kort förra året... Är 22 år. Klarar skriv, kuggar uppkörning... Detta i början av oktober som medför att motivationen sjönk och uppkörnings städer hyfsat nära försvann.

Men nu står ju min Kawasaki z750 i garaget och jag tänkte såklart att jag kan strypa den och regga om den till mellan hoj. Men jag tror det är så att kW på den ligger på ca 78 och vad jag förstått så får man Max strypa hojen till hälften om man ska regga om den till mellan och då är ju nya gränsen 35 kW. Så vad fan gör jag? Min cykel landar ju isf på 39 om jag stryper den till halva och kvalar ju ändå inte in som mellan? Är det bara säga adjö och leta efter något annat? Och vad isåfall? Är så himla nöjd med cykeln och besviken att jag inte klarade den där jävla uppkörningen :(

/ Ronja

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Antingen ställer du av hojen och gömmer den under ett skynke eller så säljer du den. Du kommer inte få köra på den förrän du tagit A. Det du får vid uppkörning nu är A2, vilket du sedan får höja till A med uppkörning efter två år.

Jag hade nog sagt att det smartaste är att byta hojen mot en som du kan strypa eller en somr edan har lagomt mycket effekt, så kör du på den hojen i 2 år, och byter upp dig när du kan.

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Antingen ställer du av hojen och gömmer den under ett skynke eller så säljer du den. Du kommer inte få köra på den förrän du tagit A. Det du får vid uppkörning nu är A2, vilket du sedan får höja till A med uppkörning efter två år.

Jag hade nog sagt att det smartaste är att byta hojen mot en som du kan strypa eller en somr edan har lagomt mycket effekt, så kör du på den hojen i 2 år, och byter upp dig när du kan.

Precis så, otur att du kuggade uppkörningen :banghead:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
eftersom du redan har lämp för A obegr. så kan du ju övningsköra 2 år till tills du är 24 och sen ta tungt direkt. Du får väl fortfarande övningsköra på hojen du har nu

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Håller med klubban.

Så skaffa en billigare lagom hoj som du kan ta kort till och kör med. Sen lyxa till det med z750 då o då. Krävs inte mycket hoj för att ha roligt :)

Finns mycket charm bland den 80tals luftkylda nakenhojarna med 750cc :banana

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
-
eftersom du redan har lämp för A obegr. så kan du ju övningsköra 2 år till tills du är 24 och sen ta tungt direkt. Du får väl fortfarande övningsköra på hojen du har nu

Jo jag antar att jag måste få fortsätta övningsköra för tungt? Men känns lite tråkigt att inte kunna köra när man vill utan man måste ju anpassa sig, plus att jag förmodligen får mycket lärning genom att ta kortet nu och utveckla min körning så jag är redo sen när jag ska ta tungt. Det är ju så satans kul o köra!!!!

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
varför sälja ? köp ett strypningskit med intyg. far ín till bilprovningen o få den typad som mellanklass hoj. sedan när du fått körkortet så kan du montera bort strypningen o leva livet, så gjorde iallfall jag, polisen fattar ändå inget om du skulle bli stoppad ;)

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
tror att du får läsa tråden en gång till. Sen så är det inte polisen man behöver vara orolig för om man kör olovligt utan ersättningen man får betala resten av livet om man kör på nån.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Aj fan, det där var inget vidare alls det!
Har också läst att man endast får strypa halva effekten så mitt goda råd är att du säljer 750n och köper något du får köra. Du kommer ha så mycket roligare på35 kW om du har kort än på 100 kW om du övningskör. Bittert, javisst.

Hoppas det går bra för dig,

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
varför sälja ? köp ett strypningskit med intyg. far ín till bilprovningen o få den typad som mellanklass hoj. sedan när du fått körkortet så kan du montera bort strypningen o leva livet, så gjorde iallfall jag, polisen fattar ändå inget om du skulle bli stoppad ;)

Läs tråden en gång till..

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
tror att du får läsa tråden en gång till. Sen så är det inte polisen man behöver vara orolig för om man kör olovligt utan ersättningen man får betala resten av livet om man kör på nån.

Det där är väl en seglivad myt? Trafikförsäkringen gäller ju alltid? Om fordonet inte är trafikförsäkrat går trafiskskadeföreningen eller vad de heter in och betalar.

Jag har för mig att jag kollade upp det här ganska så noggrant när jag körde mina första säsonger utan hojkort, och att jag kom fram till att det inte alls kunde bli särskilt farligt om det sket sig fullständigt. Någon struntsumma som kunde krävas av den där föreningen, men inte alls i paritet med "betala resten av livet", utan snarare bara några tusenlappar.

Nu kan jag ju såklart ha fel också, men min uppfattning är att det inte blir särskilt dyrt om det skiter sig...

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Antar jag måste sälja skönheten... Ibland, men bara ibland önskar jag att jag vore äldre!!

Klart du inte kan sälja den! Du kommer bara att ångra dig, och du kommer aldrig att hitta "din" Z750 igen när du har A-kortet.

Du kan få ha den hos mig under tiden. Då är det ingen risk att du kör olovligt på den. Dessutom lovar jag att ge den kärlek och ömsinta mil, jag kan ge den service och färsk luft i däcken också. Då kommer den att vara redo för dig när den dagen kommer. Allt det här helt gratis. Free of charge, som de säger i Frankrike. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Oavsett vad hon stryper den till så får hon inte köra på hojen, så det vore totalt bortkastad tid och pengar att strypa och regga om den för att sedan köra utan strypning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det där är väl en seglivad myt? Trafikförsäkringen gäller ju alltid? Om fordonet inte är trafikförsäkrat går trafiskskadeföreningen eller vad de heter in och betalar.

Jag har för mig att jag kollade upp det här ganska så noggrant när jag körde mina första säsonger utan hojkort, och att jag kom fram till att det inte alls kunde bli särskilt farligt om det sket sig fullständigt. Någon struntsumma som kunde krävas av den där föreningen, men inte alls i paritet med "betala resten av livet", utan snarare bara några tusenlappar.

Nu kan jag ju såklart ha fel också, men min uppfattning är att det inte blir särskilt dyrt om det skiter sig...

Jo, och sedan kräver de pengarna av dig.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
när vart det bestämt att man endast får strypa till hälften av ursprungseffekten? 2010 när jag tog mellankort hade jag en yzf750r med 88kw i ursprung men den var nerstrypt på papper till 25kw..

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj

Japp och sedan blir du återbetalningsskyldig, plus deras straffavgift för varge dag du haft fordonet i trafik utan försäkring och det är inte häller gratis.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
när vart det bestämt att man endast får strypa till hälften av ursprungseffekten? 2010 när jag tog mellankort hade jag en yzf750r med 88kw i ursprung men den var nerstrypt på papper till 25kw..

med dom nya körkortsreglerna 2013

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...