Nya regler, måste sälja hojen?

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Ja och det blir ju aningen svårare att Veta vad man ska ha nu när man blir så begränsad (bokstavligen)... Eftersom jag trivdes så bra med z750 så har jag noll koll på vilka hojar som är bra alternativ eftersom jag måste ha med 70 kW i minnet om jag ska kunna få regga den som mellanhoj...:död

Det finns ett par trådar om hojar som funkar för A2 kortet. Synd, z750 är en jäkligt fin hoj.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ronja, har du kollat med din körskola om det finns nån dispens då det inte fanns uppkörningstillfällen innan årsskiftet för din del?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Betyder detta att en 600 inte längre är en tjejhoj...... :D

Precis! Det är därför jag äntligen kunde sälja min 1000cc och skaffa en hoj som jag faktiskt kan hantera bättre istället. :tungan

Till TS, jag skulle sålt hojen om jag vore dig. Visst, det är alltid trist att sälja en hoj, särskilt en man gillar.
Men annars så kommer den bara att stå där och tappa i värde utan att du ens använder den. Vore ju lite trist om du kan få ett bra pris för den nu, men behåller den i väntan på körkortet. Sen när du väl vill sälja den i framtiden så kanske det har kommit någon ny årsmodell på den som gör att din direkt tappar massor med tusenlappar.

Så som sagt, sälj nu och köp en mellanklasshoj istället. Så kan du njuta av att vara ute och köra i 2 säsonger tills dess att du får obegränsat.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ronja, har du kollat med din körskola om det finns nån dispens då det inte fanns uppkörningstillfällen innan årsskiftet för din del?

Det är en bra poäng även transportstyrelsen? Då hade ju fått köra tung om du klarat uppkörningen. Kan vara värt att fråga, även om chansen är mycket liten..
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
jag har "hört" att de som hade skrivit in sig på skola, hade uppkörning & kugga, eller missade sista uppkörningen för året, fick dispens för att få köra upp i år. och därmed fick chans till obegränsad

någon som vet mer än jag kanske ?

iaf värt att ta upp med körskolan :tummenupp

Inte en aning om det är så... Om det så skulle vara så har nog gud hört mina kvälls böner iallafall!
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Det är en bra poäng även transportstyrelsen? Då hade ju fått köra tung om du klarat uppkörningen. Kan vara värt att fråga, även om chansen är mycket liten..

Jag ska ringa och höra med dem, se vad dem säger! Chansen är nog väldigt liten men man kan alltid höra!
 

Paketmannen

Bannad
Gick med
18 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Ostbåge
Synd att du måste sitta här o va butter istället för att hålla dig till ämnet. Inte fått ligga på länge eller?



1707232,wnOHfL7RTScAdHosPfrAxAxmplOLYmLj1bMJNJf+9TR7irBsu61Qzdsh2ktT1jUfsbjg7uaGx+3xHqkPavJQhQ==.jpg
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är väl en seglivad myt? Trafikförsäkringen gäller ju alltid? Om fordonet inte är trafikförsäkrat går trafiskskadeföreningen eller vad de heter in och betalar.

Jag har för mig att jag kollade upp det här ganska så noggrant när jag körde mina första säsonger utan hojkort, och att jag kom fram till att det inte alls kunde bli särskilt farligt om det sket sig fullständigt. Någon struntsumma som kunde krävas av den där föreningen, men inte alls i paritet med "betala resten av livet", utan snarare bara några tusenlappar.

Nu kan jag ju såklart ha fel också, men min uppfattning är att det inte blir särskilt dyrt om det skiter sig...

Nja. Nu pratar du om äpplen och päron.
Om hojen är oförsäkrad men du har behörighet att köra den så krävs du på max dryga 4000 i återkrav utöver självrisk plus en massa pengar för försäkring från Trafikförsäkringsföreningen.

Det TS pratar om är vad som händer om man kör en hoj man inte har behörighet för. (exempelvis om man har A2 kort och kör en obegränsad)
Kör du ett fordon som du inte har behörighet så är det olovlig körning. Om man anser att du med säkerhet borde veta skillnaden så ränkas det som grov olovlig körning.

Dvs om du har B kort och kör hoj så kommer du undan med olovlig körning. Om du har A2 kort och kör en obegränsad så blir den grov då du ska veta vilka begränsningar som finns i klasserna.
I ett sådant fall så kommer försäkringsbolaget att kräva dig på ett fullständigt återkrav vilket kan bli hundratusentals kronor. Anledningen till det är att du åberopar försäkringen för något som inte försäkringsavtalet mellan er gäller för. Eftersom försäkringsbolaget har åtagit sig att hantera trafikförsäkringen för ditt fordon så betalar dom snällt ut pengar till den som lidit skada men eftersom deras avtal med dig inte inbegriper olovlig körning så står det dom fritt att kräva pengarna av dig.
Och det kravet kommer du inte undan.

Ska du bestrida ett sådant krav så är det ett civilrättligt mål. Dvs förloraren betalar alla rättegångskostnader och du kommer garanterat att förlora en strid där ett försäkringsbolag hävdar att dom har rätt att avkräva ersättning av dig då det står i villkoren för försäkringen att dom har rätt att kräva ersättning av dig om det framkommer oegentligheter som väsentligt avviker ifrån förväntad användning av fordonet i samband med ett olyckstillfälle.
 

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Norrort
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Nja. Nu pratar du om äpplen och päron.
Om hojen är oförsäkrad men du har behörighet att köra den så krävs du på max dryga 4000 i återkrav utöver självrisk plus en massa pengar för försäkring från Trafikförsäkringsföreningen.

Det TS pratar om är vad som händer om man kör en hoj man inte har behörighet för. (exempelvis om man har A2 kort och kör en obegränsad)
Kör du ett fordon som du inte har behörighet så är det olovlig körning. Om man anser att du med säkerhet borde veta skillnaden så ränkas det som grov olovlig körning.

Dvs om du har B kort och kör hoj så kommer du undan med olovlig körning. Om du har A2 kort och kör en obegränsad så blir den grov då du ska veta vilka begränsningar som finns i klasserna.
I ett sådant fall så kommer försäkringsbolaget att kräva dig på ett fullständigt återkrav vilket kan bli hundratusentals kronor. Anledningen till det är att du åberopar försäkringen för något som inte försäkringsavtalet mellan er gäller för. Eftersom försäkringsbolaget har åtagit sig att hantera trafikförsäkringen för ditt fordon så betalar dom snällt ut pengar till den som lidit skada men eftersom deras avtal med dig inte inbegriper olovlig körning så står det dom fritt att kräva pengarna av dig.
Och det kravet kommer du inte undan.

Ska du bestrida ett sådant krav så är det ett civilrättligt mål. Dvs förloraren betalar alla rättegångskostnader och du kommer garanterat att förlora en strid där ett försäkringsbolag hävdar att dom har rätt att avkräva ersättning av dig då det står i villkoren för försäkringen att dom har rätt att kräva ersättning av dig om det framkommer oegentligheter som väsentligt avviker ifrån förväntad användning av fordonet i samband med ett olyckstillfälle.
Men alltså, var det inte så att regressrätt fanns vid grov vårdslöshet, grov rattfylla samt vårdslöshet osv? Olovlig körning - likaså grov olovlig körning -uppfyller alltså inte kraven för att FB ska regressa?

Jag har tagit exemplet med trafiksäkerhetsföreningens försäkring eftersom det känns som det värsta scenariot, utan körkort, avställt/utan försäkring.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men alltså, var det inte så att regressrätt fanns vid grov vårdslöshet, grov rattfylla samt vårdslöshet osv? Olovlig körning - likaså grov olovlig körning -uppfyller alltså inte kraven för att FB ska regressa?

Jag har tagit exemplet med trafiksäkerhetsföreningens försäkring eftersom det känns som det värsta scenariot, utan körkort, avställt/utan försäkring.

Men ditt exempel gäller om du kör ett fordon som är oförsäkrat men som du har behörighet för. Då blir det försäkringspremie till TFF och så avkräver dom dig 1/10 basbelopp i självrisk.

Anledningen till att det finns en begränsning i återkravet från TFF om du kör utan försäkring är för att om man missat att försäkra så ska man inte få ohyggliga återkrav. Det är också därför som premien är så hög om man hamnar där. Dock är jag inte så säker på att den begränsningen av återkravet fortfarande gäller om det skulle visa sig att du inte har behörighet för ditt fordon.

Om du har hojen försäkrad hos ett bolag så kommer dom att kräva dig på självrisk som kan vara ganska hög beroende på försäkringsbolag och hojklass. Självrisken på en försäkring kan ju vara rätt hög och den begränsas inte av den regel som hänvisas till för återkrav från TFF.

Har du dessutom inte behörighet för hojen du körde så kan dom kräva dig på alla pengar dom betalat ut till den som lidit skada.
 

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Norrort
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Men ditt exempel gäller om du kör ett fordon som är oförsäkrat men som du har behörighet för. Då blir det försäkringspremie till TFF och så avkräver dom dig 1/10 basbelopp i självrisk.

Anledningen till att det finns en begränsning i återkravet från TFF om du kör utan försäkring är för att om man missat att försäkra så ska man inte få ohyggliga återkrav. Det är också därför som premien är så hög om man hamnar där. Dock är jag inte så säker på att den begränsningen av återkravet fortfarande gäller om det skulle visa sig att du inte har behörighet för ditt fordon.

Om du har hojen försäkrad hos ett bolag så kommer dom att kräva dig på självrisk som kan vara ganska hög beroende på försäkringsbolag och hojklass. Självrisken på en försäkring kan ju vara rätt hög och den begränsas inte av den regel som hänvisas till för återkrav från TFF.

Har du dessutom inte behörighet för hojen du körde så kan dom kräva dig på alla pengar dom betalat ut till den som lidit skada.
Hmm, ja, mitt resonemang kanske haltar en del. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag blivit övertygad. Även om jag fortfarande känner att jag skulle vilja ha ett konkret fall i TR/HR för att höra att det faktiskt händer att olovliga förare blir såpass ersättningsskyldiga.

Jag har känslan av att denna situation, en trafikolycka där vållande saknar behörighet, inte är oerhört ovanlig. Har ingen lust/kunskap att leta fram någon dom själv dock, och förväntar mig inte att någon annan ska göra det heller.

Sist jag försökte sätta mig in i detta var när jag själv började köra hoj, då utan behörighet, och mina föräldrar förmanade mig med just det argumentet att jag kunde bli betalningsskyldig för resten av livet om det hände något. Kände mig ganska säker på min sak faktiskt, men jag antar att det varit ren tur då att jag aldrig behövde få min uppfattning satt på prov.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top