Sorry!!!
är den här bilden bättre?
Men stackarn. Han står ju och tittar efter kompisarna på literhoj som kört ifrån honom
Nej, den såg ganska bra ut.
Sorry!!!
är den här bilden bättre?
Ja och det blir ju aningen svårare att Veta vad man ska ha nu när man blir så begränsad (bokstavligen)... Eftersom jag trivdes så bra med z750 så har jag noll koll på vilka hojar som är bra alternativ eftersom jag måste ha med 70 kW i minnet om jag ska kunna få regga den som mellanhoj...
Läs tråden en gång till..
Betyder detta att en 600 inte längre är en tjejhoj......
Ronja, har du kollat med din körskola om det finns nån dispens då det inte fanns uppkörningstillfällen innan årsskiftet för din del?
jag har "hört" att de som hade skrivit in sig på skola, hade uppkörning & kugga, eller missade sista uppkörningen för året, fick dispens för att få köra upp i år. och därmed fick chans till obegränsad
någon som vet mer än jag kanske ?
iaf värt att ta upp med körskolan
Det är en bra poäng även transportstyrelsen? Då hade ju fått köra tung om du klarat uppkörningen. Kan vara värt att fråga, även om chansen är mycket liten..
Synd att du la mer fokus på att pma stjärnorna på SH när du istället kunde haft lappen idag.
Synd att du måste sitta här o va butter istället för att hålla dig till ämnet. Inte fått ligga på länge eller?
Det där är väl en seglivad myt? Trafikförsäkringen gäller ju alltid? Om fordonet inte är trafikförsäkrat går trafiskskadeföreningen eller vad de heter in och betalar.
Jag har för mig att jag kollade upp det här ganska så noggrant när jag körde mina första säsonger utan hojkort, och att jag kom fram till att det inte alls kunde bli särskilt farligt om det sket sig fullständigt. Någon struntsumma som kunde krävas av den där föreningen, men inte alls i paritet med "betala resten av livet", utan snarare bara några tusenlappar.
Nu kan jag ju såklart ha fel också, men min uppfattning är att det inte blir särskilt dyrt om det skiter sig...
tror att du får läsa tråden en gång till. Sen så är det inte polisen man behöver vara orolig för om man kör olovligt utan ersättningen man får betala resten av livet om man kör på nån.
Men alltså, var det inte så att regressrätt fanns vid grov vårdslöshet, grov rattfylla samt vårdslöshet osv? Olovlig körning - likaså grov olovlig körning -uppfyller alltså inte kraven för att FB ska regressa?Nja. Nu pratar du om äpplen och päron.
Om hojen är oförsäkrad men du har behörighet att köra den så krävs du på max dryga 4000 i återkrav utöver självrisk plus en massa pengar för försäkring från Trafikförsäkringsföreningen.
Det TS pratar om är vad som händer om man kör en hoj man inte har behörighet för. (exempelvis om man har A2 kort och kör en obegränsad)
Kör du ett fordon som du inte har behörighet så är det olovlig körning. Om man anser att du med säkerhet borde veta skillnaden så ränkas det som grov olovlig körning.
Dvs om du har B kort och kör hoj så kommer du undan med olovlig körning. Om du har A2 kort och kör en obegränsad så blir den grov då du ska veta vilka begränsningar som finns i klasserna.
I ett sådant fall så kommer försäkringsbolaget att kräva dig på ett fullständigt återkrav vilket kan bli hundratusentals kronor. Anledningen till det är att du åberopar försäkringen för något som inte försäkringsavtalet mellan er gäller för. Eftersom försäkringsbolaget har åtagit sig att hantera trafikförsäkringen för ditt fordon så betalar dom snällt ut pengar till den som lidit skada men eftersom deras avtal med dig inte inbegriper olovlig körning så står det dom fritt att kräva pengarna av dig.
Och det kravet kommer du inte undan.
Ska du bestrida ett sådant krav så är det ett civilrättligt mål. Dvs förloraren betalar alla rättegångskostnader och du kommer garanterat att förlora en strid där ett försäkringsbolag hävdar att dom har rätt att avkräva ersättning av dig då det står i villkoren för försäkringen att dom har rätt att kräva ersättning av dig om det framkommer oegentligheter som väsentligt avviker ifrån förväntad användning av fordonet i samband med ett olyckstillfälle.
? Vad menar du? Kör man på någon så är väl den olovliga körningen ett ganska världsligt problem.
Men alltså, var det inte så att regressrätt fanns vid grov vårdslöshet, grov rattfylla samt vårdslöshet osv? Olovlig körning - likaså grov olovlig körning -uppfyller alltså inte kraven för att FB ska regressa?
Jag har tagit exemplet med trafiksäkerhetsföreningens försäkring eftersom det känns som det värsta scenariot, utan körkort, avställt/utan försäkring.
Hmm, ja, mitt resonemang kanske haltar en del. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag blivit övertygad. Även om jag fortfarande känner att jag skulle vilja ha ett konkret fall i TR/HR för att höra att det faktiskt händer att olovliga förare blir såpass ersättningsskyldiga.Men ditt exempel gäller om du kör ett fordon som är oförsäkrat men som du har behörighet för. Då blir det försäkringspremie till TFF och så avkräver dom dig 1/10 basbelopp i självrisk.
Anledningen till att det finns en begränsning i återkravet från TFF om du kör utan försäkring är för att om man missat att försäkra så ska man inte få ohyggliga återkrav. Det är också därför som premien är så hög om man hamnar där. Dock är jag inte så säker på att den begränsningen av återkravet fortfarande gäller om det skulle visa sig att du inte har behörighet för ditt fordon.
Om du har hojen försäkrad hos ett bolag så kommer dom att kräva dig på självrisk som kan vara ganska hög beroende på försäkringsbolag och hojklass. Självrisken på en försäkring kan ju vara rätt hög och den begränsas inte av den regel som hänvisas till för återkrav från TFF.
Har du dessutom inte behörighet för hojen du körde så kan dom kräva dig på alla pengar dom betalat ut till den som lidit skada.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|