Nya Spamtråden 3

Status
Ej öppen för fler svar.

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen

Mark, övning ger färdighet!

Några saker du bör ha med dig i bagaget för framtiden (och er trip till värmland)

* Däckjärn. Om plats finnes är det bra att få med minst 2 långa. Annars klarar du dig på 3 korta (som du ändå bör ha med dig) Finns billiga som funkar bra på Biltema. (ca 200:-, 2+3 däckjärn)

* Laglappar: Finns överallt, bara att köpa på sig. Finns på biltema (obs, färskvara) (ca 20:)

* Cykelpump. Helst en liten smidig tvåvägspump. Fanns på biltema, nu ersatt av en utveckling av den gamla, fast envägs. funkar bra. (ca 40:)

* Korta spännband. Som ersättning istället för däckslås. Kör du inte punka mitt i endurospåret där allt är som jävligast, så behöver du inte däckslås. För gruskörning är det också överflödigt.
Spännbanden drar du runt däck och fälg för att hålla däckent på plats vid eventuell punktering, så att du kan lugnt och fint köra hojen till en plats där du kan laga punkan. Däcklåsen fyller samma funktion, men gör hela krängadäckproceduren jobbigare.

* Extra slang!!! Ha alltid en extra slang med. Då kan du snabbt byta slang, och sedan laga den gamla i lugn och ro. Slang är tungt, så det räcker med att du tar med en slang på en tur. Ta då en framslang (21") för den kan du sätta både fram och bak.

Till sist kan tilläggas att du bör ha med dig en bit tyg motsvarande att jobba på om du skulle behöva fixa i skogen eller på turen. inte så smöget att jobba med fälg och drev mot den smutsiga grusvägen.

Ha en trevlig resa!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Mark, övning ger färdighet!

Några saker du bör ha med dig i bagaget för framtiden (och er trip till värmland)

* Däckjärn.

* Laglappar:

* Cykelpump. Helst en liten smidig tvåvägspump. Fanns på biltema, nu ersatt av en utveckling av den gamla, fast envägs. funkar bra. (ca 40:)

* Korta spännband.
Däcklåsen fyller samma funktion, men gör hela krängadäckproceduren jobbigare.

* Extra slang!!! Slang är tungt,Ta då en framslang (21") för den kan du sätta både fram och bak.

Till sist kan tilläggas att du bör ha med dig en bit tyg motsvarande att jobba på om du skulle behöva fixa i skogen eller på turen. inte så smöget att jobba med fälg och drev mot den smutsiga grusvägen.

Ha en trevlig resa!

hejje gubben!

Tack för ett kalasbra inlägg. Här kommer lite kommentarer på saken.

Jag tar med mina 2 stora och det lilla däckjärnet från Billighetstema!

Laglappar - jag köpte två "lådor". Keso hittade en till så fort vi komit hem :gnissla

Pump - verkar ju svinbra! Man behövde ju inte alls pressa ut däcken utan dom föll på plats väldigt bra av sig själv. Skönt att slippa åka till macken. Antar att man får fixa en tryckmätare separat. Har biltema!?

Korta spännband - ungefär sånna som man sätter runt skidorna på vintern? Jag har ett däcklås på min fälg. Behövs inte det då? Har man ryggsäck med sig med spännband annars? Kan man köra hem en punkad hoj då?

Just när man är ute o kör antar jag att man villha så lite som möjligt med sig.

Slang ja. Det ska jag ha med mig! Behöver man veta nåt mer än 21"? Tung? Onödig vikt att ha två slangar med sig?

Den där biten med tyg saknas alltid. Nån som har massa tyg över? :)

Camelpack tänkte jag ha med mig oxå. Dock utan grogg den här gången.

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Idag såg jag ett träd som hade börjat få gulröda löv. Hösten är här och livet som vi känner det börjar långsamt sjunka ner i en dvala av uttråkning :död
Det kommer aldrig att bli bra...

Nu ska du inte vara san :7peta
Hosten kan vara en fin och bra arstid ocksa!

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Idag såg jag ett träd som hade börjat få gulröda löv. Hösten är här och livet som vi känner det börjar långsamt sjunka ner i en dvala av uttråkning :död
Det kommer aldrig att bli bra...

Blir ju fan tårögd när du skriver så :gråta

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj

Spännbanden kan du köpa billiga blå på biltema =) Jag köpte 1m-band, och kapa av så att de räcker runt bakhjulet. Minst två per hjul behövs. Men troligen har du bara punka på ena hjulet så...
Dessa kan ersätta däcklåset, så att du kan flytta dig från platsen du fick punka på och reparera. Inte lika bra som däcklås, men det är jobbigt att meka med däcklåset.

har du inget sönder"smutsat" lakan hemma? Funkar ju bra som tyg.
Slangen köper du 21" framslang på t.ex cross endurocompaniet. ca 200:- för en tjock slang.

I min camelback så har jag små fickor att lägga grejer i. jag fick plats med pump, korta däckjärn och laglappar där i.
Resten av grejerna lägger jag i fickan bakom sadeln (finns att köpa till KTM) eller spänner fast bakpå.

Men kör du med ryggsäck så löser ju det problemet ändå.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
3167624 Spännbanden kan du köpa billiga blå på biltema =) Jag köpte 1m-band, och kapa av så att de räcker runt bakhjulet. Minst två per hjul behövs. Men troligen har du bara punka på ena hjulet så...
Dessa kan ersätta däcklåset, så att du kan flytta dig från platsen du fick punka på och reparera. Inte lika bra som däcklås, men det är jobbigt att meka med däcklåset.

har du inget sönder"smutsat" lakan hemma? Funkar ju bra som tyg.
Slangen köper du 21" framslang på t.ex cross endurocompaniet. ca 200:- för en tjock slang.

I min camelback så har jag små fickor att lägga grejer i. jag fick plats med pump, korta däckjärn och laglappar där i.
Resten av grejerna lägger jag i fickan bakom sadeln (finns att köpa till KTM) eller spänner fast bakpå.

Men kör du med ryggsäck så löser ju det problemet ändå.
Känns nästan som ni bedriver en serriös diskussion här i vår spamtråd? :va har jag fel??

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Känns nästan som ni bedriver en serriös diskussion här i vår spamtråd? :va har jag fel??

:mattias NEJ!

Vi snackar bara skit, och har givetvis hittat på allt för att vi inte har bättre saker att göra.

:6surkart

nä, jag ska nog hem och kränga däck nu om en stund...

Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Fyfan då var man 25 nu då... Har sån jävla ålderskris (fast det har jag iofs haft sen jag var 20 :S)

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
3167873 Fyfan då var man 25 nu då... Har sån jävla ålderskris (fast det har jag iofs haft sen jag var 20 :S)
Så gammal och ändå så fräsch? ;)

3168186 Så gammal och ändå så fräsch? ;)
Det blev ingen dator idag heller...

Jag hatar min far, någon som vill byta? ni får honom i ubyte mot vad som hälst, eller skit samma, ni får honom.. ta honom bara....:gnissla

Jag känner mig lika lurad/besviken varje gång ja pratat med honom? Jag vill inte ha nånting med honom att göra nånsin igen. Aldrig nånsin :huvet

Som sagt behöver jag en ny dator, så om nån har lite strö jobb åt mig snarast så är jag evigt tacksam för den här lägger nog ner vilken dag som helst. :gnissla

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...