Nya tider med de nya moderaterna

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Esquire skrev:
2544261 Jag är extremt arbetslös. Har en årsinkomst på ca 12000kr, så det känns inte som att en sänkt inkomstskatt kommer att göra några underverk för min egen ekonomi...

Får man fråga hur du har råd med en Suzuki GSX 1400 -06?!
Hur har du råd med försäkringen?
Hur har du råd att tanka?
Hur har du råd med Hem-PC?

/Von Virrat

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Zee skrev:
2544272 Får man fråga hur du har råd med en Suzuki GSX 1400 -06?!
Hur har du råd med försäkringen?
Hur har du råd att tanka?
Hur har du råd med Hem-PC?
Hojen köpte jag för sparade pengar jag hade.
Försäkringen ligger i dagsläget på ca 2500 halvförsäkring/helår för mig.
Tanka? Så du menar att det inte är luft och kärlek som har drivit den framåt.
Hem-PC... Har min bärbara som snart är 4,5år gammal.

Förutom de 12000 så ramlar det in någon slant på ströjobb och liknande. Men det är den enda fasta inkomst jag har, en kväll i veckan på en fritidsgård. Och det är tackvare att min store tjocke far låter mig bo hemma helt gratis som gör att jag inte bor på gatan. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ankan_84 skrev:
2544315 så nu är det ändat Hood,,, Nöjd:) Va det nåt vettigt du ville eller??

Ja, jag tycker jag hade en del poänger tidigare i tråden, t.ex. det om att om man ska förmånsbeskattas för sina rikskuponger så ska man förmånsbeskattas för sin hem-pc. Vad tycker du?

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Markus skrev:
2544368 Ja, jag tycker jag hade en del poänger tidigare i tråden, t.ex. det om att om man ska förmånsbeskattas för sina rikskuponger så ska man förmånsbeskattas för sin hem-pc. Vad tycker du?

tja, kan du ha en poäng med, men "Borgarna" vill sänka skatterna... En sak som är konstig är att folk som arbetar med jobb som det varslas mycket inom, ska få betala tredubbel a-kassa... hmm, man sänker skatterna och tar sedan ut det på dom som redan har det jobbigt... Dom vill alltså att man ska börja betala på sin a-kassa ifall man blir utan jobb. Det skulle jag vara jättesugen på om jag redan va bekymrad över att mista jobbet... (Alltså omvänd Robin-Hood politik).

Vad tycker du om det??

Så för att man ska få bort stämpeln som "Borgarna" att dom vill bara göra rikt folk rikare drar dom till med fömånsbeskattning på hemPC, som drabbar rikt folk, vilket är en piss i Nilen, jämfört med det bittra politiken dom driver mot låginkomsttagare eller arbetslösa.

Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Markus skrev:
2544368 Ja, jag tycker jag hade en del poänger tidigare i tråden, t.ex. det om att om man ska förmånsbeskattas för sina rikskuponger så ska man förmånsbeskattas för sin hem-pc. Vad tycker du?

Ingen har nämnt de härliga förmånsbeskattningarna för "fri" parkeringsplats (som arbetsgivaren står för). Detta infördes förra året, tror det var trädkramarna som tog fram det. Jag behöver bil i tjänsten, således står min arbetsgivare för parkeringsavgiften vid min arbetsplats. Men då detta (numera) betraktas som en förmån så ska jag alltså skatta för den. Att jag ska förmånsbeskatta rikskupongerna är helt rätt. Att jag slapp förmånsbeskatta plasma-tv:n & digitalkameran som jag kunde tagit på förra hempc-avtalet är för mig fortfarande en gåta.
Varför hör man inte ett skit om vad förra regeringen orsakat för dyng-politik?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Matin skrev:
2544239 Måste hålla med om att de har tänkt till lite här. Perfekt grupp att ge sig på, de kan ju inte välja om de vill betala eller inte. De med hempc sitter redan fast i avtalet med företaget.

Är väl inte så svårt att förstå att folk som kalkylerat sin privatekonomi efter vad den lovade månadskostnaden var, blir lite frustrerade när de blir utsatta för en höjning på upp till 200kr extra per månad? Är ju som man skulle tvinga på folk ett extra mobiltelefonabonnemang...

Saken skulle komma i ett helt annat ljus om de nya reglerna gällde nya hemPC-avtal.
Jaja, men så är det ju med skatter. Det är bara idioter som förutsätter att skattesystemet kommer att vara oförändrat över tiden. Du skulle vart med när avdragsrätten för utgiftsräntor begränsades för många år sen. Oboy, det var en omlägging som slog det! Det här är ju ingenting och vill man kan man dra upp hur många exempel som helst - genomförada av socialdemokratiska regeringar, av borgerliga regeringar och av sossar och borgare i djupaste samförstånd.

Jag noterar förresten att medlemmen i Svenska motståndsrörelsen ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_motståndsrörelsen ) skriver i tråden. Har det något med muslimer att göra eller är han fegat ur och låtsas som ingenting nu när hans sidekick AdolfHitler017, eller vad det nu var, är borta :confused:

Gabor

Guest
Bingo skrev:
2544207 Men vaffan, den där Reinfeldt han ska ju bara dö :mad: :kulspruta :machinegu

Ja , å alla gnälliga sossetöntar

Esquire skrev:
2544305 Hojen köpte jag för sparade pengar jag hade.
Försäkringen ligger i dagsläget på ca 2500 halvförsäkring/helår för mig.
Tanka? Så du menar att det inte är luft och kärlek som har drivit den framåt.
Hem-PC... Har min bärbara som snart är 4,5år gammal.

Förutom de 12000 så ramlar det in någon slant på ströjobb och liknande. Men det är den enda fasta inkomst jag har, en kväll i veckan på en fritidsgård. Och det är tackvare att min store tjocke far låter mig bo hemma helt gratis som gör att jag inte bor på gatan. :)

jobba mer då, sluta gnäll..:D :tummenupp

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ankan_84 skrev:
2544391 En sak som är konstig är att folk som arbetar med jobb som det varslas mycket inom, ska få betala tredubbel a-kassa... hmm, man sänker skatterna och tar sedan ut det på dom som redan har det jobbigt... Dom vill alltså att man ska börja betala på sin a-kassa ifall man blir utan jobb. Det skulle jag vara jättesugen på om jag redan va bekymrad över att mista jobbet... (Alltså omvänd Robin-Hood politik).

Vad tycker du om det??

Alltså, nu fattar jag ingenting - ska man betala sin a-kassa om man bli utan jobb? Hur menar du nu? Man ska betala a-kassan i huvudsak när man har jobb.
Och vad menar du med att avgiften triplas för de grupper som ofta sägs upp? Och vilka yrkeskategorier är egentligen det?
Tanken är väl det att det som länge felaktigt kallats en försäkring också sakta ska ta form av en försäkring och inte fortsätta till 90% vara ett bidrag, men du vill hellre behålal det som ett bidrag alltså? Okej, man kan tycka olika så klart, bara man håller sig till sanningen vill säga.

Gabor skrev:
2544620 Ja , å alla gnälliga sossetöntar

Eller bara töntar, som i det här fallet. Förvirrade töntar eventuellt. :lol

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Markus skrev:

Ja, jag kan hålla med. Men jag tycker att det är en skam att man ger sig in och slår mot avtal som den anställde inte kan ta sig ur.

ps. Jag förmånsbeskattas på mat och bil idag så jag är inte främmande för det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Blip skrev:
2544683 Ja, jag kan hålla med. Men jag tycker att det är en skam att man ger sig in och slår mot avtal som den anställde inte kan ta sig ur.

Skam är väl ett ganska starkt ord för någon hundralapp i månaden? Nu är det någon gnällspik på TV4 som kommer få sälja mycket färre hem-pc paket, han säger att det är horribelt. Ja, hu vad hemskt.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Markus skrev:
2544697 Skam är väl ett ganska starkt ord för någon hundralapp i månaden? Nu är det någon gnällspik på TV4 som kommer få sälja mycket färre hem-pc paket, han säger att det är horribelt. Ja, hu vad hemskt.

Jo, för min egen del ser jag det inte som ett problem. Jag får väl jobba några timmar extra per år för att täcka den förlusten då. Men nog är det fult att ge sej på avtal där man tecknat sig med givna förutsättningar.

Man lagstadgar ju inte att den anställde kan säga upp avtalet.

Edit: för att förtydliga lite så är faktiskt hempc avtalet till för dem som inte hade råd att skaffa sig en dator på egen hand. Med hempc avtalet kunde man höja it kompetensen även bland de lägre bemedlade. Det är som vanligt den gruppen det slår hårdast mot.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Blip skrev:
2544709 Edit: för att förtydliga lite så är faktiskt hempc avtalet till för dem som inte hade råd att skaffa sig en dator på egen hand. Med hempc avtalet kunde man höja it kompetensen även bland de lägre bemedlade. Det är som vanligt den gruppen det slår hårdast mot.

I sådana fall så slog det ju oerhört fel, det var väl främst tjänstemän som fick sådana paket, alla stora banker hade det osv - inte direkt Jonny 25 år på golvet i någon skitig industri.
På mitt förrförra jobb plockade folk ut plasmaskärmar, projektorer, PDA osv - de var jätteglada att de fick höja sin kompetens. :rolleyes: Speciellt Sh-medlemmen som tog ut snikigaste desktopen och fetaste projektorn och byggde hemmabiorum i källaren. :7peta

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
Starstriker skrev:
2544262 Aja, nu ska de ju underlätta för företagare att anställa, så du har nog jobb snart. Ut med fler ansökningar! Släpp fångarna loss!

Japp.
Det är bara att lägga sig 5% lägre i lönekrav än dom andra 500000 arbetslösa,
Så kan du kanske få ett städjobb hos någon överklasskärring.

Lägst lön vinner :tummenupp

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Markus skrev:
2544764 I sådana fall så slog det ju oerhört fel, det var väl främst tjänstemän som fick sådana paket, alla stora banker hade det osv - inte direkt Jonny 25 år på golvet i någon skitig industri.
På mitt förrförra jobb plockade folk ut plasmaskärmar, projektorer, PDA osv - de var jätteglada att de fick höja sin kompetens. :rolleyes: Speciellt Sh-medlemmen som tog ut snikigaste desktopen och fetaste projektorn och byggde hemmabiorum i källaren. :7peta

Ja som vanligt hårddrar du saker och ting. Du har ju förstås bara delvis rätt i det du säger eftersom även greta 50 år inom hemtjänsten fick möjlighet att surfa in på bingolottos hemsida.

Jodå min erfarenhet är att även Johnny 25 år fick del av hempc köp, trots sin skitiga industri. Att folk tog ut feta plasmaskärmar ser jag inte som något konstigt, det är väl snarare så företagen som bedrivit upphandlingen som betett sig oetiskt isåfall.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Lite tråkigt när man nyss har skrivit på ett 3-årsavtal på en dator för 270:-/mån, vilket antagligen kommer öka till drygt 400:- :(
Men å andra sidan så hoppas jag på att andra skattesänkningar kommer bespara mig det förlorade beloppet.
Och jag som snusare kan inte klaga på att det höjs 100%, ännu en anledning att sluta. Vilket jag ska. Snart. Som jag har sagt i 4 år.
Och förhoppningsvis kommer det uppkomma nya "luckor i lagen" som gör att man kan blåsa staten på ett lagligt sätt, det händer alltid nåt skoj vid nyval.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Markus skrev:
2544656 Alltså, nu fattar jag ingenting - ska man betala sin a-kassa om man bli utan jobb? Hur menar du nu? Man ska betala a-kassan i huvudsak när man har jobb.
Och vad menar du med att avgiften triplas för de grupper som ofta sägs upp? Och vilka yrkeskategorier är egentligen det?
Tanken är väl det att det som länge felaktigt kallats en försäkring också sakta ska ta form av en försäkring och inte fortsätta till 90% vara ett bidrag, men du vill hellre behålal det som ett bidrag alltså? Okej, man kan tycka olika så klart, bara man håller sig till sanningen vill säga.

Eller bara töntar, som i det här fallet. Förvirrade töntar eventuellt. :lol

HUr svårt är det att fatta. T.ex. om man jobbar på SAAB i södertälje idag, där dom varslar ca 200 anställda... Om man har en jobb där så vill Reinfeldt o gänget driva igenom ett förslag där folk som är nära att bli uppsagda ska betala 3 dubbel a-kassa....
Detta för att man kan börja betala ännu mer på sin a-kassa innan man "kanske" blir av med jobbet...
Detta stod i Aftonbladet förra veckan, jag kan bara inte hitta en länk till det datumet, så om någon vill hjälpa mig så varsågod...
Tycker du att a-kassa är ett bidrag?? Tycker du att detta är ett bra sätt... Tänk folk som har jobbat 20-25 år och alltid har betlat a-kassa, ska dom helt plötsligt börja betala trippel a-kassa bara för att deras jobb hänger löst...

Tror inte du har fattat vitsen med a-kassa... Det hjälper folk som inte har jobb, sen att vissa missköter det, det är en annan sak.... Men man kan inte dra alla över en kam...

//Tack

theOLDgaylord

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
honda
:huvet hoppas att dessa 4 år går fort. många snorvalpar som hade rösträtt i år var ju knappt födda när överklasspartiet ledde landet på 90-talet, vi vet ju alla hur bra det gick:D men nu som då så kommer folk att lära sig sin läxa, man måste ju våga misslyckas för att lyckas:D

ZZZZZZZZzzzzzz ta från dom fattiga och ge till dom rika zzzzzzz ta från dom fattiga och ge till dom rika zzzzzzz ta från dom fattiga och ge till dom rika zzzzzzzzz ta från dom fattiga och ge till dom rika zzzzzzzzz ta från dom fattiga och ge till dom rika zzzzzzzz ta från dom fattiga och ge till dom rika,

väck mig om fyra år

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...