Nya Yamaha R9

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Ser bilder på nya Yamaha R9 och tycker den ser jäkligt trevlig ut. Vem kommer köpa en R1 undrar man! Eller tänker jag fel? Varför skulle man betala väldigt mycket mer för skillnaden mellan R9 och R1? Ännu mer accelerations såklart, men är inte det ungefär som att betala mycket mer för mjölk som kommer från lite bättre bondgårdar? Kanske en dålig jämförelse.

 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Den mer rimliga frågan. Varför betala 130' (eller vad nu priset blir) för en hoj, när jag kan ge 50' för en äldre literklubba som är snabbare, har bättre chassi och billigare försäkring. Det här är kollektivt självskadebeteende.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Den mer rimliga frågan. Varför betala 130' (eller vad nu priset blir) för en hoj, när jag kan ge 50' för en äldre literklubba som är snabbare, har bättre chassi och billigare försäkring. Det här är kollektivt självskadebeteende.
Ännu värre priset börjar på 165”
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hänger inte riktigt med här..
I slutet på 80-talet körde Kawasaki och framförallt Suzuki med 1100, Yamaha hade sin FZR1000. -92 lanserade Honda sin smått revolutionerande Fireblade på 893cc. Strax följde övriga fabrikanter efter med Suzuki RF 900, Kawasaki ZX9R. Yamaha utvecklade sin FZR1000 till Thunderace för att sedan slå till med ikonen R1 -98. Egentligen bara den nya versionen av ZX9R kunde vissa upp liknande prestanda. Efter ett par år hakade alla konkurrenter på Yamaha och gick upp till fulla 1000cc.
Nu ska alltså Yamaha lansera en 900?! Med en effekt mindre än sin egen YZF750R från -93, alltså en 32år gammal sporthoj?
Hjälp mig förstå hypen kring denna R9?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hänger inte riktigt med här..
I slutet på 80-talet körde Kawasaki och framförallt Suzuki med 1100, Yamaha hade sin FZR1000. -92 lanserade Honda sin smått revolutionerande Fireblade på 893cc. Strax följde övriga fabrikanter efter med Suzuki RF 900, Kawasaki ZX9R. Yamaha utvecklade sin FZR1000 till Thunderace för att sedan slå till med ikonen R1 -98. Egentligen bara den nya versionen av ZX9R kunde vissa upp liknande prestanda. Efter ett par år hakade alla konkurrenter på Yamaha och gick upp till fulla 1000cc.
Nu ska alltså Yamaha lansera en 900?! Med en effekt mindre än sin egen YZF750R från -93, alltså en 32år gammal sporthoj?
Hjälp mig förstå hypen kring denna R9?
De måste börja om då dagens sporthojar har alla 200 + hk och de flesta ligger på 250-300k numera i nypris.

Det vi ser idag är en nyare typ av sporthojar med ”gatvänliga” motorer. I mina ögon är CP3:an en bättre motor än en 600 radfyra för just gatkörning och bus i lägre farter. Så jag tycker att dessa hojar fyller ett tomrum och dessutom gör man det på ett annat sätt med motorer som är bättre lämpade för gemene man. Detta är min syn på det hela, rätt eller fel.
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Allting är relativt. När allt man kan välja mellan är mellanmjölksmaskiner (GSX-8, CBR650RR, R7 m.fl.) eller hårdkokta 1000 cc-hojar som ingen har råd att vare sig köpa eller försäkra, antar jag R9 blir den enögde i de blindas land.
 

Ktmwille

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2024, Suzuki GSX-R1000 K5
Tycker detta är goda nyheter!! Jag är en av dom som är intresserad av denna hoj. Köpte i somras en ny ZX-6R men den saknar ju bl.a farthållare och IMU så detta kan ju bli en bra kompromiss.

För mig 25 år gammal och bor i medelstor stad är det helt omöjligt att försäkra en modern 1000cc. Går knappast att försäkra en 20 år gammal för den delen heller.

För egen del tycker jag det är kul med all tech. Även bra med ABS på en väghoj.
Tror på succé om den är vettig att försäkra!
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Hänger inte riktigt med här..
I slutet på 80-talet körde Kawasaki och framförallt Suzuki med 1100, Yamaha hade sin FZR1000. -92 lanserade Honda sin smått revolutionerande Fireblade på 893cc. Strax följde övriga fabrikanter efter med Suzuki RF 900, Kawasaki ZX9R. Yamaha utvecklade sin FZR1000 till Thunderace för att sedan slå till med ikonen R1 -98. Egentligen bara den nya versionen av ZX9R kunde vissa upp liknande prestanda. Efter ett par år hakade alla konkurrenter på Yamaha och gick upp till fulla 1000cc.
Nu ska alltså Yamaha lansera en 900?! Med en effekt mindre än sin egen YZF750R från -93, alltså en 32år gammal sporthoj?
Hjälp mig förstå hypen kring denna R9?
Du har fel. Den har både mer effekt och vrid. Framför allt massor av mer vrid. Dessutom i övrigt allt som trettio års teknisk utveckling innebär. Säkert en suverän hoj.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
De måste börja om då dagens sporthojar har alla 200 + hk och de flesta ligger på 250-300k numera i nypris.

Det vi ser idag är en nyare typ av sporthojar med ”gatvänliga” motorer. I mina ögon är CP3:an en bättre motor än en 600 radfyra för just gatkörning och bus i lägre farter. Så jag tycker att dessa hojar fyller ett tomrum och dessutom gör man det på ett annat sätt med motorer som är bättre lämpade för gemene man. Detta är min syn på det hela, rätt eller fel.
Det går givetvis att argumentera att det är "för mycket". Men de flesta glömmer att debatten varit densamma sedan 80-talet. GSXR1100 med 155 hästar var "kung" för en tonåring då och även om det fanns smidigare hojar så gav den mest respekt. Sverige förde moralpanikdebatt och försökte förbjuda allt över 100 hästar. Vissa märken strypte sina hojar, men det var lätt åtgärdat. Det var samma kultstatus runt R1 som hade lika mycket effekt men inte vägde som ett godståg.

Tyvärr "vinner" tråkmånsarna och det räcker med att titta här på Sporthoj. De som vill ha värstinghojar är allt färre och då kan man lura på kunderna mellanmjölk med dekaltrim.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det går givetvis att argumentera att det är "för mycket". Men de flesta glömmer att debatten varit densamma sedan 80-talet. GSXR1100 med 155 hästar var "kung" för en tonåring då och även om det fanns smidigare hojar så gav den mest respekt. Sverige förde moralpanikdebatt och försökte förbjuda allt över 100 hästar. Vissa märken strypte sina hojar, men det var lätt åtgärdat. Det var samma kultstatus runt R1 som hade lika mycket effekt men inte vägde som ett godståg.

Tyvärr "vinner" tråkmånsarna och det räcker med att titta här på Sporthoj. De som vill ha värstinghojar är allt färre och då kan man lura på kunderna mellanmjölk med dekaltrim.
Japp. 1994 minns jag Suzuki's reklamfolder. En rödsvart GSXR 1100, brutalare än allt annat. Jag var 16 och bläddrade sönder den där reklamfoldern.

Såg en helt ny parkerad utanför en "videobutik" som vi stod och ville kladda på. Men vi var uppfostrade till skillnad från dagens avkommor och det var "se men inte röra" som gällde.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det går givetvis att argumentera att det är "för mycket". Men de flesta glömmer att debatten varit densamma sedan 80-talet. GSXR1100 med 155 hästar var "kung" för en tonåring då och även om det fanns smidigare hojar så gav den mest respekt. Sverige förde moralpanikdebatt och försökte förbjuda allt över 100 hästar. Vissa märken strypte sina hojar, men det var lätt åtgärdat. Det var samma kultstatus runt R1 som hade lika mycket effekt men inte vägde som ett godståg.

Tyvärr "vinner" tråkmånsarna och det räcker med att titta här på Sporthoj. De som vill ha värstinghojar är allt färre och då kan man lura på kunderna mellanmjölk med dekaltrim.
Det finns ju fortfarande värstingsporthojar att köpa nya för den som vill betala för det?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det finns ju fortfarande värstingsporthojar att köpa nya för den som vill betala för det?
Absolut, även om priset från japanerna numer säger "Köp italienskt". Min poäng är snarare att varför betala 130 - 150 när man får mer hoj med billigare försäkring på Blocket? Jag kollade vad en R6 från 06 skulle kosta mig. 50-70' i inköp och 450 Sek i månaden i försäkring.

Vi är alla olika men för mig är valet mellan de två så pinsamt enkelt. R6 är bättre på allt som R9 försöker ha som säljargument.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
apropå prisvärd hoj så tror jag på ZZR 1400, i första hand från 2012 och fram.

-"Touringlok"! kanske många tänker, men den är rätt frän och smutt utan packväskor och med 4-1 system osv och en bakhjulsmaskin med sina nästan 1500cc och 200 bakhjulshäst.

Performance Sport varianten är också cool.

Prisvärd hoj som sagt. Tror inte försäkringen är så farlig heller vanligvis
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tycker detta är goda nyheter!! Jag är en av dom som är intresserad av denna hoj. Köpte i somras en ny ZX-6R men den saknar ju bl.a farthållare och IMU så detta kan ju bli en bra kompromiss.

För mig 25 år gammal och bor i medelstor stad är det helt omöjligt att försäkra en modern 1000cc. Går knappast att försäkra en 20 år gammal för den delen heller.

För egen del tycker jag det är kul med all tech. Även bra med ABS på en väghoj.
Tror på succé om den är vettig att försäkra!
Är för gammal inser jag när farthållare är bra på en sporthoj 🙄
ABS kan jag köpa men resten klarar jag mig gärna utan och ABS vill jag inte ha på bana
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Absolut, även om priset från japanerna numer säger "Köp italienskt". Min poäng är snarare att varför betala 130 - 150 när man får mer hoj med billigare försäkring på Blocket? Jag kollade vad en R6 från 06 skulle kosta mig. 50-70' i inköp och 450 Sek i månaden i försäkring.

Vi är alla olika men för mig är valet mellan de två så pinsamt enkelt. R6 är bättre på allt som R9 försöker ha som säljargument.

Jag tycker inte att detta är enbart ett R9 problem.

Varför köpa en panigale V4s för 330 papp när du kan köpa en gsxr 1000 k5 för 60k? Det blir också ett pinsamt enkelt val. Du kan applicera samma tankesätt på alla hojar, mer eller mindre.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag tycker inte att detta är enbart ett R9 problem.

Varför köpa en panigale V4s för 330 papp när du kan köpa en gsxr 1000 k5 för 60k? Det blir också ett pinsamt enkelt val. Du kan applicera samma tankesätt på alla hojar, mer eller mindre.

"Ingen" köper en V4 för att det har ett bra pris eller är prisvärd. Du köper den för att vara exklusiv och sticka ut. En Ducati har aldrig varit och skall aldrig vara prisvärd, det skulle döda varumärket.

Riskokarna är MC-världens VW och Volvo, de finns i många versioner och flera är intressanta. Men du köper dem knappast för att sticka ut. Därav haltar liknelsen ordentligt.

Min poäng är dock att dessa marknadsförs som moderna prestandamaskiner, när tekniken i praktiken gått bakåt på 20 år. Jag förstår alltför väl hur R&D resonerat, men marknadsavdelningarna är uppenbart vilseledande.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Absolut, även om priset från japanerna numer säger "Köp italienskt". Min poäng är snarare att varför betala 130 - 150 när man får mer hoj med billigare försäkring på Blocket? Jag kollade vad en R6 från 06 skulle kosta mig. 50-70' i inköp och 450 Sek i månaden i försäkring.

Vi är alla olika men för mig är valet mellan de två så pinsamt enkelt. R6 är bättre på allt som R9 försöker ha som säljargument.

ok, men som Bojje är inne på får man ju jämföra nytt mot nytt m, annars står sig ingen ny hoj? Och oavsett är det ju inte ett argument mot R9an som är en mer budgetorienterad kompromiss i mellanskiktet prestandamässigt jämfört med svindyra super/hyperbikes? Utan ditt problem är att du tycker att värstinghojarna är för dyra att köpa och äga? Förvisso en rimlig inställning, det tycker jag med, men inget argument som hör hemma i denna tråden?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
"Ingen" köper en V4 för att det har ett bra pris eller är prisvärd. Du köper den för att vara exklusiv och sticka ut. En Ducati har aldrig varit och skall aldrig vara prisvärd, det skulle döda varumärket.

Riskokarna är MC-världens VW och Volvo, de finns i många versioner och flera är intressanta. Men du köper dem knappast för att sticka ut. Därav haltar liknelsen ordentligt.

Min poäng är dock att dessa marknadsförs som moderna prestandamaskiner, när tekniken i praktiken gått bakåt på 20 år. Jag förstår alltför väl hur R&D resonerat, men marknadsavdelningarna är uppenbart vilseledande.
Okej då, vi skiter i panigalen.

Vad kostar en CBR 1000 idag? Instegsmodellen ligger på 280k. Billigaste är ändå ZX10R:en som ligger på drygt 230k. R1:an ligger på 246k.

CBR 600 tror jag ligger på 160-170 papp. R9:an landar väl där någonstans också. Jag tycker ändå att om man jämför nytt med nytt så är prissättningen rimlig. Sen ska vi inte ens nämna försäkringspremierna.

Håller också med om att det i mitt fall är mer värt att köra begagnat, men jag har också förståelse för folk som vill enbart köra nytt. I den sitsen är R9:an rimlig, spola fram tiden med 10-15 år så kommer det vara ännu svårare att hitta fina gamla literhojar.

Jag har mest invnändningar mot att jämföra gammalt mot nytt. Bara det jag vill få sagt! Kommer själv nog aldrig köpa en R9.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
ok, men som Bojje är inne på får man ju jämföra nytt mot nytt m, annars står sig ingen ny hoj? Och oavsett är det ju inte ett argument mot R9an som är en mer budgetorienterad kompromiss i mellanskiktet prestandamässigt jämfört med svindyra super/hyperbikes? Utan ditt problem är att du tycker att värstinghojarna är för dyra att köpa och äga? Förvisso en rimlig inställning, det tycker jag med, men inget argument som hör hemma i denna tråden?

Suck...
Min poäng är följande.

På Yamahas hemsida är R9 listad som "Supersport" med följande beskrivning:
Lanseringen av en ny R-modell har alltid varit ett stort ögonblick för Yamaha, och R9 är inget undantag. Den här nya Supersport-generationen utgör början på ett nytt kapitel. Men R9:s identitet har fortfarande sitt ursprung i Yamahas racing‑DNA. Från racingutvecklad teknik till MotoGP-design, R9 är en produkt av Yamahas racing på allra högsta nivå.

R9 har kvar många av de kännetecken från den MotoGP-inspirerade design som blivit synonym med Yamahas Supersport-modeller. Samtidigt visar R9 upp de framsteg som förväntas av en ny generation, medan fjädringen på R1-nivå och Brembo-bromsar fram ger den nivå av precision, manövrering och smidighet som Yamahas Supersport-serie är känd för.


I praktiken är den slöare och tyngre än en R6 från 99, men lanseras 25 år senare. Skulle du köpa en Nokia 3310 idag men säljargument om fantastisk upplösning på skärmen och snabbt internet via EDGE (föregångaren till 3G)?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
apropå prisvärd hoj så tror jag på ZZR 1400, i första hand från 2012 och fram.

-"Touringlok"! kanske många tänker, men den är rätt frän och smutt utan packväskor och med 4-1 system osv och en bakhjulsmaskin med sina nästan 1500cc och 200 bakhjulshäst.

Performance Sport varianten är också cool.

Prisvärd hoj som sagt. Tror inte försäkringen är så farlig heller vanligvis
- Förutom den lilla issue´n att den väger närmare 270 kg då.
Vet inte om den går att hårdbanta sådär 70 pannor?
 
Nyheter
Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Top