"Ingen" köper en V4 för att det har ett bra pris eller är prisvärd. Du köper den för att vara exklusiv och sticka ut. En Ducati har aldrig varit och skall aldrig vara prisvärd, det skulle döda varumärket.
Riskokarna är MC-världens VW och Volvo, de finns i många versioner och flera är intressanta. Men du köper dem knappast för att sticka ut. Därav haltar liknelsen ordentligt.
Min poäng är dock att dessa marknadsförs som moderna prestandamaskiner, när tekniken i praktiken gått bakåt på 20 år. Jag förstår alltför väl hur R&D resonerat, men marknadsavdelningarna är uppenbart vilseledande.
Okej då, vi skiter i panigalen.
Vad kostar en CBR 1000 idag? Instegsmodellen ligger på 280k. Billigaste är ändå ZX10R:en som ligger på drygt 230k. R1:an ligger på 246k.
CBR 600 tror jag ligger på 160-170 papp. R9:an landar väl där någonstans också. Jag tycker ändå att om man jämför nytt med nytt så är prissättningen rimlig. Sen ska vi inte ens nämna försäkringspremierna.
Håller också med om att det i mitt fall är mer värt att köra begagnat, men jag har också förståelse för folk som vill enbart köra nytt. I den sitsen är R9:an rimlig, spola fram tiden med 10-15 år så kommer det vara ännu svårare att hitta fina gamla literhojar.
Jag har mest invnändningar mot att jämföra gammalt mot nytt. Bara det jag vill få sagt! Kommer själv nog aldrig köpa en R9.