Nya Yamaha R9

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Suck...
Min poäng är följande.

På Yamahas hemsida är R9 listad som "Supersport" med följande beskrivning:
Lanseringen av en ny R-modell har alltid varit ett stort ögonblick för Yamaha, och R9 är inget undantag. Den här nya Supersport-generationen utgör början på ett nytt kapitel. Men R9:s identitet har fortfarande sitt ursprung i Yamahas racing‑DNA. Från racingutvecklad teknik till MotoGP-design, R9 är en produkt av Yamahas racing på allra högsta nivå.

R9 har kvar många av de kännetecken från den MotoGP-inspirerade design som blivit synonym med Yamahas Supersport-modeller. Samtidigt visar R9 upp de framsteg som förväntas av en ny generation, medan fjädringen på R1-nivå och Brembo-bromsar fram ger den nivå av precision, manövrering och smidighet som Yamahas Supersport-serie är känd för.


I praktiken är den slöare och tyngre än en R6 från 99, men lanseras 25 år senare. Skulle du köpa en Nokia 3310 idag men säljargument om fantastisk upplösning på skärmen och snabbt internet via EDGE (föregångaren till 3G)?

Tycker ändå jämförelsen är fel. R9:an matchar r6 på alla sätt förutom effekt/viktförhållandet. Dessutom har den elektroniken som saknas på gamla r6or. Nokia jämförelsen är väldigt haltande.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
- Förutom den lilla issue´n att den väger närmare 270 kg då.
Vet inte om den går att hårdbanta sådär 70 pannor?
264 kg våt. Inte speciellt tyngre än en Busa.
10-15 kg är nog inga problem att bli av med

Och varför skulle det vara något negativt med lite tyngd om man inte smiskar gokartbana.

Lätt i jämförelse med lok från 80-talet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Absolut, även om priset från japanerna numer säger "Köp italienskt". Min poäng är snarare att varför betala 130 - 150 när man får mer hoj med billigare försäkring på Blocket? Jag kollade vad en R6 från 06 skulle kosta mig. 50-70' i inköp och 450 Sek i månaden i försäkring.

Vi är alla olika men för mig är valet mellan de två så pinsamt enkelt. R6 är bättre på allt som R9 försöker ha som säljargument.
Ja, fast så är det väl alltid, att man får mer för pengarna om man köper begagnat än om man köper nytt? :va
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
264 kg våt. Inte speciellt tyngre än en Busa.
10-15 kg är nog inga problem att bli av med

Och varför skulle det vara något negativt med lite tyngd om man inte smiskar gokartbana.

Lätt i jämförelse med lok från 80-talet
- Alltså jag gillar ZX14, men för mycket vikt tar bort lite av rolighetsfaktorn tycker jag. Kunde man skala sisådär 50 kg från den besten så vore den superintressant.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag tror att mycket av åsikterna handlar om användningsområde. För mig som kör gata ibland och bana ibland så tror jag att den skulle passa bra.
Med tanke på hur populära Triumph Street triple och Aprilia Rs/touno 660 har blivit på bandagar så tror jag att R9an kan bli helt perfekt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Suck...
Min poäng är följande.

På Yamahas hemsida är R9 listad som "Supersport" med följande beskrivning:
Lanseringen av en ny R-modell har alltid varit ett stort ögonblick för Yamaha, och R9 är inget undantag. Den här nya Supersport-generationen utgör början på ett nytt kapitel. Men R9:s identitet har fortfarande sitt ursprung i Yamahas racing‑DNA. Från racingutvecklad teknik till MotoGP-design, R9 är en produkt av Yamahas racing på allra högsta nivå.

R9 har kvar många av de kännetecken från den MotoGP-inspirerade design som blivit synonym med Yamahas Supersport-modeller. Samtidigt visar R9 upp de framsteg som förväntas av en ny generation, medan fjädringen på R1-nivå och Brembo-bromsar fram ger den nivå av precision, manövrering och smidighet som Yamahas Supersport-serie är känd för.


I praktiken är den slöare och tyngre än en R6 från 99, men lanseras 25 år senare. Skulle du köpa en Nokia 3310 idag men säljargument om fantastisk upplösning på skärmen och snabbt internet via EDGE (föregångaren till 3G)?
Fast sådär har tillverkarna alltid skrivit, även när det är typ en slö fyrtakts 125a med sporthojskåpor. Värdera hojen på dess kvaliteter istället för att hänga upp dig på fluffiga marknadsföringsharanger?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att denna hoj måste ses ur nutidens perspektiv. Alltså vår politiskt korrekta och miljömedvetna nutid där myndigheter såväl som andra organisationer gör sitt bästa för att döda motorcyklismen. Sett ur detta perspektiv kommer R9 att vara en klockren homerun...!

Fler än en motorcykeltillverkare har uppenbarligen svårt att uppfylla lagstadgade emissionskrav med literklubbor på 200+ hk. Och lyckas man fuska sig runt reglementet så blir de ändå inte några storsäljare då försäkringen dödar dem för gatbruk. Således förefaller den valda motorn vara helt rätt för en volymmodell, eftersom literklubban blir exklusiv för väldigt nischade modeller eller oreggade banhojar.

Chassie, fjädring och bromsar är dessutom några nivåer högre än en gammal tjejhundra eller en begagnad och väl nedsunkad tusenkubikare. Således är R9 ett ytterst lämplig objekt för att bygga bandagsraket.

Att den sedan är full med elektronik är inget jag önskar, men helt ofrånkomligt i nutiden. Elektronik som kostar nada men ger massor med säljargument.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag tror också vi glömmer en väsentlig sak här och det är målgruppen.

Vi på detta forum är INTE målgruppen för R9:an.
Det är 20-30åringar som idag är mycket mer försiktiga än vi var vilket syns i alla mätningar gällande alkoholdebut, flytta hemifrån och allmänt risktagande.
För oss som blev glada när fireblade, gsxr 1100 och ninjor uppdaterades och fick bromsar som faktiskt var dimensionerade för de hastigheter hojen klarade och att chassiet inte började självsvänga och hade en styrdämpare gjord av mjukglass. Det kanske inte är så konstigt att vi tycker att en "toksäker" hoj med mindre hk är lika rolig som att se färg torka...
Vår inställning är ju att det är vi och vår skicklighet som är skillnaden då hojen alltid är bättre än oss och vi behöver bara bli bättre piloter.
Detta är inte de nya generationerna intresserade av utan är nöjda med ett fräckt utseende och vad dom tror bra prestanda. Att fördjupa sig och försöka mästra hojen är inte intressant då dagens hojar inte behöver mästras i samma utsträckning.

Jag håller med alla om att R9a:an är en mellanmjölkshoj som inte på något sätt förtjänar namnet supersport eller R framför sin siffra.
 
Last edited:

Snurresprit

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2023
Hoj
KTM 690 Duke 2016, BMW R1200RS 2018, Kawasaki KLX230 2020, Ducati Multistrada V4 PP 2022, Kawasaki Ninja ZX-4RR 2024
Tycker resonemanget i den här tråden påminner om hur de ojades, stånkade och stönades efter att Kawasaki lanserade ZX-4RR. Då var det många som hade uppfattningen att ingen skulle köpa den. När den väl anlände hos handlarna blev de inte stående att samla damm. Istället blev det ganska snart svårt att få tag i en. Misstänker att även R9an kommer sälja hyggligt.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Är det inte mycket skrik för lite ull än på en maskin knappt några testat? Tycker det är bra av Yamaha att försöka bygga roliga maskiner som passar in i den framtvingade marknaden av emissionskrav som sedan toppas av försäkringsproblematik, vad skall de annars göra? Kolla nya Panigale V4s, sjuk prestande på pappret och en onekligen frän design men vilken dödlig sporthojare kan försäkra den?

R9 ser ju ändå ganska bra ut(visst smaken är som baken) men kommer säkert låta lite trist original...men ändå. Blir nog bra.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Yta utan substans ligger i tiden. Därför ser marknadsföringen ut som den gör. I själva verket handlar det om en motorcykel vars mål inte är prestanda utan försäljning, det är i detta segment pengarna ska dras in. Resultatet är mellanmkölk, men kom ihåg att det är en dryck som passar många och att det är målet med övningen.

Dessa motorcyklar har en extremt viktig roll. De är till för att säkra återväxten och framtiden.

För att ta ett närliggande exempel. Fru Embargo har nyligen köpt en xsr700. Hon övningskör på den.

För mig är den för välkammad (och slö) och ger väl iofs mer kickar än att åka buss men...
För henne är den trevlig, trygg och safe. Precis rätt upplevelse.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror att potential finns för en bra sporthoj för gata.
117hk säger inte så mycket, vad som är intressant när man kör, och inte specifikationsrunkar framför sina motindivider på ölhaket är effektkurvan, hur mycket effekt du faktiskt får ut när du vrider på rullen. Effekten är snarlik vad jag har i Falcon, och den är bra mycket roligare att köra än Gixxern jag hade innan som lämnade närmare 150hk, trots mer vikt.
Anledningen är att medan Gixxern hade lång utväxling och skulle upp över 13000rpm för att lämna sin maxeffekt, vilket den gjorde någon gång i en omkörning på stor bred väg, så levererar Aprilian 120hk ur varje kurva, alla växlar på vilken liten bakgata som helst. Vid varvtal där man skall vara glad om man får 60-70hk ur Gixxern.

En trea med 600cc-ish effekt, men stark effektkurva låter inte alls tokigt på en krokig 60-väg ute på vishan.

Får man lite mer överlevbar körställning på köpet så är det bara vinst.

Sedan så är det inte en ersättare till superbiken R1, men det är inte på något sätt meningen heller.

Sedan så vill jag gärna ha bra fjädring och schyssta bromsar, risken är att de gör den för mjuk. Traction control, abs, och annat nonsens är jag inte heller intresserad av, effektivt i MotoGP, visst, men jag sätter inga varvtider, en sporthoj ska sladdas och wheelas med!

Det lämnar jag bedömningen till att man fått köra den.

Priset kan jag skriva under på, det är sjukt, vi talar inte om speciellt många år sedan när superbiken låg där, och det var mycket pengar då också, för en betydligt mer extrem cykel.
Dessutom så har MT serien den delar mycket med gjort succe mycket genom att vara relativt förmånlig.
Men, tiden då hoj var ett motorintresse för den som inte hade råd med bil, är över och förbi, det är bara att inse.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst, man måste inte ha en racehoj med regplåt och blinkers när man harvar runt på vägarna, men det är jävligt kul. Och R-hojar är något speciellt, R'et betyder att det är rå prestanda. Att då kalla en mellanmjölkshoj, som säkert är kul och har sin nisch, för R-hoj rimmar illa. Då vill man bara återanvända en kult för att kunna sälja något annat.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Visst, man måste inte ha en racehoj med regplåt och blinkers när man harvar runt på vägarna, men det är jävligt kul. Och R-hojar är något speciellt, R'et betyder att det är rå prestanda. Att då kalla en mellanmjölkshoj, som säkert är kul och har sin nisch, för R-hoj rimmar illa. Då vill man bara återanvända en kult för att kunna sälja något annat.
Motorn kan jag förstå att folk kan tycka att det är mellanmjölk, men resten? Håller inte riktigt med om det. Som Alatalo skrev så är resten av hojen några nivåer över de gamla R-hojarna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Motorn kan jag förstå att folk kan tycka att det är mellanmjölk, men resten? Håller inte riktigt med om det. Som Alatalo skrev så är resten av hojen några nivåer över de gamla R-hojarna.
Gamla R-hojar ja, CB750 och 900 var ju värstinghojar också en gång i tiden, nu spöar en ER6a deras chassin och bromsar med hästlängder. Man ska väl ändå jämföra med motsvarande av samma generation?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Problemet är att vi är gamla och irrelevanta. Stor skärm, mycket lull-lull, och ett rejsigt utseende tror jag tilltalar många yngre förare.

Lågt effektuttag bidrar säkert till en skottsäker motor, vilket troligen resulterar i färre garantiärenden för Yamaha.

Tror de kommer tjäna pengar på denna modellen. Även om jag själv inte vill ha en.
 
Nyheter
GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Top