Nya ZX-4R

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Snälla, snälla.... kommer den till Sverige?

 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Djävlar den är intressant på riktigt ?
Ja eller hur.

Enligt andra källor (mcn tex) så ska den till skillnad från ZX-25R komma till europa.

Vad är ett rimligt pris för en sån i Sverige? Den måste vara dyrare än paralleltwinnarna i samma klass eftersom det är en fyra. Frågan är bara hur mycket? En ninja 400 (parallelltwin) kostar 70-75k ny idag.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ja, den är väldigt tung. Vet dock inte om man räknar med alla vätskor där eller inte.

Man kan nog lätta en hel del om man ska köra racing med den.
Tror Euro5-kravet lägger till en del kilo, så ja finns nog mycket som kan plockas bort om man vill lätta.

Katalysator 5kg och ljuddämpare 4kg kan ju ersättas med kolfiberdämpare på 2kg t'ex. Sen har den säkert en del del annat som "exup"-ventil med styrdorn/servo osv osv.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I princip cool med en ny zxr 400, men i slutändan så verkar det endast vara effekten som är 90-tal, vikten ligger över, och risken är väl asstor att det inte blir något 90-tals pris heller.
 

Snurresprit

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2023
Hoj
KTM 690 Duke 2016, BMW R1200RS 2018, Kawasaki KLX230 2020, Ducati Multistrada V4 PP 2022, Kawasaki Ninja ZX-4RR 2024
I princip cool med en ny zxr 400, men i slutändan så verkar det endast vara effekten som är 90-tal, vikten ligger över, och risken är väl asstor att det inte blir något 90-tals pris heller.
Jo den kommer till svedala i höst. Pris som en Z900 skulle jag tro.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Min ZX-6R väger alltså 4 Kg mer men har 130 Hp jämfört med 80Hp.
Årsm. 2020 som jag har är dock den sista som fick komma till Sverige.

ZX10R och ZX4R klarar alltså Euro5 men inte ZX6R.
Märkligt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nä det är väl Ninja 400 som finns där.
Inte ZX-4R
Så var det nog.

Lite mera om ZX-4R:

Varför väger ZX-4R mera än Ninja 400?
188 kg vs. 168 kg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så var det nog.

Lite mera om ZX-4R:

Varför väger ZX-4R mera än Ninja 400?
188 kg vs. 168 kg
Den har fler cylindrar, och förhoppningsvis mer fjädring, bromsar, etc.

Varför den väger mer än en K6 Gsx-r 750 undrar jag mer då.
150kg torr, riktigt racigt styv, och 5000€, då hade jag varit sugen.

Jag är inte det minsta intresserad av varesig abs, eller euro 5.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Den har fler cylindrar, och förhoppningsvis mer fjädring, bromsar, etc.
Ja man ser ju direkt på bilderna USD-gafflar och dubbla skivor fram t'ex. Man ser även avsevärt större katt under och enorm ljuddämpare ;)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
150kg torr så hade den kostat 50000€. :D
Ja, men den hade inte behövt göra det. 150kg torrt på en sådan är 13kg under en 15 år gammal gixxer med nästan dubbla slagvolymen.
Fullt genomförbart utan exotiska material etc. Man bara lämnar bort allt paller som man inte vill ha, eller betala för.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ja, men den hade inte behövt göra det. 150kg torrt på en sådan är 13kg under en 15 år gammal gixxer med nästan dubbla slagvolymen.
Fullt genomförbart utan exotiska material etc. Man bara lämnar bort allt paller som man inte vill ha, eller betala för.
Nu är ju både ABS och Euro5 krav för att få sälja en landsvägsreggad MC i Europa.

Så antingen får du försöka övertala EU att deras regler är trams så de ändrar, flytta till ett land utanför EU, hålla dig till äldre hojar, eller köpa en Euro5-hoj med ABS och plocka bort allt du inte vill ha på den. Eller vänta tills de släpper en ej gatlaglig RR-version

Såg nu även att det är Kerb weight 188Kg de anger, så vad torrvikten är vet vi ju inte.

"
Kerb/Wet Weight:

Kerb weight refers to the weight of the bike in a ride ready state. It means it has all the fluids in the right places and it is really to be ridden at the moment go. The list of fluids in the bike is as follows:

  • Engine Oil
  • Brake Oil
  • Gear Oil
  • Fork Oil
  • Coolant (If present)
  • Gasoline/Petrol"
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu är ju både ABS och Euro5 krav för att få sälja en landsvägsreggad MC i Europa.

Så antingen får du försöka övertala EU att deras regler är trams så de ändrar, flytta till ett land utanför EU, hålla dig till äldre hojar, eller köpa en Euro5-hoj med ABS och plocka bort allt du inte vill ha på den. Eller vänta tills de släpper en ej gatlaglig RR-version
Ja, fast det är ju det för att branschens egna lobbyister kommit med lagförslag som gör att de kan begära mer pengar.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top