Som sagt, jämförelsen med mitt gamla as till hoj var mest raljant och syftade främst till att belysa en uppenbar skevhet när vi pratar prestanda per krona och småkubik kontra större motorer.
Vill du ha en mer relevant jämförelse så absolut, då jämför vi:
The Kawasaki Ninja® ZX™-4R ABS motorcycle features a class-leading 399cc engine, a supersport chassis, advanced rider support systems, and aggressive styling.
www.kawasaki.com
MSRP $9700
Page Not Found | Kawasaki Motors Corp., U.S.A.
www.kawasaki.com
MSRP $10700
ZX-6R väger alltså ca 7 kg mer än ZX-4R men har ca 130 hästar istället för 80 och kostar sisådär 10% mer än lillebror... Vem tycker att ZX-4R verkar som en bra deal i jämförelse?
För att ha någon slags existensberättigande så måste en mindre hoj väga upp för sina nackdelar på något sätt. Vill du krympa ner motorn och tumma på prestandan så får du sänka pris och tjänstevikt REJÄLT, annars finns det absolut inget syfte med den här typen av hoj i mitt tycke.
Om den inte riktar in sig på en marknad med specifika cc-gränser såklart, men något sådant system (där en 400 passar in i någon slags egen gruppering) har vi ju inte riktigt i Sverige.