Nya ZX-4R

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bevisligen inte bara du :gnissla Jag menar, argument som "Man kan pressa hårdare och riktigt tukta hojen utan att det går så in i helvete fort" låter i mina öron skrämmande likt den gamla goda undanflykten "Om jag körde sporthoj skulle jag köra ihjäl mig DirekCt" :hihi Vad är problemet egentligen? Bara för att effekten finns där så måste man väl inte nyttja precis allt alltid, eller? :va "Med 1000cc blir det inte mycket fullgas på gata", måste man alltid gasa fullt då? Tycker man att det går obehagligt fort så behöver man väl inte gasa mer än nödvändigt? :va Eller riktar sig 400-segmentet enbart till folk som har noll finkänslighet i gasnäven och bara kan ge antingen allt eller inget? :va :hihi Kan väl möjligen köpa att det blir svårare att köra över sin egen förmåga om man har en svagare hoj, men har man taskig gaskontroll kanske man ska fundera på att montera ett trottelstopp eller dylikt istället för att intala sig själv att man behöver en helt ny hoj... :gnissla :rofl

Sen upptäcker man att där det betyder något går det minst lika fort på en liten hoj som en stor, oftast lite snabbare till och med, och gör lika ont när man gör fel....
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Näe, det finns ett nöjje i att försöka få ut det mesta ur en långsammare hoj. Det gör det helt klart. Varför tror du att SV650 blivit en sån ikon?

Det är roligt att jobba hojen helt enkelt, jobba med kroppsvikten för att få ut max kurvastighet, arbeta växellådan för att hålla motorn i effektbandet... Det har inte att göra med att inte kunna gasa mindre och köra ihjäl sig med en Hyabusa, men många har inte kapaciteten att faktiskt jobba en 1000-kubikare ens på bana, och att göra det på gata är rent idiotiskt även om du kan.

Att det inte är för alla är väl en annan sak.
Det finns också ett nöjje i en literklubba där 200hk motor dominerar hela upplevelsen, den kraften som vanliga dödliga aldrig annars får uppleva någon annan stans än på en stor sporthoj.
Det kommer inte denna att leverera. Men det är inte meningen heller. Att döma den på de kriterierna är därför poänglöst.
Fast det argumentet håller ju bara så långt. Varför har de då bemödat sig med att plocka fram en ylande 400 på 80 hästar? Är det nu meningen att hojen ska vara trött kan de ju lika gärna sätta en 20 hästars enstånka i samma chassi och kränga hojen med argument som att "Med denna får du VERKLIGEN jobba" :hihi

Jaja, jag kommer nog aldrig att förstå syftet med just denna hoj riktigt. För min del så känns det som att ska man kategorisera den så passar den bäst i ett segment som redan är fullt av hojar som gör samma sak som den fast bättre, den är såpass jämförbar med en 600 på alla plan utom effekten och då har jag svårt att se syftet med den. Hade haft lättare att fatta poängen om den både vägt och kostat bra mycket mindre, då hade den platsat i en alldeles egen kategori.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fast det argumentet håller ju bara så långt. Varför har de då bemödat sig med att plocka fram en ylande 400 på 80 hästar? Är det nu meningen att hojen ska vara trött kan de ju lika gärna sätta en 20 hästars enstånka i samma chassi och kränga hojen med argument som att "Med denna får du VERKLIGEN jobba" :hihi

Jaja, jag kommer nog aldrig att förstå syftet med just denna hoj riktigt. För min del så känns det som att ska man kategorisera den så passar den bäst i ett segment som redan är fullt av hojar som gör samma sak som den fast bättre, den är såpass jämförbar med en 600 på alla plan utom effekten och då har jag svårt att se syftet med den. Hade haft lättare att fatta poängen om den både vägt och kostat bra mycket mindre, då hade den platsat i en alldeles egen kategori.
Motorerna skall klara euro5. Där har du saken..

Gsxr borta, R6 borta. O säkert flera
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Motorerna skall klara euro5. Där har du saken..

Gsxr borta, R6 borta. O säkert flera
Borta och borta, nu var det väl inte så länge sedan en del av dem slutade säljas så vill man ha en sportig hoj i den här viktklassen kan man säkert hitta en fräsch 600 av fjolårets modell. Mycket möjligt att 400 blir det som dominerar detta segment av hojar framöver, men där är vi väl ändå inte riktigt än?

Jaja, ska sluta söla ner tråden med mitt gnäll.

Hoppas att den motsvarar era förväntningar, ni som nu ser fram emot hojen :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Borta och borta, nu var det väl inte så länge sedan en del av dem slutade säljas så vill man ha en sportig hoj i den här viktklassen kan man säkert hitta en fräsch 600 av fjolårets modell. Mycket möjligt att 400 blir det som dominerar detta segment av hojar framöver, men där är vi väl ändå inte riktigt än?

Jaja, ska sluta söla ner tråden med mitt gnäll.

Hoppas att den motsvarar era förväntningar, ni som nu ser fram emot hojen :)
Jag tycker den är cool. Det jag gillar med små fyror är att de varvar som en geting. Det är rätt coolt. Nu vet jag inte vad denna varvar men hade gärna haft något ettrigt som måste köras rumt 18krpm
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag tycker den är cool. Det jag gillar med små fyror är att de varvar som en geting. Det är rätt coolt. Nu vet jag inte vad denna varvar men hade gärna haft något ettrigt som måste köras rumt 18krpm
Tyvärr så ger länge slaglängd mer komplett förbränning vilket är nödvändigt för nya avgaskrav. Så extremt kortslagiga högvarviga "screamers" får vi nog inte mer ☹️
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Finns det någon gräns vid 400 i dessa länder?

Annars fattar jag inte grejen, jag har redan en rad4 som varvar 15´ och väger 180 fast min har effekt som matchar chassivikten...

Sen fattar jag absolut att R6an endast sålde några få ex, det är ju samma hoj som 2008(plus lite elektronik osv då men det som betyder något, ram motor sving)och prisad nästan som en 1000.

Har funderat på att byta men jag får ju inget annat än tom plånbok av den affären, gaffel/bakdämp är bättre men med öhlins i så är det ingen märkbar skillnad, inga normala racedäck behöver elekronik för att få ner effekten i backen på en 600 utan det enda den kan göra är att strypa bort effekt så det går låmgsammare, snyggt instrument då men tittar ändå mest på loggern så det finns inget för mig i ett byte.

På gata finns ju lite att hämta med elektroniken då, och abs(som faktiskt är välfungerande i okontrollerbara miljöer som gata är)men då finns ju 1000 för nästan samma pris och som utvecklats till nu med så varför köpa ny r6 när första modellen 2016 är likadan?
Ofta säljs även denna av gatåkaren efter ett år eller tre till avsevärt lägre pris för att byta till större/annat(är ju inte så jävla kul att köra racehoj på gata och r6 är väldigt racig redan orginal och riktigt jävla obekväm att toura runt på...)

Men fan, är ju gammal så det är säkert därför jag inte fattar. D

Många asiatiska länder klassar allting över 250 som lyxvara med diverse skatt och sånt. Läste alldeles nyss om någon från antingen Malaysia eller liknande som sa att allting över 250 blir hutlöst dyrt. En BMW 310 som i USA kostar 5900 dollar ligger på 12000 dollar, en Ducati Panigale som i USA kostar 40 000 dollar kostar 140 000 dollar osv.
Förr vet jag att man inte fick sälja större hoj än 400 cc i Japan. Det var inte olagligt att äga så de som vill ha större fick importera från Hong Kong. Därifrån tror jag just 400 cc som motorstorlek kommer ifrån och på 90-talet hade vi en omfattande gråimport av RVF 400, GSXR 400, ZXR400 osv som varvade massor och var riktigt skojiga att köra... :D

Bra artikel om dessa hojar:


Apropå gammal: Its weird when I am at the same age as old people... :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Många asiatiska länder klassar allting över 250 som lyxvara med diverse skatt och sånt. Läste alldeles nyss om någon från antingen Malaysia eller liknande som sa att allting över 250 blir hutlöst dyrt. En BMW 310 som i USA kostar 5900 dollar ligger på 12000 dollar, en Ducati Panigale som i USA kostar 40 000 dollar kostar 140 000 dollar osv.
Förr vet jag att man inte fick sälja större hoj än 400 cc i Japan. Det var inte olagligt att äga så de som vill ha större fick importera från Hong Kong. Därifrån tror jag just 400 cc som motorstorlek kommer ifrån och på 90-talet hade vi en omfattande gråimport av RVF 400, GSXR 400, ZXR400 osv som varvade massor och var riktigt skojiga att köra... :D

Bra artikel om dessa hojar:


Apropå gammal: Its weird when I am at the same age as old people... :)
Hade inte vi någon typ 600cc gräns på 80-talet som gjorde att alla hojar över det blev snordyra att försäkra? Har för mig att cbx600e bara såldes i sverige och egentligen var en 650 man moddat med andra foder.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Många asiatiska länder klassar allting över 250 som lyxvara med diverse skatt och sånt. Läste alldeles nyss om någon från antingen Malaysia eller liknande som sa att allting över 250 blir hutlöst dyrt. En BMW 310 som i USA kostar 5900 dollar ligger på 12000 dollar, en Ducati Panigale som i USA kostar 40 000 dollar kostar 140 000 dollar osv.
Förr vet jag att man inte fick sälja större hoj än 400 cc i Japan. Det var inte olagligt att äga så de som vill ha större fick importera från Hong Kong. Därifrån tror jag just 400 cc som motorstorlek kommer ifrån och på 90-talet hade vi en omfattande gråimport av RVF 400, GSXR 400, ZXR400 osv som varvade massor och var riktigt skojiga att köra... :D

Bra artikel om dessa hojar:


Apropå gammal: Its weird when I am at the same age as old people... :)

Hade bestämt för mig det var 750 i Japan som var Max i trafik, och ett krav att kunna resa upp den så uppkörningen började med hojen liggande på sidan sen var det bara att ställa upp den.

Aja, minnet. . . ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hade inte vi någon typ 600cc gräns på 80-talet som gjorde att alla hojar över det blev snordyra att försäkra? Har för mig att cbx600e bara såldes i sverige och egentligen var en 650 man moddat med andra foder.
Jo jag har också ett sådant minne, det var nåt med just CB650 att den hamnade i fel försäkringsklass?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Fan va gamla vi börjar bli :) Allt norr om 600cc var ju oförsäkringsbart ju!
750 var ju över 100hk!!
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Var inne på ProBike idag och pratade om denna hojen. De hade fått in att den var beställningsbar osv men väntade fortfarande på försäkringsbolagen. Säljaren jag pratade med verkade ganska övertygad om att den skulle bli snordyr att försäkra precis som övriga sporthojar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Näe, det finns ett nöjje i att försöka få ut det mesta ur en långsammare hoj. Det gör det helt klart. Varför tror du att SV650 blivit en sån ikon?

Det är roligt att jobba hojen helt enkelt, jobba med kroppsvikten för att få ut max kurvastighet, arbeta växellådan för att hålla motorn i effektbandet... Det har inte att göra med att inte kunna gasa mindre och köra ihjäl sig med en Hyabusa, men många har inte kapaciteten att faktiskt jobba en 1000-kubikare ens på bana, och att göra det på gata är rent idiotiskt även om du kan.

Att det inte är för alla är väl en annan sak.
Det finns också ett nöjje i en literklubba där 200hk motor dominerar hela upplevelsen, den kraften som vanliga dödliga aldrig annars får uppleva någon annan stans än på en stor sporthoj.
Det kommer inte denna att leverera. Men det är inte meningen heller. Att döma den på de kriterierna är därför poänglöst.

SV650 blev väl ändå en ikon för att den hade ett väldigt agilt på gränsen till nervöst chassi och en körställning som bjöd in till att köra på hörntänderna. Inte för att den hade lite effekt eller relativt tråkig motorkaraktär iaf… samma vikt som denna hojen tråden handlar om för övrigt, ca 190 kg våtvikt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
SV650 blev väl ändå en ikon för att den hade ett väldigt agilt på gränsen till nervöst chassi och en körställning som bjöd in till att köra på hörntänderna. Inte för att den hade lite effekt eller relativt tråkig motorkaraktär iaf… samma vikt som denna hojen tråden handlar om för övrigt, ca 190 kg våtvikt.
Ja, lite av poängen är ju att där finns annat än motor att hämta...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hade inte vi någon typ 600cc gräns på 80-talet som gjorde att alla hojar över det blev snordyra att försäkra? Har för mig att cbx600e bara såldes i sverige och egentligen var en 650 man moddat med andra foder.
När jag tog mitt körkort på 80-talet var det klasserna
125
126-400
401-600
601-
som gällde. Minns inte om där var en klass över 1000 cc också
Tex RD350 var tokbillig att försäkra då men det ändrades efter några år.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När jag tog mitt körkort på 80-talet var det klasserna
125
126-400
401-600
601-
som gällde. Minns inte om där var en klass över 1000 cc också
Tex RD350 var tokbillig att försäkra då men det ändrades efter några år.
Så var det ja...:)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top