nybörjare, ang. skydden

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Omkostnader är beroende på hur mycket du kör.

Stora haverier tillhör ovanligheterna ändå...

Men det man gör av med på ett år är väl (beroende på hur mycket man kör):

Några oljebyten (ca 500 kr)
1-2 bakdäck (ca 1500 kr)
ev 1 framdäck (ca 600 kr)
2-3 uppsättningar bromspads (ca 700 kr)
1 drivpaket (1500 kr)
några enstaka plastdetaljer (ca 500-600 kr)
ett byte gaffelolja + packboxar (300 kr)
byte av glykol (ca 200 kr)
byte av kolv med tillhörande packningar (ca 1500 kr)
byte av några tändstift (ca 400 kr)

Bensin + 2-t olja (körning 15 tillfällen á 10 liter) (ca 3000 kr)

Summa omkostnader ca 10. 800 kr på ett helt år

Andra omkostnader som tillkommer vid körning på bana...

Klubbavgift ca 250 kr
Banavgift för helår ca 500-1000 kr
Transport till och från crossbana (?)

Ungefärliga kostnader som kan variera lite beroende på hoj, hur och hur mycket du kör, om du även vill tävla (licens och anmälningsavgifter) hur långt du har till en bana...

/GG
 

kozonax

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
hemma
Hoj
hoppas på en snart :D
Omkostnader är beroende på hur mycket du kör.

Stora haverier tillhör ovanligheterna ändå...

Men det man gör av med på ett år är väl (beroende på hur mycket man kör):

Några oljebyten (ca 500 kr)
1-2 bakdäck (ca 1500 kr)
ev 1 framdäck (ca 600 kr)
2-3 uppsättningar bromspads (ca 700 kr)
1 drivpaket (1500 kr)
några enstaka plastdetaljer (ca 500-600 kr)
ett byte gaffelolja + packboxar (300 kr)
byte av glykol (ca 200 kr)
byte av kolv med tillhörande packningar (ca 1500 kr)
byte av några tändstift (ca 400 kr)

Bensin + 2-t olja (körning 15 tillfällen á 10 liter) (ca 3000 kr)

Summa omkostnader ca 10. 800 kr på ett helt år

Andra omkostnader som tillkommer vid körning på bana...

Klubbavgift ca 250 kr
Banavgift för helår ca 500-1000 kr
Transport till och från crossbana (?)

Ungefärliga kostnader som kan variera lite beroende på hoj, hur och hur mycket du kör, om du även vill tävla (licens och anmälningsavgifter) hur långt du har till en bana...

/GG


jätte bra svar!!!
jag kommer köra på ett grustag som finns här, grusvägar och åkrar!
så crossen blir väll inte jätte sliten av det?
kan inte skruva nått själv men man får väll lära sig :D :tummenupp
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
jätte bra svar!!!
jag kommer köra på ett grustag som finns här, grusvägar och åkrar!
så crossen blir väll inte jätte sliten av det?
kan inte skruva nått själv men man får väll lära sig :D :tummenupp

Tror nog att du VILL lära dig med tanke på vad firmorna tar för timpenning.

En tvåtaktare är inte alltför komplicerad att skruva med. Att vara med i en motocrossklubb kan ha sina fördelar... Lättare att fråga någon om råd om man inte vet hur man skruvar...

Går du med i FMCK så får du "skruva-utbildning" och köra hoj på försvarets bekostnad! :tummenupp En bra skola för beginners..

Motorcrossklubbarna brukar även ha "bytesdagar" där man billigt kan komma över diverse utrustning, skydd och andra "bra att ha-grejor"!

Även i sandtag och åkermark slits hojen.. :D

/GG
 
Last edited:

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Så här löd mitt recept när jag körde cross o gick i skolan:
Hoj. Suzuki 125 -93= för gammalt, försök satsa på nåt så fräscht som möjligt du kommer ha igen de.

skydd: Sprang över till grannen som jag visste kört cross förut och tiggde till mig alla hans gamla skydd. stövlarna va så små o stela att jag fick köra barfota i dom haha :) men dom var gratis. Sån tur kan inte alla ha men tänk efter om du vet nån gammal crossåkare som lagt hjälmen på hyllan? Kanske bara vill bli av med skiten.

Sen däck duger att åka på begagnade om man bara som vi ska bröta i skogen och på grus väg. Jag hämtade mina däck i en container när de var sm på annebergsbanan i varberg.

Kläder åkte jag typ i arbetsbrallor och nån gammal tröja.

Nästan gratis åkande! Sen att jag lagade hojen för lika mycket som jag köpte den för e la en annan femma ;) //johan

ps. du får la fixa ett helgjobb eller efter plugget så du får in lite extra deg.
 

kozonax

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
hemma
Hoj
hoppas på en snart :D
Så här löd mitt recept när jag körde cross o gick i skolan:
Hoj. Suzuki 125 -93= för gammalt, försök satsa på nåt så fräscht som möjligt du kommer ha igen de.

skydd: Sprang över till grannen som jag visste kört cross förut och tiggde till mig alla hans gamla skydd. stövlarna va så små o stela att jag fick köra barfota i dom haha :) men dom var gratis. Sån tur kan inte alla ha men tänk efter om du vet nån gammal crossåkare som lagt hjälmen på hyllan? Kanske bara vill bli av med skiten.

Sen däck duger att åka på begagnade om man bara som vi ska bröta i skogen och på grus väg. Jag hämtade mina däck i en container när de var sm på annebergsbanan i varberg.

Kläder åkte jag typ i arbetsbrallor och nån gammal tröja.

Nästan gratis åkande! Sen att jag lagade hojen för lika mycket som jag köpte den för e la en annan femma ;) //johan

ps. du får la fixa ett helgjobb eller efter plugget så du får in lite extra deg.


haha barfota låter najs :p
men typ "snickarbyxor" och någon sleten tröja borde väll gå att köra i?
sen skydd kommer jag köpa...så de värkligen sitter som de ska!
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Innan jag köpte mina shift-kläder körde jag i militärbyxor och EnduroMX-tröja (som nån jävel har lagt beslag på!) och det gick ju bra! Skydd ska man helst inte pruta på som det tidigare sagts, men kläder spelar ju egentligen bara en kosmetisk roll.

För övrigt har jag också bara studiebidrag, men jag hade sparat innan jag köpte hojen samt att jag jobbade den sommaren. Mina surt fördärvade 12000 kronor gick på hojgrejer, kan jag lova. Fick ca 6k över efter köp av hojen, och för det köpte jag en BILLIG (läs halvusel) skyddsjacka med armbågsskydd, E-märkt ryggskena, njurbälte etc i, shift-kläderna, länkarmslager, handskar och nåt luftfilter... Sen var det slut! Så räkna med vissa utgifter. Är i skriande behov av nytt bakdäck samt drivpaket också. Eller åtminstone en ordentlig kedjespännare, för gängorna som bulten sitter i (antar jag, för det lär ju inte vara så enkelt som att byta bult med min tur) har gett upp.
Så det blir lite oväntade utgifter här och där, och ibland krångliga saker också.

Och angående 15 körtillfällen gånger 10 liter bensin? Jag blir lite nyfikon på om jag har fått tag i en riktigt snål maskin :tungan Jag kör upp lite drygt trekvarts tank på tre timmars bankörning, alltså nånstans runt 5 liter. Men det beror ju på hur länge man ger sig fan på att man ska gnussa omkring det också.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Och angående 15 körtillfällen gånger 10 liter bensin? Jag blir lite nyfikon på om jag har fått tag i en riktigt snål maskin :tungan Jag kör upp lite drygt trekvarts tank på tre timmars bankörning, alltså nånstans runt 5 liter. Men det beror ju på hur länge man ger sig fan på att man ska gnussa omkring det också.

Ligger man på och nöter lite bana de dagar man kör så är 10 liter ganska lagom... Hur i h-vete kan du köra i tre timmar på 5 liter! :va Är nog omöjligt... Då räknar du väl in pauser, lunch och fika?

På en ordinär Endurotävling typ GGN (mindre soppaåtgång än vid crosskörning) så gör man nog av med närmare 15 liter under tre timmars konstant körning

Cross är ju en sport, och då behövs övning och konditionsövning/körning.. kör upp 10 liter per gång så har man varit duktig! :tummenupp

/GG
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Ligger man på och nöter lite bana de dagar man kör så är 10 liter ganska lagom... Hur i h-vete kan du köra i tre timmar på 5 liter! :va Är nog omöjligt... Då räknar du väl in pauser, lunch och fika?

På en ordinär Endurotävling typ GGN (mindre soppaåtgång än vid crosskörning) så gör man nog av med närmare 15 liter under tre timmars konstant körning

Cross är ju en sport, och då behövs övning och konditionsövning/körning.. kör upp 10 liter per gång så har man varit duktig! :tummenupp

/GG

Nåja, jag är ju ingen körkonung heller. ;) Brukar ta ungefär det då jag åker mellan nånstans 9:30 till 12:30, men då vilar jag ju givetvis emellanåt också. :) Sen så, som sagt, så kör jag inte så väldigt hårt, då jag är ganska kass på att köra också. :tungan Jag kör det jag orkar, och det är inte så mycket för 120 kilo späckklump :D

Bra sätt att se det! Orkar man köra ur 10 liter kan man unna sig lite extra smör på mackan till potatismoset och korven mot kvällningen. :)
 

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
stockholm
Hoj
929a Gul och fin.
ÄÄä jag skulle säga att du kommer bra bit på dina 25 lakan. som sagt beror det ju på hur seriös du vill vara. Men du bör ha en buffert. Ja har haft en kx80 å kx 125a å körde som fan med, höll hur bra som hällst bara byta tändstift non gång då och då. 2 takt ska du helt klart ha om du inte har råd å byta kolvar å skit :gnissla lägg 4 k på kläder å så köper du en 250 2t cross för typ 16-17 å spara resten som buffert. å om du har tur så pajjar inget å då kan du ju lägga pengarna på å fräsha upp slitdelar efterhand :tummenupp

dessutom så finns d en bra sida för satans billiga skydd å kläder http://www.x3mseller.com .

helt ok prylar. Fast jag skulle nog itne köpa min jhälm där. hjälmen är ju rätt viktig =)

GLHF :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top