Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Bra att däcken verkar bra då, tänker för de priset så borde dom väl va riktigt bra?
Jag vet inte vad du menar med "riktigt bra".
Vinter är vinter och kommer alltid vara halkigt.
Bra att däcken verkar bra då, tänker för de priset så borde dom väl va riktigt bra?
Intressant att (snö-)skoteroverall kommer upp. Har nämligen börjat tänka i de banorna för att kunna förlänga mc-säsongen utan att bli helt blåfrusen. Här på västkusten kan man ju köra 10-11 månader (ibland 12!) om man har tur och vintern är mild.
Vad har SHs tyckarpanel för råd till en overall-nybörjare?
Jag såg förstås länkarna i ett tidigare inlägg och jag provade Sharkspeed enklaste overall idag. Den var lite trång över axlarna och hade 100 meter långa ben... (kändes det som). Hur skulle jag få in en skyddsjacka upptill? Välja ännu större storlek och då få 200 m långa ben?
Inte enkelt det här... Vilka handlare söder om Dalälven har grejor hemma som man kan prova?
Sharkspeed erbjuder i o f s måttbeställd overall för 2200 kr. Men det är ju bara en leverantör. Det borde finnas fler som har butik (man vill ju prova storleken - med mc-kläder på).
Fast är det snö och is så stannar jag hemma. Fegt, jag vet. Men ett medvetet val. Tänker försöka att inte köra omkull. Det blir så dyrt och gör så ont (har testat...).Jag körde ofta med skoteroverall på vintern förut men i norra änden av landet där det är riktig vinter och man glider på snö när man kör omkull.
I Göteborg skulle jag hellre köra med ett gortex ställ, särskilt om vi pratar om körning på väg.
Isig asfalt är väl tillräckligt halkig för att skrubbsår ska bli begränsade så för skyddets skull spelare det väl mindre roll men men efter några omkullkörningar på isiga Göteborgsvägar så kommer skoteroverallen inte längre vara särskilt fin. Goretexstället slits inte sönder lika lätt av friktionen så det kommer helt enkelt tåla fler omkullkörningar.
Och dom är ganska varma dom också.
Fast är det snö och is så stannar jag hemma. Fegt, jag vet. Men ett medvetet val. Tänker försöka att inte köra omkull. Det blir så dyrt och gör så ont (har testat...).
Däremot är det ju många dagar med 3-4-5 plusgrader som man skulle kunna köra. Jag har bra jackor och byxor, och förstärker vid behov dessa med regnkläder ytterst (tar bort mycket av den kalla vinden).
Men det är ju en del meck med alla dessa lager. Det var då tanken på skoteroverall dök upp i skallen som ett tänkbart "Simsalabim - problemet med kyla löst!". Vanlig höst-/vårjacka med skydd samt mc-byxor med skydd undertill, och den värmande overallen överst.
Jodå, så kan det vara. Jag kör så länge det inte är halt och brukar ha ambitionen att köra 12 månader om det går. Det funkar ganska ofta, även om det bara blir någon enstaka tur per månad under december/januari/februari. Men det funkar inte varje år. Ibland blir det snövinter även här!Vid 3-5 plusgrader kan det fortfarande finnas isfläckar och det är dessutom inte så värst kallt men kör du omkull så vill du definitivt hellre glida i ett Görtätt-ställ än i en skoteroverall.
Jag skulle hellre köpa 1-2 storlekar större Goretex så att det finns utrymme för mer kläder under.
Det kallas lobsterhandskar och finns för någon hundring i cykelaffärer, eller XXL.Trefingerhandskar - (varmast är tumvantar men otympligt att köra med) - finns i ridsportaffärer
Rejäla högskaftade kängor - för värmen och ger skydd, behöver inte vara mc-kängor, men är de snörade så var noga med att inte ha för långa ändar och knyt noga så att de inte lossar o fastnar
Sulor med metallfolieskikt
Halskrage (buffen är oftast för tunn) - halsduk är ok om du har ändarna innanför jackan
Jo, ISTa bort visiret på hjälmen när du har glasögonen.
Eller prova dig fram lite med halvöppet visir, öppna visiret så snart du står stilla. Det brukar även hjälpa om man andas ut med munnen och samtidigt drar bakåt käken så att man får liksom stort överbett så att man andas ut luften neråt.
Mitas gör bra endurodäck. Jag misstänker att ingen här på forumet har erfarenhet av mopeddäcken möjligen @VS ifall han hittar in till tråden men du behöver knappast oroa dig för att dom skulle vara dåliga.
Bor du i Småland som jag gissar baserat på din mopedbild så är din vinter så pass kort att jag skulle överväga ett par odubbade vinterdäck: https://www.racing-planet.se/daeck-...2-64l-tl-p-292895-1.html?manufacturers_id=162
Finns en facebookgrupp för vintermotorcyklister också. Där går det nog hitta lite nyttig information också.
Bei Facebook anmelden
Melde dich bei Facebook an, um dich mit deinen Freunden, deiner Familie und Personen, die du kennst, zu verbinden und Inhalte zu teilen.www.facebook.com
Jo, IRC är bra däck för småmaskiner. Har inte haft på moped och inte snowdäck, men har smiskat hårt på Innova 125 med IRC.Ta bort visiret på hjälmen när du har glasögonen.
Eller prova dig fram lite med halvöppet visir, öppna visiret så snart du står stilla. Det brukar även hjälpa om man andas ut med munnen och samtidigt drar bakåt käken så att man får liksom stort överbett så att man andas ut luften neråt.
Mitas gör bra endurodäck. Jag misstänker att ingen här på forumet har erfarenhet av mopeddäcken möjligen @VS ifall han hittar in till tråden men du behöver knappast oroa dig för att dom skulle vara dåliga.
Bor du i Småland som jag gissar baserat på din mopedbild så är din vinter så pass kort att jag skulle överväga ett par odubbade vinterdäck: https://www.racing-planet.se/daeck-...2-64l-tl-p-292895-1.html?manufacturers_id=162
Finns en facebookgrupp för vintermotorcyklister också. Där går det nog hitta lite nyttig information också.
Bei Facebook anmelden
Melde dich bei Facebook an, um dich mit deinen Freunden, deiner Familie und Personen, die du kennst, zu verbinden und Inhalte zu teilen.www.facebook.com
Tack för svaret! Oj jäklar då kör du fort! Men vad för påsar pratar du om?Händerna är största bekymret med att köra på vintern. Jag brukar ta en sväng in till byn och tillbaka på vintrarna med moppen och det går i närmare 100kmh. Det blir en sträcka på runt 6-8km och vanlig täckjacka och byxor funkar bra men det är händerna som säger ifrån, vart lite bättre med såna där fingerskydd i plast som man har på crossar. Men såna här "påsar" är ju helt klart bäst, då kan du nog köra med tunna sommarhandskar på händerna.
Såna här som man stoppar in händerna i.Snyggt är det inte men funkar väldigt bra.Tack för svaret! Oj jäklar då kör du fort! Men vad för påsar pratar du om?
Men jisses va fort du kör!! Hur ofta ramlar du?Sån här "påsar".
Typ så här ser mina vinterturer ut.
Har aldrig kört omkull på vintern. Men jag väljer mina dagar när jag kör också. Kör med antingen is eller crossdubb, crossdubben håller för asfalt men då får man ta det lugnt och sikta på isvalkarna i vägkanten eller mitt mellan hjulspåren för annars blir det halt, så på bar asfalt blir det krypkörning istället med dom dubben. Det svåra är kombinationen med asfalt om man ska åka dagligen då det kan vara mycket bar asfalt, då lär man ha korta dubb som inte är lika bra på snö och is istället så det är alltid en kompromiss. Och det värsta är ju när det blir ett tunt lager is på asfalten då varken dubb eller gummi får något fäste.Men jisses va fort du kör!! Hur ofta ramlar du?
Tack för ditt svar och modigt du åker fast du har rullstol, får man fråga vad som hände? Så inte ens dubbdäck fäster på is alltså?? Oj men hur gör man om man åker upp för en isig uppförsbacke då?Har aldrig kört omkull på vintern. Men jag väljer mina dagar när jag kör också. Kör med antingen is eller crossdubb, crossdubben håller för asfalt men då får man ta det lugnt och sikta på isvalkarna i vägkanten eller mitt mellan hjulspåren för annars blir det halt, så på bar asfalt blir det krypkörning istället med dom dubben. Det svåra är kombinationen med asfalt om man ska åka dagligen då det kan vara mycket bar asfalt, då lär man ha korta dubb som inte är lika bra på snö och is istället så det är alltid en kompromiss. Och det värsta är ju när det blir ett tunt lager is på asfalten då varken dubb eller gummi får något fäste.
Då jag sitter i rullstol och har kravliga ben så har jag tippat omkull ibland sommartid när jag ska stanna och t.ex. halkar med foten på rullgrus eller inte får ned fötterna på rätt ställe. På vintern har jag grövsta modellen på broddar på fötterna då jag ändå inte kan sätta ner fötterna som stöd i kurvorna som man gör i speedway.
Men man får ta det lugnt och planera sin körning och hålla blicken framåt så man inte behöver panikbromsa osv.
Dubbdäck har mer fäste än inte dubbdäck på is och packad snö, men det är fortfarande inte samma fäste som torr asfalt med odubbat däck.Tack för ditt svar och modigt du åker fast du har rullstol, får man fråga vad som hände? Så inte ens dubbdäck fäster på is alltså?? Oj men hur gör man om man åker upp för en isig uppförsbacke då?
Så om jag hängde med rätt så är dubbdäck hyfsat bra mot is ändå? Men inte samma grepp som med vanliga däck på en sommar asfalt?Dubbdäck har mer fäste än inte dubbdäck på is och packad snö, men det är fortfarande inte samma fäste som torr asfalt med odubbat däck.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |